WC’s nieuwe trein moeten anders

• 21 juli 2019
  • 56 reacties
  • 2118 Bekeken

Toon eerste bericht

56 reacties

Reputatie 2
Volgens mij is de oplossing simpel en nodig: plaats gewoon een sticker zoals hieronder. In de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) is dit niet nodig, hier heb je al de vriendelijke stem.

Reputatie 3
Misschien is dat inderdaad wel het eenvoudigst. Lijkt mij wel voor de hand liggen, ook zonder dat plaatje 😉
Reputatie 2
De uitleg over de toilet-knoppen lijkt vooral nog te missen in de gemoderniseerde intercities (DDZ en VIRMm); het treintype waarin mrfreeze ook de problemen bij gebruikers zag.

• De VIRMm en DDZ intercities hebben geen enkele uitleg over de toilet-knoppen 😞
  • De SNG en de vernieuwde SLT sprinters hebben de vriendelijke stem.
  • Ik zag op YouTube dat de FLIRT sprinters al een sticker met uitleg op de deur hebben:

Reputatie 4
Het getuigt ook van goed user experience design dat de deur van een toilet 2 regels tekst en uitleg nodig heeft 🙄
Badge +3
De vertaler(s) ook. Beter zou zijn:

First, press Close, then Lock.

Dank voor het filmpje. Ze gaan trouwens ook automatisch dicht (Flirt) als je 30 seconden of zo verder nergens op drukt....
Mensen doen wel de "deuren sluiten" knop indrukken maar vergeten daarna de "op slot" knop in te drukken. Ze verwachten ten eerste al niet dat je een toilet met knoppen moet bedienen dus gaan er blijkbaar vanuit dat het systeem zo slim is dat als de deur dicht is deze automatisch op slot gaat zodat je gerust je behoefte kan doen zonder dat de deur weer open gaat.

Ik drukte een keer op de knop omdat ik dacht dat het toilet open was en zag toen een man plassen. Dat heb ik nooit eerder gehad met het oude systeem.

Nu roepen mensen hier over vooruitgang maar de NS is van mening dat duurzaamheid de juiste weg is. Maar volgens mij past een hightech toilet niet in dat plaatje! De nieuwe toiletten zitten stampvol elektronica en dat betekent ook bergen met lastig te recyclen E-waste als het allemaal is afgeschreven. Niet bepaald duurzaam. Ok elektronica kan wel voor duurzaamheid zorgen en is nu eenmaal een onderdeel in de trein maar is het niet een zinloze toepassing om dat in een toilet te bouwen? En het systeem faalt ook steeds. Zelf heb ik altijd gedoe met de zeep (dat vreemd genoeg vaak analoog is in de hightech wc's) en de handdroger die niet werkt.

Even doorgeven aan de conducteur is overigens ook verleden tijd. Waar ik in het verleden altijd een melding maakte als er een storing was zoals een verstopt toilet of handdoekjes of toiletpapier dat op is is dat nu ook verleden tijd. Mij is verteld dat het niet meer normaal is voor een reiziger om een melding te maken van een probleem en dat nu automatisch dient te gaan en om de zo veel tijd door een monteur in de computer uitgelezen kan worden. Het zou niet belachelijker moeten worden. Maar heb wel besloten niet meer langer storingen door te geven. De menselijkheid anno 2019 is verdwenen. En we zijn op weg naar een samenleving met robots waar de mensen langzaam aan moeten wennen.

Dat analoge toilet zou totaal geen probleem moeten zijn. Mijn mening is dat die knoppen geen vooruitgang maar achteruitgang zijn. Maar heb een vermoeden dat net als met de oncomfortabele stoelen de NS en andere vervoerders worden gedwongen de troep van grote bedrijven aan te nemen. En de NS gaat zeker de mond niet openen naar de bedrijven die dit soort troep maken en aansmeren. Dus zouden we het zelf moeten doen.

Maar denk dat het bewust is om ons te laten wennen aan een toekomst vol automatisering en robots. Naar mijn idee een ongezonde ontwikkeling. Daarmee creëer je zwakke en luie mensen die niets zelf meer kunnen. En ja die zijn wel een belasting voor het milieu! Net als dat jarenlange wegwerp troep waar we nu een plastic soep aan over hebben gehouden! Weer een teken van zwakheid en luiheid in de mens. Wat je als leidinggevende in de samenleving onder geen beding zou moeten stimuleren.

Maar goed ik geef hier slechts mijn mening. Ik weet hoe de knoppen werken dus kan er zelf mee overweg. En heb altijd vochtig toiletpapier bij me om het toilet te overleven als er geen wc papier meer is en ik mijn handen niet kan wassen en weet mezelf tot nu toe prima te redden gelukkig.

Reageer