We gaan testrijden: tot en met 6 december op de woensdag iedere 10 minuten een Intercity


Van 6 september tot en met 6 december testen ProRail en NS op het traject Amsterdam - Utrecht - Den Bosch - Eindhoven iedere woensdag tussen 7.00 en 19.00 het rijden van 6 Intercity's per uur in plaats van 4. Elke tien minuten een Intercity dus. Deze testen vormen een belangrijke voorbereiding op de nieuwe dienstregeling in december, wanneer treinreizigers op dit traject élke dag kunnen kiezen uit zes treinen per uur. Er rijdt straks 2 keer per uur een extra Intercity Eindhoven - Amsterdam Centraal. Deze rijdt in de ochtendspits vanaf Enkhuizen en in de middagspits naar Enkhuizen.

De testdagen
  • Een aangepaste dienstregeling tussen Amsterdam, Utrecht, 's-Hertogenbosch en Eindhoven en op enkele aansluitende trajecten op woensdag. Controleer de Reisplanner om te zien wat de impact is.
  • Voor veel reizigers minder lang wachten.
  • Sommige treinen doen er iets langer over of zijn juist enkele minuten korter onderweg en ook overstappen kunnen enkele minuten afwijken.
  • Reizigers met de Sprinter tussen Woerden en Tiel (treinserie 6000/6100) moeten tijdens de testdagen overstappen op Utrecht Centraal. Dit is geen officiële aansluiting (1 minuut) en dit betekent voor doorgaande reizigers extra reistijd.
  • Reizigers kunnen in ander materieel reizen dan ze gewend zijn. Dit geldt niet alleen op de woensdag, maar voor alle dagen vanaf september. Om extra Intercity's te kunnen rijden tijdens de testdagen hebben we namelijk een nieuw totaalplan voor de inzet van treinen gemaakt.
  • De kans op een zitplaats gaat omhoog omdat er op dit traject in totaal 15% meer zitplaatsen beschikbaar komen. In de Reisplanner Xtra app is te zien hoe lang de trein is, zodat reizigers eventueel voor een eerdere of latere trein kunnen kiezen. Maak vooral gebruik van de druktemelder!

Waarom testdagen?
Zes Intercity’s per uur op zo’n lange corridor is nieuw. Daarom willen we vooraf testen hoe het gaat. Iedere woensdag wordt er bekeken wat er beter kan voor de volgende weken. Het is belangrijk de test in de praktijk te doen, mét reizigers, om te kunnen zien hoe het tijdens de dagelijkse reis gaat en dit zo stapsgewijs te kunnen verbeteren.

Heb je feedback over het testrijden in deze periode? Laat het ons vooral weten. Dat kan via een reactie in dit topic. Zo blijft alle feedback verzameld en kunnen wij dit makkelijk doorgeven aan onze specialisten. Omdat men druk bezig is met de voorbereidingen van de nieuwe dienstregeling, is het niet haalbaar om op alle inhoudelijke vragen te reageren. Ik wil jullie vragen hiermee rekening te houden.

103 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Enkele knelpunten zijn al vooraf zichtbaar:

- De sprinters van Geldermalsen naar Utrecht krijgen een 10/20 patroon, dat is in de spits vragen om problemen. De voor december beloofde extra sprinters Castellum-Utrecht om het 20-minuten gat te dichten rijden namelijk niet tijdens de proef.

- De IC van Den Bosch naar Maastricht gaat om onduidelijke redenen twee minuten vroeger waardoor de aansluiting op de IC uit Nijmegen vervalt. Reizigers zijn daar nu 10 minuten langer onderweg.

- De sprinters Den Bosch-Utrecht v.v. moeten weer 5 minuten gaan wachten in Geldermalsen.

Verder is de proef niet echt realistisch omdat die beperkt is tot Eindhoven-Amsterdam. De trajecten bezuiden Eindhoven en benoorden Amsterdam doen bij de proef niet mee. De in december geplande doorverbinding van Heerlen naar Enkhuizen op een deels enkelsporig baanvak is bijv. qua robuustheid een groot vraagteken maar wordt niet getest. Ook de 10/20 ligging voor de sprinters op de Zaanlijn wordt niet getest en ook dat is een flink risicio. Het zou verstandiger zijn de voor december geplande dienstregeling uit te proberen.
Vanmorgen een 4tje op mijn traject (Sprinter Hoorn-Leiden) waar normaal 10 bakken voor worden ingezet, worden de overige reizigers nu benadeeld ?
Reputatie 7
Badge +3
Vanmorgen een 4tje op mijn traject (Sprinter Hoorn-Leiden) waar normaal 10 bakken voor worden ingezet, worden de overige reizigers nu benadeeld ?
Dat is zeer onwaarschijnlijk omdat de sprinterdiensten los van kleinere verschuivingen in de dienstregeling niet worden beinvloed door de proef. Als er al materieelverschuivingen zijn zal dat dus bij het IC-materieel zijn. Daarnaast doen de twee Noord-Hollandse trajecten van Amsterdam naar Alkmaar en Enkhuizen tijdens de proefperiode niet mee.
Het was wel toevallig, ook omdat vanaf maandag de treinen 1 minuut eerder vertrekken (al had mijn trein maandag en dinsdag ruim 5 minuten vertraging).
Vanochtend trein gemist omdat deze onaangekondigd 5 minuten eerder vertrok.
Leuk zo'n proef met om de tien minuten reizen maar op het traject alkmaar amsterdan rijden de intercities elke kwartier maar nu op woensdags ineens afwisselend om de 10 en 20 minuten. Dat is alleen maar heel heel vervelend.
Natuurlijk die vervroegde trein gemist en 20 minuten mogen wachten met een hoop andere ook geirriteerde reizeigers op het station.
Nog een ander knelpunt:

