Skip to main content

De laatste tijd word ik steeds vaker geconfronteerd met het feit dat je of geen verbinding kunt maken met de WiFi in de trein of , zoals nu in treinstel 9520 , er gewoon geen WiFi is. Tijd voor de NS om eens naar te kijken lijkt me.

 

Nogmaals @Jeroen 

‘Betrouwbaar’ WIFI functionaliteit in de trein is in deze tijd geen luxe, maar nagenoeg een voorwaarde aan het worden.😏

 

Kom op zeg, kun je dan echt niet zonder internet 😯

Persoonlijk kan ik wel af zonder internet. Maar kan de NS dat?

Dan is jouw wereldje wel erg klein geworden. 💊

 


 

Nogmaals @Jeroen 

‘Betrouwbaar’ WIFI functionaliteit in de trein is in deze tijd geen luxe, maar nagenoeg een voorwaarde aan het worden.😏

 

Kom op zeg, kun je dan echt niet zonder internet 😯

Dan is jouw wereldje wel erg klein geworden.

Dus @Jeroen. Hoe kijk jij nu naar de NS als 

  • Oud NS machinist
  • 3976 reacties

Kom op zeg, kun je dan echt niet zonder internet 😯

Nope, helaas niet, aangezien NS tegenwoordig weinig meer omroept dan “plan uw reis in de app”.


Nou, dan is het treinreizen voor mij afgelopen, ik heb geen app. NS, het was leuk zo lang het duurde maar als ik zonder app niet meer kan of mag reizen houdt het op. 


Ik weiger ook om die app te installeren. Maar treinreizen zonder die verschrikkelijke app is nog steeds mogelijk. Ik walg van bedrijven die je hun app door je strot douwen.


Ik heb gewoon geen smartfoon, dat weiger ik, dus kan geen app installeren. Natuurlijk is treinreizen zonder app nog steeds mogelijk, mijn reactie was vooral sarcastisch bedoeld. 

Maar ik begin mijn moeder van 83 steeds beter te begrijpen dat alles maar moet via internet of app. Moeders heeft geen internet en kan steeds minder zelf regelen of steeds lastiger, bepaalde dingen doe ik nu voor haar. Zonder internet of apps tel je lijkt het wel niet meer mee bij bepaalde bedrijven. 


Maar ik begin mijn moeder van 83 steeds beter te begrijpen dat alles maar moet via internet of app. Moeders heeft geen internet en kan steeds minder zelf regelen of steeds lastiger, bepaalde dingen doe ik nu voor haar. Zonder internet of apps tel je lijkt het wel niet meer mee bij bepaalde bedrijven. 

Ken ik ook. Mijn ouders willen en kunnen niets met internet. Ze snappen er niets van en willen zich er ook niet meer in verdiepen. Er zullen tachtigers genoeg zijn die dat wel willen en kunnen, maar er is wel zeker ook nog een grote groep die dat niet kan. Ze zijn nu afhankelijk van familie. Niet dat bedrijven daarmee zitten, de digibeten en digi-onwillenden zijn alleen maar (grote) extra kostenposten geworden en er moet wel (flink) winst gemaakt worden natuurlijk. 

De jeugd groeit vanuit de wieg al op met internet. Mijn neefje van 11 weet al veel meer van de hele online wereld dan ik de afgelopen 20 jaar heb geleerd. Heeft ie het over zaken waarvan ik het bestaan nog niet eens wist en ik ook niet kan volgen. Eerlijk gezegd wil ik het ook allemaal niet weten....


En als de wifi werkt, dan is het vaak niet eens sterk genoeg voor de NS-app zelf! Dan duurt het zo lang om vertrektijden op te halen dat je krijgt “kan vertrektijden niet ophalen”.


Kom op zeg, kun je dan echt niet zonder internet 😯

Nope, helaas niet, aangezien NS tegenwoordig weinig meer omroept dan “plan uw reis in de app”.

Dat is op het station niet in de trein, althans niet toen ik nog bij de NS werkte.

Daarvoor hangen er nog van die gele vertrekstaten op de stations en anders vraag je zo'n welwillende service medewerker van de NS toch even om hulp. 

