beantwoord

werken in trein => eerste klas

• 19 april 2014
  • 36 reacties
  • 3079 Bekeken

• Intercity
  • 8 reacties
Hoi,

Binnenkort zal ik geen auto meer hebben en wil de trein gebruiken om soms naar klanten toe te gaan. Dan zit ik wel eens 2 uur in de trein enkele reis. Deze tijd wil ik gebruiken om te werken.
Ik lees veel dat je in 2e klas buiten de spits echt geen rust vindt, dus ik ben van plan 1e klas te gaan reizen in een stiltecoupe.

Mijn vraag is: krijg ik dan inderdaad een rustige werkplek? Wat zijn de faciliteiten? Is er een tafel waar mijn laptop op geplaatst kan worden? Ik vind nergens echt foto's van de plekken
icon

Beste antwoord door Thom 19 april 2014, 11:52

Hoi,

Binnenkort zal ik geen auto meer hebben en wil de trein gebruiken om soms naar klanten toe te gaan. Dan zit ik wel eens 2 uur in de trein enkele reis. Deze tijd wil ik gebruiken om te werken.
Ik lees veel dat je in 2e klas buiten de spits echt geen rust vindt, dus ik ben van plan 1e klas te gaan reizen in een stiltecoupe.

Mijn vraag is: krijg ik dan inderdaad een rustige werkplek? Wat zijn de faciliteiten? Is er een tafel waar mijn laptop op geplaatst kan worden? Ik vind nergens echt foto's van de plekken

Treinen zijn niet hetzelfde ingericht maar in aanvulling op wat Dennis zegt: In de zespersoons stiltecoupes in de Koploper heeft u niet echt een tafeltje maar in de normale grotere coupes zit er een uitklaptafeltje aan de achterkant van de stoel van degene die voor u zit. Daar gaat werken echt prima. Een stiltecoupe is voor werken wel het meest aangenaam maar ook in de afdelingen waar gesproken mag worden, is het in de eerste klas meestal rustig. In veel Sprinters is er feitelijk geen eerste klas, de stoelen hebben een andere kleur bekleding maar zijn net zo smal als in de tweede. Het is dus wel zaak te kijken met welk treintype er gereisd wordt en dit is in de praktijk alleen proefondervindelijk vast te stellen.

Ik denk dat als u wilt werken, het wel degelijk slim is eerste klas te reizen.
Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Vaak is het wel rustig. Zonodig wijs je een ander erop dat het een stiltecoupé is, dat helpt soms wel, soms niet.

Zijtafeltjes zijn nogal smal, klaptafels iets groter. Sommige treinen hebben stopcontacten, andere niet, zie https://forum.ns.nl/de-trein-11/waarom-niet-alle-treinen-stopcontacten-de-1e-klas-877/index1.html#post4971.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_klas_(openbaar_vervoer)#Nederland en https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Train_interiors_in_the_Netherlands staan interieurfoto's.
Bedankt voor je reactie!
Ik heb wat foto's bekeken, maar helaas inderdaad niet echt veel plek voor een laptop te plaatsen. Dat is wel jammer.

Is het wel slim om eerste klas te nemen? Ik ga ervan uit dat daar mensen met dezelfde bedoeling zitten als ik en dan je geen last hebt van luidruchtige studenten (niet vervelend bedoeld, ik was er ook 1 ooit 😉 )
Reputatie 6
Badge +2
Ja, je kan er meestal wel rustiger werken. Soms zijn er mensen die zich niets aantrekken van de klasse (die een 2e klas kaartje hebben of helemaal geen kaartje), en dan vaak ook niet van het feit dat het een stiltecoupé is.
Reputatie 1
Bij de dubbeldekker intercity's heb je ook een verschil tussen boven en onder: beneden staan veel stoelen tegenover elkaar en boven staan de stoelen in een zogenaamde coachopstelling - netjes achter elkaar. In deze stoelen zit dan ook een tafeltje dat je uit kan klappen.
In de ICMm (koploper) heb je geen boven en onder, maar daar heb je ook stoelen die achter elkaar staan.
Overigens heb je dit ook in de tweede klas: zie bijvoorbeeld deze foto in een ICMm of deze foto in een VIRM. En natuurlijk in de NID: boven netjes achter elkaar.

