beantwoord

Wielrenfiets mee in de trein

• 5 september 2019
  • 24 reacties
  • 490 Bekeken

Goedendag
ik zou graag met mijn racefiets naar de andere kant van het land willen gaan om vervolgens terug te fietsen. Enkel zou ik instappen op een vrijdag om tien voor 6 in de ochtend om vervolgens de spits in te gaan wat volgens de regels niet mag, tenzij ik een vouwfiets heb.

Voor een racefiets geld een extra kaartje te kopen en de beperking van reistijd, buiten de spits om.
Vraag, wat zijn de maximale maten van een vouwfiets en definitie van een vouwfiets? Mijn racefiets kan ik demonteren tot een klein pakket door de wielen er af te halen waardoor deze veel kleiner is dan een gemiddelde vouwfiets.
icon

Beste antwoord door Thom 5 september 2019, 10:39

Een gedemonteerde fiets blijft gewoon een fiets, en wordt daarmee geen vouwfiets. Er is een broodje-aap verhaal van in omloop dat een fiets zonder voorwiel geen fiets zou zijn, maar dat is wensdenken en onzin. U mag rond die tijd de fiets niet meenemen, helaas.

Prachtig om die fietsreis te doen, alle succes!
Bekijk origineel

24 reacties

Grappig, ik zat met hetzelfde dilemma vanochtend. Ben uiteindelijk om 8.50 vanuit Groningen vertrokken en de conductrice was zo vriendelijk om mij toe te laten. Sorry, dit is geen antwoord op je vraag. Fijne fietsreis! Ps, ik fiets vanmiddag terug vanuit utrecht naar zwolle na een werkdag in utrecht. Van waar naar waar ga jij fietsen?
Reputatie 7
Badge +4
Een gedemonteerde fiets blijft gewoon een fiets, en wordt daarmee geen vouwfiets. Er is een broodje-aap verhaal van in omloop dat een fiets zonder voorwiel geen fiets zou zijn, maar dat is wensdenken en onzin. U mag rond die tijd de fiets niet meenemen, helaas.

Prachtig om die fietsreis te doen, alle succes!
Badge +3
Vraag, wat zijn de maximale maten van een vouwfiets en definitie van een vouwfiets? Mijn racefiets kan ik demonteren tot een klein pakket door de wielen er af te halen waardoor deze veel kleiner is dan een gemiddelde vouwfiets.
Welkom bij de NS Community!

Als je hem demonteert en er een hoes omheen doet is het gewoon handbagage. Maximale afmetingen daarvoor zijn volgens de voorwaarden 85×85×85 cm, maar vaak doet men niet moeilijk als je het 'pakketje' rechtop tegen een wand op het balkon zet en er zelf bij blijft zitten. Een strijkplank is ook geen probleem.
@Hjv Van Eindhoven naar huis, Alkmaar
@Thom En als ik er een cadeaupapiertje omheen doe met een grote strik? 85cm in het vierkant moet toch bijna lukken.
Reputatie 7
Badge +4
Ik waardeer Robert zeer, maar het blijft een fiets, ook met een strikje met ‘voor Thom’ er op. Je kunt het er op wagen, maar je riskeert daarmee ook een boete. Het is in de spits rond Eindhoven ook wel erg druk. De maatregel is zeker geen onzin.

Maximale maat is 85 cm, maar voor een fiets is dat al niet meer relevant.
Hoi Piet-Hein en welkom op onze NS Community!

Hier staan de officiële regels: https://www.ns.nl/reisinformatie/fiets-in-de-trein.html. Hier staat bij dat de vouwfiets gratis mee mag. Een vouwfiets telt dus eigenlijk als bagage, want je kan deze ook boven in de rekken stallen. Voor bagage gelden deze afmetingen: https://www.ns.nl/reisinformatie/bagage. Als jij dus je fiets kan demonteren tot onder deze maten en in de rekken kan stallen, dan zie ik geen probleem. Maar niet pas in de trein demonteren, he! ;)

Wat je het beste kan doen is even van tevoren navraag doen bij de betreffende conducteur! Dan loop je geen risico! 🙂
Badge +3
Tja, je ziet ook vaak genoeg 'vouwfietsen' die zich niet verder laten opvouwen dan één keer dubbelklappen... klapfietsen dus😥

