Hoi djbob1990, welkom op onze Community!
Ik heb je bericht even afgesplitst en in een eigen topic geplaatst om te zorgen dat hij beter te vinden is.
Ik vind het oprecht heel erg leuk dat je met ons meedenkt in het kunnen aanbieden van banen aan mensen met een beperking. In principe is iedereen welkom bij ons, ook met een audiovisuele beperking. Ik heb in het verleden dan ook bijvoorbeeld planners en dienstindelers gezien die slechtziend zijn, en zij kunnen met aanpassingen hun werk meer dan prima doen.
Het vak van conducteur wat je beschrijft is, naar ik vrees, minder geschikt (hoe spijtig dat ook is). Met alleen een aanpassing aan de controleapparatuur zijn we er namelijk nog niet, want een conducteur is voor meer verantwoordelijk dan alleen het controleren van kaartjes. Hij of zij is verantwoordelijk voor de veiligheid in en voor het tijdig vertrekken van de trein. Om dat te waarborgen, is het enorm belangrijk dat je goed kunt zien en horen en om die reden is een medisch onderzoek ook een enorm belangrijk onderdeel van de selectieprocedure.
Ik begrijp dat je enorm enthousiast bent, en dat vind ik enorm leuk om te lezen. Als je echt geïnteresseerd bent in werken bij NS, dan hoop ik dat er toch een functie is die je aanspreekt. Wie weet wat de toekomst ons brengt, maar voor nu verwacht ik niet dat deze aanpassing ervoor gaat zorgen dat dit werk voor blinden of slechtzienden geschikt is.
NS staat open voor mensen met een visuele beperking. Die hebben er gewerkt, en werken er ook op dit moment. Machinist of conducteur zijn gaat denk ik lastig als je bijna blind bent (zelf heb ik een visuele beperking), maar er zijn ook tal van andere werkzaamheden bij NS.
Zie ook: https://werkenbijns.nl/over-ns/participatiebanen/
ik begrijp dat sommige dingen best lastig zijn. maar, het lijkt mij niet onmogelijk. aangezien ik weet dat je vaak met 2 man op een trein moet staan (als conducteur zijnde). helaas zie ik dat niet heel vaak gebeuren. en daarom gaf ik ook aan dat je dan wel met 2 man staat. zo bedoelde ik dat eigenlijk. maar, de realisatie is idd best wel lastig. omdat er dan behoorlijk wat aanpassingen nodig zijn. omdat je iemand nodig hebt die voor je kijkt of je kan vertrekken. de aanpassing van de apparatuur moet niet een heel groot probleem zijn. alleen dat andere stukje is misschien een struikelblok. omdat je toch een extra man nodig hebt die kijkt of alles veilig is. maar, gelukkig ben ik zelf ook redelijk thuis in de ict. en heb ik een goede stem voor bijvoorbeeld voice over werk. want als je goed bij de collega's luisterd van de db hoor je in alle treinen een verschillende stem die de strations omroept. in de treinen waar de automatische omroep inzit dan. want die automatische omroep in bijv de flirt of de sng is ook nog niet heel duidelijk en heeft ook zijn mankementen. ik wil best mijn geluidsapparatuur ter beschikking stellen om goede zuivere omroepen voor de treinen mee te maken. waarbij ook alle letter klanken en woorden perfect mee worden uitgesproken. maar, ns is wat mij opvalt een bedrijf wat je doorgroei mogelijkheden bied en waar je nog veel meer kan leren. dus daarom dat ik ook zoveel ideeën op tafel gooi. dus hopelijk kunnen de mensen van ns hier wat mee. ga ieder geval zo door om nog meer te verbeteren. ook voor mensen die dus een beperking hebben.
Het is nu eerst zaak om op alle treinen minimaal 1 conducteur te hebben, zodat ondanks het tekort aan personeel, alles kan blijven rijden.
Kwa omroep - dat wordt allemaal text-to-speech omdat dit veel makkelijker is bij te houden en te updaten.