Weer geen ICD en waarom is er geen alternatief?

• 18 juli 2018
  • 18 reacties
  • 338 Bekeken

Reputatie 1
Er zijn periodes dat het best wel okay gaat met de icd maar sinds een week of 2 en uit ervaring weet ik dat dit nog wel even kan voortduren gaat het weer bagger met de ICD. Deze week ICD van Rotterdam naar Schiphol van 06:57 weer niet gereden. De icd van Schiphol naar Rotterdam van 17:06 die rijdt standard niet meer. Mijn vraag is waarom als de performance zo slecht is, is er geen snel alternatief. Een ic die op elk station stopt tussen Rotterdam en Schiphol noem ik geen alternatief. De boemel naar uitgeest zou een alternatief kunnen zijn maar dan moet deze trein niet overal stoppen. Waarom aangezien het blijkbaar niet mogelijk is om langere periode op tijd te rijden met de ICD een alternatief te maken/creeeren. Wacht hier niet mee tot December maar doe dit nu. Qua tijd door de afstand is over gouda een goed alternatief. Laat hier een ic rijden die alleen stopt op alexander, gouda (en of breuken of abcoude) de Bijlmer en Amsterdam centraal. Blijkbaar kunnen jullie niet beter maar dan kan er tenminste een alternatief geboden worden. Het is niet meer geloofwaardig dat elke keer er een kapotte icd staat. Kan natuurlijk altijd een keer gebeuren maar de frequentie die nu plaats vind is niet geloofwaardig. Niet meerdere keren per dag. Dan is het onderhoud gewoon slecht. Waarom als er een kapotte trein staat tussen amsterdam-Rotterdam dat er dan niet gereden kan worden tussen Rotterdam-Amsterdam als er gewoon een trein staat. Zo te zien heeft elke ICD twee locomatieven, een vooraan de trein en achter aan de trein. Wordt er dan standard met een kapotte locomatief gereden? In theorie als je met 2 locomatieven rijdt en een gaat er een kapot zou de vertraging max 5 a 10 min zijn maar nu vallen er standard 2 a 3 treinen uit. Misschien optie, als het te moeilijk is om de ICD te laten runnen/ de prioriteit geven die het nodig heeft, dan moet je dit maar uitbesteden aan een andere organisatie die alleen deze trein exploteerd. Klinkt hard, slechter kan het niet worden en er moet wat gebeuren zo kan het niet meer.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Er is in de dienstregeling helemaal geen ruimte om extra IC's via Gouda te laten rijden dus dat is een totaal onrealistisch idee. Het enige alternatief bij storingen blijft de trein via Den Haag en daar zal ook in december niets aan veranderen.

Dat er helemaal niet kan worden gereden als er ergens een trein blijft staan komt door de extreme veiligheidseisen van de ILT. Het gaat bij "defecte treinen" niet om kapotte treinen maar om problemen met de software van de locomotieven en bedieningsfouten door machinisten. Als er dan een trein tot stilstand komt mag die niet gewoon opnieuw opstarten maar moet er steeds eerst verplicht een onderzoek worden ingesteld en pas daarna mag de trein weer gewoon verder rijden. Dat kost iedere keer uren.
Wat je stelt klopt niet, Tamzin. Juist even opnieuw opstarten is bij problemen het eerste dat geadviseerd wordt, zodat je de status van alle onderdelen kan resetten.
De loc kan daarna in de meeste gewoon weer op eigen kracht verder rijden. In de werkplaats kan de ritregistratie uitgelezen worden om te kijken wat er precies mis is gegaan.
Reputatie 6
Badge
Gisteren was de ICD punctualiteit rond de 70 procent. Bedroevend weer. Het gaat weer vaak mis inderdaad de afgelopen weken.

