wie bekijkt de de camerabeelden uit de treinen? | NS Community
beantwoord

wie bekijkt de de camerabeelden uit de treinen?

  • 21 September 2021
  • 67 reacties
  • 4114 Bekeken

Er hangen allerlei beveiligingscamera's in de treinen. Wie bekijkt de beelden?

Alleen politie als er een incident is geweest?

De meldkamer, indien nodig?

De machinisten/conducteurs?

Of worden deze continue geanalyseerd? Door wie?

icon

Beste antwoord door Lorena NS 19 October 2021, 19:03

Bekijk origineel

67 reacties

Ik kan me dus ook niet voorstellen dat er een personeelslid is die zonder dat er een directe aanleiding voor is deze beelden live gaat kijken in de trein.

 

 

Ik zie helaas toch screenshots (in letterlijke zin) in online groepen voorbij komen, zoals ik eerder schreef. Rotte appels zullen er altijd zijn, maar helaas is het wel iets om rekening mee te houden. 

Dat is dan diep triest en zou zeker een reprimande op moeten leveren die in het personeelsdossier komt wat mij betreft.  Maar ik verwacht dat het om een enkeling gaat.

Reputatie 6
Badge +2

@Lorena NS dank voor je reactie. 

Wel nog vragen:

1. De tekst op de borden op de perrons klopt dus niet, gaat dit aangepast worden en op welke termijn?

2. Zoals al aangegeven door een machinist in dit topic zijn de live beelden te volgen in de onbemande cabine, we weten dat HC's daar regelmatig verblijven. Vallen deze medewerkers onder het door jou aangegeven hele kleine groepje?

 

Hi! De eerste vraag heb ik voor je uitgezet. Ik hoop hier snel terugkoppeling op te hebben. Zodra ik deze heb, laat ik het weten. Voor de tweede vraag heb ik begrepen dat de machinisten niet tot dit groepje behoort. Het gaat bij dit groepje echt om het toegang hebben tot de beelden. Hiermee wordt dan bedoeld dat de beelden zijn terug te vinden en te bekijken. Voor de machinisten is alleen het live beeld te zien, maar hebben verder geen toegang toe eerdere beelden, pauzeren etc. En ik denk dat dit dan ook aansluit bij vraag 1 en dat dit niet aangepast zal worden, maar die zekerheid heb ik nog niet, dus daar kom ik op terug. 

@Lorena NS mijn vraag gaat specifiek over HC's in de onbemande cabine, zie ook de reactie van Edwin. 

Graag alsnog een antwoord op mijn vragen.

Hoi! Ik zou nog altijd terugkomen op jouw vragen en sorry dat dit zo lang heeft moeten duren! Als er HC's in de onbemande cabines zijn waar camerabeelden te zien zijn, kunnen ze deze wel live bekijken. 
Het is wel de bedoeling dat de informatie op deze borden aangepast gaat worden. Bij het navragen, werd er aangegeven dat dit al een aantal maanden bekend is en dat er hard aan de oplossing gewerkt wordt. Hierbij moet nog wel gekeken worden naar het budget. Dus goed nieuws dat we het wel willen aanpassen, misschien mindere nieuws is dat hier geen termijn van bekend is. Dus ik hoop dat het niet al te lang gaat duren voordat je verrast wordt door de nieuwe huisregels-borden.

Badge +3

Op Twitter een ‘draadje’ over de Veiligheidscentrale… geen idee wat ervan waar is, maar zie https://twitter.com/DrZemouri/status/1481996761405214721

Veiligheidstip: voeg de NS toe aan je whatsapp 0613181318. Bij onveilige situaties en overlast kun je met de @NS_online appen. Ik heb eerder gebruik gemaakt van de dienst: snelle reactie, konden meekijken op de camera, goede service, werd gerustgesteld, direct actie.

Dat zal dan dus het treinpersoneel geweest zijn, die mee konden kijken?

Reputatie 7
Badge

Op het station kan de veiligheidscentrale op de camera's meekijken, in de trein kunnen ze dat voor zover ik weet niet rechtstreeks.

 

Ik weet niet wat er bij deze twitteraar is gebeurd en vooral waar, maar als ik het bericht zo bekijk verwacht ik eigenlijk dat dit op het station was.

Badge +3

Op het station kan de veiligheidscentrale op de camera's meekijken, in de trein kunnen ze dat voor zover ik weet niet rechtstreeks.

