WC’s nieuwe trein moeten anders

• 21 juli 2019
  • 56 reacties
  • 2121 Bekeken

Beste NS,
Jullie MOETEN de nieuwe wc’s aanpassen!
In de nieuwe treinen werken de wc’s volledig met knopjes en hierdoor is het totaal niet duidelijk voor mensen.
Ik stond te plassen toen opeens de deur wagenwijd open ging.
Een man vertelde dat 5 minuten daarvoor een vrouw op de wc zat en dat de deur open ging. Dat is niet normaal.
Ik snap dat deze wc’s beter zijn voor invaliden, maar voor de meeste mensen is het echt een ramp geworden.
Mensen willen zekerheid hebben op de wc. Dus moet je een ‘analoog’ wc slotje hebben.
Doe er iets aan!

56 reacties

Op welk punt gaat het precies mis volgens jou?
De handelingen zijn namelijk nog precies hetzelfde, alleen de actoren waarmee de handelingen uitgevoerd worden zijn iets anders. Dus je moet nog steeds gewoon de deur open en dicht doen en daarna op slot zetten. Alleen is het in plaats van een draaibeweging vanuit de pols een drukbeweging op de knop geworden, wat voor mensen die fysiek moeite hebben met zo'n draaibeweging een stuk eenvoudiger is.
Het daarna weer openen is zelfs nog eenvoudiger geworden: je drukt gewoon weer op de knop Deur Open en de deur wordt automatisch van het slot gehaald en daarna geopend.
Kortom: ik verwacht niet dat er iets gaat veranderen. Voor mensen met een fysieke beperking is dit een stuk eenvoudiger, en de handelingen zijn niet wezenlijk veranderd. Gewoon even wennen dus.
Ten eerste zijn de wc’s erg onduidelijk. Er zitten zoveel knoppen op dat je eerst uit moet zoeken wat je precies moet doen. Daarnaast zitten de knoppen op rare lage plekken, ik snap dat dit ook weer voor mensen in een rolstoel makkelijker is maar dat maakt het nog moeilijker om de knoppen te vinden en te snappen wat je precies moet doen. Dan is het een stukje vertrouwen, ik weet niet precies wat er gebeurt als ik een knopje indruk. Zit het nu echt op slot? Gaat het slot er niet vanzelf af? In mijn veronderstelling, was de deur namelijk op slot nadat ik op de knop deur dicht had gedrukt (blijkbaar ben ik niet de enige want het gebeurt erg vaak). Als laatste gaat de deur wagenwijd open waardoor de hele trein je ziet zitten en zelf de deur dicht doen kam dan niet want de knop zit te ver.

Wat mij betreft is het een erg slecht ontworpen wc, waarbij alleen gekeken is hoe het rolstoelvriendelijk te maken is.
Ik ben van mening dat het ook mogelijk is om een wc te ontwikkelen voor zowel invalide als de andere treinreizigers.

Enkel een fysiek slot toevoegen zou in dit geval al een oplossing zijn. Mensen die die draaibeweging niet kunnen maken zouden dan alsnog de knop kunnen gebruiken.
Reputatie 6
De knoppen in het SNG toilet zitten op een zeer duidelijk plek. Er zijn slechts 2 knoppen, waarvan er een duidelijk de afbeelding heeft van een sleutel. Hoe eenvoudig kan het zijn.....

Zit wel eens te kijken in een trein met analoog WC slot, hoeveel reizigers die wel niet vergeten of pas na lange tijd erop doen.......
In de VIRM zitten volgens mij een stuk of 5 knoppen. Als je eenmaal weet hoe het werkt, is het best logisch, maar de eerste keer zijn ze totaal niet intuïtief. Met grote regelmaat moet aan mensen worden uitgelegd hoe ze de deur moeten afsluiten, dus wellicht zouden toelichtende pictogrammen kunnen helpen.
Beste Oliviersebastiaan, welkom bij onze Community!

Voor iedereen is het WC-moment iets wat we graag privé doen, dus ik kan me onwijs goed voorstellen dat een plotselinge indringer een super vervelend en ongemakkelijk gevoel geeft. Helaas schat ik de kans dat de WC's worden aangepast erg nihil in, maar je feedback zal ik zeker doorzetten.

Verder denk ik dat het een kwestie van tijd is voordat iedereen het begrijpt. Het is natuurlijk niet prettig dat je het gebruik van een WC moet begrijpen, maar wij doen ook maar ons best om met iedereen rekening te houden. Dat dat niet 100% probleemloos gaat is heel vervelend. Mijn oprechte excuses daarvoor, ik vind dat heel erg om te lezen.