In de sprinters heb je dit echter niet. Hier heb je soms hele kleine tafeltjes, maar daar zal geen laptop op passen. Niet helemaal, in ieder geval.
zijn de stoelen in 1e en 2e klas gelijk op deze manier (de plaatjes zijn namelijk allemaal van 2e klas)
Reputatie 7
Badge +4
Hoi,

Treinen zijn niet hetzelfde ingericht maar in aanvulling op wat Dennis zegt: In de zespersoons stiltecoupes in de Koploper heeft u niet echt een tafeltje maar in de normale grotere coupes zit er een uitklaptafeltje aan de achterkant van de stoel van degene die voor u zit. Daar gaat werken echt prima. Een stiltecoupe is voor werken wel het meest aangenaam maar ook in de afdelingen waar gesproken mag worden, is het in de eerste klas meestal rustig. In veel Sprinters is er feitelijk geen eerste klas, de stoelen hebben een andere kleur bekleding maar zijn net zo smal als in de tweede. Het is dus wel zaak te kijken met welk treintype er gereisd wordt en dit is in de praktijk alleen proefondervindelijk vast te stellen.

Ik denk dat als u wilt werken, het wel degelijk slim is eerste klas te reizen.
Bedankt allen voor de antwoorden!
Ik ga een 1e klas kortingskaart bestellen hiervoor...

Ik heb speciaal voor reizen gekozen voor een ultrabook (kleine krachtige laptop) die 13.3 inch is, dus dat zal allemaal wel passen!
Reputatie 6
Badge +2
Bij de dubbeldekker intercity's heb je ook een verschil tussen boven en onder: beneden staan veel stoelen tegenover elkaar en boven staan de stoelen in een zogenaamde coachopstelling .. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Interieur_VIRM.jpg

In de VIRM is het omgekeerd, zoals de foto van beneden bevestigt.
Reputatie 7
Badge +4

Ik heb speciaal voor reizen gekozen voor een ultrabook (kleine krachtige laptop) die 13.3 inch is, dus dat zal allemaal wel passen!

Met dit formaat kunt u hem nog letterlijk als lap- (schoot) top gebruiken. Ik heb zelf een 15 inch en dat gaat ook probleemloos, stroom is in de buurt. Een Macbook Air is ook zeer aan te bevelen. Als u klanten bezoekt, kunt u ook een Dalvrijkaart overwegen, daar is fiscaal ook wat mee te doen. Wel voor 16.05 inchecken als u weer terug gaat, dan reist u nog zonder extra kosten terug. Even kijken naar de soorten abonnementen kan heel lonend zijn.
Welkom op ons forum boy. Ik heb je topic even verplaatst zodat deze voor forumgebruikers met dezelfde vraag beter vindbaar is. Goed om te lezen dat je, mede door info van medeforumgebruikers, besloten hebt een eerste klasse abonnement aan te schaffen 🙂 Ik hoop dat het reizen met de trein je zeer goed zal gaan bevallen. Groet Ramon
Op het traject dat ik reis is eigenlijk altijd wel goed te werken. Meest fijne is inderdaad als er een coachopstelling is maar als die niet aanwezig is neem ik de laptop gewoon op schoot of op het kleine tafeltje. Het is wat behelpen maar het is te doen.

Wat mij wel opvalt is dat buiten de spits in de stilte coupe regelmatig reizigers zitten die het niet zo nauw nemen met de stilte. Naar mijn beleving zijn dit vaak mensen die samen naar/van een zakelijke meeting reizen bijvoorbeeld en alvast voor (of na bespreken).
Reputatie 7
Badge +4
https://hu.wikipedia.org/wiki/NS_VIRM#mediaviewer/F%C3%A1jl:VIRM%20Nieuw%201klas.jpg

Dit is niet de Koploper maar een VIRM-variant met eerste klas.Het geeft een goede indruk van de werkruimte.

Met dit formaat kunt u hem nog letterlijk als lap- (schoot) top gebruiken. Ik heb zelf een 15 inch en dat gaat ook probleemloos, stroom is in de buurt. Een Macbook Air is ook zeer aan te bevelen. Als u klanten bezoekt, kunt u ook een Dalvrijkaart overwegen, daar is fiscaal ook wat mee te doen. Wel voor 16.05 inchecken als u weer terug gaat, dan reist u nog zonder extra kosten terug. Even kijken naar de soorten abonnementen kan heel lonend zijn.

