beantwoord

Werkende Wifi

Ik reis nu een kleine drie jaar regelmatig met de trein. Twee tot drie keer per week. Het reizen per trein bevalt me erg goed. Soms vertraging maar over het algemeen gaat alles wel ok. Waar ik me wel hoogstens over verbaas is dat jullie anno 2019 nog steeds niet in staat zijn om een fatsoenlijke werkend wifi netwerk aan te bieden. Ja het is er, maar dit is zo traag dat het voelt alsof je in een stoomtrein zit. Dit moet toch beter kunnen? Eerlijk gezegd zou ik me er een beetje voor schamen. Een grove inschatting is dat om en nabij 100% van de reizigers hier blij van worden. Dat lijkt me een quick win. Sterker, ik betaal er graag wat voor. Dus als jullie het al niet beter (kunnen) maken, biedt het dan betaald aan. Succes.
icon

Beste antwoord door Slidestops 17 mei 2019, 19:36

Voor de Wi-Fi is de trein aangewezen op de dekking van het 3/4G netwerk. Net zoals internet op je telefoon, komt het binnen in de trein en die zorgt ervoor dat het een Wi-Fi signaal wordt voor de reizigers. De reizigers zullen dit signaal moeten delen, hierdoor krijgt iedereen een langzame verbinding, zodat de verbinding er niet uit klapt.

Omdat het gaat om een telefoonnetwerk, zal er dus vaak slecht bereik zijn in tunnels, in weilanden of bosrijke gebieden zal het signaal dus ook zwakker kunnen zijn.

Vooralsnog is het erg duur om een beter netwerk te implementeren. Als het betaald moet worden door de reiziger die er gebruik van wil maken, zal het tegen de vliegtuigtarieven gaan zijn en daar word je ook niet echt vrolijk van.
Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Voor de Wi-Fi is de trein aangewezen op de dekking van het 3/4G netwerk. Net zoals internet op je telefoon, komt het binnen in de trein en die zorgt ervoor dat het een Wi-Fi signaal wordt voor de reizigers. De reizigers zullen dit signaal moeten delen, hierdoor krijgt iedereen een langzame verbinding, zodat de verbinding er niet uit klapt.

Omdat het gaat om een telefoonnetwerk, zal er dus vaak slecht bereik zijn in tunnels, in weilanden of bosrijke gebieden zal het signaal dus ook zwakker kunnen zijn.

Vooralsnog is het erg duur om een beter netwerk te implementeren. Als het betaald moet worden door de reiziger die er gebruik van wil maken, zal het tegen de vliegtuigtarieven gaan zijn en daar word je ook niet echt vrolijk van.
Hallo NatuurlijkWim en welkom bij de NS Community.

Ik zie dat Slidestops je al een inhoudelijke reactie heeft gegeven, waarvoor dank. Kun je hiermee verder?
@Slidestops hmm bedoel je deze tarieven? https://www.skyscanner.nl/nieuws/wifi-vliegtuig-bij-deze-vliegmaatschappijen-kan-het