Hopelijk is dit een probleem wat langzamerhand vanzelf verdwijnt.
Reputatie 4
Ik heb er ook altijd ruzie mee hoor. Soms gaat een toilet meteen op slot nadat de deur gesloten is (door het drukken op de sluiten-knop), soms moet je apart op een vergrendeling-knop drukken. En soms gaat ie meteen open na het drukken op de openen-knop, soms moet je nog eens het slot met een knop openen.

Waarom niet een sticker bij de knoppen met uitleg?
Goed idee, ik ga kijken in hoeverre ik daarin iets kan betekenen. Thanks @dennistd!
Reputatie 3
Zou het niet beter zijn als de deur zichzelf kan vergrendelen, in plaats van een paar maal op een knop te moeten drukken?

Technisch zou dat mogelijk moeten zijn. Nu wordt de vergrendelprocedure onderbroken door een druk op de knop, maar dat is eigenlijk niet nodig. Want wie gaat er nu een wc binnen zonder de deur op slot te draaien?
Reputatie 5
Grapjurken die de WC niet binnen gaan. Die sturen de deur dicht en gaan dan niet naarbinnen.
De WC is dan voor iedereen geblokkeerd.

Een WC in de trein moet niet alleen ontworpen zijn voor het IQ van de NS-klant, maar de ontwerper moet ook rekening houden met het gedrag van de NS-klant.
Nogal een uitdaging...
Reputatie 3
Hoe vaak komt zoiets nou voor? Zet dat af tegen het enorme aantal normale toiletbezoeken, en zal het echt te verwaarlozen zijn.

En met een slimme sensor in het toilet kan dat soort grappig bedoelde situaties snel worden opgelost.
Reputatie 4
Gewoon na 5 minuten de omroep in het toilet 'Let op, de deur wordt over 1 minuut automatisch ontgrendeld. Druk op de knipperende knop met het sleutelsymbool om de deur vergrendeld te houden'. Dat levert meteen het voordeel op dat iemand die onwel geworden is op het toilet sneller gevonden zal worden.
Badge +3
Goed idee, ik ga kijken in hoeverre ik daarin iets kan betekenen. Thanks @dennistd!
Joepie, er gaat iemand iets (proberen te) betekenen ergens en ooit.. Succes @Emma NS en laat maar weten verder...

Daar horen we nooit meer iets van dus https://youtu.be/7czC8NDCSqQ op 3:20 en zo

Ik ben niet boos, maar zeg dat dan vooral niet! Jij krijgt geen terugkoppeling en 'wij' dus ook niet.

Kijk ook even op 5:45 in die video... Drielandenpunt en de erstiger dingen in het leven en zo 😙 Het is wel een feit!
Reputatie 5
Het daarna weer openen is zelfs nog eenvoudiger geworden: je drukt gewoon weer op de knop Deur Open en de deur wordt automatisch van het slot gehaald en daarna geopend.

Hiermee is wel de mogelijkheid van de klassieke combinatie van slot en deurklink om het slot te controleren verdwenen. Als de deur van het slot gaat als je hem van binnenuit opent, kun je niet checken of hij op slot zit. En betekent een groen slot "oké, deur is op slot" of "slot is open"? Is de deur na binnenkomst dus automatisch op slot, of moet je juist nog op die knop drukken? Ik snap de verwarring wel.
Reputatie 2
Zoals gezegd in het andere topic over ditzelfde onderwerp (https://community.ns.nl/in-de-trein-11/nog-steeds-gedoe-met-sluiten-wc-s-in-trein-58989):

Je kan erover discussiëren of het aan de eindgebruikers ligt, maar feit is dat het gewoon best vaak voorkomt.

Ik denk dat de vriendelijke stem (in nieuwe sprinters) een prima oplossing is.

Maar voor de toiletten van dit type zonder stem (in ‘flirt’ sprinters en intercities) denk ik dat een poster of sticker een simpele oplossing is, om veel ongemakkelijke situaties te voorkomen.