Ik reis maar een keer of 2 per maand waarschijnlijk, dus een dalvrij is wat te duur voor me momenteel.

Ik heb een Macbook Air tegenhanger: een Dell XPS 13, die is zelfs nog wat kleiner :)

bedankt voor de tip om voor 16:05 in te checken, ik wist niet dat je dan ook verder in de spits niet meer betaald! Dat is mooi! Dit geld dan ook voor de 40% korting met een dalvoordeel kaart ga ik vanuit?
Reputatie 6
Badge +2
Ja, ook bij Dal Voordeel.
Reputatie 7
Badge +4
Met twee dagen reizen per maand is dalvrij zeker niet rendabel. U kunt als u voor 16.05 incheckt nog tegen dalurentarief reizen en in uw geval is het dan 40 procent korting, ook al maakt u uw reis af in de spits. U moet wel binnen een half uur vertrekken. In de praktijk is op de meeste stations er wel een trein binnen 30 minuten. Hetzelfde geldt overigens als u 's ochtends voor half zeven, eigenlijk 6.35 vertrekt, ook dan reist u voor het daltarief. Bedenk wel dat als u dan in de spitsuren van vervoerder wisselt en daar weer moet inchecken u voor de tweede vervoerder de volle honderd procent betaalt. U mag trouwens ook om 8.55 al inchecken en met korting reizen, ook met een trein die om 8.57 vertrekt. Het moment van inchecken is bepalend.
En wat de computer betreft moet iedereen zelf zijn keuze maken, but in a world without fences, who needs Windows and Gates? Applefan dus, lol maar ik wens u alle succes met uw Dell en het eersteklas reizen zal u zeker bevallen.
Geweldig! Ook jullie reactiesnelheden! :)

Ja, ook bij Dal Voordeel.
Haha, op je computer opmerking moet ik toch nog even reageren ;)

Ik heb zitten twijfelen tussen de XPS en de Macbook. Maar ik kreeg meer power voor 'tzelfde geld bij Dell.
En inderdaad...ik hoef ook geen Windows...vandaar dat ik deze laptop heb gekocht omdat hij ook geleverd wordt met Ubuntu 🙂 Als software ontwikkelaar vind ik die toch net wat lekkerder werken.
Ik ben geen 'anti-Apple' of 'anti-Windows', ik vind ze beide ook mooi en heb ook alledrie de OS'en in huis.

maar ik dwaal af... :)

Met twee dagen reizen per maand is dalvrij zeker niet rendabel. U kunt als u voor 16.05 incheckt nog tegen dalurentarief reizen en in uw geval is het dan 40 procent korting, ook al maakt u uw reis af in de spits. U moet wel binnen een half uur vertrekken. In de praktijk is op de meeste stations er wel een trein binnen 30 minuten. Hetzelfde geldt overigens als u 's ochtends voor half zeven, eigenlijk 6.35 vertrekt, ook dan reist u voor het daltarief. Bedenk wel dat als u dan in de spitsuren van vervoerder wisselt en daar weer moet inchecken u voor de tweede vervoerder de volle honderd procent betaalt. U mag trouwens ook om 8.55 al inchecken en met korting reizen, ook met een trein die om 8.57 vertrekt. Het moment van inchecken is bepalend.
En wat de computer betreft moet iedereen zelf zijn keuze maken, but in a world without fences, who needs Windows and Gates? Applefan dus, lol maar ik wens u alle succes met uw Dell en het eersteklas reizen zal u zeker bevallen.
Reputatie 7
Badge +4
Het is een beetje off-topic maar als fanatiek Applegebruiker kon ik het even niet laten. Maar Apple en goedkoop heb ik inderdaad nog nooit in een zin horen noemen.

NS is verstandig: formeel zij de spitsuren van 6.30 tot 9.00, dan wel van 16.00-18.30 maar in alle gevallen is er een soort grace-period van vijf minuten in het voordeel van de klant. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat dit heel verstandig is van NS en een boel gezeur voorkomt. Verder ken ik uw leeftijd niet maar als u zestigplusser bent kunt u op uw dalvoordeelkaart 7 keuzedagen met een dagkaart laden voor, nu nog, 39 euro. Na 1 mei wordt het een tientje duurder. Mits van toepassing kan dat best uitmaken en u zit ook niet met de middagspits. Overigens vind ik dat mensen daar dan ook niet teveel over moeten zeuren. Moet of wil je in de spits reizen en lukt het niet om voor 16.05 in te checken, dan is het gewoon wat duurder, klaar.
Het is een beetje off-topic maar als fanatiek Applegebruiker kon ik het even niet laten. Maar Apple en goedkoop heb ik inderdaad nog nooit in een zin horen noemen.