en kun je dit vergelijken? Is het voor een vliegtuig net zo lastig als voor een trein? Verdeel je het over evenveel gebruikers? En hoe lang zitten mensen in de trein? Daarbij komt dat iedere vliegtuig andere routes vliegt en over de hele wereld gaat terwijl dat bij treinen niet het geval is. Daarbij is telt dat er geen echt goed alternatief is voor vliegen, hoewel de NS dat graag anders ziet maar naar Singapore met de trein lijkt me onlogisch en omdat iedereen wifi wil betaald men ervoor. De NS wil mensen naar de trein en uit de auto dus moet je mensen overhalen. Met goed wifi biedt je meer dan in de auto dus is het een plus. Maar is het niet zo dat de NS zegt dat het niet anders kan, dus neemt iedereen dit over....
Reputatie 7
Badge
Vervelend dat je WiFi niet goed werkt. Mijn WiFi werkt eigenlijk altijd wel redelijk goed in de trein, zo ook vandaag weer.
Maar het blijft het gebruik maken van een bijproduct, vervoeren van reizigers is toch het hoofddoel van NS.
Ik hou erg van zelfredzaamheid, dus eigenlijk altijd gewoon on-line op 4G.
@AbbeyRoad natuurlijk werk ik ook op 4G. Maar een verse espresso is lekkerder dan lauwe koffie uit een thermoskan. De post was vnl omdat ik me er over verbaas. Men wil mensen uit de auto in de trein. Dan lijkt me dat goed wifi een mooie trigger is.
Reputatie 5
@Slidestops hmm bedoel je deze tarieven? https://www.skyscanner.nl/nieuws/wifi-vliegtuig-bij-deze-vliegmaatschappijen-kan-het
en kun je dit vergelijken? Is het voor een vliegtuig net zo lastig als voor een trein? Verdeel je het over evenveel gebruikers? En hoe lang zitten mensen in de trein? Daarbij komt dat iedere vliegtuig andere routes vliegt en over de hele wereld gaat terwijl dat bij treinen niet het geval is. Daarbij is telt dat er geen echt goed alternatief is voor vliegen, hoewel de NS dat graag anders ziet maar naar Singapore met de trein lijkt me onlogisch en omdat iedereen wifi wil betaald men ervoor. De NS wil mensen naar de trein en uit de auto dus moet je mensen overhalen. Met goed wifi biedt je meer dan in de auto dus is het een plus. Maar is het niet zo dat de NS zegt dat het niet anders kan, dus neemt iedereen dit over....

Wifi in het vliegtuig werkt niet via een 4g of 3g verbinding, maar via sateliet. Dat is een stuk duurder, helemaal als je het in meer dan 400 treinen in wil bouwen. Tevens passen er in een aantal treinen inderdaad meer mensen dan in een vliegtuig.

Als je zo graag internet wilt hebben in de trein staat het je vrij om een ongelimiteerde internetbundel aan te schaffen of je baas aankijken om een wifi usb stick te krijgen voor in je laptop.
@RSD dank en dat snap ik, maar ik verbaas me erover dat het zo makkelijk wordt teruggelegd. Het is voor de NS echt geen onmogelijke maar zeker ook geen hele dure operatie om dit goed te faciliteren. Jammer dat iedereen vind dat je dit zelf moet regelen. Het is een suggestie qua verbetering dienstverlening. Een simpele die veel mensen, vrijwel iedereen zit op internet in de trein.

Als bij iedereen thuis het internet werkt als in de trein kunnen de providers wel opdoeken, maar blijkbaar is dit opbrengen als tip bij voor de NS not done. Maar goed, ik laat het erbij. Succes allemaal.

@Slidestops hmm bedoel je deze tarieven? https://www.skyscanner.nl/nieuws/wifi-vliegtuig-bij-deze-vliegmaatschappijen-kan-heten kun je dit vergelijken? Is het voor een vliegtuig net zo lastig als voor een trein? Verdeel je het over evenveel gebruikers? En hoe lang zitten mensen in de trein? Daarbij komt dat iedere vliegtuig andere routes vliegt en over de hele wereld gaat terwijl dat bij treinen niet het geval is. Daarbij is telt dat er geen echt goed alternatief is voor vliegen, hoewel de NS dat graag anders ziet maar naar Singapore met de trein lijkt me onlogisch en omdat iedereen wifi wil betaald men ervoor. De NS wil mensen naar de trein en uit de auto dus moet je mensen overhalen. Met goed wifi biedt je meer dan in de auto dus is het een plus. Maar is het niet zo dat de NS zegt dat het niet anders kan, dus neemt iedereen dit over....Wifi in het vliegtuig werkt niet via een 4g of 3g verbinding, maar via sateliet. Dat is een stuk duurder, helemaal als je het in meer dan 400 treinen in wil bouwen. Tevens passen er in een aantal treinen inderdaad meer mensen dan in een vliegtuig.

Als je zo graag internet wilt hebben in de trein staat het je vrij om een ongelimiteerde internetbundel aan te schaffen of je baas aankijken om een wifi usb stick te krijgen voor in je laptop.

