Skip to main content

Er hangen allerlei beveiligingscamera's in de treinen. Wie bekijkt de beelden?

Alleen politie als er een incident is geweest?

De meldkamer, indien nodig?

De machinisten/conducteurs?

Of worden deze continue geanalyseerd? Door wie?

Hé Allen! 
Sorry dat jullie even hebben moeten wachten, maar het duurde even voordat ik contact had met de juiste personen. Zoals eerder al wel is aangegeven, kunnen de machinisten in bepaald materieel de live beelden wel inzien. Dit is puur en alleen voor de veiligheid van de reizigers in de gaten te houden. Verdere toegang tot de beelden is er niet (denk hierbij aan terugspoelen, pauzeren etc.). En om nou even terug te gaan naar de hamvraag van Suikerspinnetje, er is slechts een heel klein groepje binnen NS die alle toegang hebben tot de camerabeelden. Maar dit wordt alleen bekeken wanneer er camerabeelden worden opgevraagd door justitie. Dus over je privacy hoef je je geen zorgen te maken! 

@Lorena NS dank voor je reactie. 

Wel nog vragen:

1. De tekst op de borden op de perrons klopt dus niet, gaat dit aangepast worden en op welke termijn?

2. Zoals al aangegeven door een machinist in dit topic zijn de live beelden te volgen in de onbemande cabine, we weten dat HC's daar regelmatig verblijven. Vallen deze medewerkers onder het door jou aangegeven hele kleine groepje?

Ik niet, in ieder geval! 🙂 Misschien zou je dit kunnen navragen bij de Rijksoverheid.

Hoi Laura, ik denk niet dat ik daar de tijd voor heb. Al zou het wel fijn zijn als je dit even na zou kunnen gaan, maar misschien weet een ander forumlid het antwoord.

Ik niet, in ieder geval! 🙂 Misschien zou je dit kunnen navragen bij de Rijksoverheid.

Hé Allen! 
Sorry dat jullie even hebben moeten wachten, maar het duurde even voordat ik contact had met de juiste personen. Zoals eerder al wel is aangegeven, kunnen de machinisten in bepaald materieel de live beelden wel inzien. Dit is puur en alleen voor de veiligheid van de reizigers in de gaten te houden. Verdere toegang tot de beelden is er niet (denk hierbij aan terugspoelen, pauzeren etc.). En om nou even terug te gaan naar de hamvraag van Suikerspinnetje, er is slechts een heel klein groepje binnen NS die alle toegang hebben tot de camerabeelden. Maar dit wordt alleen bekeken wanneer er camerabeelden worden opgevraagd door justitie. Dus over je privacy hoef je je geen zorgen te maken! 

En weet iemand wanneer justitie overgaat tot het opvragen van camerabeelden? Is dat pas na aangifte?  

Hé Allen! 

Dan heeft men dus toch toegang tot beelden (maar niet vanuit opnames dus?). Maar goed, ik neem aan dat die camera’s een vast ‘blikveld’ hebben (dus geen pan/tilt en met name zoom)?

Ik ben er vandaag achter gekomen dat in de SNG wel wordt aangegeven dat personeel de beelden kan bekijken, maar geen toegang heeft tot eerdere opnames of het kan wissen. Het kwam voorbij in de “welkom in onze nieuwe sprinter!” slideshow. Wel in hele kleine letters overigens. Op de huisregel-borden staat gewoon de tekst zoals in alle andere treinen.

Hoi allen! 

Ik heb nog wat duidelijkheid gevraagd over de informatie op de borden en de informatie die in dit topic gegeven wordt over dat de beelden in bepaalde materieel wel te zien is. Zodra ik hier duidelijkheid op heb, kom ik bij jullie terug.

@Robert B Meer een intern probleem.

Het is niet mijn probleem. :thinking:

En al helemaal niet van @suikerspinnetje, lijkt mij.

@Lorena NS Zou je de fg van de NS op dit topic willen attenderen? :hugging:

Kun je ook zelf doen 🙂 fg@ns.nl

Het is niet mijn probleem. :thinking:

@Henk_NL Daarom zet ik ook fg neer Henk. :blush:  Laat ik het daar maar bij houden. :)

Ah ja, we begrijpen elkaar wel ;)

@Henk_NL Daarom zet ik ook fg neer Henk. :blush:  Laat ik het daar maar bij houden. :)

Kun je ook zelf doen 🙂 fg@ns.nl

@Tijdvoor Udo heeft die positie verlaten helaas, tegenwoordig is Annemarie Nijhoff DPA bij NS.

Dankjewel voor je reactie, Tijdvoor! Ik heb Lorena hier op geattendeerd. Ze is morgen weer aanwezig en pakt dit topic verder op.