🤣


Smw? Waar wil je die wegbezuinigde kracht nog vinden? Of bedoel je zo’n Randstad/YoungCapital/… inhuur goochem?

 

Ook in de trein draait men al tijden de Reisplanner-verwijzingen, waaronder in de lijst werkzaamheden “Doe altijd de Reisplanner-check”. Vorige week nog voorbij zien komen.


Mensen die anno 2022 niet met internet kunnen omgaan zijn langzamerhand vergelijkbaar met de groep die 25 jaar geleden niet (begrijpend) kon lezen en toen geen gele vertrekstaten kon begrijpen.

Je zult in iedere maatschappij mensen houden die niet met de gangbare communicatiemiddelen kunnen of willen omgaan en daardoor zijn aangewezen op hulp van anderen. Dat is niks nieuws, tijden veranderen en er zullen altijd mensen zijn die daar moeilijk in mee kunnen komen.

Mijn oma haalde haar AOW nog iedere maand contant op bij het loket van het postkantoor en betaalde de huurbaas ook contant als die langs kwam voor de huur. Toen dat via een bankrekening moest haakte ze af, ze snapte niet hoe dat allemaal werkte. Sindsdien deed mijn oom haar financiële zaken.


Het gaat niet per se om het niet overweg kunnen met de middelen, maar om het niet voorhanden hebben. Kijk alleen al naar de grote groep jongelui die (net als het zakgeld) de databundel al ver voordat de nieuwe in gaat op hebben. Hell, ik moet zelf tegenwoordig ook ineens nadenken ivm roaming.


Het gaat niet per se om het niet overweg kunnen met de middelen, maar om het niet voorhanden hebben. Kijk alleen al naar de grote groep jongelui die (net als het zakgeld) de databundel al ver voordat de nieuwe in gaat op hebben. Hell, ik moet zelf tegenwoordig ook ineens nadenken ivm roaming.

De datakosten zijn al lang het probleem niet meer bij alleen huis, tuin en keuken gebruik. Ik betaal zelf €10 voor onbeperkt bellen en 8G data per maand. Daarvan gebruik ik gemiddeld de helft nog niet, te meer daar er op veel lokaties gratis wifi is. Ter vergelijking: 25 jaar geleden betaalde ik de PTT maandelijks 40 gulden voor een vaste telefoonaansluiting en dat was nog zonder de belkosten.

Het punt is eerder dat sommige mensen niet (meer) mee kunnen of willen veranderen. Ik herinner me nog de reacties toen NS met kaartjesautomaten begon en de boze voorzitter van Rover riep dat alle kaartjes via een loket verkocht dienden te worden. Niks nieuws onder de zon dus.


Anekdotes over een oude aansluiting bij de PTT, het sluiten van loketten vind ik prachtig, maar hebben weinig met de stand van zaken nu te maken. Waarom heb ik op perron 1 van Schiphol nog steeds praktisch geen mobiel bereik? Hoe gebruik je daar een reisplanner?

 

(hint: laatste beetje NS-KA wifi)


Het blijft een gok of er werkende wifi is in de trein. Ik blijf me afvragen waarom het zo vaak niet werkt. Wat gaat er dan mis in de trein? Om de haverklap werken die schermen niet - en dan kan je de wifi ook vergeten. Is het systeem zo kwetsbaar?


Dat is op het station niet in de trein, althans niet toen ik nog bij de NS werkte.

Daarvoor hangen er nog van die gele vertrekstaten op de stations en anders vraag je zo'n welwillende service medewerker van de NS toch even om hulp. 

🤣

Tegenwoordig kunnen medewerkers van V&S zelfs een hotspot voor je aanmaken (alleen in nood, uiteraard) dus mocht je écht internet nodig hebben…!

 

Ook in de trein draait men al tijden de Reisplanner-verwijzingen, waaronder in de lijst werkzaamheden “Doe altijd de Reisplanner-check”. Vorige week nog voorbij zien komen.

Wordt er niet gezegd dat je vóóraf je reis moet checken? En dat kun je prima thuis doen, waar je WiFi het waarschijnlijk naar behoren doet. 

