beantwoord

WIFI aanmerkelijk slechter na Tmobile

Ben een fervent gebruiker van WIFI in de trein. Ik weet dat er veel klachten over zijn, maar ik heb er over het algemeen altijd goed gebruik van kunnen maken. Echter, sinds de verandering van de naam van Tmobile naar "Wifi in de trein" (tenzij dit toeval is natuurlijk) is de kwaliteit van de verbinding structureel slecht tot onbruikbaar. Ik reis veel op de trajecten tussen Groningen en Utrecht/Den Haag. De afgelopen weken heb ik nog vrijwel nooit een goed werkende verbinding kunnen opzetten. Het aanmelden op het netwerk (met het "vinkje") gaat aanzienlijk sneller dan voorheen, maar vervolgens is er amper dataverkeer mogelijk.

Ik ben blij dat de WIFI tot 2025 gratis blijft, maar ik begin ook te vermoeden hoe NS dit mogelijk denkt te maken...

Mag alsjeblieft de kwaliteit van de WIFI weer terug tot minimaal het niveau dat Tmobile bood?

Bedankt,
Siem
icon

Beste antwoord door Herman NS 3 juni 2014, 19:59

Hallo SiemV,

Welkom op het NS Serviceforum. WiFi in de Trein werkt op hetzelfde netwerk als dat T-Mobile deed. Hiervan zou je als reiziger geen last mogen hebben. De snelheid kan wel trager zijn, doordat het aantal reizigers is toegenomen en het drukker is. De verbinding wordt namelijk gedeeld met andere gebruikers.

Je topic is verplaatst naar 'in de trein' om de vindbaarheid te vergroten.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Bekijk origineel

54 reacties

Hallo SiemV,

Welkom op het NS Serviceforum. WiFi in de Trein werkt op hetzelfde netwerk als dat T-Mobile deed. Hiervan zou je als reiziger geen last mogen hebben. De snelheid kan wel trager zijn, doordat het aantal reizigers is toegenomen en het drukker is. De verbinding wordt namelijk gedeeld met andere gebruikers.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Reputatie 7
Badge
Toch deel ik deze klacht wel. Merk het zelf ook sinds de overgang. Het aanmelden gaat razendsnel, verbinding is altijd goed (volgens de pagina) en het doorladen naar de verbindingspagina gaat in hoog tempo.
Vervolgens is er inderdaad geen land mee te bezeilen. Voorheen was dat echt wel beter.
Reputatie 7
Badge +4
Het is wel goed de bandbreedte aan te passen. Als ik zie hoeveel mensen er gebruik van maken, is dat noodzakelijk. Het heeft ook een goede invloed op de rust in de trein en daarnaast kun je de treinreis benutten voor die dingen die je normaal thuis zou doen of moeten doen. Ik reis meestal overdag maar het verschil met een zondagavondtrein met studenten maakt alles uit.

De samenleving verandert en een verhoging van de bandbreedte hoort bij de prioriteiten van NS thuis, zeker ook omdat het de rust in de trein bevordert.
Ik dacht dat het niet kon, maar sinds de nieuwe naam er is, is het wifi nog slechter dan dat het al was. Het was al dramatisch, maar nu is het nog slechter geworden. Veel te vaak krijg je gewoon helemaal geen verbinding...

Groeten van een reiziger die met pijn en moeite dit bericht vanuit de trein heeft kunnen posten, omdat de verbinding weer eens verneukt (sorry voor de bewoording) is.
Hallo SiemV,

Vriendelijke groet,
Herman NS

Beste Herman,

Dank voor je snelle antwoord. Of het nu ligt aan een technische verandering of niet, feit is dat de bandbreedte de laatste tijd dramatisch laag is (zie ook de andere reacties). Ik heb het vandaag proefondervindelijk kunnen vaststellen: ik stapte als eerste reiziger in de stoptrein van Zwolle naar Groningen. Bij het aanmelden had ik direct verbinding en werkte het internet redelijk snel. Op het moment dat er andere passagiers instapten (en hun laptops en tablets inschakelden) zakte de verbinding ogenblikkelijk in. Het lijkt erop dat oftewel de bandbreedte écht zwaar onvoldoende is, of dat het systeem niet goed met meerdere gebruikers kan omgaan. Dit kan niet worden geschaard onder "het is drukker geworden in de trein en daarom is het internet trager".

Als je als NS besluit om internet beschikbaar te stellen, doe het dan alsjeblieft goed. De huidige situatie is frustrerend; je gaat ervan uit Wifi te kunnen gebruiken, maar komt telkens weer van een koude kermis thuis. Voor iemand als ik die al werkend vele uren in de trein doorbrengt, een onmogelijke situatie.

Groet,
Siem
Bij mij werkt de Wifi ook niet goed meer, de verbinding wordt continue verbroken. Dan moet ik opnieuw naar nstrein.ns.nl om weer akkoord met de voorwaarden te gaan, dan werkt de verbinding een paar minuten, waarna de verbinding weer verbroken wordt. Dit heb ik nooit gehad met de T-mobile verbinding. Het is nu inderdaad dramatisch, onwerkbaar eigenlijk.
Reputatie 3
Gezien het aantal reacties ga ik hier even mee aan de slag. Ik zal intern een melding maken van het probleem. Zijn er nog bepaalde trajecten waarop jullie dit specifiek ondervinden? En merken jullie ook een verschil met WiFi tussen een drukke en minder drukke trein?
Gezien het aantal reacties ga ik hier even mee aan de slag. Ik zal intern een melding maken van het probleem. Zijn er nog bepaalde trajecten waarop jullie dit specifiek ondervinden? En merken jullie ook een verschil met WiFi tussen een drukke en minder drukke trein?

