beantwoord

WC-papier weggooien in de trein-WC

• 17 augustus 2019
  • 53 reacties
  • 1615 Bekeken

Toon eerste bericht

53 reacties

Badge +3
Ik vrees dat ik me in dit geval niet kan verplaatsen in de steller van de oorspronkelijke vraag. Ik bied daar mijn oprechte excuses voor aan.
Reputatie 5
Ieder land ter wereld heeft zijn eigen regels, normen, waarden en etiquetten. Je kan nooit alles maar op gaan schrijven, dan wordt het een grote bende met uitleg overal.

Daarnaast denk ik dat het aantal nederlanders dat zich af vraagt of je wc papier door de wc in de trein kan spoelen jaarlijks niet boven de 100 uit zal komen. Het grootste gedeelte van de mensen weet niet eens dat er landen zijn waar je wc papier niet door de wc kan spoelen.

En dan de toerist helpen, klinkt heel aardig, maar heeft naar mijn mening geen toegevoegde waarde aangezien men toch vaak de borden niet leest over wat wel en niet mag. Kijk maar eens naar al die chinezen die eten blijven meenemen naar australie zonder het aan te geven. Veel mensen denken namelijk dat de normen en waarden van hun eigen land over de hele wereld gelden. Als toerist moet je je vantevoren gewoon inlezen over het land waar je naartoe wil reizen, alleen is men daar vaak te lui voor.

Als het een probleem zal worden dat men wc papier in de prullenbakken gaat gooien is het een ander verhaal, al is het momenteel een groter probleem dat men nogsteeds producten door de wc probeert te spoelen die daar miet voor bedoeld zijn.
Ik zie dat we gisteren niet meer hebben gereageerd, maar gezien de ontstane discussie lijk me het alsnog even nodig.

Ik denk dat het belangrijkste van deze discussie al wel is aangegeven door andere gebruikers. Voor alle gebruiken zijn er in de wereld bepaalde standaard normen. Ik heb het zelf niet gecontroleerd (sowieso ook lastig om te doen), maar de bewering dat het weggooien van WC-papier in de WC zelf een standaard is in vrijwel de gehele wereld vind ik vrij logisch. Het hele idee van WC-papier is ook juist dat dit gedaan kan worden, daarvoor wordt het ontwikkeld.

Het idee van zo'n standaardnorm is dat iedereen hier zich ook standaard aan houd, tenzij anders aangegeven. Dat een stoep bedoeld is voor voetgangers en dat zij niet over de weg horen te lopen is bijvoorbeeld ook een standaard, er wordt daarom niet continu aangegeven 'voetgangers op de stoep'. Datzelfde zal het geval zijn voor hoe er met WC-papier omgegaan wordt. De norm is dat het in de WC gegooid kan worden, dus wordt dat ook niet standaard vermeld, tenzij het een afwijking is van die norm.

In dit geval wordt er dus een keuze gemaakt over wat wij in een trein precies moeten informeren en hoe we dit doen, gebaseerd op zulke standaardnormen en hoe die normen in Nederland zijn. Uiteindelijk zal ook het overgrote deel van onze reizigers gewend zijn aan of bekend zijn met de situatie in Nederland, zoals RSD hierboven aangeeft. Ik vind het persoonlijk dan ook niet raar dat er niets wordt aangegeven over wat er met WC-papier gedaan moet worden. Het is echter onvermijdelijk dat sommigen het niet eens zullen zijn met deze keuze. Ook dat is logisch, niet iedereen denkt hetzelfde.

Het is duidelijk dat jij zo iemand bent die het niet eens is met deze keuze, @peetieq, en dat jij het graag ander zou willen zien. Dat mag, daar is helemaal niets mis mee en alle feedback is welkom. Ik zal je feedback dan ook zeker doorzetten, maar ik hoop dat je begrijpt, ook met bovenstaande uitleg, dat ik de kans klein acht dat het ook werkelijk waar wordt aangepast.
Reputatie 3
Ik ben het er ook niet mee eens (lijkt me duidelijk), maar inderdaad, iedereen heeft z'n zegje gedaan en dan is het mooi geweest.
Badge +3
Ik kan me goed voorstellen dat sommigen zich bij het zien van zo'n klein vacuüm/afzuig gaatje zich afvragen of dat wel goed gaat.

Maar het werkt eigenlijk hetzelfde als in een vliegtuig en daar staan ook geen instructies, hooguit dat er geen maandverband (sanitary towels) in mag. Daar is een aparte afvalbak voor dus.
Reputatie 6
iedereen heeft z'n zegje gedaan en dan is het mooi geweest.

Inderdaad, want we vallen in herhaling.
Badge +3
Iedereen luistert nu eenmaal het liefst naar zijn eigen gez...
Reputatie 3
Iedereen luistert nu eenmaal het liefst naar zijn eigen gez...

Zelfkennis is prima maar om te denken dat iedereen zo in elkaar zit gaat mij veel te ver. Denk ook niet dat @iMark dat hard kan maken.
Reputatie 5
Ik vind, dat de NS hier toch een mooie kans laat liggen.