In bepaald materieel wel, zoals Edwin ook aangaf. Ging in dit geval om FLIRT’s, herken die interfaces wel haha

Ah, nou ja hoe dan ook voel ik me bij de AH een stuk meer 'bespied’ (incl. Wifi en BlueTooth tracking als ik dat toevallig aan heb staan) dan op een station of in een trein waarin je toevallig in beeld bent van één camera (die men dan toevallig ook nog live moet gaan bekijken vanuit een cabine).

In bepaald materieel wel, zoals Edwin ook aangaf. Ging in dit geval om FLIRT’s, herken die interfaces wel haha

Mhm, ik ben daar wat sceptisch over geworden. Zit en zat een tijd in een online chatgroep waar (onder andere) een aantal enthousiaste NS-ers nogal eens foto’s deelden van camerabeelden, bijvoorbeeld als daar een bekende op te zien was. Helaas zaten er meer mensen in de trein, die daar totaal niet om gevraagd hadden. Heb mij verbaasd over wat allemaal op internet werd geslingerd door een groepje.

Dan heeft men dus toch toegang tot beelden (maar niet vanuit opnames dus?). Maar goed, ik neem aan dat die camera’s een vast ‘blikveld’ hebben (dus geen pan/tilt en met name zoom)?

Dan zou er moeten staan dat ze geen toegang hebben tot de opnames ipv tot de beelden.

Ik heb hier vorig jaar ook al 's een discussie over aangezwengeld. Daar is toen geen officieel antwoord vanuit NS gekomen, maar werd wel aangegeven dat de mededeling waarschijnlijk slaat op het feit dat personeel geen toegang heeft tot de opgeslagen beelden en deze dus niet kan wissen.

Hoi Suikerspinnetje
Ik zou nog even terugkomen op de overige vragen, maar ik zie dat er ook al veel antwoorden zijn gegeven. Op de afbeeldingen die geplaatst zijn, kun je ook al zien dat het treinpersoneel geen toegang heeft tot de camerabeelden en dat dit alleen is voor de veiligheid van de reizigers. Ook op de website kun je hier nog veel informatie over vinden.

Dat is opmerkelijk als antwoord aangezien in dit topic al door NS medewerkers aangegeven is dat in de cabine door de machinist en/of conducteur ingezien kan worden en dat dat niet klopt met de informatie in de trein en op de site mbt privacy regels. 

Dus wellicht kan je nog nagaan waarom de NS meldt dat treinpersoneel geen toegang heeft terwijl ze dat dus wel hebben?

Om het te relativeren, een conducteur die vanuit de niet-bedienende cabine toezicht kan houden zal vast niet mee gaan zitten kijken welke apps jij op je telefoon gebruikt (zo scherp zijn die beelden niet), of dat je in je neus zit te peuteren.

Mhm, ik ben daar wat sceptisch over geworden. Zit en zat een tijd in een online chatgroep waar (onder andere) een aantal enthousiaste NS-ers nogal eens foto’s deelden van camerabeelden, bijvoorbeeld als daar een bekende op te zien was. Helaas zaten er meer mensen in de trein, die daar totaal niet om gevraagd hadden. Heb mij verbaasd over wat allemaal op internet werd geslingerd door een groepje.

Maar nu zal ik wel weer de wind van voren krijgen. Heb er wat screenshots van, verbazing destijds ook bij een collega geuit.

Hoi Suikerspinnetje
Ik zou nog even terugkomen op de overige vragen, maar ik zie dat er ook al veel antwoorden zijn gegeven. Op de afbeeldingen die geplaatst zijn, kun je ook al zien dat het treinpersoneel geen toegang heeft tot de camerabeelden en dat dit alleen is voor de veiligheid van de reizigers. Ook op de website kun je hier nog veel informatie over vinden.

Bijzonder, want ik heb ook een andere tekst gezien, maar dat kan ook in een andere trein geweest zijn (wellicht ICdirect, maar die heeft geen camera's).

Ik ben eens op onderzoek uitgegaan en tot zover ik kon vinden hebben alle borden dezelfde tekst onder het camera pictogram. Alleen de Engelse tekst is op oudere borden afwijkend. In de IC-Direct (en IC-Brussel) wordt helemaal niet gesproken over camera's.

In het privacy statement (op pagina 9) van NS staat trouwens e.a. over camerabewaking in de trein (en op het station) en wat er met die beelden gedaan wordt.
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1630565602410/content/assets/ns-nl/privacy/ns-privacy-statement.pdf 

Om het te relativeren, een conducteur die vanuit de niet-bedienende cabine toezicht kan houden zal vast niet mee gaan zitten kijken welke apps jij op je telefoon gebruikt (zo scherp zijn die beelden niet), of dat je in je neus zit te peuteren.

En er hangen nogal wat camera's in de modernere treinen (in de SNG zo'n 3 per balkon als ik het zo zie). Dan mag de conducteur wel een compleet controlecentrum meenemen wil ie alle camera's continu in de gaten kunnen houden :rofl:.

Reageer