beantwoord

Wat te doen tegen conducteurs die in 1e klas stiltecoupé's zitten te praten?

• 25 april 2014
  • 13 reacties
  • 2176 Bekeken

Stiltecoupé
icon

Beste antwoord door Inge NS 25 april 2014, 18:23

Welkom op het forum Schelling!

Zoals ook al door Jurgen en tomprins is aangegeven, mag je conducteurs altijd op de regels wijzen in de stiltecoupé. Zij hebben inderdaad een voorbeeldfunctie voor reizigers en dienen zich ook aan de regels te houden.

P.s. Ik heb je topic overigens verplaatst naar het subforum In de trein. Daar past je vraag het beste thuis.
Bekijk origineel

13 reacties

Je kunt ze aanspreken en zeggen dat het een stiltecoupé is. Als ze niet stil willen zijn, kun je ze vragen naar hun dienstnummer en standplaats en een klacht indienen bij de klantenservice van NS.
Reputatie 7
Badge +4
Conducteurs hebben natuurlijk het beroepsvoordeel dat niemand ze kan bekeuren maar ik denk toch dat de koninklijke weg is om ze er even op te wijzen. Het argument dat het in strijd is met hun voorbeeldfunctie is afdoende, denk ik. Conducteurs zullen daarop ook niet reageren met dezelfde grofheid als sommige medereizigers en ik denk dat het goed is op te lossen zonder een klacht bij de klantenservice. Met de juridisering van de samenleving kun je ook onnodig ver gaan.

De hele klaagcultuur kost ook mankracht, geld en ergernis en deze onkosten worden uiteindelijk toch op de consument verhaald.
Welkom op het forum Schelling!

Zoals ook al door Jurgen en tomprins is aangegeven, mag je conducteurs altijd op de regels wijzen in de stiltecoupé. Zij hebben inderdaad een voorbeeldfunctie voor reizigers en dienen zich ook aan de regels te houden.

P.s. Ik heb je topic overigens verplaatst naar het subforum In de trein. Daar past je vraag het beste thuis.
Toen ik nog vaak in de stiltecoupé zat (tegenwoordig minder, want het levert vaak alleen maar ergernis op), had ik ook vaak te maken met NS-medewerkers die lekker zaten te kletsen in de stiltecoupé. Ik zei er altijd wat van (op een normale manier natuurlijk) en dan werd het of stiller of ze gingen ergens anders zitten. Op 1 na, die filmpjes aan zijn collega's aan het laten zien was, met geluid. Deze meneer werd boos op bij, kwam de coupé uit en ging in een dreigende houding voor mij staan. En een ander in zo'n 6 persoonscoupé beweerde dat ik hem niet kon horen, want er zat een wand tussen en anders moest ik maar ergens anders gaan zitten. Maar dat zijn uitzonderingen.

Gisteren zat ik weer eens in een 6 persoons stiltecoupé. De conducteurs hadden een boete voor een jongen zonder kaartje uitgeschreven, maar blijkbaar wist deze jongen zijn postcode niet. Eén van heren ging daarom bellen voor de postcode. Dat doe je natuurlijk niet in een coupé met andere mensen erbij, vanwege de privacy, dus hij ging dat in de stiltecoupé doen. De andere conducteur kwam naar mij toe om het uit te leggen en dat ze na het telefoontje stil zouden zijn. Dat vond ik erg netjes en ik heb ze daarna ook niet meer gehoord!
Ik vind het meer vervelend wanneer een moeder/vader komt in de stiltezone met een kinderwagon... 😕 niet lang voor de baby begint te huilen :/

En dit gebeurt regelmatig, hoe irritante!! 😑
Ik vind het meer vervelend wanneer een moeder/vader komt in de stiltezone met een kinderwagon... 😕 niet lang voor de baby begint te huilen :/

En dit gebeurt regelmatig, hoe irritante!! -_-

En hoe reageren jouw medereizigers als je hen erop attent maakt dat zij zich in een stiltecoupé bevinden waar het de bedoeling is dat het stil is?

(Wat bedoel je overigens met die letter "R" in morsecode?)
(Wat bedoel je overigens met die letter "R" in morsecode?)
Als je 😑 bedoelt: dat is een geïrriteerde emoticon.
Dat bedoelde ik inderdaad. Het kwam bij mij niet als emoticon op het scherm, maar als punt-streep-punt en daar kun je in de morsetelegrafie meerdere betekenissen aan hangen.

Jammer dat je (nog) niet op mijn eigenlijke vraag hebt gereageerd.
Dat bedoelde ik inderdaad. Het kwam bij mij niet als emoticon op het scherm, maar als punt-streep-punt en daar kun je in de morsetelegrafie meerdere betekenissen aan hangen.
Klopt, maar dat is dan ook geen smiley die in de forumsoftware zit ingebakken.

Het is dan ook geen vraag die aan mij was gesteld.
Klopt, maar dat is dan ook geen smiley die in de forumsoftware zit ingebakken.

Excuus, Lucas, ik had niet verder terug gescrolld.
En als zo'n topic wat "verbrokkeld" begint te raken moet je dat eigenlijk wel doen.
Het is dan ook geen vraag die aan mij was gesteld.
Reputatie 1
Er zijn ook brutale conducteurs die een 6-persoonscoupé afsluiten om daar zelf gebruik van te maken. Een trein is toch voor de reiziger, pas dan mag een conducteur daar zitten.
Ik reis regelmatig met de ns en tref heel vaak luidruchtig ns personeel in de stiltecoupe. Ook vanmorgen weer tussen Venlo en Eindhoven. Terwijl reizigers in de 1e klas daar vaak zitten om rustig te reizen moeten ze de prietpraat van ns personeel aanhoren die geen enkele remming schijnen te hebben.

Dat wij ze er op wijzen is de omgekeerde wereld. De ns moet hier zelf wat aan doen als ze van mening zijn dat haar personeel het voorbeeld moet geven.
Welkom op het NS Serviceforum Thomsimfrans. Ik ben het helemaal met je eens dat personeel het goede voorbeeld moet geven. Daarover geen discussie. Ik zal dit topic onder de aandacht brengen, maar personeel heeft ook soms even een herinnering nodig; dus voel je vrij dit eens in de trein te bespreken.

Reageer