Wat nu? - boete gekregen in de trein | NS Community
beantwoord

Wat nu? - boete gekregen in de trein


Hallo, vandaag heb ik dus een boete gekregen omdat ik volgens de conducteur zwart gereden had, ik heb vandaag dus geld op me ov gezet die was er blijkbaar niet opgekomen en dat heb ik dus vaker gehad, ik ging inchecken wat ook lukte en ik hoorde ook geen gepiep ofso van dat het mis gegaan was dus ik ben gwn de trein in gestapt en heb netjes meegewerkt met de conducteur, ik ben vandaag dezelfde dag mijn portomonee kwijt geraakt met een hele boel pasjes en dus ook mijn ID, dus kon het ook niet aantonen krijg ik hiervoor ook een boete?
icon

Beste antwoord door Slidestops 22 July 2019, 21:51

Bekijk origineel

54 reacties

Je krijgt geen boete als je netjes bent ingecheckt. Dit is dus schijnbaar niet gebeurd. Behalve piepjes geeft het paaltje/poortje ook op het display aan wat er gebeurd. Je bent zelf verantwoordelijk om dit te checken. De acceptgiro ontvang je binnen een week meestal. die kun je betalen en dan ben je daar vanaf. Een boete voor het niet tonen van je ID, ligt aan of dat is gezegd. Als die is aangezegd, kun je hem verwachten. Anders niet.
Er is niet gezegd dat ik daarvoor een boete krijg, ik ben nooit zwart gereden in mijn leven het was een ongelukje had gwn haast dus tja kan gebeuren, alleen was me vraag of ik nou een boete krijg omdat ik me ID niet bij had of niet want het stond niet genoteerd
komen er nog extra administratie kosten bij?
Je krijgt in dit geval dan geen boete voor het niet tonen van je identiteitsbewijs. Die moet aangekondigd worden (een verdachte heeft recht om te weten voor welk strafbaar feit hij/zij aangemerkt wordt). Als er dus geen rechten zijn voorgelezen en geen verklaring afgenomen, kun je die boete voor het identiteitsbewijs ook niet krijgen.

Wat betreft de boete voor het kaartje - dat is de prijs die op het gele briefje staat. €50 + vol tarief ritprijs. Daar komen geen extra kosten meer bij, als je die betaald. Betaal je hem niet of te laat, dan komen er wel (veel) extra kosten bij.
Goedenavond Eerstekeereenboetex en welkom bij de NS Community!

In hoeverre er nog administratiekosten bij komen is afhankelijk van hoe snel je de boete betaalt. In eerste instantie krijg je een acceptgiro met de ritprijs plus €50 wettelijke verhoging. Indien je niet aan de gestelde termijn voldoet, ontvang je een herinnering met verhoging.

Overigens, als dit de eerste boete is die je ooit hebt gekregen is het verstandig om contact op te nemen met mijn collega's bij de Klantenservice. Mogelijk kan de wettelijke verhoging uit coulance worden kwijtgescholden. Tevens kunnen zij ook even mee kijken wat er precies is gebeurd met de transacties, gezien er daar mogelijk ook iets is misgegaan. Telefonisch en via Social Media zijn we 24/7 bereikbaar.
Of coulance hier mogelijk is, is maar de vraag. Als je ook al een waarschuwing krijgt voor het niet tonen van een id €95 + €9, ipv een boete, denk ik dat het al coulant genoeg is 🙂
ik ben vandaag dezelfde dag mijn portomonee kwijt geraakt met een hele boel pasjes en dus ook mijn ID, dus kon het ook niet aantonen \

Hoe is je identiteit dan vastgesteld?
Ik heb haar uitgelegd dat ik mijn portomonee dus kwijt was geraakt met al mijn pasjes erin, ik heb zelf mijn voornaam, tweedenaam en achternaam gegeven en mijn geboortedatum
Ik heb geen waarschuwing gekregen want heb netjes meegewerkt. @Slidestops
en hoe kan ik een klacht indienen tegen de conducteur? Ze was ook niet bepaald vriendelijk en haar toon staat me ook niet waardoor we wel wat “ruzie” hebben gekregen omdat ik haar erop aan heb gesproken, ze vond het niet leuk dat ik haar erop aangesproken had en deed dus dramatisch dreigde ook de politie te bellen en noemde me agressief terwijl ik haar alleen netjes op haar gedrag heb aangesproken zonder uit te schelden etc. Nou heb ik ergens gelezen dat als de conducteur vermeld dat er niet netjes gehandeld is dat de boete mogelijk niet kwijtgescholden kan worden ookal is het de eerste keer.
Een klacht over treinpersoneel kun je ook achterlaten via de Klantenservice.

