WiFi in de trein: VPN verbinding werkt niet | NS Community

WiFi in de trein: VPN verbinding werkt niet


Na de overgang van van het wifi netwerk in de trein van T-mobile naar WiFi in de trein, is het mij en collegaas niet meer gelukt om een VPN verbinding naar ons bedrijf over het wifi netwerk op te zetten. Dit maakt het werken in de trein een stuk minder efficient, omdat het niet mogelijk is om bijvoorbeeld (bedrijf) email op te halen of te versturen, daar de email server alleen via VPN te is bereiken.

Kan NS er weer voor zorgen, dat VPN verbindingen zonder problemen opgezet kunnen worden, net zoals bij T-mobile het geval was.

73 reacties

Welkom op het forum forenz!

De WiFi in onze treinen blokkeert VPN connecties niet. De meeste reizigers zouden daarom gewoon een werk/privé VPN verbinding moeten kunnen gebruiken. Houd er wel rekening mee dat het een gedeelde verbinding blijft.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein. Daar past je vraag het beste thuis.
Welkom op het forum forenz!

De WiFi in onze treinen blokkeert VPN connecties niet. De meeste reizigers zouden daarom gewoon een werk/privé VPN verbinding moeten kunnen gebruiken. Houd er wel rekening mee dat het een gedeelde verbinding blijft.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein. Daar past je vraag het beste thuis.


Ik ging er ook vanuit dat VPN niet wordt tegengehouden, maar de laatste tijd blijkt het tegendeel waar te zijn. Ik kan wel internetten in de trein, maar een VPN verbinding lukt niet. Ik houd er rekening mee, dat het een gedeelde verbinding is.

Het is goed om te weten, dat een VPN verbinding wel moet werken. Ik ga het van de week nog eens proberen.
Dank voor je reactie. We zien je ervaringen hier graag tegemoet.
Dank voor je reactie. We zien je ervaringen hier graag tegemoet.

Vandaag wederom geprobeerd. Internet werkt, maar VPN niet. Niet via de PC noch via de smartphone. In het verleden maakte het beschikbaar zijn van een werkende VPN verbinding, de trein tot een mobiel "kantoor", dat is nu niet meer het geval. Jammer.
Dat is inderdaad jammer. Ondervind je dit in alle treinen/op verschillende trajecten. Of reis je steeds op een specifiek traject?
Dat is inderdaad jammer. Ondervind je dit in alle treinen/op verschillende trajecten. Of reis je steeds op een specifiek traject?

Verschillende treinen op het traject; Den-Haag - Utrecht en Den-Haag - Schiphol
Reputatie 2
Om wat gerichter te kunnen onderzoeken wat er aan de hand is hebben de technici wat meer info nodig. Kan je ons helpen op een antwoord op onderstaande 2 vragen?

- Naar welke omgeving wordt een VPN sessie wordt opgebouwd (IP range, SaaS dienst)
- Welk protocol wordt gebruikt

Of heb je een beschrijving van hoe je je aanmeldt op je netwerk? Via welke url gaat dit? We horen het graag!
Uit veiligheid overwegingen plaats ik de url niet in een public forum.

Ik gebruik shrew (https://www.shrew.net) als VPN client.
Na inloggen laat deze de volgende informatie zien; Transport: NAT-T RFC / IKE | ESP
IKE Fragmentation disabled.

Shrew documentatie staat online: https://www.shrew.net/static/help-2.1.x/vpnhelp.htm

Reputatie 2
Kan ik me voorstellen 🙂

Dank voor deze info. De technici gaan er even op los. Ik laat het weten als ze iets ontdekken.
Helaas vormt dit ook een probleem voor mij,

Ik reis op het traject Leeuwarden - Den Haag Centraal en helaas is het niet mogelijk om een VPN verbinding te maken. Dit maakt het werken in de trein minder betrouwbaar i.v.m betrouwbare gegevens.

Hopelijk snel een oplossing!

