beantwoord

Wat is een essentiële reis?

Sinds 1985 doen wij alles met het openbaar vervoer. Bewust geen auto meer gekocht, ook toen we er de financiële middelen weer voor hadden.

Maar nu: voor al onze verplaatsingen zijn we dus afhankelijk van de trein. Maar we mogen volgens het advies alleen reizen als het essentieel is. Wat is essentieel? Als we eindelijk na vier maanden in juni of juli onze kinderen en kleinkinderen willen zien? Als we na vier maanden min of meer verblijven in en rond huis even naar een andere plek willen? Of zijn we gedwongen tot er een vaccin gevonden wordt thuis te blijven? Of toch maar een auto kopen en het milieu verder bederven?

Dat is nogal wat en het zal niet heel vreemd zijn, dat we ons, naast alle onzekerheden rondom het virus, ook een soort gestraft voelen.

icon

Beste antwoord door Rueben NS 25 May 2020, 16:51

Goedemiddag WillvanSebille en welkom op onze Community!

En wat jammer om te lezen dat je het niet reizen met de trein als een straf ervaart. Hoewel het voor de gehele maatschappij bijzondere tijden zijn, kan ik mij wel voorstellen dat het een beetje wringt. En je stelt een goede vraag, wat is essentieel reizen? Daarop kan ik dan ook geen eenduidig antwoord geven. Natuurlijk, het reizen met de trein is nu voornamelijk bedoelt voor diegene die naar hun werk dienen te gaan waar zij dat niet met een ander vervoersmiddel kunnen. En de rijksoverheid heeft hier ook een lijst voor. Maar daarbuiten vervagen de grenzen van essentieel reizen redelijk snel. Wat misschien wijs is om in acht te nemen zijn de volgende dingen:

1. Vorm ik met deze reis een onnodig gevaar voor andere reizigers?
  2. Kan deze reis ook op een ander moment gemaakt worden?
  3. Neem ik hiermee onnodig plek in van iemand die wel een essentiële reis zou maken?

Als je door middel van die vragen je reis toch als essentieel zou beschouwen, kan je de trein nemen. Maar het liefst zou ik eenieder die deze vraag heeft, willen vragen om het reizen met het OV zoveel mogelijk uit te stellen. Het is niet het meest populaire antwoord, maar wel het meest veilige.

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Niemand zal u tegenhouden als u toch op reis gaat. Het risico om eventueel besmet te raken moet u zelf afwegen, zeker als u wat ouder bent of om andere redenen in de risicogroep valt. Daarbij moet u bedenken dat het NS personeel de mondkapjesplicht weigert te controleren en dat daardoor sommige mensen die zullen gaan negeren. Reizen per trein blijft daardoor helaas nog voor lange tijd een risico, dus als u het niet veilig vindt is opnieuw een auto aanschaffen wellicht een goed alternatief. Sterkte met uw beslissing. 

Reputatie 6

Als u de behoefte heeft om na 4 maanden uw kinderen en kleinkinderen te zien dan kunt u gewoon gaan. Niemand houdt u tegen.

Ik wist niet dat NS-personeel gaat weigeren de mondkapjesplicht te controleren. Ik wacht nog steeds op mijn werkinstructies, maar ik kan je zeggen dat ik niet bij de groep "weigeraars" ga horen.

Ik sluit me verder aan bij Vareo.

Goedemiddag WillvanSebille en welkom op onze Community!

En wat jammer om te lezen dat je het niet reizen met de trein als een straf ervaart. Hoewel het voor de gehele maatschappij bijzondere tijden zijn, kan ik mij wel voorstellen dat het een beetje wringt. En je stelt een goede vraag, wat is essentieel reizen? Daarop kan ik dan ook geen eenduidig antwoord geven. Natuurlijk, het reizen met de trein is nu voornamelijk bedoelt voor diegene die naar hun werk dienen te gaan waar zij dat niet met een ander vervoersmiddel kunnen. En de rijksoverheid heeft hier ook een lijst voor. Maar daarbuiten vervagen de grenzen van essentieel reizen redelijk snel. Wat misschien wijs is om in acht te nemen zijn de volgende dingen:

1. Vorm ik met deze reis een onnodig gevaar voor andere reizigers?
  2. Kan deze reis ook op een ander moment gemaakt worden?
  3. Neem ik hiermee onnodig plek in van iemand die wel een essentiële reis zou maken?

Als je door middel van die vragen je reis toch als essentieel zou beschouwen, kan je de trein nemen. Maar het liefst zou ik eenieder die deze vraag heeft, willen vragen om het reizen met het OV zoveel mogelijk uit te stellen. Het is niet het meest populaire antwoord, maar wel het meest veilige.

Dank je Rueben, en ja natuurlijk maak ik bij alles wat ik doe de afweging wie voor wie een gevaar kan vormen. Vraag 2 en 3 beantwoorden wordt lastiger, want of een reis op een ander moment gemaakt kan worden, is net zo moeilijk te beantwoorden als hoe essentieel een reis is. En of ik onnodig plek inneem van een ander hangt denk ik ook af van het tijdstip waarop je reist. Of niet?

@WillvanSebille Daar heb je zeker een punt. Daarom is het ook zo'n lastig vraagstuk. Niemand kan namelijk voor een ander bepalen wat voor diegene een essentiële reis is, buiten de richtlijnen van de Rijksoverheid om. Het gaat er meer om dat jij, net zo min als iemand anders, zo maar even de trein neemt om een dagje te shoppen in Amsterdam. Even met de kanttekening dat dit natuurlijk wel een extreem voorbeeld is. Maar als jij het nodig acht om je kinderen en kleinkinderen te zien en je ziet geen andere mogelijkheid hiertoe dan om de trein nemen, dan is het niet anders. 

