beantwoord

werken in trein => eerste klas

• 19 april 2014
  • 36 reacties
  • 3017 Bekeken

• Intercity
  • 8 reacties
Hoi,

Binnenkort zal ik geen auto meer hebben en wil de trein gebruiken om soms naar klanten toe te gaan. Dan zit ik wel eens 2 uur in de trein enkele reis. Deze tijd wil ik gebruiken om te werken.
Ik lees veel dat je in 2e klas buiten de spits echt geen rust vindt, dus ik ben van plan 1e klas te gaan reizen in een stiltecoupe.

Mijn vraag is: krijg ik dan inderdaad een rustige werkplek? Wat zijn de faciliteiten? Is er een tafel waar mijn laptop op geplaatst kan worden? Ik vind nergens echt foto's van de plekken
icon

Beste antwoord door Thom 19 april 2014, 11:52

Hoi,

Binnenkort zal ik geen auto meer hebben en wil de trein gebruiken om soms naar klanten toe te gaan. Dan zit ik wel eens 2 uur in de trein enkele reis. Deze tijd wil ik gebruiken om te werken.
Ik lees veel dat je in 2e klas buiten de spits echt geen rust vindt, dus ik ben van plan 1e klas te gaan reizen in een stiltecoupe.

Mijn vraag is: krijg ik dan inderdaad een rustige werkplek? Wat zijn de faciliteiten? Is er een tafel waar mijn laptop op geplaatst kan worden? Ik vind nergens echt foto's van de plekken

Treinen zijn niet hetzelfde ingericht maar in aanvulling op wat Dennis zegt: In de zespersoons stiltecoupes in de Koploper heeft u niet echt een tafeltje maar in de normale grotere coupes zit er een uitklaptafeltje aan de achterkant van de stoel van degene die voor u zit. Daar gaat werken echt prima. Een stiltecoupe is voor werken wel het meest aangenaam maar ook in de afdelingen waar gesproken mag worden, is het in de eerste klas meestal rustig. In veel Sprinters is er feitelijk geen eerste klas, de stoelen hebben een andere kleur bekleding maar zijn net zo smal als in de tweede. Het is dus wel zaak te kijken met welk treintype er gereisd wordt en dit is in de praktijk alleen proefondervindelijk vast te stellen.

Ik denk dat als u wilt werken, het wel degelijk slim is eerste klas te reizen.
Bekijk origineel

36 reacties

oke super bedankt voor joumedewerking van deze vraag 

fijne avond nog  veder 

groetjes van Hans 

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft de oorspronkelijke vraag van 5 jaar geleden wat voor faciliteiten er zijn in de 1e klas om te werken, bv een tafel, in een recente enquête werd aangegeven dat NS overweegt om treinen uit te breiden met mogelijk in de 1e klas een hoge tafel waaraan je kunt werken.

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb naar aanleiding van de milde martelstoelen in de nieuwe sprinters me maar opgegeven om te gaan testzitten in Culemborg. De enige goede oplossing bij de nieuwe sprinters is alle stoelen te vervangen en dat was onnodig geweest als er indertijd mensen op waren gaan zitten,  en er echt getest was. 

Nu gebeurt dat in ieder geval wel. We zullen zien. Testers mogen morgenavond  trouwens een introducé meenemen, er is een licht tekort.

Ik zou het mooi vinden een trein als op de foto aan te treffen. Ik heb wel iets met het lees- en werkpubliek.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Volgens een proefzitter zitten de stoelen wat rechterop en zijn de hoofdsteunen te laag  https://www.ad.nl/binnenland/de-toekomstige-trein-krijgt-strak-interieur-ik-vind-het-nogal-kil~aeb3b576/

Dat rechterop zitten is ook het geval in de SNG en in de vernieuwde VIRM vind ik zelf de hoofdsteunen te laag. 