Het Nederlandse stickertje "geen flessen uit het raam werpen" is ook wereldberoemd geworden bij trein-o-fielen in vele landen.
Daarom moet er toch ook wel een mooi icoontje "geen kak in de prullebak" kunnen worden bedacht ?
Reputatie 7
Badge +3
Die "geen flessen uit het raam werpen" is er ongetwijfeld gekomen omdat dit vaak wel gedaan werd.

Gebruikt WC papier in de papierbak zal niet of slechts sporadisch plaats vinden.
Badge +3

Iedereen luistert nu eenmaal het liefst naar zijn eigen gez...Zelfkennis is prima maar om te denken dat iedereen zo in elkaar zit gaat mij veel te ver. Denk ook niet dat @iMark dat hard kan maken.

Helaas heb je de ironische ondertoon van mijn grapje niet zo opgevat. Blijkbaar wordt alles bijzonder serieus opgevat als je er geen smiley bij zet.
Reputatie 3

Iedereen luistert nu eenmaal het liefst naar zijn eigen gez...Zelfkennis is prima maar om te denken dat iedereen zo in elkaar zit gaat mij veel te ver. Denk ook niet dat @iMark dat hard kan maken.
Helaas heb je de ironische ondertoon van mijn grapje niet zo opgevat. Blijkbaar wordt alles bijzonder serieus opgevat als je er geen smiley bij zet.

Had de ondertoon onderkend en heb mijn reactie van dezelfde ondertoon voorzien 😑
Als er overigens iets is dat je serieus dient op te vatten, dan is dat juist ironie.😯
Reputatie 5
Badge

Het is werkelijk de eerste keer dat ik een Nederlander in Nederland de vraag zie stellen wat er moet gebeuren met gebruikt wc-papier. Een Nederlander in Nederland spoelt dat door. Klaar.Ik vind dit werkelijk onbeschaamd! En niet getuigen van al te veel intelligentie en inlevingsvermogen. Alles in de wereld verandert. Mij leek dat gat veel te klein voor dat wc-papier. Ik zal heus niet de enige zijn die daar zijn twijfels over heeft. Er kunnen tientallen redenen zijn waarom toiletpapier niet doorgespoeld mag worden. Zoals in veel andere landen het geval is, zoals al eerder is opgemerkt is. Bovendien vind ik dat er weinig respect getoond wordt naar mensen die niet zo bekend zijn met onze gebruiken en gewoonten. Als ikzelf in het buitenland ben voel ik me altijd heel ongelukkig als er geen duidelijke aanwijzingen zijn hoe het een en ander werkt in zo'n land. Ik voel me dan niet welkom in zo'n land. Zo zullen toeristen zich ook in Nederland voelen als ze niet weten hoe ze zich dienen te gedragen. Ze een beetje helpen is een kleine moeite.

Als het er niet nadrukkelijk staat vermeld dat je geen toiletpapier door de toilet moet gooien, dan is het mijns inziens logisch dat je het gewoon normaal in de toilet werpt. Vooral vanwege het feit dat toiletpapier bij aanraking van water tot zachte pulp verandert, geeft mij al een inlevingsvermogen dat het prima zou moeten kunnen.

Verder staat er al geloof ik al bij de toiletten met een sticker verteld dat je geen appels (en dus geen grote dingen) in moet werpen.

Als iemand uit het buitenland zijn uitwerpselen uit netheid in de vuilnisbak gooit, evengoed geen probleem.... Zolang niet iedereen dat doet.
Reputatie 6
Serieus @Aar , gaan we nu een hele week berichten plaatsen met dezelfde inhoud over een WC papiertje ?
Je hebt al het beste bericht geplaatst @Aar , hoger kan je niet stijgen.
Reputatie 7
Badge +3
Maar snel doorspoelen....
Reputatie 5
Badge
Maar snel doorspoelen....
Zo is dat 😉
Grappig @Momo, I see what you did there!
Reputatie 2
Ik zie dat we gisteren niet meer hebben gereageerd, maar gezien de ontstane discussie lijk me het alsnog even nodig.

Ik denk dat het belangrijkste van deze discussie al wel is aangegeven door andere gebruikers. Voor alle gebruiken zijn er in de wereld bepaalde standaard normen. Ik heb het zelf niet gecontroleerd (sowieso ook lastig om te doen), maar de bewering dat het weggooien van WC-papier in de WC zelf een standaard is in vrijwel de gehele wereld vind ik vrij logisch. Het hele idee van WC-papier is ook juist dat dit gedaan kan worden, daarvoor wordt het ontwikkeld.

Het idee van zo'n standaardnorm is dat iedereen hier zich ook standaard aan houd, tenzij anders aangegeven. Dat een stoep bedoeld is voor voetgangers en dat zij niet over de weg horen te lopen is bijvoorbeeld ook een standaard, er wordt daarom niet continu aangegeven 'voetgangers op de stoep'. Datzelfde zal het geval zijn voor hoe er met WC-papier omgegaan wordt. De norm is dat het in de WC gegooid kan worden, dus wordt dat ook niet standaard vermeld, tenzij het een afwijking is van die norm.

