beantwoord

Wie moet er wat doen tegen drugs in de trein

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Zojuist in de sprinter was een volwassen man, wazig uit zijn ogen kijkend, bezig een joint te rollen in de trein.
Zijn dreigende voorkomen maakte al dat de personen in de 4 persoons treinzit waarbij meneer aansloot, een andere plaats zochten.
De wietlucht was duidelijk waarneembaar in het gehele treinstel.

Mensen ondervinden hier duidelijk hinder van en nemen aanstoot op het dreigende voorkomen van meneer.
Mag hier een conducteur op gewezen worden? En zo ja, kan die überhaupt iets doen, daar softdrugs in Nederland gedoogd worden?

Graag jullie reactie.
Groeten,
Corne
icon

Beste antwoord door Emma NS 7 mei 2019, 21:40

Welkom bij onze Community Knee! Leuk dat je een account hebt aangemaakt.

Dit is lastig, want allereerst is het rollen van een joint wel toegestaan in de trein. Daarnaast is het persoonlijke of je dit lekker vindt ruiken of niet. Ik persoonlijk vind het heel lekker ruiken, maar ik kan me ook supergoed voorstellen dat een ander het vindt stinken. Het is natuurlijk ook zo'n overheersende geur. Het rollen van een joint levert dus geen strafbaar feit op, maar de conducteur kan er natuurlijk altijd iets van zeggen. Iedereen zou in de trein rekening met elkaar kunnen houden en elkaar moeten kunnen aanspreken op bepaald gedrag. Alleen op die manier kom je tot een compromis. 🙂

Mocht je nou zien dat iemand de joint daadwerkelijk aansteekt, trek dan maar even bij deze jongedame aan de bel!
Bekijk origineel

14 reacties

Tuurlijk mag je daar een conducteur op wijzen, een wietlucht is irritant. Wat bedoel je trouwens met dreigend voorkomen?
Badge
Een Hc kan overal voor aangesproken worden op de trein en het is aan de Hc om te besluiten of er actie ondernomen moet worden en op welke manier. Ik weet niet of de Hc ook iets kan doen aan de situatie met de wietlucht maar dat weet @Loes waarschijnlijk wel te vertellen, als de reiziger de joint in de trein rookt of aan het maken is dan is het natuurlijk iets heel anders.
Aan de wietlucht op zich kan ik weinig doen als HC. Die lucht gaat in de kleren zitten van de gebruiker en dan kom je in het stuk dat de orde, rust, veiligheid en/of goede bedrijfsgang verstoord wordt. Ditzelfde probleem kan je hebben met reizigers die een intense lichaamsgeur met zich meedragen. Hier een gtens aangeven is lastig. Een joint draaien in de trein is naar mijn idee niet toegestaan, maar daar zou ik echt in moeten duiken hoe dat juridisch zit, tenzij @Slidestops dit direct weet.
Als mensen hinder ondervinden, zal er naar een oplossing gezocht gaan worden.
Een joint draaien in de trein is naar mijn idee niet toegestaan, maar daar zou ik echt in moeten duiken hoe dat juridisch zit, tenzij @Slidestops dit direct weet.

Ik ben ook benieuwd, ik kan er niet direct iets over terugvinden. Op basis van de bevoegdheden binnen domein IV ook niet.
Reputatie 7
Badge +3
Moet eerlijk bekennen dat ik dat vroeger ook wel eens in de trein deed. Al deed ik dat nooit met andere reizigers in de buurt, altijd op het balkon of in een lege coupé. Met wisselende reacties van conducteurs. De een begon een heel verhaal over de geur, met vervolgens een leuke discussie over parfum, hamburgers en niet douchen 🙂 Met een ander een goed gesprek gehad over wat nou de lekkerste wiet is ... Ik heb er in elk geval nooit een boete voor gehad, maar ja, tijden zijn veranderd. En hoe het juridisch precies zit, geen idee.
Welkom bij onze Community Knee! Leuk dat je een account hebt aangemaakt.

Dit is lastig, want allereerst is het rollen van een joint wel toegestaan in de trein. Daarnaast is het persoonlijke of je dit lekker vindt ruiken of niet. Ik persoonlijk vind het heel lekker ruiken, maar ik kan me ook supergoed voorstellen dat een ander het vindt stinken. Het is natuurlijk ook zo'n overheersende geur. Het rollen van een joint levert dus geen strafbaar feit op, maar de conducteur kan er natuurlijk altijd iets van zeggen. Iedereen zou in de trein rekening met elkaar kunnen houden en elkaar moeten kunnen aanspreken op bepaald gedrag. Alleen op die manier kom je tot een compromis. 🙂

Mocht je nou zien dat iemand de joint daadwerkelijk aansteekt, trek dan maar even bij deze jongedame aan de bel!
Reputatie 7
Badge +3
De Nederlandse politiek stimuleert het drugsgebruik juist zoveel mogelijk dus de kans dat iemand hier iets tegen gaat doen lijkt me nihil.
Reputatie 7
@Loes ik gooi hem dan gewoon "op een andere manier overlast veroorzaken of kunnen veroorzaken". Er liepen immers mensen weg en er zijn klachten over 🙂
Badge +3
Tja, grijs gebied.

Ik heb liever iemand naast me die een jointje draait dan die een boterham met pindakaas gaat smeren of een sinaasappel gaat pellen (ook al blow ik zelf niet maar eet wel graag sinaasapppels en pindakaas vind ik ook best lekker, en haring ook!).

Zou er niet voor weglopen, maar als ik dat zou doen is dat zeker geen klacht. Geven en nemen. Net als iemand met penetrante lichaamsgeur... Zodra een Al Bundy type zijn schoenen uittrekt in de trein is het voor mij wél een opmerking/klacht waard (doe dat thuis!).

Voor die joint draaien zou ik met name klagen als er kinderen vlakbij zitten (slechte voorbeeld geven, wat doet die meneer met dat stinkende spul?)
Reputatie 6
Mandarijnen zijn ook zo'n vieze penetrante geur, van mij mogen die ook wel uit de trein geweerd worden. Wat betreft joints: altijd liever dan een sigaret. Beiden hebben een sterke geur maar van de een ga je dood en de ander niet.
Reputatie 7
Badge +3
Mandarijnen zijn ook zo'n vieze penetrante geur, van mij mogen die ook wel uit de trein geweerd worden. Wat betreft joints: altijd liever dan een sigaret. Beiden hebben een sterke geur maar van de een ga je dood en de ander niet.
Zowel joints als sigaretten mogen niet opgestoken worden in de trein.
Reputatie 7
Badge +3
Mandarijnen wel? 😋
Reputatie 6
Liever niet. Doe dan maar een hele dikke joint, daar hebben anderen tenminste ook iets aan. Niet dat je nou de Intercity naar Amersfoort moet gaan zitten hotboxen, want de ramen kunnen niet meer open....
Reputatie 7
Wat betreft joints: altijd liever dan een sigaret. Beiden hebben een sterke geur maar van de een ga je dood en de ander niet.
Je weet hopelijk dat er in een joint nagenoeg altijd tabak zit en dat dit zonder filter wordt gerookt? Veel schadelijker dus 😉

Reageer