Ik maak gebruik van VPN via PPTP.
Edit: Perongelijk een dubbel post gemaakt.
Reputatie 2
Ook jij bedankt voor je toevoeging Giovanni. Als er nieuws is, laat ik dat hier weten.
Voegt mogelijk vooralsnog niet veel toe maar ik ervaar exact dezelfde problemen als genoemd door
"Forenz" sinds dat het wifi netwerk in de trein van T-mobile naar WiFi in de trein is overgegaan
Ik heb het zelfde probleem VPN verbingdingen via diverse protocollen en naar verschillende locaties krijg ik geen een VPN verbinding aan de praat. Dit maakt werken in de trein zwaar waardeloos aangezien ik nu niks kan doen.

NS kan maar beter richten op het laten rijden van treinen en ict aan een fatsoenlijk bedrijf overlaten.
Ik ondervind dezelfde problemen: geen VPN verbinding in de trein mogelijjk. Op hetzelfde moment wel via het Vodafone netwerk en via andere WiFi spots.

Mijn VPN server zit op het Ziggo netwerk en ik gebruik het PPTP protocol.

Vr.gr.

Om wat gerichter te kunnen onderzoeken wat er aan de hand is hebben de technici wat meer info nodig. Kan je ons helpen op een antwoord op onderstaande 2 vragen?

- Naar welke omgeving wordt een VPN sessie wordt opgebouwd (IP range, SaaS dienst)
- Welk protocol wordt gebruikt

Of heb je een beschrijving van hoe je je aanmeldt op je netwerk? Via welke url gaat dit? We horen het graag!
Ik ondervond inderdaad ook het probleem dat met de wijziging van T-Mobile naar ‘WiFi in de trein’ mijn VPN geen verbinding meer maakte, maar heb dat probleem opgelost door te kiezen voor een ander data transfer protocol.

Mijn dataprotocol was UDP, maar staat nu op TCP. Dat werkt wel. Waarschijnlijk is dat overigens überhaupt een betere instelling in de trein, omdat de verbinding als het goed is stabieler is bij TCP dan UDP.

Lost dat de problemen op? Wellicht kun je in je VPN software twee verschillende profilen aanmaken: één voor UDP en één voor TCP.
Zelfde probleem hier. Gaat om een VPN-verbinding met mijn Synology via PPTP. Ik reis vaak tussen Amsterdam-(Almere en Amersfoort)-Groningen en Amsterdam-Deventer. Heb nog nooit een VPN-verbinding tot stand kunnen brengen in de trein, en heb met andere verbindingen nooit problemen met mijn VPN.
Ik kan mij ook in de bovenstaande berichten vinden. Ikzelf heb een OpenVPN server thuis draaien. In de begindagen van de WiFi in de treinen (in de VIRMs dan wel), kon ik prima verbinding maken en internetten via de VPN verbinding. Echter na enige tijd (tot de dag van nu) is het nog mogelijk verbinding te maken met de server, in de trein, maar daadwerkelijke internet toepassingen zijn onmogelijk geworden, alsof er niet genoeg bandbreedte is...
Ook ik kan al een tijdje geen verbinding meer maken via VPN, ik gebruik 'Cisco IPSec' pingen naar de vpn server gaat overigens wel goed.

Dit staat er in de logs (IP nummer weggehaald):

