beantwoord

Wat is een noodzakelijke reis?

• 13 mei 2020
  • 7 reacties
  • 1528 Bekeken

Wij reizen voor langere afstanden altijd met de trein, bij gebrek aan een rijbewijs en dus aan alternatief vervoer. Soms nemen we ook de fiets mee. Het is begrijpelijk dat de NS er nu voor kiest om die fiets even te weren.
Bij de informatie over de Corona situatie op het spoor staat dat reizen met de trein nu even geen uitje is. En daar ligt ons probleem: wij gaan over drie weken met vakantie binnen Nederland en hebben hiervoor de trein nodig, want geen auto… Mogen wij nu wel of niet met de trein? Is dit een noodzakelijke reis?

Bij de klantenservice wordt gezegd dat je binnenkort moet bewijzen met welke noodzakelijke reden je met de trein reist. Het schijnt dat je dat op papier bij je moet hebben, als er naar gevraagd wordt. Ik gaf aan dat daar niets over op de site van NS staat, maar dat wist ze niet. Volgens de zegsvrouwe is de reservering bij het vakantieadres voldoende. Dat moeten we dan maar hopen zeker, voordat we ergens de trein worden uitgezet…
Maar, hoe zit dit nu werkelijk? Aangezien ik bij de klantenservice ook aarzeling hoorde...

icon

Beste antwoord door Sascha NS 13 mei 2020, 13:38

Goedemorgen Aristina. Welkom bij de NS Community.

Wij kunnen niet voor jou bepalen wat wel of niet noodzakelijk is. Die keuze is aan jou. Het bewijzen van de reden van reizen is niet noodzakelijk. Niet binnen Nederland. Mijn excuses voor de vreemde communicatie van de betreffende collega. 

Bekijk origineel

7 reacties

Goedemorgen Aristina. Welkom bij de NS Community.

Wij kunnen niet voor jou bepalen wat wel of niet noodzakelijk is. Die keuze is aan jou. Het bewijzen van de reden van reizen is niet noodzakelijk. Niet binnen Nederland. Mijn excuses voor de vreemde communicatie van de betreffende collega. 

Reputatie 5
Badge

Misschien wegens overbelasting van het NS ´service´centre doorverbonden met de plezant Vlaams klappende NMBS?

Dag Sascha,

dank voor je reactie. Ik denk dat we inderdaad zelf de reis voldoende ´noodzakelijk vinden en dat kunnen verantwoorden. Uiteraard met inachtneming van de adviezen om buiten de spits te reizen en mondkapjes te dragen. Voor de fiets vinden we wel een oplossing…

Groet, Aristina 

Reputatie 1

Helemaal mee eens - dat bepaal je zelf. De een voelt zich meer geroepen om de regels strikt op te volgen, de ander meer de drang naar buiten. IK denk dat als we ons maar aan de regels houden en niet in een "overvolle” trein plaats proberen te nemen er niets mis is.

Reputatie 5

Bij de klantenservice wordt gezegd dat je binnenkort moet bewijzen met welke noodzakelijke reden je met de trein reist. Het schijnt dat je dat op papier bij je moet hebben, als er naar gevraagd wordt. Ik gaf aan dat daar niets over op de site van NS staat, maar dat wist ze niet. Volgens de zegsvrouwe is de reservering bij het vakantieadres voldoende. Dat moeten we dan maar hopen zeker, voordat we ergens de trein worden uitgezet…

Ik denk niet dat dit gaat gebeuren, dat zou wel héél erg ver gaan. Ieder kan alleen zélf bepalen of een reis noodzakelijk is en we moeten hier echt een beroep doen op ieders eigen verantwoordelijkheid. Het lijkt me ook niet dat je voor je plezier in de trein zit met een mondkapje voor.

Reputatie 7
Badge +2

Er wordt geadviseerd alleen van de trein gebruik te maken als dat noodzakelijk is, maar er zijn geen exacte voorschriften/regels over wat nou wel en niet noodzakelijk is. 

Dat u de trein wordt uitgezet is erg onwaarschijnlijk. Het zou kunnen gebeuren dat de trein niet verder gaat omdat deze te druk is. Dat geldt dan meestal voor iedereen (onafhankelijk van de reden van de reis).

Reputatie 7
Badge +3

Voordat een trein echt opgeheven wordt, wordt er volgens mij wel eerst gevraagd of mensen die niet reizen wegens een vitaal beroep willen uitstappen. Als er niemand uitstapt ook bij herhaaldelijk vragen is de enige andere oplossing dan opheffen.

De website van de Rijksoverheid geeft enkele voorbeelden van noodzakelijke reizen. Er zullen vast wel andere noodzakelijk reizen te bedenken zijn, maar er staat ook bij “Ga altijd voor uzelf na of er echt geen andere reismogelijkheden zijn.”

Verder is het altijd raadzaam om een tijd te kiezen waarop het rustig is en is het onverhoopt toch druk dan een volgende trein te nemen.

Reageer