beantwoord

Wederom chemisch luchtje in trein

• 13 maart 2019
  • 8 reacties
  • 280 Bekeken

Mijn vraag is in het kort:
Wordt de MAC-waarde van de stof ozon overschreden in de treinen van de NS?

Wat achtergrondinformatie:
Ik reis elke dag op en neer met de intercity tussen Den Haag en Eindhoven en mij valt op dat bij dat treintype er af en toe een chemisch luchtje te ruiken is. Ik heb hier vorig jaar al een bericht over geplaatst maar destijds had ik nog niet goed nagedacht over wat het daadwerkelijke probleem zou kunnen zijn.

Ik heb nu het idee dat de stof die ik soms ruik, ozon is. De stof is meestal te ruiken wanneer de trein aan het remmen is. Ik vermoed dat de stof gemaakt wordt aan de bovenzijde van de trein, waar een groot potentiaalverschil heerst. Hier wordt dan uit zuurstof, ozon gecreëerd. Het gas komt daarna via het ventilatiesysteem bij de passagiers terecht.

Ik denk dat dit ook redelijk eenvoudig te testen is. Misschien hebben jullie bij de NS reeds wel wat meetapparatuur liggen.

De reden waarom ik zo'n uitgebreide post schrijf is omdat ik wil beargumenteren dat dit weldegelijk een serieus probleem zou kunnen zijn. Ozon is namelijk in lage concentraties al gevaarlijk. Ik heb vandaag wederom dat chemische luchtje geroken en ik had tot een half uur daarna lichte hoofdpijn.

Als dit slechts eens per maand zou voorkomen zou dit voor mij als reiziger misschien geen probleem zijn, maar het treinpersoneel is voor langere periodes blootgesteld aan deze stof. Dus het lijkt me relevant voor de NS om dit te onderzoeken.
icon

Beste antwoord door Julian 13 maart 2019, 16:18

Het zijn de remmen die je ruikt. Bij de meeste treinen zul je het ruiken als er heel erg hard geremd wordt, hoewel de geur iets verschilt per treintype.
Bij de meeste treintypes wordt er tegenwoordig vooral afgeremd op de motoren (elektro-dynamisch remmen) en worden de schijfremmen niet meer zo vaak gebruikt (alleen bij stilstand of voor de laatste paar km/h, of als de motoren niet kunnen voldoen aan het gevraagde remvermogen), daarom zul je het bij andere treinen minder vaak ruiken. Echter bij oudere treinen zoals de rijtuigen die gebruikt worden in de IC Den Haag - Eindhoven worden de schijfremmen gebruikt bij de volledige remming (alleen de locomotief remt bij die trein af op de motoren).
Bij het (hard) remmen warmen die door de wrijving heel erg op, en geven daarbij ook deze geur af.
Het ruikt niet lekker, absoluut niet, maar de remmen voldoen uiteraard aan alle eisen die aan dit soort systemen gesteld worden.
Bekijk origineel

8 reacties

Waarschijnlijk zijn het de schijfremmen die je ruikt. Ozon komt inderdaad vrij bij de bovenleiding, maar voornamelijk als de trein juist niet aan het remmen is. De vraag is ook of dat gas via het ventilatiesysteem naar binnen komt. Ruikt het naar onweer of ruikt het naar een remmende trein?
Martin7182, het ruikt heel vreemd. Het geurtje doet me denken aan kopieerapparaten dus ik zou zeggen dat het ozon is.
Sorry, ik klik steeds op ''beste antwoord'' maar ik kan dat niet weghalen.
Het zijn de remmen die je ruikt. Bij de meeste treinen zul je het ruiken als er heel erg hard geremd wordt, hoewel de geur iets verschilt per treintype.
Bij de meeste treintypes wordt er tegenwoordig vooral afgeremd op de motoren (elektro-dynamisch remmen) en worden de schijfremmen niet meer zo vaak gebruikt (alleen bij stilstand of voor de laatste paar km/h, of als de motoren niet kunnen voldoen aan het gevraagde remvermogen), daarom zul je het bij andere treinen minder vaak ruiken. Echter bij oudere treinen zoals de rijtuigen die gebruikt worden in de IC Den Haag - Eindhoven worden de schijfremmen gebruikt bij de volledige remming (alleen de locomotief remt bij die trein af op de motoren).
Bij het (hard) remmen warmen die door de wrijving heel erg op, en geven daarbij ook deze geur af.
Het ruikt niet lekker, absoluut niet, maar de remmen voldoen uiteraard aan alle eisen die aan dit soort systemen gesteld worden.
Badge +3
Dit is misschien nog een interessante aanvulling op de antwoorden eerder in dit topic gegeven: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/21/een-trein-die-remt-verspreidt-fijnstof-dat-is-te-ruiken-a1607450
Gezien de vieze geuren en vervuilende emissies zou er op stations een algemeen verbod op het remmen van treinen dienen te worden ingesteld met daarbij een stringente handhaving.

Het is toch godgeklaagd dat je op perrons niet rustig een sigaretje kunt roken zonder geconfronteerd te worden met stank en fijnstof van remmende treinen.
Badge +3
Ik vind dat artikel over fijnstof en 'wat je kunt ruiken' wel interessant. Stinkende ijzerdeeltjes (vonken zoals bij een slijpsteen) kan je ruiken, maar zijn te groot om opgenomen te worden of schadelijk te zijn?

Het gaat dus om iets chemisch, en met name dat verhaal over hete olie of remschijven/blokken die een penetrante geur kunen verspreiden klopt wel.

De ene persoon is daar overigens gevoeliger voor dan een ander, zelfde als met de geur van vlees van ongecastreerde mannetjesvarkens 'berengeur', die voor 10-20% van mensen waarneembaar (en onaangenaam) is en zo. Ozon in de trein (door de ventilatie, of een kopiëerapparaat) zou zomaar kunnen, maar is dus binnen de normen voor 'schadelijk'.

Ikzelf ga na elke onweersbui graag een stukje wandelen! Als je er hoofdpijn van krijgt natuurlijk ander verhaal.
Reputatie 7
Badge +3
In de trein zelf ruik ik geen chemisch luchtje, of je moet de soms overdadige parfum of aftershave luchtjes meerekenen.
Op het perron ruik ik wel wat Julian aangeeft, vooral bij het remmen van een VIRM, zal zijn omdat ik die het vaakst als IC heb.

Reageer