beantwoord

Wat nu? - boete gekregen in de trein


Hallo, vandaag heb ik dus een boete gekregen omdat ik volgens de conducteur zwart gereden had, ik heb vandaag dus geld op me ov gezet die was er blijkbaar niet opgekomen en dat heb ik dus vaker gehad, ik ging inchecken wat ook lukte en ik hoorde ook geen gepiep ofso van dat het mis gegaan was dus ik ben gwn de trein in gestapt en heb netjes meegewerkt met de conducteur, ik ben vandaag dezelfde dag mijn portomonee kwijt geraakt met een hele boel pasjes en dus ook mijn ID, dus kon het ook niet aantonen krijg ik hiervoor ook een boete?
icon

Beste antwoord door Slidestops 22 July 2019, 21:51

Bekijk origineel

54 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Gewoon betalen voor een kaartje voorkomt alles. Reizen doe je niet met een rotsmoes, lelijk doen over een conducteur, boos zijn over een terechte boete die niet teruggegeven wordt, maar gewoon met een geldig kaartje. Met wat meer respect voor de eigendomsverhoudingen en mensen die gewoon hun werk doen, verdien je dat mensen ook respect voor jou hebben. Het probleem wordt door u veroorzaakt, omdat u geen geldig kaartje heeft. Had u dat wel gehad, dan was er niks aan de hand geweest.

Ook al is het waar wat u zegt, en ik deel de opvatting van @Robert B, dan bent u er zelf verantwoordelijk voor dat u in het bezit bent van een geldig en betaald kaartje. Een conducteur stelt vast of u dat heeft of niet. Heeft u het niet, dan zit u fout, met welk waar of onwaar verhaal u ook aankomt, en krijgt u een boete.

U heeft nooit recht op teruggave ervan. Dat gebeurt de eerste keer, en alleen als er geen wangedrag naar de conducteur heeft plaatsgevonden. Het is dus geen recht van 'de eerste boete hoef je nooit te betalen', zoals wel eens wordt gesuggereerd, zeker in parasitaire kringen. De man doet gewoon zijn werk als er een boete moet worden uitgeschreven.

Als je als niet-betaler respect opeist, mag je best beginnen het zelf ook op te brengen voor anderen, en daarnaast ook nog eens voor de regelgeving in de samenleving.

Het is net zo normaal dat u betaalt voor de dienst van vervoer door de spoorwegen, als dat uw werkgever u betaalt voor de diensten die u hem levert als werknemer. Het kan natuurlijk zijn dat u het normaal vindt dat hij de politie belt. Dit in het geval dat u er iets van zou zeggen dat hij uw loon voor uw diensten niet uitbetaalt. Hij wil natuurlijk wel met respect worden behandeld als hij uw salaris voor zichzelf houdt, net als u als u dat ook doet voor de dienst van vervoer die u afneemt.

U kunt het zich misschien niet voorstellen, maar er zijn ook betalingsmijders die niet de waarheid spreken als ze op een geldig kaartje worden gecontroleerd. Er zijn zelfs, uiteraard respectloze, conducteurs die dat beweren. Vandaar dat de regel gewoon is dat iemand zonder geldig kaartje een boete krijgt boven de prijs van het kaartje, dat dus niet aantoonbaar betaald is.

Reizen zonder een boete te krijgen is echt heel simpel. Zorg voor een geldig kaartje en voel je verantwoordelijk voor je eigen gedrag. Er zijn mensen die dat lukt, elke dag weer en soms decennialang.


Hoezo respect. Het heeft er op zijn minst de schijn van dat u de regelgeving overtreedt en dat daar kennelijk niets van gezegd mag worden. En dit ook als u de mate van respect die u zelf vertoonde, in dat oordeel meeneemt.

In rond Nederlands: Als je niet wilt betalen, loop dan ook niet te janken als je een boete krijgt.
Badge +3
@Tamzin iedereen raakt wel eens zijn/haar ID kwijt kan gebeuren toch?
Dat kan natuurlijk gebeuren maar vlak daarvoor saldo laden, je portemonnee met al je andere pasjes (dus ook bankpas en andere dingen met je naam er op e.d.) verliezen, toch niet kunnen inchecken met je kaart...

