beantwoord

Wijzigingsblad 14 juni 2015

• 14 juni 2015
  • 9 reacties
  • 550 Bekeken

Reputatie 1
Beste NS,

Vandaag is er een nieuw wijzigingsblad ingegaan en daar heb ik wat vraagjes over:
1. Hoe kan het dan vanaf morgen (15 juni 2015) de sprinter Utrecht - Tiel er 2 minuten over doet op van Utrecht Centraal naar Utrecht Lunetten te komen en de sprinter Utrecht - Den Bosch - Breda er 4 minuten over doet?
2. Waarom word de koppeling tussen de sprinter Den Haag - Gouda - Woerden - Utrecht aan de sprinter Utrecht - Houten - Geldermalsen - Tiel en de sprinter Woerden - Utrecht aan de sprinter Utrecht - Geldermalsen - Den Bosch - Tilburg - Breda nergens vermeldt? Ik vind niks op ns.nl en op de vertrekstaten. Word deze koppeling wel op de digitale schermen te staan zoals ook met de sprinter Utrecht - Den Bosch en Den Bosch - Breda ook gedaan word.

Ik hoop dat jullie mij duidelijkheid kunnen verschaffen.

Groetjes,

Wouter15
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 15 juni 2015, 08:23

Hoewel ik geen NS-medewerker ben, een paar gedachten
- De sprinter Utrecht Tiel doet er 3 minuten over om op Lunetten te komen. De sprinter vertrekt namelijk een minuut eerder uit Utrecht Centraal
- Verder zijn in dienstregelingen alleen de vertrektijden op dienstregelpunten (grotere en overstapstations) echt hard, tijden op kleine stations zoals Lunetten zijn een indicatie. Dat betekent dat de trein er stopt en zo snel mogelijk weer verder rijdt. In werkelijkheid zou de rijtijd tot Lunetten best 3:20 of 3:35 kunnen zijn.
- Officieel behoren de sprinters Den Haag-Utrecht en Utrecht-Tiel tot een verschillende serie. Dat de koppeling in de praktijk voorkomt is handig, maar dat wil niet zeggen dat dat automatisch altijd zo zal zijn. Als de sprinter richting Utrecht ernstige vertraging heeft opgelopen wordt mogelijk een andere trein ingezet voor de aansluitende sprinter naar Tiel. Hetzelfde geldt voor de sprinters Woerden-Utrecht naar Utrecht-Breda.
- De sprinters Utrecht-'s-Hertogenbosch en 's-Hertogenbosch-Breda zijn niet verschillend, het is één treinserie met één nummer, en geen koppeling.

Om eens te neuzen tussen alle serienummers en treinnummers, zie http://www.ovtijden.com/avtdag/UT/ (klik op het treinnummer om de hele rit te zien) en http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_treinseries_in_Nederland
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Hoewel ik geen NS-medewerker ben, een paar gedachten
- De sprinter Utrecht Tiel doet er 3 minuten over om op Lunetten te komen. De sprinter vertrekt namelijk een minuut eerder uit Utrecht Centraal
- Verder zijn in dienstregelingen alleen de vertrektijden op dienstregelpunten (grotere en overstapstations) echt hard, tijden op kleine stations zoals Lunetten zijn een indicatie. Dat betekent dat de trein er stopt en zo snel mogelijk weer verder rijdt. In werkelijkheid zou de rijtijd tot Lunetten best 3:20 of 3:35 kunnen zijn.
- Officieel behoren de sprinters Den Haag-Utrecht en Utrecht-Tiel tot een verschillende serie. Dat de koppeling in de praktijk voorkomt is handig, maar dat wil niet zeggen dat dat automatisch altijd zo zal zijn. Als de sprinter richting Utrecht ernstige vertraging heeft opgelopen wordt mogelijk een andere trein ingezet voor de aansluitende sprinter naar Tiel. Hetzelfde geldt voor de sprinters Woerden-Utrecht naar Utrecht-Breda.
- De sprinters Utrecht-'s-Hertogenbosch en 's-Hertogenbosch-Breda zijn niet verschillend, het is één treinserie met één nummer, en geen koppeling.

Om eens te neuzen tussen alle serienummers en treinnummers, zie http://www.ovtijden.com/avtdag/UT/ (klik op het treinnummer om de hele rit te zien) en http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_treinseries_in_Nederland
Badge +3
De stop op Utrecht Lunetten zou vanaf vandaag geschrapt worden voor de sprinters van Utrecht Centraal naar Tiel. Kennelijk is deze op het laatste moment weer in de dienstregeling verwerkt. Dat is daarbij op zo'n manier gedaan dat er nog altijd minder rijtijd voor is ingepland dan voor de sprinter van Utrecht Centraal naar Breda.