Voor de 6.57 heb ik wellicht wel een oplossing. Laat de vroege ICD vanaf Amsterdam CS vervallen (weet overigens niet of deze druk gebruikt wordt en laat de avond van te voren een latere ICD (vertrek Amsterdam CS 23.37) tot Rotterdam rijden en daar overnachten. Dan staat die trein gegarandeerd klaar de volgende ochtend.
Reputatie 1
tazim, ik probeer met een oplossing te komen. Door out of dr box te denken. Sorry hoor! Maar kom jij dan eens met oplossingen ipv direct in de verdediging te gaan en excuses te vinden. Veiligheid is belangrijk mee eens, maar er moet wat gebeuren met deze lijn en er moet echt een alternatief komen. Ik betaal elke maand een hoop geld om naar mijn werk te gaan, net geen 400 euro en ik verwacht wel inspanningen en verbeter acties. En die zie ik niet en ervaar ik niet.
Reputatie 7
Badge +3
Inspanningen zijn er al jaren maar resultaten des te minder. Daarbij blijft onduidelijk wat nu precies de oorzaak van alle problemen is: de spaghetti aan beveiligingssystemen, bedieningsfouten van machinisten, gammele software van de lokomotieven, ongeschikte treinen, bureaucratische procedures, rommelige materieelomloop, etc. Iedereen (NS, ProRail, I&M) verschuilt zich in dichte mist.
Nou Carol, je had een vooruitziende blik 2 weken geleden. De ICD heeft vorige week dramatisch slecht gereden en gisteren was het niet veel beter. Vandaag maar thuis werken want het is echt ronduit slecht.

Ik heb vrijwel iedere dag zowel op de heen- als op de terugreis geld terug bij vertraging aan kunnen vragen en t/m donderdag is alles toegewezen. Fijn om enige compensatie te krijgen maar ik heb liever dat de treinen volgens plan rijden zodat ik tenminste op tijd op het werk of zo snel mogelijk thuis ben.

Natuurlijk was het warm en daar hebben de ICD's ook last van maar het vreemde is dat de meeste andere treinen blijkbaar wel kunnen rijden. Soms met een haperende airco maar ze rijden tenminste wel.

Worden die oude wagons nu zo afgeragd door ze met 160 km/u heen en weer te rijden dat ze het met deze hitte nu massaal opgeven? Dan houd ik mijn hart vast want de eerstkomende jaren is er geen vervanging.
Dat is helaas een technisch verhaal dat o.a. te maken heeft met de speciale (veiligheids)eisen op de HSL.
Er zijn inmiddels maatregelen genomen om die uitval door de hitte te beperken en de stammen die helaas tegen het probleem aan waren gelopen te herstellen. Sinds afgelopen zondag rijden dan ook de meeste treinen gewoon weer.
Het heeft overigens niets met 'afraggen' te maken, maar meer met het feit dat de rijtuigen niet gemaakt zijn voor de hoge temperaturen die we vorige week hadden. Hadden de rijtuigen niet op de HSL gereden, dan was precies hetzelfde gebeurd. De impact was dan waarschijnlijk echter kleiner geweest omdat er dan een willekeurige andere trein ingezet had kunnen worden. Vanwege de HSL (de andere bovenleidingsspanning en het andere beveiligingssysteem) kon dat helaas niet.
Dat is helaas een technisch verhaal dat o.a. te maken heeft met de speciale (veiligheids)eisen op de HSL.
Er zijn inmiddels maatregelen genomen om die uitval door de hitte te beperken en de stammen die helaas tegen het probleem aan waren gelopen te herstellen. Sinds afgelopen zondag rijden dan ook de meeste treinen gewoon weer.
Het heeft overigens niets met 'afraggen' te maken, maar meer met het feit dat de rijtuigen niet gemaakt zijn voor de hoge temperaturen die we vorige week hadden. Hadden de rijtuigen niet op de HSL gereden, dan was precies hetzelfde gebeurd. De impact was dan waarschijnlijk echter kleiner geweest omdat er dan een willekeurige andere trein ingezet had kunnen worden. Vanwege de HSL (de andere bovenleidingsspanning en het andere beveiligingssysteem) kon dat helaas niet.

