beantwoord

Wat is policy NS eerste klas bij drukte

• 19 september 2014
  • 10 reacties
  • 12382 Bekeken

Regelmatige ervaring: drukke trein betekent praktisch declassering 1e klas. Geen controle. Wel verkopen niet leveren? Las in NS jaarverslag dat minder gebruik gemaakt wordt van 1e klas. Hier misschien een van de redenen?
icon

Beste antwoord door Isel 19 september 2014, 20:42

Met een tweede klas vervoerbewijs mag je niet in de eerste klas zitten.
Enkel als de conducteur de eerste klas vrijstelt of iemand toestemming geeft mag dat.
In alle andere gevallen moet de conducteur een uvb uitschrijven.
In de praktijk wordt vaak een waarschuwing gegeven. Vandaag echter een uvb hiervoor moeten schrijven. De kans op coulance is dan nihil.

Advies: niet doen. Naast dat je er niet voor hebt betaald en dus een product gebruikt zonder hiervoor te betalen, loop je risico op een flinke boete (ritprijs 1e klas + boete).
Is de drukte extreem, of is er een speciale situatie (bv zwangere vrouw) vraag dan toestemming aan de conducteur.
Bekijk origineel

10 reacties

Een te korte en daardoor te drukke trein is voor iedereen "wel verkopen maar niet leveren". Logisch en terecht dat iedereen op de beschikbare plaatsen gaat zitten. Wat dat betreft zou de eerste klasse wel eens beter bezet kunnen zijn dan ns in haar jaarverslag meldt. Als er voldoende plaats is respecteer ik het klasseverschil. Als ns structureel te korte treinen inzet dan ga ik met mijn 2de klasse kaart gewoon eerste klasse zitten. Meer geld mag een comfortabelere plaats opleveren maar niet een grotere kans op een zitplaats.
Enkel als de conducteur de eerste klas vrijstelt of iemand toestemming geeft mag dat.
In de praktijk wordt vaak een waarschuwing gegeven. Vandaag echter een uvb hiervoor moeten schrijven. De kans op coulance is dan nihil.

Advies: niet doen. Naast dat je er niet voor hebt betaald en dus een product gebruikt zonder hiervoor te betalen, loop je risico op een flinke boete (ritprijs 1e klas + boete).
Is de drukte extreem, of is er een speciale situatie (bv zwangere vrouw) vraag dan toestemming aan de conducteur.

Dit verhaal van Isel kan ik alleen maar beamen.
Reputatie 7
Badge +4
Tegen de zwangere vrouw heeft geen enkel mens met een normaal gevoel in de donder bezwaar. Toch denk ik dat het beleid van waarschuwen niet werkt. Het is te bekend dat er of niet wordt opgetreden - gaat u maar op de blauwe stoelen zitten - of dat de controle in drukke treinen vaak minimaal is. Veel mensen doen ook alsof ze dat recht hebben, want de trein is toch vol? Het probleem ligt altijd bij een ander maar een kaartje kopen gebeurt kennelijk niet.

Ik reis onder meer eerste klas omdat ik het wat lastig vind al te lang te moeten staan en als dan de eerste klas vol zit met studenten of andere categorieen die ik nooit in de eerste klas tegenkom, ben ik er niet van overtuigd dat ze een eerste klas kaartje hebben. En hoe lastig ik de klus van conducteur zijn ook vind, er is in een drukke trein, zeker na incidenten eigenlijk nooit controle en dat werkt dit gedrag toch in de hand. Als conducteurs bewust niet controleren om allerlei agressieve reacties te voorkomen, kan ik wel begrijpen maar het zou niet zo mogen zijn.

