beantwoord

Wat is er aan de hand en waar is de communicatie?

• 24 januari 2019
  • 10 reacties
  • 286 Bekeken

Reputatie 1
Vandaag vertrok de trein van 06.48 niet uit Uitgeest. Waarom weet niemand. Geen enkele communicatie. De volgende trein bestond uit slechts één treinstel. Barstensvol bij het eerste station. De enige communicatie die wij kregen was op sloterdijk door de conducteur die vroeg of iedereen door wilde lopen "ivm de extra drukte vandaag" 😱 Wat "extra drukte"? Er wordt gewoon veel te weinig materieel ingezet. Net als dinsdag vanuit preventie ivm later te vallen sneeuw. Dat is toch van de zotte? Waarom is vandaag die trein uit Uitgeest er uit gehaald?

En wat was er gister aan de hand op traject Rhenen/Rotterdam - Uitgeest? Ook een en al vertraging en treinen bestaande uit één stel. Moesten we er op Sloterdijk ineens uit "vanwege veiligheid"
icon

Beste antwoord door Miriam NS 24 januari 2019, 10:52

Hallo Reiziger mvl,

Ik heb even naar de rit van vanmorgen gekeken en zie dat deze trein niet uit Uitgeeft vertrokken is, maar wel vanaf Zaandam weer is gaan rijden. De exacte oorzaak hiervan durf ik niet aan te geven. De trein van 07.03 uur was inderdaad korter dan normaal. Normaal rijdt hier een trein met 2 x 3 delen of een 2 + 3 delige trein. Ook dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals een defect of het weer. Mocht de vertraging meer dan 30 minuten zijn, dan kun je in aanmerking komen voor compensatie.
Bekijk origineel

10 reacties

Hallo Reiziger mvl,

Ik heb even naar de rit van vanmorgen gekeken en zie dat deze trein niet uit Uitgeeft vertrokken is, maar wel vanaf Zaandam weer is gaan rijden. De exacte oorzaak hiervan durf ik niet aan te geven. De trein van 07.03 uur was inderdaad korter dan normaal. Normaal rijdt hier een trein met 2 x 3 delen of een 2 + 3 delige trein. Ook dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals een defect of het weer. Mocht de vertraging meer dan 30 minuten zijn, dan kun je in aanmerking komen voor compensatie.
Reputatie 1
Beste Miriam, dank voor de reactie maar feitelijk herhaal je gewoon wat ik zeg. Treinen rijden niet, de treinen die wel rijden zijn korter dan normaal en over de oorzaak wordt niets gecommuniceerd. Compensatie heb ik als zakelijk rijder niets aan. Ik vraag me af waarom het hele net (nu onderweg naar Amersfoort en ook daar een en al vertraging) compleet van slag is door drie millimeter sneeuw. En waarom worden er met dit weer (waarbij altjjd sprake is van trein uitval) juist veelal kortere treinen ingezet?
Ik heb even gekeken of ik na kon gaan wat de oorzaak was van de uitvallende trein, maar heb dit helaas niet exact kunnen achterhalen. Wat betreft de communicatie, dat moet zeker beter in zo'n situatie. Ik zal hier dan ook een melding van maken.

In dit topic lees je alles over het winterweer, Jeroen geeft daar een duidelijke uitleg.
Ik heb even gekeken of ik na kon gaan wat de oorzaak was van de uitvallende trein, maar heb dit helaas niet exact kunnen achterhalen. Wat betreft de communicatie, dat moet zeker beter in zo'n situatie. Ik zal hier dan ook een melding van maken.

