beantwoord

Weet iemand hoeveel boetes er ongeveer zijn uitgedeeld in de trein en op de perrons voor het niet dragen van een mondkapje?

• 4 augustus 2020
  • 19 reacties
  • 755 Bekeken

Ik heb namelijk de indruk dat dit te weinig gebeurt: in elke trein kom ik minstens 1 reiziger tegen die geen mondkapje bij zich heeft of deze gewoon over zijn/naar kin laat hangen.

icon

Beste antwoord door Loes 4 augustus 2020, 17:26

Op het perron zijn er zeker geen boetes uitgedeeld, aangezien het op het perron niet verplicht is. Over de aantallen in de trein heb ik ook geen cijfers over.

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 6

Ik denk niet dat er exacte cijfers zijn. En mocht dat er wel zijn dan zegt het niet veel. Maar u bent niet de enige die denkt dat er te weinig gehandhaafd.

Op het perron zijn er zeker geen boetes uitgedeeld, aangezien het op het perron niet verplicht is. Over de aantallen in de trein heb ik ook geen cijfers over.

Reputatie 7
Badge +3

Vorige week meldde RTL nieuws dat er in het OV zo'n 450 daarvoor waren uitgedeeld waarvan de helft van de boetes, ruim 200, aan treinreizigers. 

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5174427/450-boetes-uitgedeeld-aan-ov-reizigers-vanwege-mondkapje-dat-zo

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb namelijk de indruk dat dit te weinig gebeurt: in elke trein kom ik minstens 1 reiziger tegen die geen mondkapje bij zich heeft of deze gewoon over zijn/naar kin laat hangen.

Een conducteur kan natuurlijk niet constant elke reiziger in zijn/haar trein in de gaten houden. Ik vind 1 reiziger per trein eerlijk gezegd best netjes. Mijn persoonlijke ervaring is dat mensen er echt wel op aangesproken worden. En 't is natuurlijk niet zo dat als iemand z'n mondkapje niet (goed) draagt, de hele trein gelijk opeens besmet is. De kans op besmetting in het OV lijkt nog steeds minimaal te zijn.

Ben voor de grap ook maar eens gaan kijken hoeveel mensen er nou echt in meegaan. Eerste telling was 7 op de 10: 7 volledig met, 1 in de hand, 2 volledig zonder. Al met al regeert de angst dus bij 2 op de 3 reizigers, als dat je doel is dan is dat best een aardig resultaat.

Dat miljardenverlies voor het OV valt dan ook wel mee, trouwens, want als 1 op de 3 reizigers nou een boete krijgt is de kas al snel weer gespekt. Laat het maar weten als iemand wil dat ik een bijdrage lever :wink:

Reputatie 7

Vorige week meldde RTL nieuws dat er in het OV zo'n 450 daarvoor waren uitgedeeld waarvan de helft van de boetes, ruim 200, aan treinreizigers. 

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5174427/450-boetes-uitgedeeld-aan-ov-reizigers-vanwege-mondkapje-dat-zo

Ik denk dat het werkelijke getal vele malen hoger ligt.

Het lijkt me namelijk sterk dat ik in mijn eentje al verantwoordelijk ben voor meer als 1/10e van die trein boetes 😅

Reputatie 7
Badge +2

Waarom lijkt je dat sterk?

Ik heb inmiddels honderden reizigers zonder mondkapje gezien, maar geen van je collega's heeft een boete uitgedeeld. Er wordt hooguit aangesproken, maar de meeste medewerkers interesseert het überhaupt niet. Je werkt gewoon anders dan het overgrote deel van je collega's door hier een boete voor uit te delen. 

Reputatie 7

Er wordt hooguit aangesproken, maar de meeste medewerkers interesseert het überhaupt niet. Je werkt gewoon anders dan het overgrote deel van je collega's door hier een boete voor uit te delen. 

Denk ik ook. En er is ook personeel dat het kapje niet juist draagt of zich ongezien waant en het dan binnenkomend in de 1e klas even op de kin schuift en daar gaat zitten. Zag het omdat ik achterin in die coupé zat (verder was het leeg). Kortom er is veel verschil. Van een conducteur die iemand toeschreeuwde 'mondkapje!!" en in discussie ging tot een conductrice die vriendelijk groetend op humorvolle wijze een man vroeg of de mondkapjes uitverkocht waren. De hint werd begrepen en het kapje gelijk opgezet.

Reputatie 5
Badge

Volgens een andere site in bustram ruim 450 maal tot heden.

Reputatie 7

Waarom lijkt je dat sterk?

Ik heb inmiddels honderden reizigers zonder mondkapje gezien, maar geen van je collega's heeft een boete uitgedeeld. Er wordt hooguit aangesproken, maar de meeste medewerkers interesseert het überhaupt niet. Je werkt gewoon anders dan het overgrote deel van je collega's door hier een boete voor uit te delen. 

De taak vanuit NS is voor veiligheid en service anders als voor conducteurs. Van mijn collega's V&S zie ik dat er regelmatig voor wordt geschreven.

