beantwoord

Welkom van conducteur bijna altijd NA vertrek van de trein. . .

Reputatie 3
Badge
Het valt me op dat de HC bijna altijd direct NA het vertrek (in mijn geval meestal van Den Haag Centraal als beginstation) van de trein omroept dat we welkom zijn in trein zus en zo van A naar B.
Ik vraag me af waarom ze dat niet een minuutje VOOR het vertrek doen. Als je in de verkeerde trein zit (wat bijvoorbeeld kan gebeuren als de trein niet van zijn gebruikelijke spoor vertrekt en je routinematig in de trein stapt die op dat spoor klaarstaat), kun je er dan tenminste nog uit. Aan een omroep als de trein al rijdt heb je niet zoveel, afgezien van dat het een aardig gebaar is. . .

Maar het gebeurt zo systematisch, dat er vast een goede reden voor is. Ben benieuwd daarnaar.
icon

Beste antwoord door Thijs NS 20 mei 2014, 09:30

Beste IskOV, deze situatie doet zich enkel voor op de beginstations. Op deze stations staat de trein inderdaad langere tijd stil. De conducteur staat dan vaak op het perron. Dit is handig omdat hij of zij dan zichtbaar is voor reizigers, en zo vragen van reizigers kan beantwoorden. De gedachte is dat de borden op de perrons, en de schermen in en op de trein voldoende aangeven om welke trein het gaat. Ik hoop dat je je hierin kan vinden!
Bekijk origineel

3 reacties

Beste IskOV, deze situatie doet zich enkel voor op de beginstations. Op deze stations staat de trein inderdaad langere tijd stil. De conducteur staat dan vaak op het perron. Dit is handig omdat hij of zij dan zichtbaar is voor reizigers, en zo vragen van reizigers kan beantwoorden. De gedachte is dat de borden op de perrons, en de schermen in en op de trein voldoende aangeven om welke trein het gaat. Ik hoop dat je je hierin kan vinden!
En in aanvulling van Thijs is dat als we vooraf welkom heten, dan is dat een aantal minuten voor we daadwerkelijk vertrekken, dus is de kans groot als je net op het laatste moment instapt, de beginboodschap hebt gemist. Vandaar dat we het ook altijd plaatsen net na vertrek. Mochten wij teveel vragen krijgen op het perron van reizigers, schiet deze eerste omroep ruim voor vertrek er inderdaad vaak bij in.

Mochten de borden niet goed staan op het perron, dus de CTA bak geeft een verkeerde aanduiding aan, dan zullen wij echt een paar keer een omroep plaatsen voor we vertrekken.

Reputatie 3
Badge
Beste Thijs en Loes,

Dank voor de antwoorden. Ik herken de situatie en het is ook goed dat de HC buiten zichtbaar is. Geen enkel probleem daarmee. En als de CTA's iets verkeerds aangeven, hoor ik ook altijd wel de omroep (vooropgesteld dat de apparatuur in de trein het doet . . .)

Het punt is meer dat het vaak juist misgaat als je van de gebruikelijke routine uitgaat, en niets vermoedend instapt in de trein op het spoor waar je altijd instapt. Normaal gesproken wordt er ook altijd op het station nog omgeroepen dat er een spoorwijziging is, maar juist op de beginstations zit je vaak al wat eerder in de trein, en dan mis je die melding ook.

Maar goed, ik begrijp jullie argumenten.

Reageer