En vervolgens alsnog gaan reizen, een boete krijgen, iets van het gedrag van een conducteur vinden... die vervolgens de politie wil bellen?

En dan een klacht willen indienen en toch nog coulance krijgen voor die €50? Ik zie het niet gebeuren want dit lijkt sterk op heel iets anders dan alleen 'je ID kwijt zijn'...

Maar goed, we waren er niet bij.
Ze was super dramatisch en brutaal, ze is gwn niet geschikt om te werken als conducteur, zo ga je niet met mensen om.

Dus omdat zijn daar werkt mag ze zo met mij omgaan? Heb op een respectvolle manier aan haar verteld dat ik het niet zo fijn vind dat ze zo tegen me praat. Dat vond ze gwn niet leuk en dus wou ze de politie bellen heb haar niet aangeraakt ofso

Ze had er inderdaad beter aan gedaan de politie in te schakelen zodat jouw identiteit keurig op het bureau kan worden vastgesteld. Het heeft jou nu een hele hoop tijd, geld en verdere ellende bespaard.

-Ik ben niet in discussie gegaan heb haar alleen aangesproken op der manieren.

Als jouw schrijfstijl overeenkomt met je verbale gedrag krijg ik wel een vermoeden van het verloop van het gesprek ...
Een klacht over treinpersoneel kun je ook achterlaten via de Klantenservice.

Wat betreft de coulance, de uitschrijver van de boete kan een advies achter laten gebaseerd op de situatie. Dat advies is voor de Klantenservice bindend. Sowieso is kwijtschelden nooit vanzelfsprekend, ook al is het de eerste keer. Het is altijd een coulance, afhankelijk van verschillende facturon.
en hoe kan ik een klacht indienen tegen de conducteur? Ze was ook niet bepaald vriendelijk en haar toon staat me ook niet waardoor we wel wat “ruzie” hebben gekregen omdat ik haar erop aan heb gesproken, ze vond het niet leuk dat ik haar erop aangesproken had en deed dus dramatisch dreigde ook de politie te bellen en noemde me agressief terwijl ik haar alleen netjes op haar gedrag heb aangesproken zonder uit te schelden etc. Nou heb ik ergens gelezen dat als de conducteur vermeld dat er niet netjes gehandeld is dat de boete mogelijk niet kwijtgescholden kan worden ookal is het de eerste keer.
Het advies van de conductrice bepaalt of je wel of geen coulance krijgt. Ruzie maken is dus niet zo handig, te meer daar je sowieso geen poot hebt om op te staan. Je bent immers dubbel in de fout gegaan: geen geldig vervoersbewijs en geen ID. Ik vrees dat je naar die coulance kunt fluiten in dit geval
Reputatie 5
Hee,weer een topic gestart door een "onschuldig" iemand.
Of coulance hier mogelijk is, is maar de vraag. Als je ook al een waarschuwing krijgt voor het niet tonen van een id €95 + €9, ipv een boete, denk ik dat het al coulant genoeg is 🙂
Ik zou de moeite niet eens nemen 😉 De kans dat je coulance krijgt lijkt me minder dan 1%
Reputatie 7
Badge +3
-ik heb geld op mijn ov gezet maar die was dus niet op mijn pasje gekomen, wat vaker gebeurd is.

