Weekend Vrij Hemelvaart

• 30 mei 2019
  • 11 reacties
  • 491 Bekeken

Badge +3
...

Het is al opgelost maar toch even delen. Dit gaat over 31 mei dus gewoon een willekeurige vrijdag (of heeft een of andere hogere macht of groepering daar ook al een feestdag van gemaakt?).

Bron: https://twitter.com/eyViStaNL/status/1134109709294854145

Een knipsel..

Wordt morgen als feestdag gezien? M.a.w. reis ik morgen de hele dag vrij met weekend vrij?

Webcare zegt:
Morgen vervalt de 9-uur grens voor het Voordeelurenabonnement en voor het gebruik van Keuzedagen.

11 reacties

Badge +3
Is lezen nu echt zo moeilijk?
https://www.ns.nl/uitgelicht/wanneer-reizen-met-voordeel/wat-zijn-de-feestdagen.html

Badge +3
Ik had nog een poging gewaagd...

Maar goed, een screenshot zegt meer soms dus bij deze:

Ik vroeg me dus af wat er bijzonder zou zijn aan een (willekeurige, dus niet bij voorbaat een goede of zo, dat zien we morgen wel) vrijdag, en waarom er dan dingen zouden vervallen volgens de NS.

Maar goed, het is duidelijk verder. Morgen is het gewoon vrijdag dus. Maar voor wie het een speciale dag is (of een dagje vrij dus lang weekend) geniet ervan!
Badge +3
Maar goed, morgen (31 mei) vervalt dus de 9-uur grens voor het Voordeelurenabonnement en voor het gebruik van Keuzedagen.

Je moet het maar weten... Dat die grens ook niet bestaat in juli/augustus en tussen kerst en nieuwjaarsdag wisten we al.
Badge +3
Het is taalkundig een beetje knullig zoals Webcare het geformuleerd heeft. Een grens die vervalt?

Op de website staat dat veel beter: "Het Voordeelurenabonnement" is de hele dag geldig. Daar zit geen woord Spaans bij.
Reputatie 7
Badge +4
Maar goed, morgen (31 mei) vervalt dus de 9-uur grens voor het Voordeelurenabonnement en voor het gebruik van Keuzedagen.

Het is wat ingewikkelder, Robert.

De negenuurgrens vervalt alleen voor Keuzedagen in combinatie met een Voordeelurenabonnement. Voor mensen met een Dalvoordeelabonnement zijn de keuzedagen pas geldig vanaf negen uur.

Het is voor houders van een Dalvoordeelabonnement morgen geen feestdag. Het geldt dus niet voor de keuzedagen.

Het oude voordeel voor houders van een VDU-abonnement is wel gehandhaafd.

https://www.ns.nl/klantenservice/keuzedagen/reizen-met-keuzedagen.html

https://www.ovshop.nl/shop/shopov-chipkaart-abonnementenns-abonnementenkeuzedagen-voordeelurenabonnement/

De zin van Webcare is inderdaad verwarrend. De overige teksten ook, want de vrijdag na Hemelvaart wordt bij VDU een feestdag genoemd, en bij het Dalvoordeelabonnement niet.

Maar je kunt het in de tweede link ook lezen als de dag na Hemelvaart is een feestdag, en dan zou het voor iedereen gelden. Het staat echter onder het kopje Voordeelurenabonnement.

Ik vraag me soms af hoe deze teksten tot stand komen. Ik heb soms de grootste moeite met de afdeling communicatie, die het kennelijk belangrijker vindt dat het prettig overkomt dan dat het ondubbelzinnig klopt.
Reputatie 7
Badge +3

Je moet het maar weten... Dat die grens ook niet bestaat in juli/augustus en tussen kerst en nieuwjaarsdag wisten we al.

ik wist het 😉 maar ik heb dan ook nog steeds een VDU
Reputatie 7
Badge +4
Ik reis er morgen ook mee voor negen uur. 😉
Badge +3
Het wordt wel steeds ingewikkelder zo, want tot voor kort was een Keuzedag qua voorwaarden (en misschien ook wel qua productcode) identiek aan een Dagkaart Voordeeluren (dus na 9:00 en verder de hele dag geldig), maar kan je er tegenwoordig dus ook vóór 6:30 mee inchecken.

Wat hierboven staat (dank voor de info) betekent dus dat er varianten gemaakt zijn voor de Keuzedagen, dus bij een VDU vandaag (vrijdag na Hemelvaart) gewoon heel de dag geldig, maar bij Dal Voordeel of Dal Vrij dan weer niet?

Nou ja, probeer het en je weet het. Met name bij een papieren keuzedag (chipkaartje) zal een poortje zelf wel aangeven of inchecken wel of niet mogelijk is op dat moment.

Maar bij een keuzedag op een ov-chipkaart goed opletten wat een poortje/paaltje zegt, en dan óf weer uitchecken en wachten tot na 8:55 óf op een station na de spits even uit- en weer inchecken om je reis te kunnen vervolgen met de Keuzedag.
Reputatie 7
Badge +3
@Robert B
het is niet zo ingewikkeld wat betreft de keuzedagen: Die hebben dezelfde geldigheid als het abonnement waaraan ze gekoppeld zijn.
Dus op vrijdag na hemelvaart (en o.a. in juli/augustus, tussen kerst/nieuwjaar) bij VDU hele dag, bij DalVoordeel voor 6.30 uur/na 9.00 uur
Reputatie 7
Badge +4
Nou @MoDe , daar komen de afwijkende tijden van de papieren keuzedagen van het VDU wel bij. Op het moment dat er geen spits geldt, zijn ze de hele dag geldig.

In juli en augustus, de week tussen Kerst en Oud en Nieuw en de vrijdag na Hemelvaart, zijn de papieren keuzedagen niet geldig in de ochtendspits.

De papieren keuzedagen zijn er alleen bij het VDU, maar er gelden andere tijden voor dan bij de elektronische keuzedagen van het VDU.

Geen wonder dat zelfs @Robert B, toch niet de eerste de beste hier, er van duizelt.😀
Reputatie 7
Badge +3
Ach, voorlopig kan-ie ze toch nog niet gebruiken 😉

Reageer