Wat de ISIS doet, is inderdaad veel erger dan dat ik onnodig in de eerste klas moet staan als senior maar ik vind het toch onjuist en vervelend. Een eerste klas kaartje is niet goedkoop en als de trein vol is, is het niet onredelijk dat mensen die niet betalen hun plaats afstaan aan hen die daar wel geld voor uitgeven. Daar zal de conducteur wel een rol in moeten spelen.
Ik moet ook eerlijk bekennen Thom, dat ik in de drukkere treinen juist eerder de eerste klas ga controleren en een serviceronde door de tweede, juist om zeker te zijn dat de reizigers met een eerste klas vervoersbewijs kunnen zitten en niet verdrongen worden door de tweede klassers.

Laatst ook een verhitte discussie met een reiziger gehad. Had een zakelijke kaart en vond dat hij het recht had in de eerste klas te zitten. Het komt zelfs voor dat ik de eerste klas gecontroleerd heb en vervolgens het balkon meepak en dat daar ook eerste klassers staan, omdat de trein te vol is. Je moet ergens de grens trekken en ik denk dat we in dit geval meer moeten gaan handhaven en minder waarschuwen.
Reputatie 7
Badge +4
Dan zijn we het eens. Het zou overigens beleid moeten zijn dat er ook voldoende plaats in de trein voor iedereen is. Het is kennelijk niet eenvoudig. Daarmee voorkom je dit soort asogedrag voor een deel. Maar een volle trein is geen rechtvaardiging maar zwart in de eerste klas te gaan reizen.

Jouw opstelling verdient navolging. Ik maakte het mee dat een vrouw om die reden een UVB kreeg. Ze was stomverbaasd: "Van de andere conducteurs hoef ik alleen maar in de tweede klas te gaan zitten, dat is altijd zo, het is nooit anders." Tja voor de slimste mens van Nederland kwam ze met die opmerking natuurlijk niet in aanmerking ;-)

Soms wordt er gecontroleerd met groepen conducteurs, die wat meer van het gorilla-type zijn. Ineens moeten dan veel mensen ineens weg. Vreemd is dat toch.
Beste Progressio, Welkom op het NS Serviceforum. Het is zoals Isel aangeeft niet toegestaan om plaats te nemen in de eerste klasse zonder geldig vervoerbewijs. Drukte of geen drukte, het is simpelweg niet toegestaan. Er is één uitzondering: Indien de conducteur aangeeft dat reizigers ook plaats mogen nemen in de eerste klasse via het omroepsysteem, dan is het wél toegestaan. In het najaar van 2014 gaan we onze problemen in de treinbezetting aanpakken. Hier lees je er alles over http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/informatie/actualiteiten/treinbezetting.html.

Ik heb je topic verplaatst naar 'In de trein' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Pure ambtelijke willekeur volgens algemene wet bestuursrecht. Ofwel slecht bestuur. Laat het maar ove aan de nukken van een conducteur met een kater of bejaarden zonder enige mogelijkheid tot houvast zich staande moeten houden op het balkon. Schaamteloos en slap!
Reputatie 7
Pure ambtelijke willekeur volgens algemene wet bestuursrecht. Ofwel slecht bestuur. Laat het maar ove aan de nukken van een conducteur met een kater of bejaarden zonder enige mogelijkheid tot houvast zich staande moeten houden op het balkon. Schaamteloos en slap!
De regel is simpel; Met een 2e klas kaart mag je je niet in de 1e klas bevinden. Punt.

Dat uit coulance soms iets anders wordt geregeld of gedaan, is een uitzondering op die regel.
Ik snap dat je graag een sluitend beleid wilt, kepler. In principe is het simpel. Reizigers in de 2e klas kunnen niet reizen in de 1e klas. We geven echter de conducteur de ruimte om reizigers wel toe te staan in de 1e klas als de omstandigheden daarom vragen. Omdat het in alle gevallen om een situatie gaat die uniek is kunnen we hier moeilijk regels voor opstellen. Of we moeten afspreken dat je onder geen beding in de 1e klas mag, ook al is de 2e klas overvol. Dat kan erin resulteren dat reizigers niet mee kunnen. Dat lijkt me onwenselijk vandaar dat de huidige gang van zaken het meest passend is.

Reageer