beantwoord

WiFi in de trein is een wanproduct

• 22 oktober 2014
  • 9 reacties
  • 1547 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik vraag mij af: gaat de NS de WiFi nog verbeteren?

In de huidige situatie kan het beter afgeschaft worden, het werkt niet en aan wie worden de kosten doorberekend? Aan de reiziger die er geen gebruik van maken.

Doe er wat aan, aub.
icon

Beste antwoord door Anonymous 22 oktober 2014, 15:49

Dag niek, WiFi in de trein werkt niet hetzelfde als dat het thuis werkt, dit komt doordat de treinen met hoge snelheid door Nederland rijden en zich daarmee door het mastnetwerk verplaatsen. Het mastennetwerk is het netwerk van telefoonmasten waardoor de Wi-Fi verbinding tot stand komt. Hierdoor moet het Wi-Fi netwerk telkens met verschillende masten verbinden, waardoor de verbinding minder stabiel wordt dan dat je thuis gewend bent.

Daarnaast is het gebruik van Wi-Fi de afgelopen jaren sterk toegenomen wat ten koste gaat van de snelheid per gebruiker. We zien bovendien dat dit vaak leidt tot een ongelijke verdeling, waarbij enkele gebruikers door hun internetgedrag (bvb streamen en downloaden) een onevenredig groot deel van de totale bandbreedte verbruiken waardoor er voor andere reizigers minder over blijft.

We willen dit graag eerlijker over onze reizigers verdelen en zoeken continue naar verbetermogelijkheden. We werken er dus wel degelijk aan. Momenteel testen we een oplossing, waarbij we voor elke gebruiker de snelheid gelijk houden.Dit betekent wel dat wanneer veel reizigers tegelijkertijd willen internetten in de trein, de snelheid van het Wi-Fi netwerk voor iedereen lager kan zijn dan wanneer het minder druk is.
Bekijk origineel

9 reacties

Hier het zelfde: 7:00 met alleen maar slapende mensen in de trein en geen internet.
Ik ben ook met name de laatste tijd (laatste maand a 2 maanden?) erg ontevreden over internet in de trein. Zoals het nu is zou ik er nooit voor willen betalen, waardeloos. De trein is redelijk vol, het is 's morgens een uur of 7:00, maar ik zie haast niemand met een tablet of telefoon. Men slaapt, of leest de Metro, dan heb je het gros wel te pakken. Als ik naar mij internetsnelheid kijk zie ik dat ie gewoon afgetopt is op ongeveer 160kbps. Met mijn eigen (ook niet altijd stabiele) 3G verbinding (maar waarom zou de trein geen 4G kunnen hebben???) kom ik tot ongeveer 2Mbps, ruim 10 keer zo snel! Een 4G verbinding op de trein moet nog veel meer kunnen halen en met het aantal mensen dat op het moment van schrijven in deze trein er gebruik van wil maken zou dat een mooie snelheid moeten opleveren denk ik.

Het probleem lijkt mij niet technisch, maar eerder conservatieve instellingen binnen de trein. 160kbps mag tegenwoordig de naam internetverbinding eigenlijk niet meer dragen. Ik denk dat T-mobile de instellingen beter voor elkaar had dan NS.
Ja, hoe toon je aan dat het bestaat als je alleen een scherm krijgt "u bent ingelogd" en er verder niks gebeurd?
Ik wil graag een artikel met jullie delen wat mij heel hard raakte. Het gaat over hoe jongeren over wi-fi in de trein denken.

Mijn ouders waren zelfs heel fanatiek, maar ik geloof er niet meer in. Vroeger ging ik braaf elke zondag mee naar de intercity Zwolle – Groningen, maar op een gegeven moment ga je zelf nadenken en vragen stellen.

Al dus Tamara Jansen, 15 jaar. Het lijkt alsof er geen geloof meer is in Wi-Fi in de trein. Het is alsof, jongeren negeren waar generaties aan hebben gewerkt.
Kruistochten hebben we gehouden. De heilige draadloze netwerken oorlogen werden gevochten, om te laten zien hoe Wi-Fi boven de Bluetooth stond. En wij hebben overwonnen.
Nu lijkt het alsof al onze moeite voor niets was.

