beantwoord

WC in de Sprinter?

• 22 september 2014
  • 8 reacties
  • 6773 Bekeken

Geachte NS en forumleden,

Waarom is er (nog steeds) geen WC in de Sprinter?

Ik meen mij te herinneren dat ze er wel zouden komen, maar ze zijn er nog steeds niet.
En ik zie vaak moeders met kinderen en ouderen naarstig zoeken naar een WC, nog afgezien van de situatie als je er echt een nodig hebt, als je door buikgriep of acute misselijkheid wordt getroffen. De sporen van deze mensen zijn nog wel eens te vinden en dat is buitengewoon smerig en riskant m.b.t. de volksgezondheid.

Het wordt ook steeds dringender met het groeiend aantal mensen dat de trein neemt.

Gedurende de tijd heb ik het onzinargument gehoord dat de treinrit maar zo kort duurt (hetgeen op 3 van de 5 dagen niet meer het geval is) en dat de ingreep ontzettend veel zitplaatsen kost (maar 4; waar het staan toch vaak comfortabeler is dan zitten op de stoelen met die Aziatische afmetingen).

Graag uw antwoord.

Bedankt.

Groeten
Jan
icon

Beste antwoord door Aar 23 september 2014, 00:36

Er zijn twee soorten sprinters. De SLT, en de SGM.

De SGM heeft een hoekigere voorkant, die een beetje schuin loopt.

De SLT, met een schuine gestroomlijnde kop. Dit is de nieuwste sprinter.

De SGM-trein kent twee soorten. Met drie rijtuigen, en met twee rijtuigen.
De tweedelige SGM-treinen hebben GEEN toilet, en hebben de treinnummers: 21XX
De driedelige SGM-treinen hebben WELeen toiletje, niet voor invaliden helaas. Deze hebben de treinnummers 29XX

De SLT heeft GEEN toiletten en heeft de treinstelnummers 24Xx en 26XX.

Voor zover ik weet zijn er geen plannen om deze treinen op korte termijn een toilet te geven. Wel komen er vanaf 2017/2018 nieuwe Sprintertreinen in dienst die WEL een toilet zullen hebben.
Bekijk origineel

8 reacties

Als je de berichten goed gelezen had, zou je weten dat het nog jaren kan duren voor de toiletten worden geplaatst. Pas bij een nieuwe renovatie van de treinen zal dat gebeuren.
Toch kom ik regelmatig Sprinters tegen met een WC aan boord.
In de Sprinter Amersfoort - Hilversum - Weesp - Amsterdam -Schiphol en Hoofddorp en Apeldoorn - Enschede heb ik sprinters met een WC gezien. Dat zijn wat oudere Sprinters. Maar in de nieuwe Sprinters zoals bijvoorbeeld Den Haag - Leiden -Schiphol - Weesp - Hilversum - Utrecht en Hoofddorp - Weesp - Almere weer niet. Dus het hangt er vanaf in welke soort Sprinter je zit. Maar bij de machinist zijn er altijd plas zakjes. De WC s in de trein zijn meestal smerig ik zou dan beter op het station naar de wc gaan.
Reputatie 6
Badge
Er zijn twee soorten sprinters. De SLT, en de SGM.

De SGM heeft een hoekigere voorkant, die een beetje schuin loopt.

De SLT, met een schuine gestroomlijnde kop. Dit is de nieuwste sprinter.

De SGM-trein kent twee soorten. Met drie rijtuigen, en met twee rijtuigen.
De tweedelige SGM-treinen hebben GEEN toilet, en hebben de treinnummers: 21XX
De driedelige SGM-treinen hebben WELeen toiletje, niet voor invaliden helaas. Deze hebben de treinnummers 29XX

De SLT heeft GEEN toiletten en heeft de treinstelnummers 24Xx en 26XX.

Voor zover ik weet zijn er geen plannen om deze treinen op korte termijn een toilet te geven. Wel komen er vanaf 2017/2018 nieuwe Sprintertreinen in dienst die WEL een toilet zullen hebben.
Iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren: hartelijk bedankt daarvoor!
In 2025 moeten alle treinen verplicht een WC aan boord hebben. NS krijgt daar ook geld voor van de overheid. Europese regels.
Reputatie 1
Vanaf de nieuwe dienstregeling moet de NS op de trajecten waar een bepaalt percentage reizigers lang onderweg is sprinters inzetten MET een WC. Dus hopelijk een verbetering.

Pas geleden reisde ik vanaf Almere naar Rotterdam toe toiletloos. Pas op de laatste 3 minuten van mijn reis was er een trein met WC... Dat na 1 uur en 3 kwartier.

Een paar jaar terug was ik wat ziekjes geworden op mijn werk. Toen was er ook geen toilet aanwezig tussen Utrecht-Almere. Dus dan maar kotsen een prullenbak... die ook nog lekte... er was geen alternatief. 😞
Leuk dat je je vraag op het Serviceforum stelt, Jan. Aar heeft het juiste antwoord gegeven, dank voor je uitgebreide reactie Aar. Ik verplaats je topic naar 'In de trein', zodat dit topic goed vindbaar blijft.

Reageer