beantwoord

wederom sprinter opgeheven in utrecht cs

• 6 maart 2018
  • 4 reacties
  • 205 Bekeken

Ik zit regelmatig in een sprinter (type SGMm) van het traject Rhenen-Uitgeest. De sprinter komt keurig op tijd aangereden, maar wil niet vertrekken. Er wordt vervolgens eerst gemeld dat men het systeem opnieuw probeert op te starten. Vervolgens de melding dat het niet lukt en dat de trein wordt opgeheven.

Wat is de reden dat precies op Utrecht cs de storing optreedt? Is het soms omdat er volgens mij op Utrecht cs van machinist gewisseld wordt? Anders zou het toch op elk station kunnen plaatsvinden? Ik heb het alleen nog maar op Utrecht CS meegemaakt
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 6 maart 2018, 22:19

Welkom op het NS Serviceforum justjust en bedankt voor het delen van deze ervaring(en). Ik moet eerlijk zijn; dit is voor mij de eerste keer dat ik dit 'issue' lees. Hoe vaak is je dit overkomen? Heb je daar ook vertrektijden van?
Het is trouwens zo dat inderdaad op Utrecht Centraal vaak van treinpersoneel gewisseld wordt, wat logisch is, aangezien dit ook voor treinpersoneel een belangrijk knooppunt (en standplaats) is.
Bekijk origineel

4 reacties

Bij treinen spreekt men niet van een cockpit maar van een cabine.
De cabine van de SGM is zo'n 45 jaar gelden ontworpen en is qua uitstraling nog best modern.
Geen beeldschermen en computertechniek, maar wel zeer functioneel ingericht.
De grote ramen geven de machinist een mooi uitzicht denk ik.

Bij een veiligheidssstoring moet je bijvoorbeeld denken aan een defecte ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) of defecte dodeman.
Uit veiligheidsoverwegingen mag er bv met defecte ATB niet verder gereden worden.
Een treinstel nummer alhier doorgeven levert soms info over de storing op.
Welkom op het NS Serviceforum justjust en bedankt voor het delen van deze ervaring(en). Ik moet eerlijk zijn; dit is voor mij de eerste keer dat ik dit 'issue' lees. Hoe vaak is je dit overkomen? Heb je daar ook vertrektijden van?
Het is trouwens zo dat inderdaad op Utrecht Centraal vaak van treinpersoneel gewisseld wordt, wat logisch is, aangezien dit ook voor treinpersoneel een belangrijk knooppunt (en standplaats) is.

Het is meerdere keren gebeurd; daarom meld ik het. Een keer eerder had men het dacht over veiligheidssystemen die niet meer werken. De laatste keer was de sprinter naar uitgeest van 7.33 vanuit utrecht op 6-03. Ik heb eens gekeken naar de cockpit van zo'n sprinter en dat is inderdaad zeer klassiek. Ben trouwens ook nieuwsgierig hoe een dergelijke trein gerepareerd wordt.
Een storing kan altijd. Heeft overigens niets te maken met de leeftijd van rond de 40bjaren.

Een SGMm een zeer analoge trein is welke je niet hoeft op te starten zoals bv een SLT (computer gestuurd).
Ook het wisselen van machinist kan niet de oorzaak zijn, immers de trein blijft hierbij gewoon "aan" staan.
Gebeurde dit eenmalig of vaker ?

Reageer