beantwoord

WC-papier weggooien in de trein-WC

• 17 augustus 2019
  • 53 reacties
  • 1669 Bekeken

IK stond in zo'n nieuw toilet. Ik vroeg me af waar ik het gebruikte toiletpapier moest laten. Moet je dat in de WC-pot doen, of in het bakje waar staat dat je daar het papier in moet doen? Ik heb dat laatste gedaan, maar erg hygienisch vond ik dat niet.
Kan er geen instructiefilmpje op de NS-site geplaatst worden?
icon

Beste antwoord door Aar 17 augustus 2019, 10:51

Gewoon, net als thuis in de pot. Het afvoergaatje mag wel klein zijn, maar als er geen mededeling over gedaan wordt, mag je gewoon vanuit gaan dat het in de pot hoort. Een toiletpapiertje vermengd met water wordt soort van pulp, wat makkelijk weg te spoelen is.

Verder is de afzuiging erg sterk. Dus maak je maar geen zorgen. Maar ga geen 2 meter aan rol erin gooien... 😉
Bekijk origineel

53 reacties

Badge +3
Het zou zeer opmerkelijk zijn wanneer je wc-papier niet door de pot mag spoelen. In een bakje doen is inderdaad erg vies en dat wordt dan ook niet van je verwacht.

Het enige land waar ik ooit gezien heb dat je papier niet door het toilet mag spoelen is Brazilië. Daar was de riolering niet berekend op het verwerken van wc-papier en moest je het na het zenden van een fax naar Darmstadt in een grote afvalbak doen. Geen prettige ervaring.
Dus volgens jou moet het in de pot? Weet je dat, of denk je dat?
Reputatie 7
Dat is 100% zeker zo.
Reputatie 7
Badge
WC papier kan gewoon in het vacuüm toilet in de nieuwe treinen. Maandverband en ander afval natuurlijk niet, dat doe je goed verpakt in de afvalbak of neem je mee.
Een instructiefilm hoe toilet papier te gebruiken in de trein lijkt me wat overdreven.
Ik vond het absoluut niet duidelijk. Het gat leek me veel te klein om toiletpapier in te doen. Dat raakt binnen de kortste keren verstopt.
Reputatie 6
Badge
Gewoon, net als thuis in de pot. Het afvoergaatje mag wel klein zijn, maar als er geen mededeling over gedaan wordt, mag je gewoon vanuit gaan dat het in de pot hoort. Een toiletpapiertje vermengd met water wordt soort van pulp, wat makkelijk weg te spoelen is.

Verder is de afzuiging erg sterk. Dus maak je maar geen zorgen. Maar ga geen 2 meter aan rol erin gooien... 😉
Reputatie 4
Ik ben het met peetieq eens dat je nooit zomaar dingen mag aannemen. Ook in Griekenland mag je WC-papier vaak niet doorspoelen (een stuk dichterbij huis). Gezien de meesten van ons geen expert zijn op het gebied van chemische toilets, is het denk ik niet verkeerd om expliciet aan te geven wat er wel en niet in mag, a4 postertje lijkt me voldoende?
Reputatie 7
Badge
Hoop dat er wandruimte genoeg is @eriksl in die toiletten. Naast een flinke poster met tekst hoe de deur te sluiten, nu een flinke poster met hoe WC papier te gebruiken en straks nog één waar Abbey haar maandverbandje moet laten...
Reputatie 6
Badge
Ik ben het met peetieq eens dat je nooit zomaar dingen mag aannemen. Ook in Griekenland mag je WC-papier vaak niet doorspoelen (een stuk dichterbij huis). Gezien de meesten van ons geen expert zijn op het gebied van chemische toilets, is het denk ik niet verkeerd om expliciet aan te geven wat er wel en niet in mag, a4 postertje lijkt me voldoende?

Dat lijkt mij erg overdreven. En moeten we nou met elke bevolkingsgroep rekening houden?

