beantwoord

wat is een 'niet noodzakelijke' reis

• 18 december 2020
  • 56 reacties
  • 2176 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties

We hebben geen auto en ik heb zelfs geen rijbewijs.
persoonlijk vind ik het nu heel lastig te bepalen wanneer ik wel/niet met de trein kan reizen.
bv Eerst kerstdag een afspraak met vrienden in Den Haag gemaakt (vanuit Zutphen) We zouden een 1e klas suppletie.
Is dit verantwoord of niet-noodzakelijk?
Zo heb ik meer keren per week een dergelijk (reis)dilemma.

icon

Beste antwoord door Rizana NS 18 december 2020, 20:39

Het is aan jezelf om te bepalen of de reis noodzakelijk is of niet. Als jij geen ander vervoer hebt en je kunt jouw reis niet uitstellen dan kan je het wellicht noodzakelijk noemen. 
Er is niemand die je zal verbieden met de trein te gaan, mits je je aan de regels houdt op het station en in de trein. 

Bekijk origineel

56 reacties

Het is aan jezelf om te bepalen of de reis noodzakelijk is of niet. Als jij geen ander vervoer hebt en je kunt jouw reis niet uitstellen dan kan je het wellicht noodzakelijk noemen. 
Er is niemand die je zal verbieden met de trein te gaan, mits je je aan de regels houdt op het station en in de trein. 

Reputatie 3

Zonder auto (heb ik ook niet) is het lastig. Aan de ene kant alleen noodzakelijke reizen, aan de andere kant kunt u ook niet vijf weken thuis blijven.

Ik zou de spits en andere drukke tijden zeker mijden. Verder bij elke reis nadenken: wat is het risico en hoe belangrijk is het?

Dus niet naar de andere kant van het land om te winkelen, maar wel naar een bezoek aan een vriend die kampt met psychische problemen.

Natuurlijk is dit lastig. Sterkte met het maken van een afweging en complimenten dat u er zo serieus mee bezig bent.

Reputatie 6
Badge

Zelf reis ik meerdere keren per week noodzakelijk (werk) en vaak een keer per week minder noodzakelijk.

Zeker sinds deze week is het weer bijzonder rustig in de trein, zeker in de 1e klas. Los van noodzakelijk of niet noodzakelijk zou ik mij om de treinreis niet te druk maken. Als het belangrijk is om iemand te doen en het valt binnen de regels zou ik het doen.

Mocht het onverwacht toch druk zijn is een trein later nemen of tussentijds even uitstappen ook nog een optie. In de eerste klas kun je uitgaan van een (praktisch) lege coupe is mijn ervaring de afgelopen 10 maanden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou me voor eerste kerstdag niet zo'n zorgen maken. 

Reputatie 7
Badge +3

Zonder auto (heb ik ook niet) is het lastig. Aan de ene kant alleen noodzakelijke reizen, aan de andere kant kunt u ook niet vijf weken thuis blijven.

Ik zou de spits en andere drukke tijden zeker mijden. Verder bij elke reis nadenken: wat is het risico en hoe belangrijk is het?

Dus niet naar de andere kant van het land om te winkelen, maar wel naar een bezoek aan een vriend die kampt met psychische problemen.

Natuurlijk is dit lastig. Sterkte met het maken van een afweging en complimenten dat u er zo serieus mee bezig bent.

Vijf weken thuis blijven kan niet? Er zijn er genoeg die al sinds half maart thuis zitten. En genoeg die sinds half maart niet of nauwelijks gereisd hebben. Als we allemaal gewoon door gaan met reizen en bezoeken zal ik mijn verjaardag weer in een lockdown mogen doorbrengen.

Reputatie 7
Badge +3

We moeten het denk ik niet ingewikkelder maken dan het is. Een reis vanuit Zutphen naar Den Haag om op 1e kerstdag bij vrienden te gaan eten is een niet-noodzakelijke reis. Of het verantwoord is? Dat lijkt me eigenlijk ook niet.