De sprinters Utrecht - 's-Hertogenbosch en de sprinters 's-Hertogenbosch - Breda zijn zeker wel twee verschillende series, namelijk 16000 respectievelijk 13600. Dit is niet anders dan de nieuw gecreëerde situatie tussen de series 6000 en 9800, en 16000 en 6100. Mijns inziens moeten deze treinen dan ook als doorgaand vermeld worden in de reisplanner en moeten de stations na Utrecht Centraal ook op de informatieborden staan. Mijn trein kwam vanochtend in Utrecht Terwijde voorrijden met "Tiel" op de schermen. Dat wordt dus nu nergens gecommuniceerd. Over verwarrend gesproken.

Deze koppeling is niet toevallig, maar daadwerkelijk gepland in het kader van DoorStroomStation Utrecht. Dit wordt dus niet meer teruggedraaid. Dat in het geval van een verstoring niet het hele traject wordt gereden, is logisch en geen reden om de koppeling niet standaard aan te geven aan reizigers.
Reputatie 2
Utrecht Centraal: Sprinter naar Houten komt uit Woerden
Sprinter uit Houten rijdt door naar Woerden
In de trein: Eindpunt van deze trein op de schermen;wilt U allen uitstappen.....
Zeer vreemd; Er wordt niet zoveel gecommuniseerd vanuit NS;
ik sluit mij aan bij wouter15......
Badge +3
Dat de reisinformatie momenteel op zijn best nogal voor verbetering vatbaar is, staat buiten kijf. Ik begrijp ook niet waarom de reisplanner de afgelopen dagen niet alsnog is aangepast. Voor een organisatie die zo graag verantwoordelijk wilde zijn voor de reisinformatie op het spoor is dat behoorlijk teleurstellend.

Overigens is in dit topic wel een bericht als antwoord gemarkeerd, maar dat bericht is geen antwoord op de gestelde vragen, in het bijzonder niet op de tweede vraag. Het zou fijn zijn als er nog een moderator wil reageren.
Toevallig gisteren een sprinter van Utrecht CS naar Woerden gehad, gekeerd naar Utrecht CS om door te gaan als sprinter naar Breda.
Voor zover ik op de hoogte ben staar in de software van de SLT de 6100 niet gekoppeld met de 16000 en de 13600. Sprinter Utrecht CS naar 's-Hertogenbosch en Breda staat in de software wel gekoppeld en vandaar dat dit in de trein goed wordt weergegeven.
De koppeling met Woerden is volgens mij van tijdelijke aard en ik kreeg in mijn railpocket een zeer correct bericht om deze info om te roepen in mijn trein. Dus voor aankomst Utrecht CS dat de sprinter door zou gaan naar Breda. Als dit in de trein niet wordt omgeroepen, missen mijn collega HC een kans. Het verschil kan hem in ieder geval gemaakt worden door oa de HC.

Van de reisplanner heb ik te weinig kaas gegeten, heb daar geen antwoord op. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.
Badge +3
Inderdaad wordt er wel keurig omgeroepen dat de trein zal doorrijden, dat is prima in orde. Helaas blijft de overige reisinformatie achter.

De koppeling met Woerden is juist de definitieve situatie waarin naartoe gewerkt gaat worden als DoorStroomStation Utrecht af is. Ik kan me niet voorstellen dat deze koppeling daarom eerst nog weer ongedaan gemaakt gaat worden om daarna opnieuw ingesteld te worden.

Hoe dan ook, deze koppeling is natuurlijk niet zondagmiddag pas bedacht. Ik begrijp niet waarom dit niet voor maandag al netjes geregeld was, en ook niet waarom dit vanaf maandag niet zo snel mogelijk hersteld is.
Ah, dat was voor mij nog niet bekend. Ms dat ik iets gemist heb in mijn info. Dan zou je het inderdaad wel verwacht hebben dat dit meegenomen zou zijn in de software van de SLT.
Reputatie 4
En ondertussen leven we al een eind in 2016 en is het nog niet gerepareerd in de informatiesystemen van de trein.
Badge +3
Het niet doorvoeren van deze wijziging in de reisinformatie blijkt een bewuste keuze van NS. Zie dit topic, in het bijzonder de reactie van Klaas-Jan.

Reageer