Als dit inderdaad vaker gebeurd is dan zou ik zelf bij een volgende keer dubbelchecken of het nu dan wel goed op de kaart is gekomen plus bij inchecken er extra op letten of dat wel goed gaat. Bij reizen op saldo zie je dan op het schermpje behalve de melding dat je ingecheckt ben ook het saldo van de kaart.
En als het echt vaak misgaat is er mogelijk iets met de kaart wat je kan laten checken bij een balie op een station.
Je krijgt geen boete als je netjes bent ingecheckt. Dit is dus schijnbaar niet gebeurd. Behalve piepjes geeft het paaltje/poortje ook op het display aan wat er gebeurd. Je bent zelf verantwoordelijk om dit te checken. De acceptgiro ontvang je binnen een week meestal. die kun je betalen en dan ben je daar vanaf. Een boete voor het niet tonen van je ID, ligt aan of dat is gezegd. Als die is aangezegd, kun je hem verwachten. Anders niet.
ik ben vandaag dezelfde dag mijn portomonee kwijt geraakt met een hele boel pasjes en dus ook mijn ID, dus kon het ook niet aantonen \

Hoe is je identiteit dan vastgesteld?
Mijn boete is kwijt gescholden dus voor iedereen die tegen mij zei dat ik fout was💁🏽‍♀️

Ben super beschaafd tegen over de conductrice geweest

NS moet op letten op hun asociale werknemers

bye x
Ik ga het nog 1x voor jullie allemaal op een rijtje leggen

-Er was dus iets mis gegaan met me ov
-Ik heb gwn netjes mee gewerkt me OV en mijn gegeven aan haar gegeven zonder tegen te werken.
-Ja was mijn portomonee kwijt met me ID etc. Behalve mijn ov want die zet ik nooit in mijn portomonee.
-Ik heb de conductrice aangesproken emt “Kan je aub op een normale toon met mij praten” wat zij dus niet waardeerde en dus helemaal boos werd.
-Dit was mijn eerste boete en die is dus kwijt gescholden
-Ik heb NS gebeld en die heeft r dus naar bekeken
-Vandaag ben in weer met de trein gegaan en heb dus weer netjes betaald.
-Waarom zou ik een boete riskeren voor 1 halte?

Jullie moeten allemaal beter lezen, jullie waren er ook niet bij dus jullie weten niet wat er afgespeeld heeft en wie dus brutaal was. Ik ben geen asociaal mens ik behandel iedereen met respect en zo heb ik de conductrice dus ook behandeld maar waarschijnlijk had ze gwn een slechte bui.

als je niet weet wat er allemaal afgespeeld heeft moet je ook niet bemoeien.
en hoe kan ik een klacht indienen tegen de conducteur? Ze was ook niet bepaald vriendelijk en haar toon staat me ook niet waardoor we wel wat “ruzie” hebben gekregen omdat ik haar erop aan heb gesproken, ze vond het niet leuk dat ik haar erop aangesproken had en deed dus dramatisch dreigde ook de politie te bellen en noemde me agressief terwijl ik haar alleen netjes op haar gedrag heb aangesproken zonder uit te schelden etc. Nou heb ik ergens gelezen dat als de conducteur vermeld dat er niet netjes gehandeld is dat de boete mogelijk niet kwijtgescholden kan worden ookal is het de eerste keer.

Dit is natuurlijk allemaal niet zo handig met het oog op (eventuele) coulance.

Goed inchecken is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid en niet die van de conducteur. Een conducteur heeft natuurlijk geen enkel inzicht in jouw verleden als het gaat om zwartrijden. Incasseer dan gewoon de boete en neem er later contact over op met de klantenservice, maar ga geen ruzie maken in de trein.
Reputatie 7
Badge
Dus even samengevat:

-Je zet geld op je OV maar dat lukt niet.
-Je reist zonder te betalen
-Je raakt dezelfde dag al je pasjes kwijt behalve je OV
- Je kan je niet legitimeren, maar krijgt daar geen boete voor.
- Je gaat in discussie met de conducteur
- De conducteur gelooft jou verstrekte gegevens.
- Je wilt een klacht indienen tegen de conducteur.