De enige manier om het virus onder controle te krijgen is door niet te reizen. Tot het moment dat de vaccinatiegraad zo hoog is dat het virus geen mensen meer kan besmetten. Juist om die reden hebben wij allerlei bezoek aan vrienden en familie afgezegd. Het is niet anders.

Reputatie 7
Badge +3

Elke situatie is anders. Sociaal contact is voor mensen zeker wel noodzakelijk. Ik heb zelf ook weinig tot geen vrienden en/of familie op fietsafstand. Als ik die wil bezoeken ben ik ook aangewezen op de trein. Ja, ik beperk het enigszins, maar helemaal geen bezoek is voor mij geen optie. En Skype is leuk, maar geen volwaardig alternatief. Iedereen zal het toch echt voor zichzelf moeten bepalen.

Gewoon doen. Eerste kerstdag kan prima, vooral eerste klas erg rustig.
Veel plezier in Den Haag en als je er dan toch bent drink een kop koffie bij Op de Weis! Zeker aan te raden!

Badge +3

Ik kan alleen voor mezelf spreken (ben taxi chauffeur en zie van alles) dat ik tussen Best en Eindhoven alleen maar totaal lege treinen heb zien rijden, zowel de sprinters naar Tilburg (Universititeit) als intercity's uit Utrecht/Den Bosch (en omgekeerd).

Ze zijn er dus gewoon NIET, “die vervelende reizigers ook altijd” :laughing:

Voor @herm goede reis dus!

Reputatie 6

Eerlijk gezegd vind ik een afspraak met vrienden geen noodzakelijke reden om te reizen. Maar dat is puur mijn eigen mening.

Reputatie 5

Discussie hierover ontstaat natuurlijk omdat “noodzakelijk” een vaag begrip is. Wat is noodzakelijk, alleen dingen die je moet doen om te voorkomen dat je doodgaat? Of is bij alleenwonenden zo af en toe sociaal contact ook noodzakelijk? Het is wel duidelijk dat iedereen daar een iets andere afweging maakt. Dat zie je ook in het algemeen in de corona discussie: gezondheid en veiligheid vs. economie en sociaal leven. Het is een trade off.

Eigenlijk vind ik het wel netjes hoe het nu gaat in het OV: Mensen wordt gevraagd voorzichtig te doen, praktisch iedereen doet dat ook, alleen die enkeling die nu soms nog een reis maakt zal, denk ik, niet zo'n enorm risico vormen. Klinkt wel een beetje als een mooie middenweg.

Reputatie 7
Badge +3

Was het niet de bedoeling om zoveel mogelijk de feestdagen in huiselijke kring te vieren? En was het niet de bedoeling om zo min mogelijk te reizen? Persoonlijk zie ik niet waarom er van oost naar west gereisd moet worden om kerst te vieren. Ik snap dat niet iedere alleenstaande alleen thuis wil zitten, maar als 'we' met vrienden kerst willen vieren, kunnen 'we' ook thuisblijven. De meeste besmettingen vinden nog steeds thuis plaats. En de stijgende aantallen besmettingen laten zien dat teveel mensen gezellig samen Sinterklaas gevierd hebben. Vraag je af of het je waard is om het nieuwe jaar ziek te beginnen.

Reputatie 7
Badge +3

Discussie hierover ontstaat natuurlijk omdat “noodzakelijk” een vaag begrip is. Wat is noodzakelijk, alleen dingen die je moet doen om te voorkomen dat je doodgaat? Of is bij alleenwonenden zo af en toe sociaal contact ook noodzakelijk? Het is wel duidelijk dat iedereen daar een iets andere afweging maakt. Dat zie je ook in het algemeen in de corona discussie: gezondheid en veiligheid vs. economie en sociaal leven. Het is een trade off.

Het verhaal over "sociaal contact" begrijp ik maar het is natuurlijk niet zo dat met de kerstdagen thuis zijn een ramp is voor je gezondheid en dat het daarom "noodzakelijk" is dan anderen te bezoeken. In dat verband is kerstmis ook niets anders 18 oktober of 4 februari. 