NS is verstandig: formeel zij de spitsuren van 6.30 tot 9.00, dan wel van 16.00-18.30 maar in alle gevallen is er een soort grace-period van vijf minuten in het voordeel van de klant. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat dit heel verstandig is van NS en een boel gezeur voorkomt. Verder ken ik uw leeftijd niet maar als u zestigplusser bent kunt u op uw dalvoordeelkaart 7 keuzedagen met een dagkaart laden voor, nu nog, 39 euro. Na 1 mei wordt het een tientje duurder. Mits van toepassing kan dat best uitmaken en u zit ook niet met de middagspits. Overigens vind ik dat mensen daar dan ook niet teveel over moeten zeuren. Moet of wil je in de spits reizen en lukt het niet om voor 16.05 in te checken, dan is het gewoon wat duurder, klaar.

Ik ben bijna 34, dus dat gaat nog niet op :)

is inderdaad zo, dan is het soms maar een beetje duurder (alhoewel de NS zonder korting vaak stuk duurder is dan de auto als je al met z'n 2-en reist).

Ik zorg gewoon dat ik met klanten na 9:00 afspreek, dat moet wel lukken :)

Reputatie 7
Badge +4
(Trein) reizen is rekenen, zeg ik altijd. Een eerste klas dagkaart vol tarief kost 88,40. Als je dat betaalt, heb je niet alleen een gaatje in je hoofd maar krijg je die ook in je hand. De verschillende mogelijkheden die de NS biedt, geven echt veel kansen voor mensen met een verschillend reisgedrag. Het is wel zaak goed op de hoogte te zijn. Bij veel mensen is dat niet het geval en dat geeft de noodzaak van dit forum ook aan.
Omdat de auto vanzelfsprekend is en vaak ook zonder meer handig, vergeet men wel eens wat een auto per maand kost. Mensen mopperen op hoge brandstofprijzen, terwijl die maar een klein deel van de kosten uitmaken. Een auto kost al snel 300 - 600 euro per maand en de kosten zitten vooral in afschrijving en renteverlies dan wel in de kosten van de lening. Om over het onderhoud en de verkeersboetes maar niet spreken. En niet naar de APK dan wel niet repareren is geen alternatief want het betekent niet rijden in de praktijk. Het is eigenlijk een beschaafde vorm van chantage. Maar een treinkaartje moet je direct betalen en dan lijkt het duur. Niettemin: met een Dalvrij abonnement kun je elke dag reizen en in combinatie met Greenwheels levert het in elke grotere plaats een auto op. Meestal binnen een paar minuten. Als je als treinreiziger toch af en toe een auto moet hebben dan is dat een goed alternatief en op die manier kom je overal. Als je de kosten die je zo maakt aftrekt van wat je per maand met de auto kwijt zou zijn, hou je dik over. Voor een gezin kan het inderdaad anders zijn, dat is zeker waar.