Het daarna weer openen is zelfs nog eenvoudiger geworden: je drukt gewoon weer op de knop Deur Open en de deur wordt automatisch van het slot gehaald en daarna geopend.Hiermee is wel de mogelijkheid van de klassieke combinatie van slot en deurklink om het slot te controleren verdwenen. Als de deur van het slot gaat als je hem van binnenuit opent, kun je niet checken of hij op slot zit. En betekent een groen slot "oké, deur is op slot" of "slot is open"? Is de deur na binnenkomst dus automatisch op slot, of moet je juist nog op die knop drukken? Ik snap de verwarring wel.

Inderdaad. Ik had eenzelfde ervaring bij voor het eerst inchecken (bij een paal). Er ging een rood lampje branden en ik had geen idee of dat goed of fout was. Het staat ook nergens beschreven.
Reputatie 4
Het is dus duidelijk: de nieuwe high-tech toiletten zijn lastig in het gebruik en onduidelijk voor een groot percentage van de reizigers, waaronder mijzelf. Een handmatig te sluiten en vergrendelen deur zou veel sneller en makkelijker zijn dan een combinatie van knoppen, automatische deuren en kinderachtige computerstemmen.
Reputatie 3
Alleen is het in plaats van een draaibeweging vanuit de pols een drukbeweging op de knop geworden, wat voor mensen die fysiek moeite hebben met zo'n draaibeweging een stuk eenvoudiger is.

@Julian verzin je dit nou zelf of is dit echt een reden van de NS geweest om voor deze deuren te kiezen? Voor 0.1% is het mogelijkerwijs heel misschien iets makkelijker, voor de overige 99,9% is het niet te begrijpen hoe die deuren werken. Waar ter wereld sluit je deuren met drukknoppen? Hoe logisch is het om dit in te voeren op publieke wc's?

Dit is weer typisch zulk iets (net als die gare stoelen in die nieuwe sprinters die voor geen meter zitten) waar talloze topics over komen en waar de NS toch niks aan gaat/kan doen. Intussen probeert het NS personeel toch nog goed te praten wat krom is. Wie is binnen NS verantwoordelijk voor het interieur van treinen?
Ik vraag me af of dit vanuit NS komt. Arriva heeft dezelfde hightech toiletten met knoppen. Denk eerder dat dit vanuit de fabrikanten komt.
Vandaag nog een ouderwets toilet opengetrokken en ik trof er een reiziger op de pot aan. Was erg vervelende situatie en dat bij het ouderwets op slot draai toilet... 😕
Reputatie 6
Het is de tijdsgeest, alles moet elektronisch, in dat beeld past echt geen analoog slotje. En dat komt er ook zeker niet meer.
@Akm_DH_is_een_drama_geworden De verantwoordelijke voor treininterieurs zal je hier niet vinden, zeker 95 procent van het NS personeel heeft nog nooit van deze Community gehoord, laat staan leest er op mee.
Het vaste groepje NS Community leden, naast de moderatoren, is op de vingers van hooguit 1 1/2 hand te tellen.
Badge +3
Het is tegenwoordig echt geen uitzondering om dingen te (moeten) bedienen met knoppen en zo.

Hotelkamer.. pasje aanbieden om te openen en dan binnen op een knopje drukken (Sluiten of zelfs Do not disturb zodat "room service" ook niet zomaar binnen mag). Dat waren vroeger twee sleutelgaten (eentje van je kamersleutel zelf met een soort halve bowlingkegel er aan, en eentje voor een 'master key'...)

Of een kraan zonder knop. Hoe ga ik die dan open draaien om mijn handen te wassen?

Oké, een draaiknop of schuifje op de deur (of kaartje aan de deurknop van je hotelkamer hangen) was handiger misschien?

Ikzelf (techneut) moest de eerste keer ook even zoeken ("hey, kijk onder de wastafel!" was de hint) maar het went echt. Maar dat wastafels zonder knoppen (overal bijna!) slecht werken heeft iedereen wel eens meegemaakt denk ik.

Je steekt je handen onder de kraan.. Gebeurt er niets!. Je haalt je handen weg.. water!

Maar als in de trein de knop met 'sleutel symbool' rood is, dan is de deur vergrendeld, nét als met het rood/witte of rood/groene occupied/vacancy in ouderwetse toiletten schuifje of draaiknop. (Vliegtuigen goed voorbeeld, dat wel!)

Of dat leidt tot chaos (0,1% weet het en 99,9% snapt het niet) betwijfel ik natuurlijk 🤣
Reputatie 3
Het is de tijdsgeest, alles moet elektronisch, in dat beeld past echt geen analoog slotje. En dat komt er ook zeker niet meer.