Reputatie 7

Er zijn ook veel mensen die mantelzorg (moeten) verlenen omdat de ander geen/niet voldoende betaalde hulp krijgt. Zo verleen ik dit op een van de kerstdagen aan een ouder en alleenstaand familielid. Er is niemand anders die het dan kan doen. Dat betekent echter wel een reis naar de andere kant van het land. Er zijn tal van redenen waarom een reis noodzakelijk kan zijn. Totaal afhankelijk van ieders individuele situatie. Een ander kan daar niet over oordelen. 

Reputatie 6

Dit is toch wel iets anders dan puur voor de lol vrienden opzoeken. Maar zoals je zelf zegt: uiteindelijk moet je het zelf beslissen.

Reputatie 5

Het verhaal over "sociaal contact" begrijp ik maar het is natuurlijk niet zo dat met de kerstdagen thuis zijn een ramp is voor je gezondheid en dat het daarom "noodzakelijk" is dan anderen te bezoeken. In dat verband is kerstmis ook niets anders 18 oktober of 4 februari. 

Zeker, kerst is hetzelfde als elk willekeurig ander moment. 

Het is ook goed om dit soort discussies maatschappelijk te voeren. Als straks dit gedoe voorbij is komen de échte crises weer in beeld. De meeste mensen zijn nog niet zover om het te accepteren maar ook voor klimaat, biodiversiteit en dergelijke kun je een discussie verwachten over wat nog moet kunnen en wat niet. En dan niet tijdelijk, maar permanent. Wat dat betreft zie ik de discussies over de coronamaatregelen nu als een opwarmertje.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn ook veel mensen die mantelzorg (moeten) verlenen omdat de ander geen/niet voldoende betaalde hulp krijgt. Zo verleen ik dit op een van de kerstdagen aan een ouder en alleenstaand familielid. Er is niemand anders die het dan kan doen. Dat betekent echter wel een reis naar de andere kant van het land. Er zijn tal van redenen waarom een reis noodzakelijk kan zijn. Totaal afhankelijk van ieders individuele situatie. Een ander kan daar niet over oordelen. 

Mantelzorg is iets anders dan met vrienden aan het kerstdiner gaan. Als het alleen maar gaat om het sociale contact met anderen kun je beter ergens in januari bij mensen op de koffie gaan en daarbij afstand bewaren dan dat je op eerste kerstdag met een hele groep urenlang bovenop elkaar aan de kersttafel zit. Het is niet voor niets dat het RIVM zijn hart vasthoudt voor de cijfers in de eerste week van het nieuwe jaar.

Badge +3

Nieuws! https://speld.nl/2020/12/18/schiphol-komt-met-sneltest-binnen-vijf-minuten-weet-je-of-je-reis-noodzakelijk-is/

Reputatie 7
Badge +3

Dan is het wachten op een vervolg artikel: dat volgens Willem Bengel en Reiswaanzin deze test niet betrouwbaar is en dat ze een rechtszaak aanspannen om deze test te verbieden. :rofl:

Badge +3

Dan is het wachten op een vervolg artikel: dat volgens Willem Bengel en Reiswaanzin deze test niet betrouwbaar is en dat ze een rechtszaak aanspannen om deze test te verbieden. :rofl:

Willem werd vanmiddag positief getest op ‘niet-noodzakelijke aanwezigheid’ in Hilversum.

https://svjmedia.nl/hilversum/3148/willem-engel-aangehouden-in-hilversum/

Hij kreeg een enkele reis naar het politiebureau en vraagt zich nu wanhopig af wie hem deze keer wil komen ophalen… want zijn volgers vragen zich nu terecht af hoe noodzakelijk dát eigenlijk is… :sweat_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Er is eigenlijk een heel simpele test. Wanneer iemand zich afvraagt of iets een noodzakelijke reis is of niet kun je ervan uitgaan dat die reis niet noodzakelijk is. :thinking: 

De vraag stellen is hem beantwoorden.