Geen auto bespaart honderden euros en voor dat bedrag kun je echt heel comfortabel eerste klas reizen en een deelauto nemen als je echt naar een afgelegen dorpje moet, of anderszins naar een lastig bereikbare plaats. Voor plattelandsbewoners is de trein veelal geen alternatief voor de auto maar voor mensen die in de grotere plaatsen wonen zeker wel. Ik heb mijn Opel Vectra er uit gedaan en het levert me 550 euro of meer per maand op aan besparingen. Autobezitters beseffen vaak niet hoeveel ze echt kwijt zijn voor een auto maar piepen over de bedragen voor de trein.
(Trein) reizen is rekenen, zeg ik altijd. Een eerste klas dagkaart vol tarief kost 88,40. Als je dat betaalt, heb je niet alleen een gaatje in je hoofd maar krijg je die ook in je hand. De verschillende mogelijkheden die de NS biedt, geven echt veel kansen voor mensen met een verschillend reisgedrag. Het is wel zaak goed op de hoogte te zijn. Bij veel mensen is dat niet geval en dat geeft de noodzaak van dit forum ook aan.
Omdat de auto vanzelfsprekend is en vaak ook zonder meer handig, vergeet men wel eens wat een auto per maand kost. Mensen mopperen op hoge brandstofprijzen, terwijl die maar een klein deel van de kosten uitmaken. Een auto kost al snel 300 - 600 euro per maand en de kosten zitten vooral in afschrijving en renteverlies dan wel in de kosten van de lening. Om over het onderhoud en de verkeersboetes maar niet spreken. Maar een treinkaartje moet je direct betalen en dan lijkt het duur. Niettemin: met een Dalvrij abonnement kun je elke dag reizen en in combinatie met Greenwheels levert het in elke grotere plaats een auto op. Meestal binnen een paar minuten. Als je als treinreiziger toch af en toe een auto moet hebben dan is dat een goed alternatief en op die manier kom je overal. Als je de kosten die je zo maakt aftrekt van wat je per maand met de auto kwijt zou zijn, hou je dik over. Voor een gezin kan het inderdaad anders zijn, dat is zeker waar.

Geen auto bespaart honderden euros en voor dat bedrag kun je echt heel comfortabel eerste klas reizen en een deelauto nemen als je echt naar een afgelegen dorpje moet, of anderszins naar een lastig bereikbare plaats. Voor plattelandsbewoners is de trein veelal geen alternatief voor de auto maar voor mensen die in de grotere plaatsen wonen zeker wel. Ik heb mijn Opel Vectra er uit gedaan en het levert me 550 euro of meer per maand op aan besparingen. Autobezitters beseffen vaak niet hoeveel ze echt kwijt zijn voor een auto maar piepen over de bedragen voor de trein.

goed verhaal eigenlijk...
ik ga het nu ook proberen te ervaren nu ik m'n leaseauto inlever door op mezelf te beginnen 🙂
Als je maar een paar keer per maand met de trein reist, is dat dan niet een beetje overbodig om zo'n dal voordeel abonnement aan te vragen?
Reputatie 7
Badge +4
Juist niet. Een Dalvoordeelurenabonnement is bedoeld voor mensen die maar een paar keer reizen.
Reken maar uit: u bent 29 euro kwijt en het eerste jaar is dat ook nog met gratis chipkaart. Daarmee reist u buiten de spits met 40 procent korting. Dat is echt heel snel terugverdiend, met een paar keer reizen al en zeker met een paar keer reizen per maand.
Verwart u overigens het door mij genoemde Dalvrij niet met Dalvoordeel. Dalvrij is een abonnement waarmee u in de daluren en in het weekend onbeperkt kan reizen voor 99 euro per maand (tweede klas). In de spits betaalt u het volle tarief maar door voor 16.05 in te checken is dat nog te voorkomen. In mijn verhaal hierboven noemde ik dus dat abonnement. Het zou in het geval van de vragensteller een alternatief zijn, vandaar. Als u een aantal keren per maand een flinke afstand reist, kan het vaak ook al. U moet dan niet met de spits hoeven maar daar helpt dalvoordeel ook niet. Het beleid van NS is om het reizen in de spits onaantrekkelijker te maken en doet dat door aantrekkelijke abonnementen als weekendvrij ( nu nog even 29 euro, echt een koopje) en ook Dalvrij waarmee je ook door de werk buiten de spits geen verdere kosten hebt.

En de uitkomst van de discussie auto-trein is mij voor mij helder: De combi van NS met Greenwheels, een organisatie die in wijken maar ook op veel stations een kleine auto heeft staan, vind ik zeer kostenbesparend. Je moet inderdaad niet aan de status hechten die een auto kennelijk nog steeds geeft, ondanks het leasemodel. Maar ik vind dat je geld voor status eigenlijk aan een ander uitgeeft. Ik hou het liever voor mezelf, leef zonder auto en bespaar daarmee honderden euros per maand. Je kunt er zelfs makkelijk eerste klas voor reizen, of anderszins prettiger van leven, wat ik ook doe. Lang staan in een overvolle trein, daar heb ik geen zin in en daarnaast vind ik reizen in de eerste klas een stuk aangenamer.

wat betekent de 1e klas kaartje bij de ns 

groetjes van Hans 

Badge

Dat je in de eerste klas coupe mag gaan zitten.

Reageer