In dit geval wordt er dus een keuze gemaakt over wat wij in een trein precies moeten informeren en hoe we dit doen, gebaseerd op zulke standaardnormen en hoe die normen in Nederland zijn. Uiteindelijk zal ook het overgrote deel van onze reizigers gewend zijn aan of bekend zijn met de situatie in Nederland, zoals RSD hierboven aangeeft. Ik vind het persoonlijk dan ook niet raar dat er niets wordt aangegeven over wat er met WC-papier gedaan moet worden. Het is echter onvermijdelijk dat sommigen het niet eens zullen zijn met deze keuze. Ook dat is logisch, niet iedereen denkt hetzelfde.

Het is duidelijk dat jij zo iemand bent die het niet eens is met deze keuze, @peetieq, en dat jij het graag ander zou willen zien. Dat mag, daar is helemaal niets mis mee en alle feedback is welkom. Ik zal je feedback dan ook zeker doorzetten, maar ik hoop dat je begrijpt, ook met bovenstaande uitleg, dat ik de kans klein acht dat het ook werkelijk waar wordt aangepast.

Grappig dat verhaal over "standaardnormen" e.d waar je mee aankomt zetten, dat is dus nou totaal niet het geval bij die deuren van die nieuwe WC's, die zijn nou niet echt standaard te noemen
Reputatie 3
Ik was toevallig gisteren even op zo'n toilet (SNG) daar viel mijn oog op een icoontje wat naar mijn idee een interessante draai geeft aan deze discussie (en dat de TS echt niet "gek" is), zie foto. Het gaat mij om het icoon links (blauw). Dit bevindt zich onder de wc-papier-rol (dit is dus niet het papier om je handen mee af te drogen) en volgens mij staat daar toch echt dat je het papier in de bak (dus niet WC) moet gooien. Het icoon rechts (geen appels en glazen inwerpen) helpt wat dat betreft niet echt om het duidelijker te maken.

Het was veel beter geweest als er boven de WC één afbeelding was geplaatst, met daarop grafisch "geen wc papier, geen bekers geen appels (enz., uiteraard)". Of, als dat de bedoeling is "wel wc papier, geen bekers, geen appels".
Badge +3
Dat zou nog best eens kunnen, want het toiletpapier ziet er ook wat luxer (2-laags) uit dan het flinterdunne papier dat je vaak treft op zulke toiletten, bijv. in vliegtuigen. Het is immers een bioreactor en het moet wel makkelijk afbreekbaar zijn natuurlijk.

Zou eigenlijk een tekst bij moeten dan, hier uw persoonlijke hygiënische zaken (tampons, maandverband, inlegkruisjes) en dan 'sanitary towels/products' erbij in het Engels.

Misschien vindt men dat te omslachtig en mag WC papier er dus ook gewoon in? Of is er voor de 'damesartikelen' een aparte bak nog?
Reputatie 3
Er wordt hier nogal gefocussed op het wel of niet mogen inwerpen van WC papier of dat wel of niet logisch/voor de hand liggend/etc is en of je daar dan wel een aanwijzing voor moet geven. Laten we het daarentegen eens hebben over de appels en de bekers (en ander afval). Daarvan vind ik het dan weer vrij logisch dat je ze niet in de WC gooit, ik neem aan dat je dat thuis ook niet doet.

Dus wat mij betreft heeft men de plank compleet misgeslagen; die aanwijzing over afval had er helemaal niet gehoeven, maar juist een (duidelijke!) aanwijzing over WC papier zouden we wèl iets aan gehad hebben.
Reputatie 7
Badge
Gisteren eens even in het toilet van de ICD gekeken. Hoeveel duidelijker wil je het hebben?

Reputatie 7
Badge +3
In de ICD dus wel duidelijk aangegeven, maar blijkbaar in andere treinen niet.
Gezien de foto van een SNG toilet is het daar vervangen door een stickertje dat je geen appels of bekers erin mag gooien. Dan vind ik die in de ICD een stuk duidelijker, want als je alleen appels en beker aangeeft als verboden dan blijft er behalve WC papier nog heel wat over wat je er in zou kunnen werpen.

Trouwens, wie zou er uberhaupt bekers in gooien? Doe je thuis toch ook niet?
Gisteren eens even in het toilet van de ICD gekeken. Hoeveel duidelijker wil je het hebben?

Hahaha, maar dan weer niet al te letterlijk nemen natuurlijk; zo lijkt het er haast op alsof je alléén toiletpapier in de pot mag gooien (en dus niet datgene waarvoor je überhaupt naar het toilet wilt gaan.... 😂)
Badge +3
NS is niet erg consistent in de bestickering in de treinen. De tekststicker in de ICD is inderdaad veel duidelijker dan de mallotige pictogrammen in de SNG. Zeker ook omdat het toiletpapier zo ongeveer in de afvalbak hangt. Waar het dus niet in moet. Dat lijkt me design uit het jaar nul.

Ik moet mijn mening herzien en constateren dat @peetieq wel een puntje heeft. De stickers in combinatie met de plaats van de toiletpapierhouder zijn verwarrend. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of hij tevreden zou zijn wanneer er stickers als in de ICD worden geplaatst.

Reageer