Natuurlijk staat het iedereen vrij om met een eigen bundel te werken. Net zo zeer staat het iedereen, op bepaalde trajecten, vrij om voor een andere vervoerder te kiezen met een wel goed werkende wifi.
Eerder heb ik hier ook al aangegeven uitstekende ervaringen te hebben opgedaan met de wifi in de nieuwe Tweelandentrein van Arriva. Telkens bijzonder soepel kunnen inloggen en snelheden tussen 5 en 6 Mbps.
Reputatie 7
Badge +3
Thuis betaal ik zelf voor mijn internet, voor het geld wat ik daarvoor betaal kan ik zo'n anderhalve week met de trein naar werk. Ik voel er niets voor om meer voor mijn treinkaartje te moeten betalen omdat anderen zo graag gratis wifi willen. Er is niets gratis in het leven, het moet altijd ergens van betaald worden. Wanneer je in de trein net zulke snelle wifi wil als thuis dan hangt daar een prijskaartje, die ook betaald zal moeten worden door reizigers die die wifi niet gebruiken.

@Slidestops hmm bedoel je deze tarieven? https://www.skyscanner.nl/nieuws/wifi-vliegtuig-bij-deze-vliegmaatschappijen-kan-heten kun je dit vergelijken? Is het voor een vliegtuig net zo lastig als voor een trein? Verdeel je het over evenveel gebruikers? En hoe lang zitten mensen in de trein? Daarbij komt dat iedere vliegtuig andere routes vliegt en over de hele wereld gaat terwijl dat bij treinen niet het geval is. Daarbij is telt dat er geen echt goed alternatief is voor vliegen, hoewel de NS dat graag anders ziet maar naar Singapore met de trein lijkt me onlogisch en omdat iedereen wifi wil betaald men ervoor. De NS wil mensen naar de trein en uit de auto dus moet je mensen overhalen. Met goed wifi biedt je meer dan in de auto dus is het een plus. Maar is het niet zo dat de NS zegt dat het niet anders kan, dus neemt iedereen dit over....Wifi in het vliegtuig werkt niet via een 4g of 3g verbinding, maar via sateliet. Dat is een stuk duurder, helemaal als je het in meer dan 400 treinen in wil bouwen. Tevens passen er in een aantal treinen inderdaad meer mensen dan in een vliegtuig.

Natuurlijk staat het iedereen vrij om gebruik te maken van zijn eigen bundel. Net zo zeer staat het iedereen, op bepaalde trajecten, vrij om gebruik te maken van een andere vervoerder met een wel goed werkende wifi.
Eerder heb ik hier aangegeven dat ik uitstekende ervaringen heb opgedaan met de wifi in de nieuwe Tweelandentrein van Arriva. Telkens bijzonder soepel kunnen inloggen en kunnen werken met snelheden tussen de 5 en 6 Mbps.

Verder ben ik van mening: beter geen wifi dan een slechte wifi.
@Momo bij Arriva betaal je niets extra voor de Wifi. De snelheid is de 1/2 van de snelheid thuis en minstens 10 x de snelheid die ik bij NS haal, zo ik al kan inloggen.
Reputatie 7
Badge
Opvallend toch al dat geklaag over iets wat je gratis en voor niets bij een product krijgt.
Mensen uit de auto naar de trein lokken door WiFi aan te bieden lijkt me niet werken, in de auto heb je ook geen WiFi.
En wat kost een internetbundel heden ten dagen, en je hebt met 4G je eigen privé verbinding met prima snelheid.
Tot slot, wachtwoorden verzenden via openbare WiFi zou ik overigens nooit doen.

Mensen uit de auto naar de trein lokken door WiFi aan te bieden lijkt me niet werken, in de auto heb je ook geen WiFi.

Omdat je nu juist in de auto, normaal gesproken, die voorziening niet hebt of althans achter het stuur zittend niet kunt gebruiken, kun je door deze voorziening in de trein aan te bieden mensen uit de auto lokken.

