beantwoord

Wederom veel te korte trein na vakantie

• 27 oktober 2014
  • 4 reacties
  • 244 Bekeken

Maandagochtend de trein van Utrecht cs naar Leiden cs om tien voor acht. Het is de maandag na de vakantie. Alweer wordt er een trein ingezet van vier coupés (vorige keer op maandag na de vakantie ook al). Dit is veel te weinig. Het resultaat is dat er vanaf vertrek al mensen staan. De planning faalt hier in mijn opzicht. Hebben meer mensen deze ervaring na de vakantie?
icon

Beste antwoord door Brian NS 27 oktober 2014, 14:27

Beste B.lens,

Op sprinter trajecten kan het soms voorkomen dat je moet staan, maar op dit Intercity traject is dat niet wenselijk. Ik zie dat de trein 's ochtends altijd met 4 bakken rijdt. Uit je bericht begrijp ik dat dat niet voldoende is, daarom ga ik je melding even doorzetten naar onze planners. Je kunt dit trouwens ook melden in de NS Xtra app, daar is nu een nieuwe optie ingebouwd om volle treinen te melden.
Bekijk origineel

4 reacties

Beste B.lens,

Op sprinter trajecten kan het soms voorkomen dat je moet staan, maar op dit Intercity traject is dat niet wenselijk. Ik zie dat de trein 's ochtends altijd met 4 bakken rijdt. Uit je bericht begrijp ik dat dat niet voldoende is, daarom ga ik je melding even doorzetten naar onze planners. Je kunt dit trouwens ook melden in de NS Xtra app, daar is nu een nieuwe optie ingebouwd om volle treinen te melden.
Reputatie 1
Te korte treinen op het traject Leiden Centraal - Utrecht Centraal komen gelukkig niet meer zo vaak voor als tijdens de zomer (toen was het met regelmaat staan in een bomvolle trein). Nu is het vervelende dat de trein op hetzelfde traject bijna dagelijks met vertraging vertrekt en/of met vertraging aankomt. Erg vervelend. Een probleem dat bekend is bij de NS, maar waar (kennelijk) niets aan gedaan wordt.

Vorige week viel de rechtstreekse verbinding Leiden-Utrecht uit omdat, ja let op, het spoor bij Alphen te glad was. Die one-liner/doodoener 'als er blaadjes vallen of een druppel regen valt dat is de NS ontregelt'gaat helaas wel op.
Erg frappant dat er gistermiddag weer met 4 wagons getreden werd. Trein wederom stampvol. Vanochtend heeft dezelfde trein weer gewoon 8 wagons, zodat de drukte goed verdeeld wordt. Ik zie zelden dat er op dit traject met vier bakken gereden wordt, zeker niet in de spits.
Het gaat er me juist om dat het lijkt alsof er na de vakantie op maandag stelselmatig te weinig materieel ingezet wordt.
Treinen met 8 bakken zijn op dat traject wat problematisch vanwege de perronlengte van de kopsporen in Leiden (het 'Alphens perron'). Nadat daar een paar keer een trein door het stootjuk is gegleden, hebben ze het stootjuk een paar meter naar voren moeten verplaatsen (= minder schade bij doorglijden) en daardoor zijn die perrons nu net te kort voor treinen van 8 bakken. Een paar spitsritten rijden nu wel met die lengte en die trein wordt dan in Leiden op het perron dat normaal voor de richting Amsterdam wordt gebruikt afgehandeld. Dat heeft als groot nadeel dat vertragingen op de ene lijn dan doorwerken naar de andere lijn, dus dat gebeurt zo min mogelijk. Er zijn inmiddels wel concrete plannen om het 'Alphens perron' te verlengen, zodat daar wel weer 8 bakken langs passen.

Qua materieel levert dat ook nog een puzzel op, omdat die spitstrein met 2 treinstellen van 4 bakken rijdt, terwijl er de rest van de dag bij voorkeur losse treinstellen van 6 bakken heen en weer moeten rijden. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het voorkomen van treinen die met slechts 4 bakken rijden.

Reageer