Reputatie 5

De een vindt meer dingen belangrijk dan de ander. Het OV zou veilig moeten zijn, tenminste dat zei de overheid al een hele tijd geleden. Ik zie niet dat afstand iets te maken heeft met noodzakelijk. Kennelijk denken mensen er anders over. Op bezoek in de buurt om van een kerstdiner te genieten kan wel, daar hoor je niemand over, omdat het op loop of fietsafstand is, net als de winkels. Ik ga niet op reis om ergens te dineren maar maak wel een reis naar de andere kant van het land omdat daar nou net de winkel zit die dat wat ik voor kerst klaar wil maken verkoopt. Ze kunnen, dat zal iedereen begrijpen, geen diepvries producten versturen, en ze kunnen ook niet garanderen dat de niet bederfelijke waar, die ze wel verzenden, op tijd afgeleverd worden. Dan moet je toch wat….En ja je kunt ook een glaasje water en een broodkorstje nemen om de kerst door te komen….  

Reputatie 7
Badge +3

Dat is het punt helemaal niet. Om verspreiding van het virus tegen te gaan moeten we zo veel mogelijk thuisblijven. Dat lijkt me bepaald geen ingewikkelde boodschap.

Dat mensen allerlei redenen zoeken om goed te praten dat ze toch gaan reizen maakt het gedrag niet minder onverantwoord.

We zijn eigenlijk weer terug bij de situatie van het voorjaar toen het OV veilig beschikbaar moest zijn voor mensen die werken in vitale beroepen. Mensen in vitale beroepen kunnen overigens een werkgeversverklaring krijgen waarmee ze kunnen aantonen dat in een vitaal beroep werken. Het zou geen gek idee zijn om het op zak hebben van zo’n werkgeversverklaring verplicht te stellen voor het reizen met het OV. Dan zijn we meteen verlost van nutteloze discussies over “noodzakelijke” reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga niet met het OV, maar alleen thuisblijven met kerst en oudejaarsavond gaat het echt niet worden. Dat wordt gewoon net als andere jaren samen zijn met de directe familie zijnde moeder, broer, schoonzus en neefje, wat inclusief mijzelf dezelfde 5 personen zijn als waar we de rest van het jaar verjaardagen enzo mee hebben gevierd. Dat kon eerder deze maand, dat kon in oktober, dat kon in augustus en september en dat kan dus ook nu. 

Alleen neefje (eerder deze maand 16 geworden) heeft wat meer contacten met anderen vanwege school, maar dat is tegen de tijd dat het kerst is al anderhalve week dicht. De rest gaat hooguit naar de supermarkt, al komt mijn broer niet verder dan de servicebalie om sigaretten te kopen, de gewone boodschappen doen ze online. Zowel moeder als broer wonen op fietsafstand maar normaal ga ik daar met kerst en oudejaarsavond met de bus naar toe omdat ik niet 's avond laat /na middernacht op de fiets terug wil en broerlief brent me dan met de auto naar huis. Nu met Corona heb ik gevraagd of hij me ook met de auto komt ophalen thuis, dus het OV hoef ik nu niet te gebruiken. En om te voorkomen dat ik op oudejaarsdag in de rij moet staan bij de oliebollenkraam haal ik de oliebollen en wat appelflappen een paar dagen ervoor en vries ze in. 

Reputatie 7
Badge +3

Het zou geen gek idee zijn om het op zak hebben van zo’n werkgeversverklaring verplicht te stellen voor het reizen met het OV. Dan zijn we meteen verlost van nutteloze discussies over “noodzakelijke” reizen.

Ik vind dat wel een gek idee. Er zijn meer noodzakelijke dingen dan naar je vitale beroep gaan. Mantelzorgers en puppy-ophalers zijn al voorbij gekomen. Maar er zijn natuurlijk ook heel veel mensen zonder vitaal beroep, die wel gewoon naar hun werk moeten, omdat thuiswerken niet mogelijk is. En hoe anderen er ook over mogen denken, het is voor mij noodzakelijk af en toe m'n vrienden en familie te zien. Het doel is niet thuisblijven, het doel is verspreiding tegen te gaan. Dat kan ook als je af en toe in een bijna lege trein een stukje gaat rijden.

Reageer