beantwoord

Wie heeft er gelijk?

• 12 november 2019
  • 12 reacties
  • 229 Bekeken

Reputatie 4

Om zo voordelig mogelijk te reizen maak ik gebruik van aktie kaartjes die na 9 uur geldig zijn. Gezien de lengte van sommige reizen vertrek ik eerder. Ik koop voor het eerste stukje een apart e-ticket. De trein komt om 9:00 aan op een tusssenstation. Door de drukte moet ik dat eerste stukje soms staan. Het e-ticket verdwijnt na de aankomst om 9:00 uur op het tussenstation in de prullenbak. Ik heb dat niet meer nodig. Voor de rest van de  reis heb ik dat aktie kaartje (ook een e-ticket). 

Op een van deze tripjes werd ik direct na vertrek (9:00 u) aangesproken door de HC die om mijn kaartje vroeg ik gaf hem het aktie kaartje waarop hij redelijk triomfantelijk riep:”meneer u bent een zwartrijder, daar ga ik voor schrijven, U stond voor aankomst al op het balkon”. Toen ik uitlegde dat ik voor het eerste stukje van de reis een apart kaartje had maar omdat dat verder niet meer geldig was ik dat, bij het innemen van een zitplaats in de prullenbak had gegooid was zijn opmerking: “dat kan iedereen wel zeggen maar dat hoeft niet waar te zijn” De HC had weinig zin om de prullenbak door te gaan spitten (die zat nogal vol met oude etenswaar). 

Het vreemde vond ik dat hij zei dat ik mijn kaartje, ook na het verlaten van een station niet meteen in de prullenbak zou mogen gooien. Dan kon men bij een controle van V&S niet zien of ik wel een kaartje voor een reis naar dat station had.

Wat is er waar.

icon

Beste antwoord door Loes 12 november 2019, 11:30

Ik zie dat als HC toch anders. Een reiziger mag op een tussenstation instappen, dus als ik een reiziger na vertrek van het station na 09.00 uur tegenkom, vraag ik niet om het vervoersbewijs van ervoor. Voorbeeld, men reist van Weert naar Amsterdam en in Eindhoven vertrekt de trein om 09.07 uur. Ik controleer tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch en zie het ticket Voordeeluren van Weert naar Amsterdam. Ik ga niet na of de reiziger het stuk Weert naar Eindhoven een ander kaartje heeft gehad, want men kan net zo goed in Eindhoven gestart zijn. Als ik dat na moet gaan, ben ik wel ff bezig. Vertek ik met een trein op een station om bv 08.50 uur, dan wordt het een ander verhaal, dan wil ik het vervoersbewijs zien dat op dat moment geldig is.

Hetzelfde geldt voor mij op de Intercity Direct met Toeslagen. Stel ik controleer een ICD tussen Schiphol en Rotterdam, dan moet je een Toeslag ICD kunnen tonen. Tref ik je tussen Rotterdam en Breda, dan ben ik daar niet meer mee bezig, ik zou het na kunnen gaan door bv de inchecktijd, maar er reizen genoeg reizigers met een losse toeslag die ze mij op dat traject niet laten zien en ik er niet om vraag. 

Terugkomend op@Philned, mijn advies zou zijn om na vertrek van het station na 09.00 uur pas ev dat andere ticket weg te gooien, bijhouden tot het einde is altijd handig. Das mijn mening.

Bekijk origineel

12 reacties

Jullie hebben beiden een punt, maar de conducteur moet ik in dit geval in het gelijk stellen. Je dient wel aan te kunnen tonen dat je de gehele reis met een geldig ticket reist. Aangezien je deze hebt weggegooid, hoe moet de conducteur dit weten of controleren?Hij had je namelijk buiten de geldigheid van het actieticket ook al in de trein gezien. Het is zijn taak jouw ticket te controleren en niet door het vuilnis te spitten, dat zou ik zelf ook niet doen. Het is namelijk jouw verantwoordelijkheid en niet die van de conducteur. Ook op het station, bij uitstappen, is een geldig vervoerbewijs nodig.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vrees dat de conducteur gelijk heeft. U moet een vervoersbewijs kunnen tonen voor uw hele reis, dus ook voor het gedeelte dat u u al gereisd hebt voor de controle.

Ik zie dat als HC toch anders. Een reiziger mag op een tussenstation instappen, dus als ik een reiziger na vertrek van het station na 09.00 uur tegenkom, vraag ik niet om het vervoersbewijs van ervoor. Voorbeeld, men reist van Weert naar Amsterdam en in Eindhoven vertrekt de trein om 09.07 uur. Ik controleer tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch en zie het ticket Voordeeluren van Weert naar Amsterdam. Ik ga niet na of de reiziger het stuk Weert naar Eindhoven een ander kaartje heeft gehad, want men kan net zo goed in Eindhoven gestart zijn. Als ik dat na moet gaan, ben ik wel ff bezig. Vertek ik met een trein op een station om bv 08.50 uur, dan wordt het een ander verhaal, dan wil ik het vervoersbewijs zien dat op dat moment geldig is.