Ja hoor, die dure Fyra die nou staat te verroesten op een afstelspoor... oh nee, sorry, die was in de winter al uit elkaar gevallen.. na 2 of 3 hele weken trouwe dienst. Hoeveel kostte dat ding ook alweer?
Reputatie 3
De Fyra rijd inmiddels rond in Italië nadat er jaren lang aan is gesleuteld.

Julian,

alle respect voor jou persoonlijk, maar het boeit me totaal niet.

Wat me wel boeit is dat ik iedere maand 60 euro moet aftikken aan toeslag en daarvoor een reiservaring krijg die absoluut slechter is dan iedere andere verbinding die de NS verzorgt. Volle treinen, defecte verlichting, defecte airco, uitvallende treinen, vertraagde treinen. Een keer 2 uur in een defecte trein stilgestaan. En uiteraard volle bak, dus moeten staan op het balkon. 2 uur lang amper kunnen ademhalen door de slechte ventilatie en de drukte. En dan wordt de trein teruggesleept naar het station waar je je reis bent begonnen en wordt je aan je lot overgelaten.

Ik reis al jaren met de NS (niet uit vrije wil, maar omdat parkeerplaatsen bij mijn werk niet te betalen zijn en mijn werkgever alleen OV vergoed - en uiteraard niet de ICD toeslag) en de Intercity Direct is wel met stip de slechtste verbinding die ik in die jaren heb gehad. En zoals Carol al opmerkt: redelijke alternatieven zijn er niet.
Persoonlijk stoort uw reactie richting mijn collega Julian me wel aangezien hij hier goed uiteenzet waar de problemen door zijn ontstaan en dit niet van tevoren voorzien is. Er is alles aan gedaan om de defecte stellen zo spoedig mogelijk weer in dienst te hebben. Julian kan hier zelf niets aan doen dit is falen van de techniek omdat de techniek welke hier defect ging niet bestand was tegen deze extreme warme temperaturen.

U heeft altijd een keuze want niemand verplicht u tot het nemen van de HSL, u kunt ook over het conventionele spoor reizen dan is uw reis alleen iets langer. Doordat hier meer treinen voor geschikt zijn zijn er meer mogelijkheden om materieel bij defecten te vervangen. En doordat er meer treinen op de trajecten rijden heeft u ij uitval van een trein ook andere mogelijkheden welke er bij de HSL nagenoeg niet zijn.

En de keuze om niet met de auto te gaan heeft u ook zelf genomen maar ook dat is een keuze welke u had.
Persoonlijk stoort uw reactie richting mijn collega Julian me wel aangezien hij hier goed uiteenzet waar de problemen door zijn ontstaan en dit niet van tevoren voorzien is. Er is alles aan gedaan om de defecte stellen zo spoedig mogelijk weer in dienst te hebben. Julian kan hier zelf niets aan doen dit is falen van de techniek omdat de techniek welke hier defect ging niet bestand was tegen deze extreme warme temperaturen.

U heeft altijd een keuze want niemand verplicht u tot het nemen van de HSL, u kunt ook over het conventionele spoor reizen dan is uw reis alleen iets langer. Doordat hier meer treinen voor geschikt zijn zijn er meer mogelijkheden om materieel bij defecten te vervangen. En doordat er meer treinen op de trajecten rijden heeft u ij uitval van een trein ook andere mogelijkheden welke er bij de HSL nagenoeg niet zijn.

En de keuze om niet met de auto te gaan heeft u ook zelf genomen maar ook dat is een keuze welke u had.

En dit is nu precies de mentaliteit die aangeeft dat de NS een verkapte overheidsinstelling is. Ieder echt commercieel bedrijf had zich uitgeput in excuses en had van alles beloofd om het beter te doen.

De NS geeft de techniek of de omstandigheden de schuld, of anders de persoon die klaagt.