Ik weet niet wat er bij deze twitteraar is gebeurd en vooral waar, maar als ik het bericht zo bekijk verwacht ik eigenlijk dat dit op het station was.

Ah, dan zal dat het zijn. Het sms/whatsapp nummer werd in eerste instantie gecommuniceerd voor onveilige situaties in de trein (conducteur inseinen) maar kan natuurlijk ook prima voor op een station.

Edit: het was in een trein zo te lezen

Ze reageren heel snel. Je moet dan coupe nummer en trein doorgeven. Ze kijken dan direct mee met 1 vd cameras

Reputatie 7
Badge +1

Wellicht dat een conducteur heeft meegekeken en e.a. heeft teruggekoppeld aan de veiligheidscentrale?

Zoals Edwin al aangeeft is het voorzover mij ook bekend niet mogelijk om van afstand (vanaf de veilighiedscentrale) in de trein mee te kijken.  Beelden worden bij incidenten altijd veilig gesteld in de trein zelf.

In de trein kan dat inderdaad nog niet, maar met de laatste gereviseerde VIRM's in de flowvorm is dat in de toekomst wel mogelijk.

Reputatie 7
Badge +1

Een interessante ontwikkeling op dit gebied: NS gaat met camera's live meekijken in treinen waar veel overlast is.  

Het artikel deed mij meteen aan dit topic denken.

Reputatie 7
Badge +3

Voorlopig alleen in SNG treinen. Dat zie ik er in dat NOS artikel niet bij staan. Staat wel in een artikel in de Telegraaf en in het nieuwsbericht hierover op de NS website. https://nieuws.ns.nl/proef-ns-verhoogt-cameratoezicht-in-trein-bij-plotselinge-overlast/

Het zal ook mogelijk zijn in de nieuwe ICNG treinen straks. 

Reputatie 7
Badge +3

Een interessante ontwikkeling op dit gebied: NS gaat met camera's live meekijken in treinen waar veel overlast is.  

Het artikel deed mij meteen aan dit topic denken.

Blijkbaar hebben ze daar wel personeel voor, maar niet om door een trein heen te lopen.

Het is ondoenlijk om bij alle treinen mee te gaan kijken en het gaat inderdaad alleen om de SNG treinstellen maar zelfs dat zijn er al teveel.

Het wordt dus meekijken op treinen rondom Hoorn en dit gebeurt uiteraard niet door treinpersoneel maar door een andere afdeling waar ze blijkbaar mensen over hebben of ander toezicht laten vallen voor het toezicht in deze treinen.

Word er door bepaalde dingen die opvallen op camerabeelden die mogelijk kunnen wijzen op zwartrijden gecontroleerd? Of zijn de controles willekeurig?

Badge +3

Word er door bepaalde dingen die opvallen op camerabeelden die mogelijk kunnen wijzen op zwartrijden gecontroleerd? Of zijn de controles willekeurig?

Opgeslagen camerabeelden kunnen alleen worden bekeken als daar aanleiding/bevoegdheid voor is.

Treinpersoneel heeft daar dus geen toegang toe. Een machinist kan op zich wel ‘live’ kijken (als iemand op een noodknop drukt).

Word er door bepaalde dingen die opvallen op camerabeelden die mogelijk kunnen wijzen op zwartrijden gecontroleerd? Of zijn de controles willekeurig?

Opgeslagen camerabeelden kunnen alleen worden bekeken als daar aanleiding/bevoegdheid voor is.

Treinpersoneel heeft daar dus geen toegang toe. Een machinist kan op zich wel ‘live’ kijken (als iemand op een noodknop drukt).

Misschien even terug lezen in dit topic, want in sommige treinen kunnen beelden uit de trein wel bekeken worden vanuit de cabines.

Verder kan de meldkamer waar ze het toezicht gaan doen uiteraard contact zoeken met het treinpersoneel bij vreemd gedrag. En ja, zwartrijders vertonen vaak opvallend gedrag omdat ze onzeker zijn en bang voor controle.

Badge +3

Dan vervang ‘een machinist’ door ‘iemand in een cabine’.

En dat zullen dus alleen ‘live’ beelden zijn, toch?

Yep, zijn alleen live beelden en verder heb je er geen enkele invloed op dus niet terugkijken, niet inzoomen e.d.

Reageer