Tsja, wat lijkt je nu het beste to do @Eerstekeereenboetex ?
@Eerstekeereenboetex en alle meelezers

Ik ben blij voor u dat uw boete is kwijtgescholden. Wat uzelf schrijft klopt, niemand van ons was erbij en dan is het zeer lastig een situatie beoordelen hoe het eraan toe is gegaan. Dat ga ik nu ook niet doen.
Maar de kans is er wel, dus ik ga het proberen dankjewel. Heb netjes meegewerkt, heb zelf mijn indentiteit vastgelegd, en heb niemand iets aan gedaan, de enige die hier agressief was,was de conducteur.
Je lijkt je eigen positie niet helemaal te snappen en nog steeds te denken dat je niets verkeerds hebt gedaan en dat het allemaal de schuld is van de conductrice.
Reputatie 7
Badge
@Robert B kan je niet lezen? Ik zei al dat mijn ov nooitin mijn portomonee zit zodat ik gwn altijd naar huis kan en indd je was er niet bij dus je kan ook niks zeggen
Joh, negeer ze gewoon.
Er zitten hier gewoon een aantal moraalridders tussen die heel snel oordelen. Maar dat is eigenlijk gewoon hun frustratie moet je maar denken. 😌
Maar hey....je boete is kwijt gescholden en daar gaat het uiteindelijk om toch. Nu hoef je geen 50 euro meer te betalen. Ik ben blij voor je.
@Tamzin iedereen raakt wel eens zijn/haar ID kwijt
Nou, de meeste mensen toch echt niet. Je kunt wel denken dat dat heel gebruikelijk is maar dat is niet zo.

Daarnaast had je ook geen geldig vervoersbewijs, ook al weer een ongelukje dat iedereen overkomt? En het mislukken van saldo opladen, weer een ongelukje dat iedereen overkomt?
Reputatie 7
Badge
@Trein-D Ja ze zijn allemaal zegmaar heilig en kunnen nooit een fout maken, zoals ik al zei dit was allemaal een ongeluk en ben gwn met respect om gegaan met de conductrice, hoef ten minste die 50 euro niet te betalen dus dat is wel lekker
Precies. Daar gaat het om. Die 50 euro mag je lekker zelf houden nu. 😌
Bovendien heb je een klacht ingediend dus kan je het nu lekker laten rusten.
Reputatie 7
Badge
en hoe kan ik een klacht indienen tegen de conducteur? Ze was ook niet bepaald vriendelijk en haar toon staat me ook niet waardoor we wel wat “ruzie” hebben gekregen omdat ik haar erop aan heb gesproken, ze vond het niet leuk dat ik haar erop aangesproken had en deed dus dramatisch dreigde ook de politie te bellen en noemde me agressief terwijl ik haar alleen netjes op haar gedrag heb aangesproken zonder uit te schelden etc. Nou heb ik ergens gelezen dat als de conducteur vermeld dat er niet netjes gehandeld is dat de boete mogelijk niet kwijtgescholden kan worden ookal is het de eerste keer.
Helaas...als je ruzie hebt gekregen dan word de kans op coulanse kleiner.
Reputatie 7
Hoe meer u verhaal vorderde kreeg ik steeds meer waardering voor de hoofdconducteur
die u uiteindelijk nog redelijk liet wegkomen.
Er is niet gezegd dat ik daarvoor een boete krijg, ik ben nooit zwart gereden in mijn leven het was een ongelukje had gwn haast dus tja kan gebeuren, alleen was me vraag of ik nou een boete krijg omdat ik me ID niet bij had of niet want het stond niet genoteerd
komen er nog extra administratie kosten bij?
Je krijgt in dit geval dan geen boete voor het niet tonen van je identiteitsbewijs. Die moet aangekondigd worden (een verdachte heeft recht om te weten voor welk strafbaar feit hij/zij aangemerkt wordt). Als er dus geen rechten zijn voorgelezen en geen verklaring afgenomen, kun je die boete voor het identiteitsbewijs ook niet krijgen.

Wat betreft de boete voor het kaartje - dat is de prijs die op het gele briefje staat. €50 + vol tarief ritprijs. Daar komen geen extra kosten meer bij, als je die betaald. Betaal je hem niet of te laat, dan komen er wel (veel) extra kosten bij.

Reageer