Reputatie 6

Zou zelf ook erg graag die stoelen willen testen, maar ik weet niet hoe ik me hier voor aan kan melden. Ik zie meteen dat er goed over na gedacht is, maar wil graag feedback kunnen geven over de eventuele verbeterpunten.

Badge +3

Er worden in Culemborg de hele week allerlei verschillende opstellingen getest. Toen ik er vandaag was, bestond de eerste klas weer uit drie stoelen op een rij en met andere stoelen dan op de afbeelding in het artikel in het AD te zien zijn. Stoelen waren vandaag vergelijkbaar met die in oude stijl VIRM, maar met kunstleer in plaats van stof. Zaten prima.

Zou zelf ook erg graag die stoelen willen testen, maar ik weet niet hoe ik me hier voor aan kan melden.

Ik kreeg een uitnodiging via het NS Panel. Zoals Thom zei mogen deelnemers een introducé meenemen. Misschien mag je met Thom mee?

Reputatie 6

Ben zelf ook lid, maar heb niks gekregen. Erg jammer. Mocht er iemand zijn die mij uit wil nodigen om morgen mee te komen, dan hoor ik het graag :grin:

Reputatie 7
Badge +4

Prima hoor, ik zit in de groep die om 20.30 verwacht wordt. Ik reis met de trein, 19.53 uit Utrecht, kom om 20.12 aan in Culemborg. Het is drie minuten lopen. Dan ben je gewoon mijn introducé.

Ik ben groot en grijs, zwart jasje met rode bies, okerachtige broek, blauwe rugzak.

Geachte heer Bommel,

Morgen is het zover, we kijken er naar uit u te ontvangen bij ons onderzoek over de inrichting van de trein. Hierbij nog de laatste informatie over uw bezoek en de routebeschrijving.

We verwachten u vrijdag 6 maart om 20.30 uur bij de Gelderlandfabriek in Culemborg.

We willen u eraan herinneren om de spullen mee te nemen die u normaal gesproken ook meeneemt als u met de trein reist (rugzak/tas, boek, laptop, paraplu, etc.), zodat we de situatie zo realistisch mogelijk kunnen nabootsen.

De Gelderlandfabriek staat in een industriële omgeving. De kortste route (+/- 3 minuten lopen) zoals aangegeven in de vorige mail, gaat via een steile trap en u komt mogelijk wat losliggende stoeptegels tegen. Bent u slechter ter been, dan kunt u kiezen voor de alternatieve route (+/- 7 minuten lopen), deze is op de onderstaande kaart aangegeven in het blauw: 

De ingang van de onderzoekslocatie is duidelijk gemarkeerd met een NS bord. 

Er is nog plek over voor het onderzoek, mocht u het leuk vinden om iemand mee te nemen dan kan hij/zij ook deelnemen aan het onderzoek. Uw introducé ontvangt dan uiteraard ook een 2e klas dagkaart als bedankje. Aanmelden is niet nodig, uw introducé moet wel minimaal 18 jaar zijn.

Tot morgen!

Ik ga er dan maar van uit dat je ouder dan 18 bent. ;-)

Reputatie 6

Dan ben ik morgenavond rond 20.00 op station Culemborg met laptoptas en een zwarte Ray Ban-bril aanwezig. Tot dan!

Reputatie 7
Badge +4

Alles sal reg kom.

Reputatie 6

Bij deze. Gaaf om deze mockup ook zelf getest te hebben. Ondanks de erg nette en moderne uitstraling van dit interieur bleek wel dat alle extra voorzieningen er niet in gebouwd waren. De stoelen zelf bleken herbeklede exemplaren te zijn uit oude VIRM-dubbeldekkers. Het is dus goed dat dit allemaal nog conceptueel was want een intercity zonder klaptafels, stopcontacten en bagagerekken zou wel heel bont zijn. Hoewel ik er zelf dus niet mee zou willen reizen, is het naar mijn mening toch een geslaagd experiment.

Bedankt Thom en hulde aan het team van NS voor het ontwerpen van zo'n stijlvol interieur.

Reageer