Badge +3

Volgens een andere site in bustram ruim 450 maal tot heden.

Als dat bustram is en er pakweg 200+ in de trein geschreven zijn dan kom je aardig aan de 700 die ik eerder hoorde op de radio (of las bij RTLnieuws, die zeiden dat het eigenlijk prima ging allemaal).

Bijzonder weinig dus, gezien de ‘mondkapjes bingo’ die @Loes kon bevestigen. Handhaven (dus €95 boete) door een HC zal inderdaad veel minder snel gebeuren dan door een team V&S, maar dan is 200+ waarvan 10% door @Slidestops natuurlijk ook een onwaarschijnlijk laag getal, zeker omdat er in delen van het land waar hij verder niet komt veel meer te schrijven lijkt te zijn?

Reputatie 7
Badge +2

Er wordt eigenlijk nauwelijks nog beboet, ook niet voor de 1,5 meter. De BOA's zijn bang.:sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile: Ze durven niet meer zonder politie-backup. Wat hadden ze nou gedacht, dat er een agent de hele dag hun handje vast zou houden? Stel je voor dat je jezelf moet redden in lastige situaties...

Als je daar met z'n tweeën op afstapt, breng je jezelf best in een groot risico. En de politie-backup, zoals we die graag zouden willen hebben, is al jaren niet meer zoals die hoort te zijn."

https://nos.nl/artikel/2343080-steeds-minder-boetes-bij-overtreding-1-5-meter-vrezen-voor-komende-dagen.html

Zolang MJL nog niet beboet is zal het er altijd één te weinig blijven :grinning:

Er is nog nooit iemand in geslaagd om mij een boete te geven :wink:

Badge

Er is nog nooit iemand in geslaagd om mij een boete te geven :wink:

Geef maar even door met welke treinen je dan reist, eens moet de eerste keer zijn en we helpen je er graag bij als je zonder mondkapje reist of op een andere wijze de regels negeert.

Geef maar even door met welke treinen je dan reist, eens moet de eerste keer zijn en we helpen je er graag bij als je zonder mondkapje reist of op een andere wijze de regels negeert.

+1

Reputatie 7

Er wordt eigenlijk nauwelijks nog beboet, ook niet voor de 1,5 meter. De BOA's zijn bang.:sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile: Ze durven niet meer zonder politie-backup. Wat hadden ze nou gedacht, dat er een agent de hele dag hun handje vast zou houden? Stel je voor dat je jezelf moet redden in lastige situaties...

Als je daar met z'n tweeën op afstapt, breng je jezelf best in een groot risico. En de politie-backup, zoals we die graag zouden willen hebben, is al jaren niet meer zoals die hoort te zijn."

https://nos.nl/artikel/2343080-steeds-minder-boetes-bij-overtreding-1-5-meter-vrezen-voor-komende-dagen.html

Handje vasthouden waar jij het over hebt is onzin.

In onze werkomgeving komen we regelmatig dingen tegen waar we niet voor bevoegd zijn, waar wij niets mee kunnen ,of waar er nader onderzoek moet worden gedaan. In dat geval is dat voor de politie.

Dat kan van alles zijn. Maar vaak duurt het wachten op de politie erg lang. (Een uur komt voor).

Voorbeeld zonder details: vanuit politie regio oost Brabant het verzoek gekregen iemand uit de trein te halen ivm politieonderzoek. Dat netjes gedaan en persoon ter plaatse gehouden. Vervolgens duurde het 45 minuten voor de politie er was om die persoon van ons over te nemen.

Reputatie 6

Ik denk dat het werkelijke getal vele malen hoger ligt.

Het lijkt me namelijk sterk dat ik in mijn eentje al verantwoordelijk ben voor meer als 1/10e van die trein boetes 😅

Inderdaad. MAAR 1/10. Word je week op je oude dag ? 😛

Wat zijn het eigenlijk voor ‘boetes’ ? Inbreuk op huisregels ? Of iets anders ?

Reputatie 7
Badge +2

Handje vasthouden waar jij het over hebt is onzin.

In onze werkomgeving komen we regelmatig dingen tegen waar we niet voor bevoegd zijn, waar wij niets mee kunnen ,of waar er nader onderzoek moet worden gedaan. In dat geval is dat voor de politie.

Dat kan van alles zijn. Maar vaak duurt het wachten op de politie erg lang. (Een uur komt voor).

De Nationale Politie zegt dat de handhaving vooral bij de gemeenten ligt, die daarvoor boa's in dienst hebben. 

De Nationale Politie vindt dat BOA's zelf moeten beboeten, dus gelukkig hoeft er niet gewacht te worden op de politie. 

Als die niet weerbaar genoeg zijn om een groep van tien man of meer aan te spreken (aldus de BOA bond), dan houdt het natuurlijk op…

Maar goed, feit is dat er in vergelijking met een aantal maanden geleden door BOA's nauwelijks nog boetes worden uitgedeeld voor overtredingen van coronaregels. Dit heeft natuurlijk niets met bevoegdheden te maken, want die zijn niet veranderd.

Reageer