 

Waarom heb ik op perron 1 van Schiphol nog steeds praktisch geen mobiel bereik? Hoe gebruik je daar een reisplanner?

 

Logisch, dat is in een tunnel. Gewoon even naar boven lopen is de oplossing, of verbinden met de free-WiFi die er ongetwijfeld op Schiphol is, bijvoorbeeld bij de AH!


Haha ja, want tijdens de reis verandert er nooit iets…

 

NS kan ook prima WiFi in de tunnel bieden voor haar klanten die ze afscheept met kijk in de app. Let wel, de besparingen door deze nieuwe manier van “informeren” zijn fors. Alleen al ruim 60 FTE personeel! Daar mag een kost tegenover staan, en niet alleen de bodemloze put van software ontwikkelen. Anders hadden we ook prima bij HARM, CRIS, PUB, … kunnen blijven. 


Logisch, dat is in een tunnel. Gewoon even naar boven lopen is de oplossing, of verbinden met de free-WiFi die er ongetwijfeld op Schiphol is, bijvoorbeeld bij de AH!

In Brussel heb ik doorgaand 4G tussen Brussel-Noord en -Zuid. Me dunkt dat zoiets in Schiphol ook mogelijk moet zijn.


Het blijft een gok of er werkende wifi is in de trein. Ik blijf me afvragen waarom het zo vaak niet werkt. Wat gaat er dan mis in de trein? Om de haverklap werken die schermen niet - en dan kan je de wifi ook vergeten. Is het systeem zo kwetsbaar?

Wellicht moet je dat wel zoeken in een niet stabiele spanning door allerlei overgangen die er in de bovenleiding zitten, stroomloze bruggen, resetten van treinen, alle trillingen in de trein is ook niet goed voor electronica.

Dat alles lijkt mij niet bevordelijk voor electronische apparatuur.

 

@Henk_NL  , Sim kaartjes van andere landen helpt ook om de kosten te drukken in combinatie met een voip aansluiting voor de mobiel, gebruik ik ook al enige tijd als ik buiten de EU op reis ben en dat werkt perfect.


 

@Henk_NL  , Sim kaartjes van andere landen helpt ook om de kosten te drukken in combinatie met een voip aansluiting voor de mobiel, gebruik ik ook al enige tijd als ik buiten de EU op reis ben en dat werkt perfect.

An sich had ik nooit zo’n probleem met EU-roaming, dat is tegenwoordig toch prima geregeld, maar inmiddels kom ik aan de limiet van hoeveel dagen je mag roamen per jaar 😥


@Henk_NL 

Een “beetje” (reiziger) wil van A naar B ;)

Een “@NS” kan soelaas bieden. 😎

 

 

 


Maar iedereen heeft toch gewoon een eigen internetbundel tegenwoordig op zijn mobiele apparatuur? Waar heb je dan WiFi voor nodig? Omdat je vindt dat een ánder moet betalen voor jouw internetgebruik ofzo?

Bekrompen gedachte. Ik zit zelf een paar keer per week 2 uur in de trein. Als ik dan goed wil studeren (colleges kijken, informarieve filmpjes kijken, het internet en databases afspeuren, documenten wil downloaden) ben ik binnen een paar dagen door mijn bundel heen.


@Ja5p3r Met andere woorden: een ander moet voor jouw internetgebruik betalen.


Maar iedereen heeft toch gewoon een eigen internetbundel tegenwoordig op zijn mobiele apparatuur? Waar heb je dan WiFi voor nodig? Omdat je vindt dat een ánder moet betalen voor jouw internetgebruik ofzo?

Bekrompen gedachte. Ik zit zelf een paar keer per week 2 uur in de trein. Als ik dan goed wil studeren (colleges kijken, informarieve filmpjes kijken, het internet en databases afspeuren, documenten wil downloaden) ben ik binnen een paar dagen door mijn bundel heen.

Dan moet je een nieuwe bundel kopen. Of niet / of minder studeren in de trein.


Voor filmpjes afspelen en bestanden downloaden is wifi in de trein niet bedoeld. Daarmee heb je direct een antwoord op de vraag waarom er geen of moeizaam verbinding is. 


Reageer