Reizigers tussen Utrecht en Amsterdam Zuid/Schiphol gaan er ook op achteruit. Waar normaal ieder kwartier een VIRM 10/12 gaat in de spits, is er nu ineens om het kwartier slechts een VIRM 6.

Ben het helemaal eens dat buiten die spits die VIRM10/12 absurd is en zeker in het weekend, maar in de spits een VIRM 6 is echt te kort.
Reputatie 7
Badge
Ik vind deze proef echt onzin hoor. Het zorgt alleen maar voor een hoop chaos.
Het gaat natuurlijk om testrijden. We zullen onze eigen bevindingen en feedback dat binnenkomt via o.a. forum en twitter meenemen in de evaluatie(s).
Is dit de dienstregeling zoals hij in 2018 zal zijn? Het viel me op dat mijn verbinding (weert-utrecht) een paar minuten langer duurt. Had just verwacht dat het sneller zou gaan...
Het is natuurlijk een proef. We zullen onze eigen bevindingen en feedback dat binnenkomt via o.a. forum en twitter meenemen in de evaluatie(s).
Het wordt gebracht als een proef maar het staat al vast dat vanaf december dit een onderdeel is van de dienstregeling. Dan is het geen echt proef meer maar eerder een soort generale repetitie.

Het is ook jammeer dat de NS niet meldt in hun persberichten of jegens hun klanten dat ze de dienstregeling van intercities op andere trajecten verslechteren om dit te realiseren
Met dat laatste punt ben ik het helemaal eens. Er wordt vrolijk gesproken over 'meer zitplaatsen' en ' 15% meer capaciteit' . In werkelijk houdt dit natuurlijk alleen in dat er ergens anders '15% minder' capaciteit is.
Reputatie 7
Badge
Maar luister. Wat nou als deze proef geen succes zal worden....gaat deze dienstregeling dan nog steeds wel door in 2018? Of word er dan van af gezien?
Als het ondoenlijk is heeft de NS aangetoond dat de politiek iets wil wat (nog?) niet mogelijk is.
Maar luister. Wat nou als deze proef geen succes zal worden....gaat deze dienstregeling dan nog steeds wel door in 2018? Of word er dan van af gezien?

De NS zal sowieso berichten dat deze 'proef' een success is omdat ze al definitief voor gekozen hebben voor het programma hoogfrequent spoorvervoer.
https://www.prorail.nl/projecten/alkmaar-amsterdam/programma-hoogfrequent-spoorvervoer

En met die positieve berichtgeving zijn ze dus zojuist ook actief begonnen:
http://nieuws.ns.nl/ochtendspits-eerste-testdag-tienminutentrein-goed-verlopen/
Reputatie 6
In Vught en Boxtel zijn volgens mediaberichten vandaag door de proef de spoorbomen drie kwartier per uur dicht:
http://www.omroepbrabant.nl/?news/269045912/Spoorbomen+in+Vught+vaker+dan+ooit+dicht+Het+is+ongehoord+veel.aspx

Overigens zou ik ook nog even iets noordwaards van het traject kijken. tussen Amsterdam Centraal en Alkmaar rijden de 800 en 3000 in een 15/15 of 14/16-ligging. Met de proef is dit nu 10/20 of 9/21. Wellicht handig dit (in de spitsrichting) goed in de gaten te houden.
Reputatie 6
Badge
Aangezien er nu 6x per uur een trein vanaf Eindhoven naar Amsterdam gaat, kan de trein Den Haag Centraal - Eindhoven misschien verkort worden tot Tilburg of Breda en een verhoogde frequentie krijgen?
Reputatie 7
@VIRM Wij zijn op de hoogte van deze vervelende situatie, en zullen dit meenemen in de analyse van deze testfase. Dit is uiteraard alles behalve wenselijk. Ook nuttige feedback over het traject Amsterdam Centraal en Alkmaar, dit nemen wij ook op in het analyseren van de impact van deze testfase. Bedankt daarvoor.