In dit topic lees je alles over het winterweer, Jeroen geeft daar een duidelijke uitleg.

vraagje uit nieuwsgierigheid, hoe kunnen jullie kijken naar de oorzaak van uitvallende treinen? Heb je dan contact met de betreffende HC van die trein, of is er een logboek beschikbaar voor de klantenservice medewerkers? Ook als je zegt dat je niet de exacte oorzaak kan achterhalen, wat is dan de niet exacte maar de algemene oorzaak?
De sprinters richting Rhenen zijn sowieso altijd extreem goed gevuld in de spits. Vanaf Koog aan de Zaan naar Sloterdijk past het altijd met wat propwerk precies in 6 bakken SGM. Een enkel 4'tje is wel erg karig, zelfs voor deze treinserie, die qua lengte al geen vetpot is. Is het eigenlijk mogelijk om met meer dan twee treinstellen SGM te rijden? Ik meen dit ooit ergens rond Utrecht ooit te hebben gezien, maar zeker weet ik het niet meer.
Reputatie 2
Ja de SGM tussen Woerden en Tiel rijden regelmatig met 8 delen.
We krijgen helaas geen overzicht van de oorzaak van uitval, bosschebol. In sommige gevallen kunnen we het via collega's achterhalen maar dat lukt niet altijd. We kunnen het ook navragen bij de collega's die de reisplanner bijhouden maar ook zij zijn niet altijd op de hoogte van de reden van uitval. We proberen het in elk geval wel altijd te achterhalen, wanneer daar een reden voor is.
We krijgen helaas geen overzicht van de oorzaak van uitval, bosschebol. In sommige gevallen kunnen we het via collega's achterhalen maar dat lukt niet altijd. We kunnen het ook navragen bij de collega's die de reisplanner bijhouden maar ook zij zijn niet altijd op de hoogte van de reden van uitval. We proberen het in elk geval wel altijd te achterhalen, wanneer daar een reden voor is.

Thx Jouke, maar dit bedoel ik en veel mensen als het gaat om klachten mbt communicatie vanuit de NS. Het zou jullie echt heel erg helpen om wat minder in algemeenheden spreken en wat sneller specifiek worden als het gaat om communicatie. Het antwoord van je collega Miriam is hiervoor tekenend, ik denk dat het soms beter is helemaal niks te zeggen dan een reactie waar meer vragen uit ontstaan. Ook is het onbetekenend om aan te geven in een bericht dat je een melding maakt van slechte communicatie en dat dit beter moet, maar vervolgens de melder nooit inzicht zal geven in hoe en wat de volgende stappen zijn. Iets met pot verwijt ketel
Ik begrijp je punt hoor bosschebol. Kwam dit bericht toevallig nu weer tegen en wil hier toch nog even op inhaken. Wanneer er sprake is van uitval of vertraging dan ga ik altijd even na of ik kan zien wat de oorzaak hier van is geweest. In sommige gevallen is dit niet zomaar te achterhalen en wil ik wel aangeven dat ik hier wel mijn best voor heb gedaan. In dit geval ga je uit van de algemeenheden en ik snap je liever specifiek wilt weten wat nu de oorzaak is geweest.

Daarnaast zijn klachten omtrent communicatie lastig, omdat we dit niet exact kunnen nagaan. We zijn er niet bij geweest op dat moment. Het uitblijven van communicatie is natuurlijk erg vervelend in deze situatie en daarom vind ik het wel belangrijk om dit intern aan te kaarten. Een terugkoppeling krijgen wij hierin niet altijd en mocht dat wel zo zijn, dan laat ik dat altijd nog even weten. Ook al krijgen wij hier geen inhoudelijke terugkoppeling van. Het is wel bekend gemaakt en zo kan hier naar gekeken worden en kan dit in de toekomst hopelijk worden voorkomen.
Reputatie 4
@Reiziger mvl, @bosschebol Hierbij een reactie als medereiziger zijnde: de uitdunning van afgelopen dinsdag is bedoeld om de treinenloop beheersbaar te houden mocht er ergens een storing optreden (dit is ook zo door NS gecommuniceerd). Daarnaast zijn er op die dag in mijn beleving niet meer storingen geweest dan elders en werd het op het wegennet een janboel en moest het vliegveld van Rotterdam zelfs enige tijd sluiten.

Het kan zijn dat in het noordwesten er minder sneeuwhinder was, maar de spoorwegen hebben een heel land te bedienen.

En de inzet van materieel mag je karig noemen. Klopt, er lijkt wat meer defect te zijn.

Reageer