Zie ook mijn vorige reactie.
Ik begrijp dat de grens een beetje een grijs gebied is, maar met gedemonteerd wordt dus bedoeld volledig gedemonteerd en niet alleen een wiel eraf, ofzo. Wanneer dit zo is, dan telt het als bagage en dient het aan de eisen van bagage te voldoen. @Loes @Slidestops, wat voor kijk hebben jullie hierop?
Reputatie 7
Badge +3
Vraag, wat zijn de maximale maten van een vouwfiets en definitie van een vouwfiets?
Er zijn geen maximale maten van een vouwfiets. De definitie is dat je de fiets in kan vouwen. Hierdoor zie je nog wel eens vouwfietsen die redelijk veel plek innemen, bijna net zo veel als een gewone fiets.
@Laura NS Sta je dan, vol goede moed vroeg in de ochtend op het station. Mag je niet mee van de conducteur.... Weg voorbereiding, weg fietstocht.

Volgens mij is het allemaal een hopeloos idee als ik het zo lees. Tenzij ik de moeite en de gok neem m'n fiets te demonteren en te vermommen als pakketje
Reputatie 7
Badge +3
Wat dat betreft had het een week eerder veel makkelijker geweest want in de maanden juli en augustus is er voor fietsen geen beperking in de spits, dan mogen ze de hele dag mag, wanneer er genoeg ruimte is uiteraard.
Ik waardeer Robert zeer, maar het blijft een fiets, ook met een strikje met voor Thom er op. Je kunt het er op wagen, maar je riskeert daarmee ook een boete. Het is in de spits rond Eindhoven ook wel erg druk. De maatregel is zeker geen onzin.

Maximale maat is 85 cm, maar voor een fiets is dat al niet meer relevant.

Nee, zodra je de wielen eraf haalt is het geen fiets meer.

Een fiets is een voertuig dat veelal met spierkracht wordt aangedreven.

De definitie van 'vouwfiets' is een hellend vlak; alle fietsen waarvan het zadel naar beneden geschoven kan worden voldoen in principe aan de definitie. De NS kan beter maximale maten hanteren voor alle bagage die je meeneemt.

@Piet-Hein gewoon de onderdelen in ondoorzichtige zakken doen en er kraait geen haan naar. Mocht je toch vragen krijgen, dan zeg je dat er persoonlijke spullen inzitten.
Iedereen, ik moet hier even op terug komen. Ik heb de verkeerde informatie gekregen en ben hier gelukkig op gewezen. Met dank aan @Thom kan ik vertellen dat een gedemonteerde racefiets niet mee mag in de spits. Hier is namelijk een ticket voor nodig en dien je je aan de voorwaarden te houden die bij dit ticket horen. Zie deze pagina, waar staat:

Voor welke fietsen heeft u een fietskaart nodig?

• Normale fietsen
  • Tandems
  • Ligfietsen en (gedemonteerde) racefietsen
  • Elektrische fietsen

Mijn fout jongens. Oprechte excuus. Maar dit is het antwoord. Heel spijtig dat jij in deze situatie dan geen gebruik kunt maken van de trein met je fiets op het gekozen tijdstip, Piet-Hein, maar je hebt nu wel zekerheid.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer je de fiets gedemonteerd in een ondoorzichtige hoes/tas van max 85x85x85 cm doet dan lijkt mij dat het gewoon zou moeten kunnen. Het valt dan onder de regels van bagage
😉
Dat valt niet onder bagage. Zie het bericht van Laura:

• Normale fietsen
  • Tandems
  • Ligfietsen en gedemonteerde racefietsen
  • Elektrische fietsen
Reputatie 7
Badge +3
Zelfs wanneer je een racefiets geheel demonteert blijf je zitten met de afmetingen van het frame. Een stuk bagage bij NS mag niet groter zijn dan 85x85x85 cm. Zelfs een volledig gedemonteerd frame is al meer dan 100cm van stuurpen tot achteras.

