beantwoord

Welk type trein valt het meeste uit door een defect?

• 16 maart 2020
  • 5 reacties
  • 181 Bekeken

Reputatie 2

Welk trein materiaal valt het meeste uit vanwege een defect? Ik heb bijvoorbeeld gehoord dat het zelden voor komt dat een icmm defect is en hierdoor uitvalt. 

icon

Beste antwoord door Edwin 16 maart 2020, 10:07

Ik kan niet zeggen dat ik met 1 bepaalde materieelsoort meer problemen heb dan met een ander. ICM valt ook wel uit, of het nu tractie of omzetter is. Je zou kunnen argumenteren dat een trein met veel computers aan boord vatbaarder is voor storingen, maar ik persoonlijk kan niet zeggen dat ik meer met een SNG stilsta dan met een ICM...

Bekijk origineel

5 reacties

Poeh, dat is een goede vraag! Dit zou ik ook zo 1,2,3 niet zeker weten maar volgens mij zijn de ICD en de DDZ het vaakst defect! Uiteraard kan ik dit intern eens uitvragen of misschien dat @Jeroen @Edwin @Julian @Slidestops of @Loes enig idee hebben?

Ben ik dan wel weer nieuwsgierig wáárom je dit zou willen weten :grinning:

Reputatie 7
Badge

Ik kan niet zeggen dat ik met 1 bepaalde materieelsoort meer problemen heb dan met een ander. ICM valt ook wel uit, of het nu tractie of omzetter is. Je zou kunnen argumenteren dat een trein met veel computers aan boord vatbaarder is voor storingen, maar ik persoonlijk kan niet zeggen dat ik meer met een SNG stilsta dan met een ICM...

Reputatie 7
Badge

Over iCD: Die staan vaak stil vanwege spanningssluizen, maar ook vanwege softwarematige storingen. Ook daar heb ik persoonlijk nog maar heel weinig mee stilsgestaan, evenals DDZ. Ik denk dat ik gewoon veel geluk heb wat dat betreft?

Badge

Ik denk niet dat daar een eensluidend antwoord op is, je moet het natuurlijk ook vertalen naar het aantal treinstellen van een type. Zo heel vaak maak je het eigenlijk niet mee dat een trein niet verder kan en veel storingen kunnen we ook rijdend verhelpen gelukkig, soms loop je dan wel vertraging op maar dat is beter dan niet verder kunnen.

Maar ICM heeft toch ook wel zijn kuren en door ouderdom heb je hier toch ook wel meer problemen mee maar vaak oplosbaar, ook omdat dit nog vooral analoge techniek is natuurlijk in verhouding tot de nieuwere treinen die gevoeliger zijn voor uitval.  De SNG heeft nog bij de introductie toch nog wat last gehad van kinderziektes die bij het testen nog niet allemaal verholpen waren, maar inmiddels heeft die ook een heel mooi percentage voor wat betreft de punctualiteit en loopt de uitval van ritten steeds verder terug.

Maar ik heb verder geen cijfers van uitval van treinen of welke met defecten echt niet de dienst in kunnen dus kan je geen direct antwoord geven.

En ja hoor, weer iemand die op de HSL rijdt die mij te snel af is. :rofl:

In mijn ervaring is er niet één materieelsoort die specifiek eruit springt in aantal defecten of storingen, zelfs ICD niet. Ook ICM, VIRM, SLT, SNG, etc hebben storingen. Treinen zijn nu eenmaal dingen die heel intensief gebruikt worden en daardoor ook soms stuk gaan.

Reageer