beantwoord

Wat is het verschil tussen een conducteur en een hoofdconducteur

• 7 april 2014
  • 8 reacties
  • 5732 Bekeken

Reputatie 1
Ik reis vaak met de trein en weet er vrij veel vanaf, maar heb nooit helemaal precies het verschil geweten tussen een conducteur en een Hoofdconducteur (HC). Is er een verschil tussen deze functies, zo ja, welk verschil zit er behalve de hoogte op de ladder nog in?
icon

Beste antwoord door Loes 8 april 2014, 01:39

Het verschil zat hem er vroeger in heb ik me door collega's laten vertellen dat de Hoofdconducteur, zoals deze functie nu ook nog bekend staat, vroeger rembriefjes moest opmaken voor de machinist en dat deze toen de bevoegdheid kwam, de bekende BOA bevoegdheid kreeg om te kunnen handhaven, buiten de andere bekenden taken. Daarnaast waren er vertrekassistenten, die volgens mij ook de functie van conducteur konden bekleden en dat was altijd onder de hoofdconducteur, die in dat geval Chef van de trein was. De conducteur of vertrekassistent deed vaak mee aan de controle en hielp mee met het vertrekproces, maar zoals Rexus al zegt, tegenwoordig is er geen verschil meer. Een hoofdconducteur in opleiding wordt in de opleidingstijd aangeduid met aspirant-HC.

Zeker weten of de vertrekassistent ook conducteur werd genoemd weet ik niet heel zeker, maar ik heb er van gehoord en het is ook ver voor mijn tijd.

Misschien dat het nog verder aangevuld kan worden.
Bekijk origineel

8 reacties

Er is geen verschil meer. Dit stamt nog nog uit de tijd dat opleiding en diensttijd meetelde .
Het verschil zat hem er vroeger in heb ik me door collega's laten vertellen dat de Hoofdconducteur, zoals deze functie nu ook nog bekend staat, vroeger rembriefjes moest opmaken voor de machinist en dat deze toen de bevoegdheid kwam, de bekende BOA bevoegdheid kreeg om te kunnen handhaven, buiten de andere bekenden taken. Daarnaast waren er vertrekassistenten, die volgens mij ook de functie van conducteur konden bekleden en dat was altijd onder de hoofdconducteur, die in dat geval Chef van de trein was. De conducteur of vertrekassistent deed vaak mee aan de controle en hielp mee met het vertrekproces, maar zoals Rexus al zegt, tegenwoordig is er geen verschil meer. Een hoofdconducteur in opleiding wordt in de opleidingstijd aangeduid met aspirant-HC.

Zeker weten of de vertrekassistent ook conducteur werd genoemd weet ik niet heel zeker, maar ik heb er van gehoord en het is ook ver voor mijn tijd.

Misschien dat het nog verder aangevuld kan worden.
Reputatie 6
Badge +2
Wat is/was een rembriefje?
In het verleden moest de hc voor vertrek een rembrief inleveren bij de machinist. Dit hield in dat bij getrokken materieel(loc met losse treinstellen) de remkracht van elke wagen opgeschreven moest worden. Elke wagen heeft zijn eigen remkracht die genoteerd staat op de wagon en het kon zijn dat van een van de assen de rem niet functioneerde of door omstandigheden uitgeschakeld was. Hierdoor was er minder remkracht op die betreffende wagen. Dit had invloed op de gehele remkracht van de trein. De hc liep elke wagon langs en moest opschrijven hoeveel remkracht elke wagen had. Dit staat op elke wagen beschreven Hiermee kon de hc uitrekenen wat met de beschikbare aantal wagens gecombineerd met de remkracht van elke wagen de maximum snelheid berekenen die de machinist mocht rijden met de trein. Als er meerdere remmen niet werkte kon het het zomin dat de trein niet kon rijden. Er werd en wordt nog steeds voor vertrek altijd een rembrief gedaan
Hoi TBloemink, interessante discussie die je hebt gestart en ik zie dat Loes hier al een passend antwoord op heeft gegeven. Hopelijk kun je hiermee uit de voeten. 🙂 Groet, Stephan
Reputatie 6
Badge +2
.. Er werd en wordt nog steeds voor vertrek altijd een rembrief gedaan

Bedankt. Het staat allemaal in de verleden tijd, behalve deze zin. Moet dat zijn remproef of zo? Of wat houdt de rembrief nu in?
De remproef wordt nog altijd gedaan. Ook als gewone treinstellen gecombineerd worden wordt er eerst een remproef gedaan om te zien of de remmen van het aangekoppelde stel reageert op de remopdracht gegeven in het het voorste stel. Dit is bv op stations waar 2 treinen uit verschillende richtingen worden samen gevoegd.
Als voorbeeld, de intercity uit Groningen en Leeuwarden worden komen samen in Zwolle en worden daar gekoppeld. Voor de trein dan verder gaat zal er eerst een remproef gedaan worden. Hiermee kan men dan ook gelijk zien of de koppeling goed aangesloten zit daar de luchtleidingen ed in de koppeling zitten. Is deze niet goed aangesloten dan zal de rem van de achterste stellen niet reageren op de opdracht uit de cabine. Men kan het ook goed horen als de remproef wordt gedaan want je hoort de lucht door het systeem gaan als je bij de trein staat en de proef wordt gedaan
Reputatie 6
Badge +2
Bedankt, rextus.

Reageer