vraag

Wel WiFi, geen Internet.

  • 12 augustus 2019
  • 17 reacties
  • 365 Bekeken

Hi all,
Een terugkerend thema in de community:

Wat is het probleem:
Wel kunnen koppelen met WiFi in de trein, maar geen 'captive page'
Ook de workaround door in een webbrowser nstrein.ns.nl te kiezen, OF captive.apple.com levert de foutmelding op dat er geen verbinding gemaakt kan worden met die pagina.
Als ik 'captive.apple.com' aanroep, wordt ik omgeleid naar nstrein.ns.nl wat betekent dat ik op een of andere wijze wel bij een redirect server terechtkom. Het blijft dan wel weer steken bij 'kan geen verbinding maken met de server'. Of dat een 4xx server error is, of 'no route to destination' kan ik niet bepalen.

Waar is het probleem
  • Traject Heerhugowaard - Amsterdam Sloterdijk.
  • Zo te zien alleen op mijn iphone-6, niet generiek in de coupe.. ik zie anderen wel met hun devices aan het werk.
  • iPhone is 'clean', dus geen jailbreak oid. Laatste versie van IOS aan boord (dit weekend kwam er een update op IOS vrij, die is geinstalleerd
Wanneer is het probleem:
  • Sinds pakkumbeet 5 augustus.
  • Ik reis meestentijds net na de spits; vanmorgen ruim erna ik had de coupe voor mijzelf.
Impact:
Geen internet verbinding mogelijk. Uitwijk naar mobiele data.

Geprobeerd:
  • Vergeet dit netwerk
  • Automatisch verbinding maken uitschakelen
  • Volledige power-down/power up
Mogelijke oorzaak:
Ik heb geen idee. Omdat het beperkt lijkt te zijn tot mijn telefoon zou het betrekking kunnen hebben op een session-cookie die 'is blijven steken', maar dat is niet meer of minder dan wilde gok.
Ik meen me te herinneren dat het begonnen is bij opstarten van de wifi verbinding op het moment dat ik de tunnel in reed tussen Sloterdijk en Zaandam (dus deels door het inlog proces was, maar niet voltooid, door wegvallen van de verbinding tussen trein en 'mothership')

Ik sta open voor suggesties; ik hoop met bovenstaande volledig te zijn geweest in de probleemstelling.

Wat me bevreemd is dat deze vraag enorm veel schijnt voor te komen, en iedere keer als "nieuw item" wordt behandeld. Is er nu nergens een Sticky Topic te vinden waarin dit fenomeen van A tot Z is uitgekauwd en geanalyseerd door netwerk specialisten van NS?

Groet van Hoot

17 reacties

Hoi Hoot_Foghorn en welkom bij de NS Community!

Om uit te leggen waarom het bij jou mis gaat heb ik een tekening gemaakt.



Het lijkt erop dat het misgaat bij 1 van deze factoren. Ook zijn er vaker problemen geweest met Apple devices. Hier zijn momenteel geen storingen meer over bekend.
Ik maak zelf ook gebruik van deze WiFi op de iPhone maar ervaar zelf geen moeilijkheden. Heb je zelf een VPN aan staan? Ook kan het zijn dat het netwerk overbelast is.

Zijn er wellicht meerdere mensen die een Apple device gebruiken die consequent problemen ervaren met de WiFi in de trein?
Hi Danny,
Dank voor de tekening, het bevestigt mijn beeld.

Wat er volgens mij in ontbreekt is dat "in het NS" deel, voordat de VPN naar Internet wordt opgestart, de captive page nstrein.ns.nl ingrijpt.
Die captive page leeft op een apart stukje netwerk binnen NS.
Tot die verificatie voltooid is, leeft mijn iphone ook nog op dat ns-eigen stukje IP netwerk met eigen dns, etc. ( Ik moet immers kunnen praten met de captive page nstrein.ns.nl)

Pas na het accoord op nstrein.ns.nl krijg je verbinding met de 'productie' dhcp en dns server en wordt die productie VPN naar Internet opgezet (je krijgt een ander IP adres) waarna je kunt browsen tot je blauw ziet.

Het zit hem in mijn beleving in dit stukje ns-eigen netwerk, de interactie met nstrein.ns.nl captive page.

Ik heb geen eigen VPN actief
Ik ervaar dit probleem ook ruim na de spits, waar je kunt verwachten dat er geen sprake is van netwerk belasting.

...En tot voor kort werkte dit prima.

