beantwoord

Wifi intercity direct

Wanneer komt er WiFi beschikbaar in de intercity direct van Amsterdam naar Rotterdam? Zou op die rit graag kunnen werken met laptop. Zonder wift kom ik niet op de server....
icon

Beste antwoord door Brian NS 30 juni 2016, 21:41

Beste Mies123,

Welkom op het NS Serviceforum. Omdat het traject waarop de Intercity Direct rijdt veel tunnels heeft kan er geen stabiele WiFi-verbinding worden aangeboden. Daarom is er voor gekozen om helemaal geen WiFi aan te bieden. Ik kan op dit moment nog geen concrete datum noemen, maar wellicht gaat dit in de toekomst veranderen.
Bekijk origineel

16 reacties

Op z'n vroegst in 2021.
Beste Mies123,

Welkom op het NS Serviceforum. Omdat het traject waarop de Intercity Direct rijdt veel tunnels heeft kan er geen stabiele WiFi-verbinding worden aangeboden. Daarom is er voor gekozen om helemaal geen WiFi aan te bieden. Ik kan op dit moment nog geen concrete datum noemen, maar wellicht gaat dit in de toekomst veranderen.
Reputatie 6
Badge
@Brian NS, betekent dit dat de Intercity's naar Venlo en Eindhoven, die vanaf volgend jaar voor een deel over dezelfde lijn als de ICD rijden, op dat deel dan ook geen wifi zullen hebben?
Reputatie 4
Zowel de ICD als de IC's naar Eindhoven de straks via de HSL rijden gebruiken getrokken ICR-materieel dat al een kleine 35 jaar oud is. Om daar voor de laatste jaren nog wifi in te bouwen vind NS waarschijnlijk de kosten niet waard, te meer daar de inbouw in getrokken rijtuigen sowieso wat meer voeten in de aarde heeft als bij treinstellen.

De IC's naar Eindhoven rijden vanaf december overigens niet meer door naar Venlo. De treinen uit Venlo worden vanaf december in Eindhoven gecombineerd met die uit Heerlen en rijden dan samen naar Utrecht en Schiphol.
NS is zelfs van plan die IC's vanaf eind dit jaar voorlopig niet verder te laten rijden dan Breda. Van Den Haag naar Venlo moet je dan zelfs 2 keer overstappen, of via Utrecht reizen. Qua wifi is dat allebei wel voordelig. 😉
Reputatie 4
NS is zelfs van plan die IC's vanaf eind dit jaar voorlopig niet verder te laten rijden dan Breda. Van Den Haag naar Venlo moet je dan zelfs 2 keer overstappen, of via Utrecht reizen. Qua wifi is dat allebei wel voordelig. ;)
Ja, maar dat zou maar voor enkele maanden zijn vanwege personeel- en/of materieelperikelen.
@Brian
De tunnels zouden geen probleem moeten zijn. De wifi in Thalys werkt immers ook bijna altijd. Daar is wel een mooi systeem voor nodig, maar daar zou best in geïnvesteerd kunnen worden, want de reiziger heeft er echt behoefte aan. Het is dus wel mogelijk.
Reputatie 4
maar daar zou best in geïnvesteerd kunnen worden, want de reiziger heeft er echt behoefte aan.
In treinen die al 35 jaar oud zijn? Dat lijkt me geen goede investering meer.
Reputatie 6
Badge
Kan ik volgend jaar nog wel in de zeer geliefde en comfortabele koploper (ICM) van Rotterdam CS naar Dordrecht reizen, of wordt het noorzakelijk om in een sprinter of de oncomfortabele VIRM te zitten?
Reputatie 4
De materieelomloop is nog niet bekend, maar ik vermoed dat de treinen naar Vlissingen wel VIRM's blijven en de rest van de IC's met een mengsel van VIRM en/of DDZ. De Sprinters zullen waarschijnlijk SLT en eventueel SGM zijn.
@Treinspotter123 Het heeft deels met het traject te maken, maar ook met het materieel. In de Intercity Direct treinen is geen WiFi ingebouwd.
@Brian
Wifi moet altijd een keer ingebouwd worden. Dat is een kwestie van doen en dat kan nog steeds. Het zou echt een goede service richting de reiziger zijn, er moet immers een toeslag betaald worden. Bij een hogere prijs verwacht ik eigenlijk ook minimaal dezelfde service, dus ook wifi. Dan maalt het niet uit of het soms in een tunnel niet werkt. Het overgrote deel van de reis zal het namelijk wel werken.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat niet om de tunnels maar om de hoge leeftijd van het materieel.
Badge +3
NS heeft al genoeg geld weggegooid met het Fyra-fiasco. Het hoeft niet nog erger te worden nog meer geld weg te gooien door WiFi in inmiddels opgekalefaterde maar stokoude treinen in te bouwen.
Een goed en logisch alternatief is het aanbieden van 4G in de tunnels. Dan kunnen mensen met hun telefoon of dongle gebruik maken van internet, zonder dat er geïnvesteerd moet worden in de treinstellen. In de schipholtunnel is dat al het geval en ook in veel metrostelsels is 3/4G bereik gecreëerd, dat moet dus ook hier kunnen.

3 jaar later nog steeds geen 4g nwt in de tunnels. De trein rijdt op tijd in nog steeds sterk verouderde wagons. Zeer klantonvriendelijk. Thalys met goede internet verbinding blijkt geen uitdaging voor de NS. Dus gedwongen dode bomen kranten te lezen. 

Reageer