Wat betreft de coulance, de uitschrijver van de boete kan een advies achter laten gebaseerd op de situatie. Dat advies is voor de Klantenservice bindend. Sowieso is kwijtschelden nooit vanzelfsprekend, ook al is het de eerste keer. Het is altijd een coulance, afhankelijk van verschillende facturon.
Ja dat snap ik zeker, dus ik hoef niet persee een brief te schrijven ofso gwn bellen?
Bellen kan inderdaad, of een berichtje sturen via Chat of Social Media.
Ik zou de moeite niet eens nemen 😉 De kans dat je coulance krijgt lijkt me minder dan 1%
Maar de kans is er wel, dus ik ga het proberen dankjewel.
heb netjes meegewerkt, heb zelf mijn indentiteit vastgelegd, en heb niemand iets aan gedaan, de enige die hier agressief was,was de conducteur.
@Stijn NS de chat werkt helaas niet
en hoe kan ik een klacht indienen tegen de conducteur? Ze was ook niet bepaald vriendelijk en haar toon staat me ook niet waardoor we wel wat “ruzie” hebben gekregen omdat ik haar erop aan heb gesproken, ze vond het niet leuk dat ik haar erop aangesproken had en deed dus dramatisch dreigde ook de politie te bellen en noemde me agressief terwijl ik haar alleen netjes op haar gedrag heb aangesproken zonder uit te schelden etc. Nou heb ik ergens gelezen dat als de conducteur vermeld dat er niet netjes gehandeld is dat de boete mogelijk niet kwijtgescholden kan worden ookal is het de eerste keer.

Dit is natuurlijk allemaal niet zo handig met het oog op (eventuele) coulance.

Goed inchecken is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid en niet die van de conducteur. Een conducteur heeft natuurlijk geen enkel inzicht in jouw verleden als het gaat om zwartrijden. Incasseer dan gewoon de boete en neem er later contact over op met de klantenservice, maar ga geen ruzie maken in de trein.
Ik heb haar uitgelegd dat ik mijn portomonee dus kwijt was geraakt met al mijn pasjes erin, ik heb zelf mijn voornaam, tweedenaam en achternaam gegeven en mijn geboortedatum

Dit klinkt niet als een identiteit die is vastgesteld. Maak je gebruik van een persoonlijke of een anonieme OV-kaart?
en hoe kan ik een klacht indienen tegen de conducteur? Ze was ook niet bepaald vriendelijk en haar toon staat me ook niet waardoor we wel wat “ruzie” hebben gekregen omdat ik haar erop aan heb gesproken, ze vond het niet leuk dat ik haar erop aangesproken had en deed dus dramatisch dreigde ook de politie te bellen en noemde me agressief terwijl ik haar alleen netjes op haar gedrag heb aangesproken zonder uit te schelden etc. Nou heb ik ergens gelezen dat als de conducteur vermeld dat er niet netjes gehandeld is dat de boete mogelijk niet kwijtgescholden kan worden ookal is het de eerste keer.
Het advies van de conductrice bepaalt of je wel of geen coulance krijgt. Ruzie maken is dus niet zo handig, te meer daar je sowieso geen poot hebt om op te staan. Je bent immers dubbel in de fout gegaan: geen geldig vervoersbewijs en geen ID. Ik vrees dat je naar die coulance kunt fluiten in dit geval
Reputatie 7
Badge
Dus even samengevat:

-Je zet geld op je OV maar dat lukt niet.
-Je reist zonder te betalen
-Je raakt dezelfde dag al je pasjes kwijt behalve je OV
- Je kan je niet legitimeren, maar krijgt daar geen boete voor.
- Je gaat in discussie met de conducteur
- De conducteur gelooft jou verstrekte gegevens.
- Je wilt een klacht indienen tegen de conducteur.

Tsja, wat lijkt je nu het beste to do @Eerstekeereenboetex ?
-ik heb geld op mijn ov gezet maar die was dus niet op mijn pasje gekomen, wat vaker gebeurd is.
-Mijn ov zit altijd los in mijn tas dus niet in mijn portomonee.
-Ik ben niet in discussie gegaan heb haar alleen aangesproken op der manieren.
-Heb netjes meegewerkt
-En ik ga zeker een klacht indienen.
Ze was super dramatisch en brutaal, ze is gwn niet geschikt om te werken als conducteur, zo ga je niet met mensen om.
Maar de kans is er wel, dus ik ga het proberen dankjewel. Heb netjes meegewerkt, heb zelf mijn indentiteit vastgelegd, en heb niemand iets aan gedaan, de enige die hier agressief was,was de conducteur.
Je lijkt je eigen positie niet helemaal te snappen en nog steeds te denken dat je niets verkeerds hebt gedaan en dat het allemaal de schuld is van de conductrice.
Ik snap mijn positie zeker wel, er was gwn iets mis gegaan wat kan gebeuren heb netjes meegewerkt en mijn ov en gegevens gegeven, heb haar alleen netjes gezegd dat ze op een normale manier met mij kan om gaan meer niet.
Dus omdat zijn daar werkt mag ze zo met mij omgaan? Heb op een respectvolle manier aan haar verteld dat ik het niet zo fijn vind dat ze zo tegen me praat. Dat vond ze gwn niet leuk en dus wou ze de politie bellen heb haar niet aangeraakt ofso

Reageer