beantwoord

Wie is bevoegd om kaartjes te controleren?

• 6 juli 2018
  • 6 reacties
  • 379 Bekeken

Dat mijn kaart door een conducteur uitlezen wordt begrijp ik.
Maar er lopen ook mensen in rode jassen rond van een onderzoeksbureau die de kaart willen uitlezen.
Deze gedragen zich zonder uitleg net zoals de conducteur "Goedemorgen, mag ik uw kaartje zien? Dank u wel.".
Vandaag werd ik gevraagd oor een ingehuurde beveiliger of ik mijn kaartje wilde laten zien.

Welke medewerkers willen mogelijk allemaal mijn kaartje allemaal uitlezen, hoe herken ik deze, en bij welke moet ik verplicht meewerken en welke mag ik weigeren mijn gegevens aan af te staan?
icon

Beste antwoord door Trein-D 6 juli 2018, 08:25

Die rode jassen zijn ipsos medewerkers. zij vragen je kaartje puur voor onderzoek. Dus het is niet zo dat ze je controleren om te kijken of je wel of niet bent ingecheckt.
Je bent dus ook niet verplicht om je kaartje aan hen te laten zien als je dat niet wilt.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge
Die rode jassen zijn ipsos medewerkers. zij vragen je kaartje puur voor onderzoek. Dus het is niet zo dat ze je controleren om te kijken of je wel of niet bent ingecheckt.
Je bent dus ook niet verplicht om je kaartje aan hen te laten zien als je dat niet wilt.
Reputatie 7
Badge +4
Conducteurs en medewerkers van V en S mogen controleren, en daar moet u aan meewerken. U kunt in twijfelgevallen naar een legitimatie vragen. Ipsos-medewerkers mag u desnoods weigeren, al kan medewerken aan onderzoeksdoeleinden geen kwaad. Zelfs als een Ipsosmedewerker constateert dat u zwart zou rijden, heeft dat geen gevolgen. Hij is geen opsporingsambtenaar. Ik heb zelf nooit een vorm van onbeleefdheid met ze meegemaakt, maar er zullen er ongetwijfeld wel onder zitten. Reizigers gedragen zich ook wel eens irritant naar hen toe, en dat is dan even erg, imho.

Meewerken kan verder geen kwaad.
Badge +3
Reizigers gedragen zich ook wel eens irritant naar hen toe en dat is dan even erg, imho.
Wie kaatst kan de bal verwachten... Als die lui van Ipsos binnen komen denderen met alleen "vervoersbewijs graag" dan hoeven ze echt niet te verwachten dat ik opsta en het ga pakken.

Dat ze geen tijd hebben voor een praatje omdat ze tussen twee stations een halve trein door moeten snap ik goed, maar het mag best wel een stukje minder dwingend.
Reputatie 7
Badge +4
Daarom is het ook wijs dat Ipsos-medewerkers een vriendelijke opening maken. Conducteurs kennen deze elementaire werkwijze al lang. Dan kaatsen ze niet, al zullen er nog wel af en toe agressieve ballen terug geschoten worden. 😉
Beveiligers herkenbaar aan her gele vest met een NS logo voeren voor ons op bv Eindhoven ingangscontroles uit. Deze beveiligers zijn in het bezit van een Toezichthouderspas van NS en zijn bevoegd om een kaartcontrole te houden. Dit gebeurt alleen in opdracht.
Vind ook dat NS wel meer mag communiceren over welke poppetjes wat mogen doen. Ze zijn namelijk niet allemaal even vriendelijk (zowel personeel als reizigers) en ik deel mijn persoonlijke data liever niet met iedereen, vooral als men niet uitlegt wat ze er mee doen.
Wat Ipsos in de trein doet snappen veel mensen ook niet, alle data is gewoon al bekend in de NS systemen lijkt me. Maar dat is misschien een andere discussie. Voor nu krijgt dus enkel een conducteur en beveiliger in NS-hesje m’n kaart in handen 🙂

Reageer