Je kunt een (gedemonteerde) fiets dus niet als bagage vervoeren maar louter als fiets. En dan gelden de voorwaarden voor de NS fietskaart dal.
Reputatie 7
Badge +3
Dat valt niet onder bagage. Zie het bericht van Laura:

• Normale fietsen
  • Tandems
  • Ligfietsen en gedemonteerde racefietsen
  • Elektrische fietsen

Ik weet dat het niet valt onder bagage, maar hoe kun je in een ondoorzichtige tas/hoes zien dat er een fiets in zit?
Reputatie 3
OK, de regels lijken me heel helder. Dus een niet gedemonteerde racefiets is geen fiets waarvoor je een fietskaart nodig hebt. Zou de regels wel even uitprinten, anders gelooft het personeel je denk ik niet. 😉
Reputatie 7
Badge +4
Een gedemonteerde, zowel als een normale fiets zijn fietsen waarvoor een fietskaartje ten allen tijde nodig is. Niks ‘dus’ en een afdruk van een discussie hier is niet van belang.

Zie de bijdrage van iMark.
Reputatie 7
Badge +3
Het blijkt maar weer eens dat mensen het heel lastig vinden dat regels niet toelaten wat ze zouden willen. Vervolgens gaan ze regels interpreteren zonder naar de feiten te kijken.

Voordat ik mijn vorige bijdrage schreef heb ik voor de zekerheid maar eens het frame van mijn fiets opgemeten. Van stuurpen tot achteras zo'n 100cm. Ik vind het een hele prestatie wanneer je dat frame in een tas/koffer etc kunt krijgen die niet groter is dan 85x85x85cm.

Het maakt dus niet uit of je het frame in een tas stopt of niet. Het stuk bagage is simpelweg groter dan 85x85x85cm en kan dus worden geweigerd. En zal dat waarschijnlijk ook.
Reputatie 6
Badge
Als de spits het probleem is, kun je ook een fietstocht op zaterdag of zondag doen. Probleem opgelost.
Badge +3
Tja, als je met 2 wielen in je ene hand en een frame in je andere hand de trein instapt is dat (in zijn geheel) een fiets natuurlijk. De dubbelgevouwen (niet gedemonteerde) vouwfiets mag wél mee.

Maar goed, bij de 85cm houdt het formeel al op eigenlijk (heb je nergens recht op) ook al doen ze totaal niet moeilijk over die strijkplank of een boekenkastje (plat bouwpakket) van de IKEA van 1,75m. Zolang het maar niet in de weg staat. Een mega rolkoffer mag tenslotte ook, en neemt meer ruimte (vloeroppervlak) in...

En ook de bekende tafelmodel koelkast van 60×60×75 cm zou dus gewoon mee mogen, maar dat is dan weer is een veiligheidsrisico want die kan je bij gevaar niet snel even verplaatsen of mee de trein uit stappen.

Ik zou het (vooral in de vroege ochtend) gewoon vragen aan de conducteur, grote kans dat die zegt "zet maar in een hoekje en dan is het prima". Helaas wordt Ehv-Amr best wel druk vaak, voorbij Utrecht...
Reputatie 7
Badge +3
Je gaat er wel vanuit dat het ook daadwerkelijk gezien wordt door de HC. Ik heb vaak genoeg in de spits in een IC gezeten waar toch een gewone fiets was meegenomen. Ook een aantal keer waarbij iemand het probeerde en wel door de HC eruit geplukt werd.
En gedemonteerd en in een zak valt nog wat minder op, ook al is het groter dan 85 cm.

Niet dat ik nu iemand wil aansporen om het maar er op te wagen, maar gewoon praktijk. Zeker bij een lange en drukke IC kan de HC echt niet alles zien.
Badge +3
Ook wel eens meegemaak dat de HC (trein was rustig) na 16:00 de eigenaren opzocht in de coupé en het gewoon toestond, maar dan wél even de bagage er af graag!

De ene had toch het volgende station als bestemming (16:15 of zo), en de ander kreeg te horen "Zodra het drukker wordt gaat je fiets er ook uit dus blijf vooral in de buurt!"

Dat laatste was sowieso wel verstandig, want ze stonden niet eens op slot... Ik zat er tegenover in het viertje op het balkon in een VIRM 😅

Reageer