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt nu ook vanuit het kabinet gezegd om niet zo zeer zo veel mogelijk thuis te blijven maar om drukte te vermijden. Voor reizen met de trein kun je dan denken aan reizen op tijdstip waarop het rustig is, in de reisplanner checken hoelang een trein is en wat de drukteindicator aangeeft (hoewel die drukteindicator niet altijd klopt) en als een trein toch druk blijkt te zijn ervoor te kiezen een andere trein te nemen.

Reputatie 3

Voor uzelf moet u bepalen wat essentieel is. Maar een dagje shoppen is iets anders dan een bezoek bij uw kinderen. Anderzijds, al u normaal 1x per week gaat schoppen en nu maar 1x per maand dan is dat ook al heel prima mijn inziens. Ik denk dat veel mensen nu ook al reizen met deze gedachte.

En al u het al helemaal goed wilt doen reis na 9.00 en niet tussen 16.00 en 18.30

Reputatie 4

Mag ik 15 juni met de trein naar school? En zo ja, Hoe laat? 

Reputatie 7
Badge +3

Mag ik 15 juni met de trein naar school? En zo ja, Hoe laat? 

Hangt volgens mij van de afstand af en de afspraken die de school gemaakt heeft.

Reputatie 5

Voor mij is het niet echt noodzakelijk om met de trein te reizen omdat ik op de fiets naar mijn werk ga.  Maar als het te ver is om te fietsen dan ben ik afhankelijk van het ov. 

Dus wat ik mij dan afvraag is het volgende: 

1. Ben ik voor andere mensen een gevaar op besmetting? Nee.
  2. Ben ik voorzichtig als ik zou gaan reizen? Ja, ik raak niks aan, ik heb mondkapje op en desinfecterende handgel bij me.
  3. Reis ik in de spits? Nee.
  4. Kan ik reizen in de daluren, weekend? Ja, ik reis bij voorkeur in het weekend.
  5. Blijf ik weg uit volle treinen? Ja, dat deed ik al lang zoveel mogelijk.
  6. Bezet ik een zitplaats zodat iemand die noodzakelijk moet reizen niet mee kan? Nee, ik denk het niet.
  7. Kan ik die treinreis ook op een andere manier reizen? Nee, dat kan echt niet.
  8. Houd ik 1,5 meter afstand tot andere mensen? Ja, dat deed ik voor het coronavirus ook al zoveel mogelijk.

De Nederlander zonder een auto wordt nu inderdaad gestraft. Maar juist daarom hoeft het geen hele overweging te zijn wat nou wel en niet essentieel is - laat die reizigers die wel een auto hebben dat maar doen. Wij OV-gebruikers moeten ook gewoon ergens zijn, en daar hebben we sowiezo wel een reden voor. 

Badge +3

@Pieter-jan1974 da’s helemaal goed, deed iedereen dat maar zo! :thumbsup:

Jouw puntje 2 werkt in zekere mate (alles beter dan niets) voor puntje 1 als anderhalve meter geen optie is.

En als aanvulling op jouw puntje 3 en 4, vermijd ook buiten de spits (onnodig) reizen/treinen vullen, want op (feest)dagen waar het mooi weer is doen anderen dat wel voor je (helaas)... Het aantal noodzakelijke reizen neemt dan namelijk ineens onverklaarbaar toe op de een of andere manier!:sob:

Voor puntje 5, bij een (te) volle trein, gun de essentiële reizigers een plek en neem inderdaad een volgende. Maar dat zal wel (tegen dovemansoren) omgeroepen worden in de trein zelf tegen die tijd.

Reputatie 7
Badge +3

En als aanvulling op jouw puntje 4, vermijd inderdaad (onnodig) reizen/treinen vullen op (feest)dagen waar het mooi weer is. Dat doen anderen wel voor je (helaas)... Het aantal noodzakelijke reizen neemt dan ineens namelijk ineens onverklaarbaar toe!:sob:

Ja, verrassend hoeveel noodzakelijke reizen naar Zandvoort er op zonnige weekenden of feestdagen opeens zijn.:rofl:

Reputatie 5

Ja, mensen zonder auto worden weer gestraft, en ik denk ook dat mensen met auto's de overweging moeten maken of het echt noodzakelijk is met de trein te reizen. Zodat ze geen zitplaatsen bezetten voor mensen die noodzakelijk met de trein moeten reizen of die geen ander vervoer hebben.

Mensen met auto's moeten nu even niet dom doen en gewoon de auto nemen. Over het nut en het bestaansrecht van de auto hebben we het later wel, nu is het OV voor mensen die het nodig hebben.

Voor mij is het niet echt noodzakelijk om met de trein te reizen omdat ik op de fiets naar mijn werk ga.  Maar als het te ver is om te fietsen dan ben ik afhankelijk van het ov. 

Hier loopt het al spaak; natuurlijk is iedereen een gevaar voor iedereen. Tenzij je de afgelopen maand als een kluizenaar hebt geleefd en geen klachten hebt.

Reputatie 5

Hier loopt het al spaak; natuurlijk is iedereen een gevaar voor iedereen. Tenzij je de afgelopen maand als een kluizenaar hebt geleefd en geen klachten hebt.

Ik werk de normale uren, dan zou ik ook niet meer moeten gaan werken.
Mensen die ook met de auto kunnen reizen kunnen beter de overweging maken is het echt nodig met het ov te reizen. Zodat het ov beschikbaar blijft voor mensen zonder eigen vervoer.

Reageer