Is dat zo? Die nieuwe Boeing A350 vliegtuigen hebben bijv. allemaal een mooi analoog slotje voor het toilet. Waarom zou dat bij treinen per se niet meer analoog moeten?

@Akm_DH_is_een_drama_geworden De verantwoordelijke voor treininterieurs zal je hier niet vinden, zeker 95 procent van het NS personeel heeft nog nooit van deze Community gehoord, laat staan leest er op mee.
Het vaste groepje NS Community leden, naast de moderatoren, is op de vingers van hooguit 1 1/2 hand te tellen.

Dat snap ik, ik vraag ook alleen wie er verantwoordelijk voor is (niet of diegene hier ook zijn). Echte inhoudelijke reacties van de NS zelf komen er trouwens te weinig merk ik wel. Er zijn te veel "beantwoordingen" van fanboys die vol met (al dan niet onterechte) aannames zitten met veel giswerk. Ook zijn er veel topics waar een discussie op gang komt waar geen moderator op durft te reageren lijkt het.
Reputatie 3
Het is tegenwoordig echt geen uitzondering om dingen te (moeten) bedienen met knoppen en zo.

Hotelkamer.. pasje aanbieden om te openen en dan binnen op een knopje drukken (Sluiten of zelfs Do not disturb zodat "room service" ook niet zomaar binnen mag). Dat waren vroeger twee sleutelgaten (eentje van je kamersleutel zelf met een soort halve bowlingkegel er aan, en eentje voor een 'master key'...)

Of een kraan zonder knop. Hoe ga ik die dan open draaien om mijn handen te wassen?

Oké, een draaiknop of schuifje op de deur (of kaartje aan de deurknop van je hotelkamer) was handiger misschien?

Ikzelf (techneut) moest de eerste keer ook even zoeken ("hey, kijk onder de wastafel!" was de hint) maar het went echt. Dat die wastafels zonder knoppen (overal bijna!) slecht werken heeft iedereen wel eens meegemaakt denk ik.

Je steekt je handen onder de kraan.. Gebeurt er niets!. Je haalt je handen weg.. water!

Maar als in de trein de knop met 'sleutel symbool' rood is, dan is de deur vergrendeld, nét als met het rood/witte of rood/groene occupied/vacancy in ouderwetse toiletten schuifje of draaiknop. (Vliegtuigen goed voorbeeld, dat wel!)

Of dat leidt tot chaos (0,1% weet het en 99,9% snapt het niet) betwijfel ik natuurlijk 🤣

Knoppen zijn van alle tijden, daar gaat het op zich ook niet om.
Het gaat erom dat het publieke toiletten zijn die voor iedereen makkelijk in gebruik moeten zijn. Gezien het vele geklaag erover lijkt dat niet het geval (persoonlijk heb ik er ook geen goede ervaringen mee). Een aap moet het bij wijze van spreke kunnen snappen, als die aap het niet snapt ligt het niet aan de aap.

Als je in Nederland een hotel treft waar je een elektronisch bediend slot moet gebruiken om naar buiten te gaan zou je er goed aan doen om contact op te nemen met de brandweer, grote kans dat dat hotel per direct gesloten wordt vanwege veiligheidsrisico's, de weg naar buiten moet ten alle tijde toegankelijk zijn, ook bij stroomuitval. Ik spendeer ongeveer 1/4 van de nachten op jaarbasis is hotels, maar ben nog nooit een hotelkamer tegengekomen zonder fysieke deurklink, de toegang is wel vaak geregeld met een pasje.

Is dat zo? Die nieuwe Boeing A350 vliegtuigen hebben bijv. allemaal een mooi analoog slotje voor het toilet. Waarom zou dat bij treinen per se niet meer analoog moeten?

Elektronisch =/= digitaal. Feitelijk is een slot, ook handbediend, meestal zelfs digitaal; het kent maar 2 standen, open of gesloten. In digitale termen 0 of 1.
Reputatie 3

Is dat zo? Die nieuwe Boeing A350 vliegtuigen hebben bijv. allemaal een mooi analoog slotje voor het toilet. Waarom zou dat bij treinen per se niet meer analoog moeten?Elektronisch =/= digitaal. Feitelijk is een slot, ook handbediend, meestal zelfs digitaal; het kent maar 2 standen, open of gesloten. In digitale termen 0 of 1.

Snap ik, ik hanteer slechts dezelfde terminologie waar AR mee begon, we weten allemaal wat ermee bedoelt wordt.

Reageer