beantwoord

wifi werkt niet met VPN

  • 6 March 2022
  • 7 reacties
  • 876 Bekeken

Met mijn VPN aan, werkt het wifi van NS niet. Inloggen is geen probleem, daarna doet het niets. 

Zijn er meer mensen die hier last van hebben (of juist niet)? Of nog beter: die het opgelost hebben.

Dit is nu juist een netwerk waar ik een VPN graag aan wil hebben staan.

icon

Beste antwoord door Robert B 6 March 2022, 14:18

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Een oud topic hierover is 

Het is blijkbaar afhankelijk van TCP/UDP waarbij TCP wel werkt maar UDP niet, of juist andersom afhankelijk van het protocol (L2TP, PPTP, OpenVPN, IPsec) en de gebruikte poort(en). TCP 443 zou in ieder geval moeten werken.

dankejwel!

 

Badge +3

Als je alleen maar ‘anoniem’ wilt zijn (bijv. met NordVPN of Surfshark of andere ‘anonymizer’) dan kies voor het OpenVPN protocol.

Maar ik neem aan dat je wilt verbinden met een werk/universiteit- of thuisnetwerk?

Dan ligt het natuurlijk aan de VPN server (aan de andere kant van de lijn) wat je kunt gebruiken.

Laat maar weten of het via een andere (UDP/TCP) instelling lukt. Alle info is welkom.

Reputatie 6

VPN’s om anoniem stiekeme dingen mee te doen (filmpjes downloaden enzo) heb ik geen ervaring mee. Ik heb wel altijd een VPN naar thuis en de truuk is daar om poort tcp/443 voor te gebruiken omdat, inderdaad, andere poorten protocollen vaak dicht staan. Met OpenVPN kan dat heel goed, als je RRAS (Microsoft) of andere proprietary vpn’s gebruikt (zoals van Cisco, Juniper of Palo Alto), dan werkt dat soms wel, soms niet, omdat die meestal IPsec gebruiken. IPsec wordt meestal niet doorgelaten, is geen TCP of UDP maar een laag dieper. Soms wordt de IPsec getunneld in TCP en dan zou het in principe weer wel kunnen, maar dan moet het wel net op poort 443 draaien.

Oplossing voor deze ellende: VPN naar thuis en over die tunnel kun je álles draaien wat je maar wilt, ik heb zo ook gewoon IPv6 op m’n telefoon.

Beste NS medewerker,

Zou u voor mij kunnen uitzoeken welke UDP porten NS Wifi in de trein ondersteund. Ik ben de systeembeheerder van een aantal organisaties en de VPN is gestopt met werken ergens de afgelopen maanden. Ik zou graag willen weten welke TCP en UDP porten er gebruikt kunnen worden. Ik heb een UDP port nodig.

Alvast bedankt.

Hallo jelledj en welkom bij de NS Community,

 

Zou je mij een privébericht willen sturen? Ik help je dan graag verder.

Reputatie 6

Ga er maar van uit dat UDP NIET kan/mag. Meestal vanuit de redenatie dat je het “niet nodig” hebt en dat het meestal gebruikt wordt voor streaming en p2p file sharing. Daar werken ze liever niet aan mee.

Zie mijn eerdere oplossing: VPN naar thuis, dan kun je alles doen wat je wilt.

Reageer