Hetzelfde geldt voor mij op de Intercity Direct met Toeslagen. Stel ik controleer een ICD tussen Schiphol en Rotterdam, dan moet je een Toeslag ICD kunnen tonen. Tref ik je tussen Rotterdam en Breda, dan ben ik daar niet meer mee bezig, ik zou het na kunnen gaan door bv de inchecktijd, maar er reizen genoeg reizigers met een losse toeslag die ze mij op dat traject niet laten zien en ik er niet om vraag. 

Terugkomend op@Philned, mijn advies zou zijn om na vertrek van het station na 09.00 uur pas ev dat andere ticket weg te gooien, bijhouden tot het einde is altijd handig. Das mijn mening.

Reputatie 7
Badge +3

Maar in dit geval had de HC blijkbaar gezien dat TS al in de trein voordat deze om 9:00 op dat station aankwam en hoefde de HC niets na te gaan.

En wat is het voor moeite om dat ticket wat langer te bewaren? 

@Momo 

Ik reageerde eerder algemeen en bedankt voor de aanvulling.

Reputatie 4

@Laura NS  Het eerste deel van de reis was afgelopen, het kaartje was niet meer geldig. 

Gaat leuk worden. “meneer, zag ik u gisteren (vorige week) ook niet in de trein?”  en dan bij een positief antwoord “mag ik dat kaartje even zien?” “wat zegt u ? weggegooid? dat kan iedereen wel zeggen, u bent gewoon een zwartrijder”

Het is voor mij een onbegrijpelijk dat achteraf controle voor een eerder afgelegd traject mogelijk is. Ik reis op kaartje 1 van amsterdam sloterdijk naar amsterdam cs en pak met kaartje 2 een paar minuten later andere trein tot hoelang na het beeindigen van reis 1 moet ik dat kaartje dan bewaren.

Ik stap uit (heb een e-ticket) en gooi dat na het passeren van de poortjes in een prullenbak. Binnen de poortjes had ik een geldig ticket, daarbuiten heb ik dat niet nodig. Of toch wel? 

Reputatie 4

Zo snel zoveel reakties… Er is hier kennis aanwezig die de klantenservice niet altijd paraat heeft.

Praktijk ervaring van professionals zoals die van @Loes maakt veel duidelijk.

Een beetje sarcasme in mijn opmerkingen en vraagstelling moeten jullie me maar vergeven.

Is het niet zo dat het "op heterdaad" moet zijn?

Maar hoe zit het met inchekken dan, ik reis op voordeeluren kaart met 7 vrije reizen (heb het vrij reizen al op de kaart gezet in heerenveen) van heerenveen naar eindhoven ga 08.30 weg neem een e-ticket van heerenveen naar b.v. meppel, daar check ik mee in, is de op de kaart gezette vrij reizen van die dag dan gewoon geldig, en hoe check ik dan uit in eindhoven?

Badge +3

Je checkt dan uit met de OV-chipkaart met de daarop geldige vrije reisdag. 

Technisch gezien check je met een e-ticket niet in. Je gebruikt de code op het e-ticket slechts om het poortje te passeren. Je kunt er dus ook niet mee uitchecken in Eindhoven. 

Badge +3

Maar in dit geval had de HC blijkbaar gezien dat TS al in de trein voordat deze om 9:00 op dat station aankwam en hoefde de HC niets na te gaan.

En wat is het voor moeite om dat ticket wat langer te bewaren? 

Dat is inderdaad een kleine moeite. Maar de Hc heeft voor 09.00 uur niet zelf geconstateerd dat @Philned aan het zwartrijden was. Hij heeft dus de kans gemist om hem op heterdaad te betrappen op zwartrijden. 

Reputatie 7
Badge +3

Maar hoe zit het met inchekken dan, ik reis op voordeeluren kaart met 7 vrije reizen (heb het vrij reizen al op de kaart gezet in heerenveen) van heerenveen naar eindhoven ga 08.30 weg neem een e-ticket van heerenveen naar b.v. meppel, daar check ik mee in, is de op de kaart gezette vrij reizen van die dag dan gewoon geldig, en hoe check ik dan uit in eindhoven?

Wanneer je jouw OV kaart met keuzedag incheckt op het eerste station waar de trein na 9 uur stopt is de keuzedag geldig. Heb je alleen een e-ticket tot het eerste station na 9 uur en check je niet met een keuzedag in dan reis je verder zonder geldig vervoersbewijs.

Reageer