ALLES wat we wouden was dat onze NAKOMELINGEN geloofden in wat wij hebben opgezet. Maar deze persoon was nog niet snel klaar. Hier nog een citaat.
Ik geloof trouwens wel dat er iets is, maar niet zoiets concreets als een grijze man met een baard of een goed werkende internetverbinding in de trein.

Ik zit met tranen in m'n ogen. Mijn vrouw en ik zijn altijd streng geweest voor Wi-Fi in de trein. Mijn vrouw is uiteindelijk gestorven ten goede van de Wi-Fi in de trein. Elke dag zet ik mijn antenne nog even uit voor haar. Tevergeefs, om tenslotte het geloof weg te zien vagen.

Ik hoop dat je realiseert waar je over klaagt. We doen er alles aan om het voor iedereen mogelijk te maken.

Tevergeefs,
een man met geloof.

Bron artikel: http://www.speld.nl/2014/10/02/steeds-minder-jongeren-geloven-in-wifi-in-de-trein/
Dag niek, WiFi in de trein werkt niet hetzelfde als dat het thuis werkt
Toen het netwerk door T-mobile verzorgd werd, een paar maanden gelden, werkte het WiFi wel redelijk tot goed. Sinds dat het beheer bij de NS is werkt het niet meer, dus het hele verhaal van het mastennetwerk is niet relevant.

Zoals macca opmerkt werkt de WiFi ook niet in een (nagenoeg) lege trein, ik kan dit bevestigen. Het aantal gebruikers is dus ook niet relevant voor de huidige problematiek.

Het heeft niks met stabiliteit te maken (ik kan begrijpen dat de verbinding af en toe wegvalt), er de laatste maanden vrijwel altijd 0% netwerkverkeer mogelijk (zo erg dat een simpel e-mailtje gedurende een uur reizen niet verzonden wordt).

Als jullie het niet aan kunnen, haal het netwerk dan weg. Ik wil niet mee betalen aan zo'n wanproduct en gebruik dan liever een dongel van bijvoorbeeld T-mobile of Vodafone: internet dat wel werkt in de trein.
Dat laatste verlangt niemand, maar het is een stuk beter geweest bij NS.
Reputatie 6
Badge
Het is bekend dat de WiFi niet altijd stabiel is, en de NS heeft aangegeven dat dit onderzocht wordt.
Verder zal het ook nooit 100% stabiel zijn als bij jouw thuis. Dit vanwege de wisselende zendmasten waarnaar het 3G-systeem in de trein steeds moet omschakelen.
Dat is een onzinbericht, want al zit je alleen in de trein, dan werkt de WIFI nog niet eens.

De enigste oplossing is investeren in de bandbreedte of inderdaad Wifi afschaffen.
Dag niek, WiFi in de trein werkt niet hetzelfde als dat het thuis werkt, dit komt doordat de treinen met hoge snelheid door Nederland rijden en zich daarmee door het mastnetwerk verplaatsen. Het mastennetwerk is het netwerk van telefoonmasten waardoor de Wi-Fi verbinding tot stand komt. Hierdoor moet het Wi-Fi netwerk telkens met verschillende masten verbinden, waardoor de verbinding minder stabiel wordt dan dat je thuis gewend bent.

Daarnaast is het gebruik van Wi-Fi de afgelopen jaren sterk toegenomen wat ten koste gaat van de snelheid per gebruiker. We zien bovendien dat dit vaak leidt tot een ongelijke verdeling, waarbij enkele gebruikers door hun internetgedrag (bvb streamen en downloaden) een onevenredig groot deel van de totale bandbreedte verbruiken waardoor er voor andere reizigers minder over blijft.

We willen dit graag eerlijker over onze reizigers verdelen en zoeken continue naar verbetermogelijkheden. We werken er dus wel degelijk aan. Momenteel testen we een oplossing, waarbij we voor elke gebruiker de snelheid gelijk houden.Dit betekent wel dat wanneer veel reizigers tegelijkertijd willen internetten in de trein, de snelheid van het Wi-Fi netwerk voor iedereen lager kan zijn dan wanneer het minder druk is.

Reageer