Voor die ene Griek, of Verweggistaan die hier op vakantie is, en die eventjes uit oogpunt van zijn sociaalheid zijn gebruikte toiletpapiertje in de vuilnisbak werpt, zal dit echt geen probleem zijn voor de schoonmakers. Als het merendeel van de toiletgebruikers dit hier nou deed was het een ander verhaal.
Reputatie 4
Dat is niet wat ik zeg @Aar. Het is niet voor de Griek of de Braziliaan, het is voor de meedenkende reiziger die niet zomaar ervanuit gaat dat alles kan en mag.

Er is ruimte genoeg in de (nieuwe) toiletten voor een A4-formaat mededeling. Er is immers ook ruimte genoeg voor een uitgebreide delfts-blauwe wandbeschildering (waar vermoed ik de smaken wel over zullen verschillen).

Ik snap best dat het overgrote deel van de bevolking een hekel heeft aan lezen en daarom liefst zo weinig mogelijk tekst ziet, maar kom dan tenminste de welwillende reiziger tegemoet, de rest van Nederland kijkt dan maar even de andere kant op.
Reputatie 4
@AbbeyRoad goed idee om die irritante stem te vervangen door een visuele instructie 😀
Reputatie 7
Badge
Tsja @eriksl Je kan je wel overal aan ergeren..

En straks aan de enorme wachtrij voor het treintoilet, als straks iedereen eerst meerdere A4s moet gaan doorlezen, immers er moet ook nog wat komen over mensen welke hun handen niet wassen na toiletbezoek. Dat is pas smerig !!
Reputatie 4
Zie smiley @AbbeyRoad ... Ik erger me graag ergens aan als dat betekent dat een grote groep mensen er baat bij heeft.

Het feit dat ze hun handen niet wassen na toiletbezoek tot daar aan toe, zolang ze dan maar niks aanraken😉. Overigens is het qua hygiëne (en hier gaan mensen over vallen!) niet strict noodzakelijk om je handen te wassen na een #1. Echt fris is het natuurlijk niet en je moet dan ook zorgen dat je niks aanraakt in de WC! Wat dat betreft zou ik eigenlijk het liefst de kraan+zeep op een zodanige plaats hebben dat je erna NIKS meer hoeft aan te raden (met name de deurklink).

Okee @AbbeyRoad wint, ook een A4-formaat-aanwijzing erbij over handen wassen 😀
Ik vind dat jullie niet erg klantgericht zijn ingesteld. Een A4-tje hoeft helemaal niet, maar een paar extra pictogrammen zou ik wel erg op prijs stellen. Ik vermoed, de schoonmakers ook! Ik had van de NS een andere houding verwacht...
Reputatie 4
Die A4 was maar een greep uit de lucht. Het gaat mij er om dat het niet groot hoeft te zijn. Ik ben het helemaal met je eens. Er blijft genoeg ruimte over voor het stemmige Delfts Blauw op de muur.
Reputatie 5
We kunnen wel overal uitleg bij gaan plakken maar daar wordt het niet overzichtelijker op. Voor iedere nederlander is het in principe normaal om je wc papier door de wc te spoelen, dus het hoeft geen uitleg nodig te hebben in een trein wc voor zo iets basaals.
Reputatie 7
Badge +3
Mee eens. Zou nu iedere dag dat papierbakje in een groot deel van de treinen vol liggen met gebruikt toilet papier zou het een andere zaak zijn. Maar blijkbaar is dat niet zo (is ook echt de eerste keer dat ik deze vraag zie).

Je zou misschien wel heel simpel op het bakje waarop staat dat je er papier in moet doen bij kunnen zetten "geen toilet papier". Daar heb je geen heel A4-tje voor nodig.
Reputatie 4
Wie heeft het over "plakken"? Een enkel icoontje zoals @peetieq meldde zou genoeg kunnen zijn.