Maar hopelijk heb ik met een paar maanden een andere baan en als dat lukt zie je mij nooit meer in een trein.
Reputatie 6
Het zal wel zo blijven tot de nieuwe treinen arriveren in 2021.Hopelijk worden die wel voorbereid op hoge temperaturen, gezien de klimaatverandering met waarschijnlijk vaker gemiddeld erg warme periodes..... Maar daarnaast zijn er natuurlijk veel te vaak ook tal van andere problemen die voor uitval zorgen. Een complexe en blijkbaar slecht aangelegde lijn met eigenlijk ongeschikte treinen, die ook nog eens maar max. 160 km per uur kunnen. Men had er beter een conventionele lijn van kunnen maken.... Had heel veel geld gescheeld en je had met gewone treinen ook de tijdwinst van nu gehad. En een meer betrouwbare dienstuitvoering waarschijnlijk. Maar ja, achteraf he. We moeten maar hopen dat het ooit beter gaat.
Ik hoop met je mee, maar ik vrees dat er erg weinig gaat veranderen.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, maar dat spreekwoord kennen ze niet.
Reputatie 5

Ben wel benieuwd, hoe zit dat dan in Duitsland/Frankrijk? Ik kan me niet herinneren wanneer er voor het laatst een Thalys is uitgevallen in NL.
Vallen er eigenlijk regelmatig ICE's uit in Duitsland? En hoe zit dat met de omvorming van stroom tussen het hoofdrailnet en het hogesnelheidsnet daarzo? Enig idee?
Thalys valt ook af en toe uit en ik ben ook al eens gevraagd om zo'n ding van de HSL af te slepen nadat een motorwagen in de brand was gevlogen.
ICE's zijn relatief onbetrouwbare treinen. Vooral op hete dagen kapt de airco er volledig mee, maar ook de algehele betrouwbaarheid laat te wensen over. Ze moeten dan ook in Nederland met enige regelmaat afgesleept worden (niet mijn eigen filmpje).
De treinen hoeven in Duitsland niet van spanning te wisselen, het hele spoornet is voorzien van 15 kV 16,7 Hz wisselspanning.

Ik moet daarbij wel een hele grote kanttekening plaatsen. Veel van de uitval van de ICD is zogenaamde 'vervolguitval'. Zodra er een trein stilstaat ergens (en nee, dat hoeft niet eens een ICD te zijn) worden hier in Nederland treinen direct opgeheven om het probleem beheersbaar te houden en niet de vertragingen door te laten werken op de rest van het spoorwegnet, wat al heel snel het geval kan zijn mede door onze hoge frequenties. Het komt dan ook vaak voor dat treinen opgeheven worden omdat de treindienstleider op de bestemming aangeeft dat het hele station/opstelterrein al vol staat en er dus geen treinen meer z'n kant op gestuurd kunnen worden. Dat is een heel groot nadeel van onze hoge frequenties.
Voor Internationale treinen werkt dat anders. Die moeten gewoon rijden, ook al is het een uur later. Het komt dan ook vaak voor dat bijvoorbeeld Thalys of ICE met een hele grote vertraging alsnog blijft rijden, tenzij het treinstel echt stuk is.
Bij Thalys hebben ze ook nog wel eens andere creatieve oplossingen. Ik heb ook wel gezien dat bij een defect aan het beveiligingssysteem in een treinstel deze simpelweg gekoppeld werd aan de volgende trein. Zo kon die trein met een uur vertraging alsnog vertrekken.
Reputatie 7
Badge +2
Ik kan me niet herinneren wanneer er voor het laatst een Thalys is uitgevallen in NL.
In ieder geval 2 weken geleden nog:
https://twitter.com/OvDRail_Jeroen/status/1020642011718840320
Reputatie 5
Ah zo. Ja frequenties zijn altijd een dingetje. In Duitsland werken ze heel veel met uursdiensten of zelfs tweeuursdiensten. Die koppelen gewoon meerdere kleine lijntjes her en der aan elkaar, zodat je uiteindelijk alsnog een 20-30 minutendienst hebt. Blijkbaar werkt het daar.

Heb inderdaad vaak zat gezien dat de IC Berlijn met 100 minuten vertraging Hengelo komt binnenrollen o.i.d. Ook wel eens gezien dat er twee IC Berlijn's zo'n 3 minuten achter elkaar aan reden doordat er één een grote vertraging had.

Reageer