@landrsthrn Of die mogelijkheid bestaat, weet ik helaas niet. Denk je dat het wenselijk is dat dit (drukke) traject kortere treinen krijgt? Dat zou namelijk een hele nieuwe testfase met zich mee moeten brengen, ben ik van mening.
Reputatie 6
Badge
Aangezien er nu 6x per uur een trein vanaf Eindhoven naar Amsterdam gaat, kan de trein Den Haag Centraal - Eindhoven misschien verkort worden tot Tilburg of Breda en een verhoogde frequentie krijgen?

Tussen Rotterdam en Breda gaat er nu al 4x per uur een trein via de betrouwbare HSL. Inkorten van het traject tot Tilburg of Breda heeft weinig met het 6x per uur rijden tussen Amsterdam en Eindhoven te maken, juist omdat reizigers uit Rotterdam en Breda dan geen snelle verbinding hebben met Eindhoven en zuidelijker gelegen gebied.. (Snel is natuurlijk een relatief begrip, sinds NS zo een betrouwbare verbinding over de HSL heeft gecreëerd, maar goed.
Reputatie 7
Badge


De NS zal sowieso berichten dat deze 'proef' een success is omdat ze al definitief voor gekozen hebben voor het programma hoogfrequent spoorvervoer.


Jammer, ik vind deze test alleen al helemaal niks.
Badge +3
En (in mindere mate) de Tongelresestraat/Hofstraat in Eindhoven (richting het zuiden, 2 sporen, geen idee hoe veel (goederen/reizigers)treinen per uur, maar best veel. Ik ben chauffeur en inderdaad 50% kans op rood licht gedurende de dag. Sta je dan (alweer). Ik zet hem in zijn vrij, koppeling los.. Motor automatisch uit (irritant is dat zeg!) en wachten maar.

Je zou er maar naast wonen.. filmpje! Oh nee, niet weer!

Volgens mij is er ook iemand die (vanuit zijn huis) een live webcam op die overgang gezet had. Die moest verwijderd worden vonden bepaalde bedrijven of instanties (privacy)? Details weet ik ook niet maar die cam moest weg!

Ondertussen kijken digitale reclameborden of je naar ze kijkt, of je jong of oud en man of vrouw bent...

Waar houdt dit op? Ja, houdt met een T.. als in "wat houdt je tegen" de slogan van NS, ook al zo'n gedoe over 😃 :P

De belofte (zien is geloven) is verdiepte sporen of tunnels onder die irritante spoorbomen door.

In Driebergen-Zeist al goed op weg :)

Hurry up ProRail.. hier en zo want "als het lang duurt dan wachten we nog wel even" trapt niemand meer in, dan wordt het 'oorlog' tussen gemeente, NS, ProRail, omwonenden, andere belanghebbenden (vlak de scholieren en/of studenten niet uit!) en duurt het nog langer!
Reputatie 7
Badge +3
@Robert B
Een gemiddeld stoplicht staat ook 50% van de tijd op rood.

Tussen Eindhoven en Helmond rijden gemiddeld maar 8 treinen per uur dus het gedram van de Hofstraat om een tunnel heeft hier weinig mee te maken. Die huizen zijn trouwens pas gebouwd toen het spoor er al lang lag.
Reputatie 6
Badge
Dit traject is helemaal niet druk genoeg voor 6 treinen per uur als we even relistisch zijn. Waarom geen 6 treinen per uur tussen Leiden Centraal en Rotterdam? Een veel drukker traject met nu maar 4x per uur een trein.
En meer ic's via Schiphol naar Amsterdam die via Leiden rijden, het is altijd te druk met samsonites in de sprinters.
Goed idee, nu de trein iets langer in en rond de spits en dan ideaal. Goederenvervoer in de nacht of op rustige tijden overdag.
...
Je zou er maar naast wonen.. filmpje! ...

Ik heb het filmpje gezien, grappig die automobilist zet 'm nog snel even in 'z'n achteruit'. Wat zijn dit voor hysterische bomen die al weer een stukje open gaan en dan toch maar weer dicht?

Ik hou van de spoorwegovergang bij Driebergen-Zeist of ik bedoel, de spoorwegovergang gaat het niet echt over maar als ik in de trein zit is dat toch wel een herkenningspunt (oh ja, de trein heeft zichzelf vertraagd en rijdt nu het station binnen en dan zie je altijd eerst de overgang)en geniet ik altijd van de dennen(? ik weet veel te weinig over de natuur:P) er omheen.

Niemand wacht ook ooit 'tot het rode licht is gedoofd', ik kan me daar zo aan ergeren.

Reageer