Groet van Hoot
Reputatie 5
Probeer eens een andere browser. Kan dat bij een Appel ?

Ik heb zelf een Android-telefoon en die verslikt zich ook regelmatig in captive pages. Soms werkt het op Chrome, soms op Opera, soms zelfs alleen maar op de originele Android-browser. Maar meestal komt er toch minstens eentje van die drie binnen.

Geen idee waarom. Computer Says No.
@Ferdinand Delasoie
Dank voor je reactie.

Dat zou onderbouwen dat het een relatie heeft met cookies. Een smartphone zal in aanvang verbinding op willen zetten met de OS default. Bij Android zal dat Chrome zijn, bij Apple is dat Safari.
Ik kan me voorstellen dat als de default browser pijn heeft aan z'n cookies, en je gebruikt dan een andere browser, die andere browser dan zijn eigen set aan opgeslagen cookies zal raadplegen (gokje).

En als soms Chrome, soms Opera etc wel werkt, kan ik me voorstellen dat het ook te maken heeft met de expiry date van die individuele cookies. Als die te lang is, en er is iets mee mis, zul je voor de duur van die geldigheid de problemen blijven houden.

Het is even afwachten wat er als root cause boven komt drijven voordat we hier conclusies aan kunnen verbinden. je zult het met me eens zijn dat je je gebruikers niet wilt belasten met dit soort complexe work-arounds.
@Danny NS
Bijgaand een quick and dirty schema over hoe ik vermoed dat de verbindingsopbouw tot stand komt.
ALS het (zoals ik vermoed) zit in cookies op mijn telefoon, dan ga je er van merken in stap 4.


Ik zal op weg naar huis mijn cookies leegvegen en kijken of dat iets oplost.

Groet van Hoot
Reputatie 2
@Hoot_Foghorn Ook al geprobeerd een software update of cache te legen?
@Hoot_Foghorn Ook al geprobeerd een software update of cache te legen?

Dank voor je reactie
Zoals je in mijn probleem omschrijving hebt kunnen lezen heb ik inderdaad de latest & greatest versie van IOS op mijn smartphone.

Cache legen: Anders dan op een pc is er op mijn phone geen onderscheid tussen cache en cookies. Maar dat zal ik niet gauw 'direct' doen, ik probeer altijd eerst erachter te komen of een dergelijke schrootbuks oplossing niet voorkomen kan worden.

De reden daarvoor is dat cookies niet alleen maar ellende veroorzaken of alleen maar van advertentie bedrijven afkomstig zijn, er zitten er ook een boel tussen die je het leven eenvoudiger maken.

Zoals ik in een eerdere post al aangaf ga ik vanavond op de thuisreis eens met de bezem door de cookies.

Groet van Hoot
Badge +3
Het probleem schijnt hem juist te zitten in die latest & greatest versie van iOS. Iedereen met problemen die ik erover gesproken heb heeft iOS 12.4 of 13 (Beta). In het verleden waren er bij Apple ook situaties waar je het vinkje voor de voorwaarden wel aan kon vinken maar het daarna meteen weer uitsprong. Dat is inmiddels verholpen.

Verder zijn er de laatste tijd ook veel storingen qua Wifi in de trein. Ikzelf (Android trouwens, werkte eigenlijk altijd) had op een dag in 4 van de 5 treinen waar ik in zat geen internet, met soms niets en soms een gebroken (tekst only, geen CSS dus) inlogpagina, waar het accepteren van de voorwaarden niet mogelijk was (vinkje deed niets zinnigs).

Als een trein een storing heeft dan krijg je weliswaar verbinding met de Wifi (het OBIS) maar krijg je dus niet de 'intranet' pagina (of captive page zoals jij het noemt) met de gegevens van de trein waar je in zit e.d. Deze wordt volgens mij lokaal geserveerd vanuit de AP's. Veelal zullen de schermen in de trein dan ook geen actuele reisinfo tonen, maar een statische foto van een trein op een brug of in een bollenveld. Dan heeft die trein een reset nodig. Via Twitter kan je dan het treinstelnummer doorgeven.

Maar goed, er waren nog wat tips om bij je Wi-Fi instellingen het automatsch aanmelden uit (of juist aan) te zetten, netwerk te 'vergeten' en uiteraard toe te staan om te verbinden met onbeveiligde netwerken. Aan dat laatste zal het niet liggen, want je krijgt keurig vanaf elke URL de redirect naar nstrein.ns.nl dus de verbinding is er.

