beantwoord

Wel of geen boete?

• 20 januari 2015
  • 5 reacties
  • 425 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Een jongen kreeg net geen boete terwijl hij geen kaartje had. Is dit normaal ofzo? Geef iedereen een boete, of niemand. Ik heb geen zin in voorkeursbehandelingen.
icon

Beste antwoord door Thijs NS 20 januari 2015, 19:12

Een conducteur kan om verschillende redenen beslissen om coulant te zijn. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat de conducteur met de jongen heeft afgesproken dat hij op het volgende station een kaartje koopt. Ik kan me voorstellen dat je graag ziet dat zwartrijders worden aangepakt, en dat zie ik ook het liefst. Een enkele keer is het echter beter om het op te lossen zonder boete.
Bekijk origineel

5 reacties

Een conducteur kan om verschillende redenen beslissen om coulant te zijn. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat de conducteur met de jongen heeft afgesproken dat hij op het volgende station een kaartje koopt. Ik kan me voorstellen dat je graag ziet dat zwartrijders worden aangepakt, en dat zie ik ook het liefst. Een enkele keer is het echter beter om het op te lossen zonder boete.

Wees ook coulant naar de betalende reiziger.

Vind ik ook niet, als iemand zwart reist moet hij een boete krijgen. Evt kan er later naar gekeken worden, maar een conducteur moer gen onderscheid gaan maken, want dat wekt agressie op bij a de betalende reiziger en b bij de volgende zwartrijder die wel een boete krijgt.
Als de situatie iets specifieker omschreven zou zijn en we ook het verhaal van de conducteur zouden horen/lezen, zou er wellicht meer begrip zijn in deze situatie. We hebben op het forum ook een aantal scenario's voorbij zien komen waarbij sommigen de overtuiging hadden dat er absoluut wel of absoluut geen boete uitgeschreven had moeten worden. Het is echt niet eenvoudig voor een conducteur om hier altijd direct een beslissing over te maken, juist omdat er veel verschillende situaties voorkomen. Zoals Thijs al zegt, zien wij ook het liefst dat zwartrijders worden aangepakt.
Het is inderdaad erg lastig om vanaf de buitenkant te beoordelen of een reiziger een echte zwartrijder is of dat deze een vergissing heeft gemaakt. Graag zou ik beide kanten van het verhaal horen, want het klopt, er zijn scenario's waar we voor een andere oplossing kunnen kiezen.

Een hele simpele is de volgende:

Een reiziger kan tijdens controle zijn eenmalige chipkaart (vervoersbewijs > VVB) niet vinden, zijn reis gaat bijvoorbeeld van Maastricht naar Utrecht Centraal. Misschien heeft deze reiziger zijn VVB wel in de automaat laten liggen. Verschrikkelijk onhandig natuurlijk. Met de komst van de smartphone hebben we meer mogelijkheden om zaken na te gaan, want als deze reiziger nu gepind heeft en dat net voor vertrek van de trein heeft gedaan, kunnen wij nakijken of het te betalen bedrag overeenkomt met de afschrijving die deze reiziger via zijn bankenapp op zijn smartphone kan laten zien. In zo een geval geef ik een reiziger het voordeel van de twijfel en ga daar geen nieuw vervoersbewijs met wettelijke verhoging voor uit schrijven. In dit geval zal het dan wel om een enkele reis gaan of de heenreis, want voor een terugreis is het voor mij niet meer na te gaan.

Zo zijn er nog een aantal situaties mogelijk dat wij ervoor kiezen om een reiziger niet te beboeten, maar in de meeste gevallen zullen de meeste HC de "echte" zwartrijder voorzien van een nieuw vervoersbewijs. Die wil iedereen aangepakt zien worden en zoals al eerder vermeld, elke situatie is anders, vandaar dat het erg lastig is om na te gaan wat er in deze situatie is geweest en waarom deze beslissing is genomen.

Reageer