Ben het overigens met je eens dat de kosten van een bundel op dit moment niet al te zwaar op je budget hoeven te drukken. Neemt niet weg dat wifi in de trein toch voor menigeen interessant kan zijn. Mits het een werkende wifi is, natuurlijk !
Reputatie 7
Badge +3
Heel fijn voor jou Perron23 en de ander Arriva reizigers. Ik heb geen enkel idee van de kosten ervoor maar mogelijk kunnen zij met minder treinen en gemiddeld minder reizigers per trein wel snellere Wifi aanbieden.
Heb slechts willen aangeven dat betere en snellere wifi in de trein tegen dezelfde kosten wel mogelijk blijkt te zijn.
Als NS nou eens daar zijn licht zou gaan opsteken, zou jij, @Momo , daar ook blij van kunnen worden 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Waarom zou ik daar blij van worden? Ik gebruik geen wifi in de trein.

Wat ik wilde aangeven is dat wanneer Arriva een zelfde capaciteit voor wifi per trein heeft als NS maar heel wat minder gebruikers per trein dan hoef je het ook met minder medegebruikers te delen. Zou NS in alle treinen, dus ook de 10-12 baks dubbeldekkers, iedereen in de spits 10 keer snellere wifi willen aanbieden dat zal dat denk ik niet voor dezelfde kosten kunnen.
@Momo wat niet is kan nog komen. Zelf doe ik er minimaal 2 uur over om de Randstad te bereiken en aangezien ik ter bescherming van mezelf geen gebruik maak van doorlopende bundels, waardeer ik een werkende wifi in de trein wel.

De kosten zouden per reiziger hetzelfde moeten zijn, bij gebruikmaking van dezelfde systemen 🤔
Reputatie 7
Badge +3
@Momo wat niet is kan nog komen.
In theorie is natuurlijk alles mogelijk, in de praktijk zie ik dat niet gebeuren. om meerdere redenen.
Badge +3
Elke coupé heeft 2 access points met een dubbele 4G verbinding (plus nog een UMTS backup, voor o.a. de schermen in de trein). Die moet je delen, dus ze hebben de snelheid begrensd op ik meen 512 kbps. Dat is niet veel, maar voldoende voor e-mail, Whatsapp, social media of muziek luisteren. Youtube en Netflix e.d. gaan inderdaad niet werken.

Sneller zou best kunnen in rustige treinen, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat een paar mensen alle bandbreedte opslurpen. Bij Arriva zullen ze dat dus wel anders geregeld hebben (dat ze pas gaan 'afknijpen' zodra het drukker wordt).
Badge
Persoonlijk verbaas ik me over hoeveel mensen openbare wifi gebruiken ondanks de risico's hiervan, zelf gebruik ik alleen de 4G verbindingen als ik onderweg ben.
Reputatie 7
Badge +3
We blijven natuurlijke wel zuinige Hollanders, gratis is gratis.
Reputatie 3
Elke coupé heeft 2 access points met een dubbele 4G verbinding (plus nog een UMTS backup, voor o.a. de schermen in de trein). Die moet je delen, dus ze hebben de snelheid begrensd op ik meen 512 kbps. Dat is niet veel, maar voldoende voor e-mail, Whatsapp, social media of muziek luisteren. Youtube en Netflix e.d. gaan inderdaad niet werken.

Sneller zou best kunnen in rustige treinen, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat een paar mensen alle bandbreedte opslurpen. Bij Arriva zullen ze dat dus wel anders geregeld hebben.

Het gaat niet alleen om de snelheid maar vooral ook om:
1) Treinen waarvan de WiFi kapot is (slecht met WiFi is te verbinden, vaak gevalt, of het helemaal niet doet)
2) Treinen die überhaupt geen WiFi hebben (bijv. ICD, nieuwe sprinters)
Reputatie 7
Badge +3
Flirt en SNG (nieuwe spinters) hebben toch gewoon Wifi? SNG zeker, zit ik dagelijks in en zie daar op de deuren een Wifi symbool. SLT heeft het niet. Ook ICD heeft het inderdaad niet, gaat ook niet meer komen, maar die worden op korte termijn vervangen door ICNG.
Badge +3
Flirt heeft prima Wi-Fi, kan ik bevestigen.
Reputatie 3
.., maar die worden op korte termijn vervangen door ICNG.
Die dan dus wel WiFi hebben maar ik hieruit op?

Reageer