Misschien nog vliegtuigmodus proberen, dan zit je 4G ook niet in de weg.
@Robert B
Dank voor het meedenken.
12.4 i(stable) is pas afgelopen weekend beschikbaar gekomen, het probleem was voordien al begonnen.
Zelfs de statische pagina werd niet getoond, "de trein op de brug" foto. Steevast kreeg ik de melding 'no response from server'

De vele tips die je langs ziet komen zijn gebaseerd op aannames, nergens ben ik nog tegengekomen welke root cause wordt verholpen met handeling X.

Het is mij er juist om te doen om af te komen van het raden naar 'workarounds'. We hebben het hier over netwerken, wat volgens mij een exacte wetenschap is, en waar de stand van de maan of kippen van de leg niet als mogelijke oorzaak mogen meetellen.

Uiteindelijk moet de dienst voor de gebruikers een voorspelbaar resultaat opleveren, en bruikbaar zijn voor mensen die geen technisch inhoudelijke kennis hebben. Als ik een kraan opendraai komt er water uit. Ik hoef niets te weten over hoe dat tot stand komt.

Als community hebben we hier een rol in te spelen, maar die zie ik voornamelijk om de moderators mee te krijgen in het 'water uit de kraan' gedachtengoed.

De betrokkenheid als community bewoners is hier onze kracht.

Groet van Hoot
@Danny NS
Zoals aangegeven zou ik gisteren mijn cookies verwijderen en het nogmaals proberen.
Voordat ik dat uitvoerde ging ik eerst proberen of ik het probleem nog steeds kon reproduceren.

Tot mijn verbazing werkte het zonder verdere handelingen te hoeven uitvoeren. (Trein richting Den Helder, 19:15 vanaf Sloterdijk).

Dat is dus een week na de start van het probleem wat lijkt te duiden op het verlopen van een expiratie van een cookie. Wederom een aanname, dat dan weer wel, maar het is de enige probable cause die ik kan matchen met de probleemstelling.

Andere mogelijkheid is dat er na aanleiding van mijn melding handelingen zijn uitgevoerd op de infrastructuur; daar heb ik natuurlijk geen inzicht in. Kun jij er iets over roepen, Danny?

Kortom, het incident is verholpen, ik heb weer Internet in de trein.
Het probleem blijft overeind (in ITIL termen) en blijft een zaak van de platform verantwoordelijke.

Zoals in mijn vorige commentaar aangegeven is het in belang van de reiziger en NS om een voorspelbare dienst te leveren, zodat iedere gebruiker ermee uit de voeten kan. "water uit de kraan" is het Leitmotif.

Groet van Hoot
Ik ben niet zo ICT-erig ingesteld, dus ik breng Danny graag op de hoogte van jouw bericht. To be continued!
Speelde een half jaar geleden ook al: https://community.ns.nl/in-de-trein-11/wifi-login-pagina-kapot-51214#post347041

Loop toevallig nog rond, zal straks eens kijken of ik het probleem ook nog ervaar.
@Henk_NL
Bedankt voor je reactie. Ik heb die thread bekeken, maar dat gaat over een heel andere probleemstelling.

Groet van Hoot
Reputatie 2
Maar is het dan ook echt in elke trein op dat traject?
De reden dat ik naar het topic link, is juist omdat er wel degelijk een raakvlak is. Het probleem daar lijkt namelijk te zitten in de aanwezigheid van bepaalde (oude) sessie-cookies waardoor het captive portal niet of met missende assets opent (geven allen 403 Forbidden retour).

Probleem loopt nog steeds overigens, zo te zien.
Maar is het dan ook echt in elke trein op dat traject?
Ja, het was op elke trein. Om die reden ga ik er vanuit dat het probleem zich op mijn iphone voordeed.
De reden dat ik naar het topic link, is juist omdat er wel degelijk een raakvlak is. Het probleem daar lijkt namelijk te zitten in de aanwezigheid van bepaalde (oude) sessie-cookies waardoor het captive portal niet of met missende assets opent (geven allen 403 Forbidden retour).

Begrepen, en ja daar heb je een punt. Dank voor je inzicht.


Probleem loopt nog steeds overigens, zo te zien.

Het incident is opgelost - ik heb weer Internet op mijn iphone.

Het probleem (geen root cause, gokken/gissen naar oplossingen maar geen structurele oplossing) moet in het domein van de service provider worden opgelost. Met andere woorden het kan zomaar weer optreden.

Groet van Hoot

Reageer