beantwoord

WIFI afgeschaft traject eindhoven-delft??

  • 17 juli 2017
  • 7 reacties
  • 594 Bekeken

Waarom is in godsnaam de wifi afgeschaft met zoveel werkende mensen in de trein?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 17 juli 2017, 19:44

Hallo NSspoortniet, welkom op het NS Serviceforum!

Zowel Henk_NL als Robert B geven juiste verklaringen, het is uiteindelijk een combinatie van de twee.

Op de HSL zijn er inderdaad erg veel tunnels, waarin geen mobiele dekking is. Hierdoor zou je dus een erg groot deel van traject geen verbinding hebben, ook al zou de benodigde technologie in de trein geïnstalleerd zijn.

Nu hebben tunnels op het traject Den Haag - Eindhoven veel minder invloed dan op het traject van de IC Direct, maar wordt er wel hetzelfde materieel gebruikt. En zoals er in het topic is aangegeven waar Robert B naar verwijst, is het technisch gezien erg lastig om dit materieel te voorzien van de benodigde technologie om Wifi en OBIS in de trein aan te bieden. Zoals in dat topic ook is aangegeven zijn we aan het onderzoeken of het toch mogelijk is om dit voor elkaar te krijgen.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge
NS moest om de de politiek te plezieren en de HSL licentie te behouden halsoverkop treinen laten rijden over de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Breda. Daarvoor geschikte treinstellen waren na het Fyrasco niet beschikbaar. Men huurde en kocht geschikte locomotieven, bouwde wat uitgerangeerde wagons om voor de HSL snelheid, en bij de ombouw was er kennelijk geen aandacht voor installeren van Wifi. (Zulke Wifi-loze wagons worden ook gebruikt in de Intercity Direct, en in de Benelux trein)

Ik heb in de trein horen fluisteren dat NS gratis 4G abonnementen uitdeelt 😉
Helaas is er in de HSL tunnels uberhaupt nooit voorzien in mobiele dekking, al zou je het materieel uitrusten met OBIS (scherpjes in de coupes + wifi et cetera), dan heb je nog het gros van de tijd geen verbinding met het mobiele netwerk. De eerste prioriteit hierin zou moeten liggen op het uitrollen van mobiele dekking in de tunnels, zoals op meer plekken wordt gedaan.
Badge +3
Dat het oude rijtuigen zijn klopt. Zie ook dit topic voor het antwoord van NS.
Dat de rijtuigen oud zijn is een makkelijk punt om over te klagen, maar heeft feitelijk weinig van doen met de aanwezigheid van OBIS en Wifi-voorzieningen.
Hallo NSspoortniet, welkom op het NS Serviceforum!

Zowel Henk_NL als Robert B geven juiste verklaringen, het is uiteindelijk een combinatie van de twee.

Op de HSL zijn er inderdaad erg veel tunnels, waarin geen mobiele dekking is. Hierdoor zou je dus een erg groot deel van traject geen verbinding hebben, ook al zou de benodigde technologie in de trein geïnstalleerd zijn.

Nu hebben tunnels op het traject Den Haag - Eindhoven veel minder invloed dan op het traject van de IC Direct, maar wordt er wel hetzelfde materieel gebruikt. En zoals er in het topic is aangegeven waar Robert B naar verwijst, is het technisch gezien erg lastig om dit materieel te voorzien van de benodigde technologie om Wifi en OBIS in de trein aan te bieden. Zoals in dat topic ook is aangegeven zijn we aan het onderzoeken of het toch mogelijk is om dit voor elkaar te krijgen.
Ach, ons Brabanders zijn op dit traject de afgelopen 15 jaar wel gewend geraakt aan afgeschreven materieel... eerst werden we opgescheept met de K4-rijtuigen, ex-SNCF, daarna ex-NMBS, en tenauwernood van de sloop gered om nog een aantal jaren in Brabant dienst te doen... afgeragde rijtuigen van 50+ jaar oud, waar je regelmatig in de eerste klas de veren door de stoelen heen voelde steken, maar wel volledig 1e klas voor moeten betalen...
Daarna kregen we de afgeschreven Duitse rijtuigen die nog even van een NS-verfje werden voorzien, al niet veel beter qua comfort, maar goed, daar betaalde je dan ook maar weer even het volle pond voor...
En nou mogen (moeten) we het doen met afgeschreven Nederlands materieel, dat al vele verbouwingen heeft doorgemaakt in de afgelopen decennia en dat dan nu weer op de Brabantse lijnen terechtkomt...
Rotterdam-Breda wordt precies hetzelfde stuk afgelegd als de ICd, met precies dezelfde problematiek. Zodra je de HSL af bent, is het hele probleem opgelost.

Reageer