Beste Laura,

Fijn dat je dit wilt oppakken. Zie mijn oorspronkelijke post voor de informatie die je vraagt. En mijn reactie op Herman voor jouw vraag over druk/niet druk.

Groet,
Siem
Reputatie 3
Bedankt Siem! Dat had ik inderdaad gezien. Ik zou graag ook van de andere lezers specifiekere informatie ontvangen.
Badge
Ook ik heb de indruk dat wifi in de trein de laatste dagen/weken duidelijk trager is. Ik reis zelf meestal op het traject Rotterdam - Den Haag. Het speelt ook bij een niet al te drukke trein. Inloggen gaat overigens (zoals al opgemerkt) wel veel sneller!
Bedankt, ik reis tussen Nijmegen-Amsterdam. Vandaag heb ik de hele reis (1:20u) geen internet gehad. Ik kan wel "verbinden", maar websites laden niet. In rustige treinen reis ik niet, dus daar kan ik geen feedback op geven. Ik reis altijd op dezelfde tijdstippen en de verbinding is zeker slecht geworden.
Badge
Vanmorgen ging het veel beter (Rotterdam - Den Haag, rustige trein), maar dat zal vast toeval zijn!

Rotterdam - schiphol
Rotterdam - Utrecht
Utrecht - Schiphol
Utrecht - Enschede

En dan vergeet ik nog wel een aantal trajecten waar ik ooit internet gebruikt hebt. Overal is het zwaar ondermaats. Nu zit ik bijvoorbeeld in de trein en heb een half uur gedaan over het überhaupt verbinding krijgen...
Amsterdam-Nijmegen, pffff: het internet is nog steeds niet te doen. Bij Arriva werkte laatst het internet wel goed (Elst-Tilburg).
Reputatie 3
Badge
Amsterdam-Nijmegen, pffff: het internet is nog steeds niet te doen. Bij Arriva werkte laatst het internet wel goed (Elst-Tilburg).

Hoe doe je Elst-Tilburg met Arriva?
whoops, Tiel bedoel ik 🙂 middle of nowhere maar wel internet.
Misschien is dit nog nuttige informatie: ik zit buiten de spits, de trein is vrij leeg en nog steeds is het internet bagger. Lijkt dus geen capaciteit probleem te zijn.

Trein: vertrek 21:12 uit Nijmegen richting Den Helder, treinstel 9559.

Ik heb een screenshot bijgevoegd van de errors die ik krijg: "Failed to open page" + "Can't find server" (tijdstip 21:20), tegelijkertijd heb ik een andere window "can't establish a secure connection to the server" voor een andere webpagina.

Het heeft 10 minuten geduurd om deze forum pagina te openen, ik denk dat ik nu maar wat anders ga doen..
Back on the grid, hier de andere foutmeldingen. Van alles wat, de laatste is ironisch.

"De verbinding is goed", niet dus.
En weer het zelfde liedje
Trein: vertrek 7:00 uit Amsterdam Amstel richting Nijmegen, treinstel 8734.

Screenshot 7:13. Voor de spits, de meeste stoelen zijn leeg (al vindt de NS dat de spits al een uur geleden begon, onzin). Weer slecht internet, ondanks een bijna lege trein.

Hier hetzelfde probleem op traject Groningen-Amersfoort. Sinds de naamswijziging een dramatische internetverbinding. Ik snap dat het een extra service is maar op deze manier creëer je alleen maar frustratie.
Vandaag werkt sinds lange tijd het internet weer eens een beetje normaal... En dat terwijl het nu juist druk in de trein is (storing bij Leiden, dus veel die van Rotterdam via Utrecht moeten omreizen. Ondanks dat is het internet nu weer eens goed... Maar ja, dat mag ook wel, want andere keren mocht ik blij zijn als ik sowieso een pagina kon laden...
O, het goede internet is van korte duur. Ondertussen is het weer zo beroerd als ik afgelopen periode gewend was... Dus over een verbetering kan niet gesproken worden...
Oke, ik had dus echt eventjes geluk, want het internet is zelfs nog meer naar de kloten dan normaal de laatste tijd al het geval was...
Als oorspronkelijke inbrenger van deze post, vind ik het belangrijk om te melden dat ik de afgelopen anderhalve week geen problemen meer ondervind met de verbinding. Dat wil zeggen, niet meer dan voorheen het geval was. Dat betekent een vrij langzame verbinding met af en toe nul dataverkeer, maar over het algemeen wel stabiel en bruikbaar internet. Mijn indruk is dat er wel degelijk sprake was van een 'overgangsprobleem' en dat dit nu is opgelost (betreft traject Groningen-Zwolle-Utrecht).
Er lijkt inderdaad e.e.a. verbetert, maar nog steeds valt het geregeld weg of is het zeeeeer traag. Maar ja, dat is het altijd al geweest. Zo dramatisch als een paar weken geleden is het niet meer.

Reageer