Ik weet dat de trend is dat we niks meer voorgeschreven/betutteld willen krijgen, maar het kan ook doorslaan. Ik vermoed dat @peetieq echt niet de enige is die hier even bij stilstaat en graag duidelijkheid wil (net als ikzelf). En bij anderen kan het misschien een vraag beantwoorden die eerder niet eens opgekomen was. Niks mis mee!
Badge +3
Het is werkelijk de eerste keer dat ik een Nederlander in Nederland de vraag zie stellen wat er moet gebeuren met gebruikt wc-papier. Een Nederlander in Nederland spoelt dat door. Klaar.
Het is werkelijk de eerste keer dat ik een Nederlander in Nederland de vraag zie stellen wat er moet gebeuren met gebruikt wc-papier. Een Nederlander in Nederland spoelt dat door. Klaar.

Ik vind dit werkelijk onbeschaamd! En niet getuigen van al te veel intelligentie en inlevingsvermogen. Alles in de wereld verandert. Mij leek dat gat veel te klein voor dat wc-papier. Ik zal heus niet de enige zijn die daar zijn twijfels over heeft. Er kunnen tientallen redenen zijn waarom toiletpapier niet doorgespoeld mag worden. Zoals in veel andere landen het geval is, zoals al eerder is opgemerkt is. Bovendien vind ik dat er weinig respect getoond wordt naar mensen die niet zo bekend zijn met onze gebruiken en gewoonten. Als ikzelf in het buitenland ben voel ik me altijd heel ongelukkig als er geen duidelijke aanwijzingen zijn hoe het een en ander werkt in zo'n land. Ik voel me dan niet welkom in zo'n land. Zo zullen toeristen zich ook in Nederland voelen als ze niet weten hoe ze zich dienen te gedragen. Ze een beetje helpen is een kleine moeite.
Reputatie 4
Ik zou het zelf wat beleefder formuleren, maar in de basis helemaal mee eens. Zaken aannemen "omdat iedereen het zo doet immers" vind ik niet echt een goede instelling. Ik kan wel wat voorbeelden bedenken, maar dat wordt wel erg off-topic.
Badge +3
Nogmaals, in Nederland spoel je gebruikt wc-papier door. Dat is niet onbeschaamd maar het vaststellen van een feit.

Ik heb wel eens bordjes of stickers gezien dat je bepaalde zaken niet door het toilet mag spoelen omdat anders het systeem gestoord kan worden. (Het is trouwens ook geen goed idee om allerlei rotzooi die daar niet thuishoort door de wc te spoelen omdat de rioolzuivering daar niet op berekend is.)

Maar zoals anderen al hebben aangegeven is het zeer uitzonderlijk (en beperkt tot enkele landen) dat wc-papier niet doorgespoeld zou mogen/moeten worden. Toiletten in treinen zijn uiteraard berekend op het verwerken van wc-papier. Moderne treinen hebben een bioreactor voor de verwerking van de afvalstoffen. Wel zal er dun papier gebruikt moeten worden van gerecyclede vezels en zonder kleurstoffen en chloor. De bioreactor werkt dan beter en het voorkomt storingen.

Ik vind het overigens een bijzonder onsmakelijke gedachte dat iemand gebruikt wc-papier niet zou doorspoelen maar in een afvalbak deponeert. Het idee alleen al. Maar dat zal ook wel weer onbeschaamd gevonden worden en getuigen van een gebrek aan inlevingsvermogen.
Reputatie 4
Het "uiteraard" zegt veel. Niet iedereen houdt ervan altijd aannames in z'n eigen voordeel te doen.
Nogmaals, in Nederland spoel je gebruikt wc-papier door. Dat is niet onbeschaamd maar het vaststellen van een feit.

Echt klantgericht ben je niet. Je reactie was onbeschaamd. Ik voelde me neergezet als een randdebiel door je. Denk daar maar eens over na!
Reputatie 4
iMark hoeft niet "klantgericht" te zijn want hij is geen NS'er. Iedereen mag hier z'n mening geven en dat heeft iMark gedaan, net als ik.

Reageer