26/06/14 09:12:16,826 configd[18]: IPSec connecting to server XXX.XXX.XXX.XXX
26/06/14 09:12:16,829 configd[18]: network changed.
26/06/14 09:12:16,830 configd[18]: IPSec Phase1 starting.
26/06/14 09:12:16,831 configd[18]: SCNC: start, triggered by (174) SystemUIServer, type IPSec, status 0, trafficClass 0
26/06/14 09:12:16,898 racoon[19779]: accepted connection on vpn control socket.
26/06/14 09:12:16,899 racoon[19779]: IPSec connecting to server XXX.XXX.XXX.XXX
26/06/14 09:12:16,899 racoon[19779]: Connecting.
26/06/14 09:12:16,899 racoon[19779]: IPSec Phase 1 started (Initiated by me).
26/06/14 09:12:16,904 racoon[19779]: IKE Packet: transmit success. (Initiator, Aggressive-Mode message 1).
26/06/14 09:12:16,905 racoon[19779]: >>>>> phase change status = Phase 1 started by us
26/06/14 09:12:16,909 configd[18]: network changed.
26/06/14 09:12:19,905 racoon[19779]: IKE Packet: transmit success. (Phase 1 Retransmit).
26/06/14 09:12:23,204 racoon[19779]: IKE Packet: transmit success. (Phase 1 Retransmit).
26/06/14 09:12:26,484 racoon[19779]: IKE Packet: transmit success. (Phase 1 Retransmit).
26/06/14 09:12:26,831 configd[18]: IPSec disconnecting from server XXX.XXX.XXX.XXX
26/06/14 09:12:26,831 racoon[19779]: IPSec disconnecting from server XXX.XXX.XXX.XXX

Zelfde issue hier, Mac OSX 10.9.3, VPN(PPTP)

Jun 26 22:30:53 xxxxxxx.local pppd[6056]: pppd 2.4.2 (Apple version 727.90.1) started by xxxxxxxx, uid 501
Jun 26 22:30:53 xxxxxxx.local pppd[6056]: PPTP connecting to server 'xxxxx.xxxxxx.com' (xxx.xxx.xx.xxx)...
Jun 26 22:30:55 xxxxxxx.local pppd[6056]: PPTP connection established.
Jun 26 22:30:55 xxxxxxx kernel[0]: ppp0: is now delegating en1 (type 0x6, family 2, sub-family 3)
Jun 26 22:30:55 xxxxxxx.local pppd[6056]: Connect: ppp0 <--> socket[34:17]
Jun 26 22:31:25 xxxxxxx.local pppd[6056]: LCP: timeout sending Config-Requests
Jun 26 22:31:25 xxxxxxx.local pppd[6056]: Connection terminated.
Jun 26 22:31:25 xxxxxxx.local pppd[6056]: PPTP disconnecting...
Jun 26 22:31:25 xxxxxxx.local pppd[6056]: PPTP disconnected
VPN met een Cisco Client (connectie met een Cisco PIX) werkt ook niet. Dit op traject Schiphol - Delft. Cisco gebruikt IPSec.

Buiten VPN problemen, is de Wifi een stuk minder betrouwbaar dan enige tijd geleden. Het openen van de NS homepage is net gelukt bij Leiden als ik bij Schiphol de pagina open. 1e klas kaartjes hebben op dit moment duidelijk minder meerwaarde 😞.
Dit bericht heeft de status 'beantwoord', maar het probleem is niet opgelost... laatste reactie van een ns medewerker is ook alweer 3 weken geleden, word er nog aan dit probleem gewerkt?
Laatst lukt het mij wel gewoon om via HydeMyAss vpn service( http://www.vpngids.nl/reviews/hidemyass-hma-vpn-provider/) gebruik te maken van het internet in de trein. Ze hebben wel een eigen software pakket. Ik zal van de week het eens proberen zonder hun eigen software..
Ik heb hetzelfde probleem. Mijn VPN verbinding via openvpn en UDP weigert sinds een week of 4. Eind mei op het traject utrecht- leeuwarden nog wel gebruik van gemaakt. Daarna is het op verschillende trajecten niet meer gelukt, evenals vandaag nog utrecht- ede/wageningen.
Mijn verbinding krijgt geen TLS handshake respons.....

Gewoon internetten gaat dan wel, zelfs met een redelijke snelheid. De VPN verbinding is echter met geen mogelijkheid op te zetten.

Erg jammer! Ik werk graag in de trein. Zeker op de lange trajecten.

Via TCP verbinden lukt ook niet.
Ik merk dat geen enkel UDP pakketje meer op bestemming aankomt vanaf het NS wifi netwerk, als ik aan de andere kant een sniffer aanzet komt er geen enkel pakketje aan. TCP is geen enkel probleem..

Reageer