Willekeur bij opleggen boete

• 23 augustus 2018
  • 17 reacties
  • 654 Bekeken

Geachte heer, mevrouw,

Vandaag (23/8/2018) zat ik in de NS Intercity Direct van Rotterdam Centraal naar Schiphol van 20:57 uur (ritnummer 1061). In het treinstel waarin ik zat bleken diverse passagiers de toeslag van 1,40 euro niet te hebben betaald. Er waren twee conducteurs aanwezig waarbij de ene conducteur een boete oplegde van 10 euro en de andere conducteur deed dit niet. Er was sprake van volledige willekeur en mijns inziens ook discriminatie. Buitenlanders die de toeslag niet hadden betaald kregen de boete wel opgelegd en passagiers die Nederlands spraken kregen de boete niet. Ik vond dit gedrag zeer onethisch en heb daar iets van gezegd tegen de conducteurs. Die vertelden me op zeer arrogante wijze dat ze zelf uitmaken wie een boete krijgt en wie niet. Ik had de toeslag van 1,40 euro gewoon betaald en schrijf deze klacht dan ook niet voor mezelf maar wel onder andere voor dat buitenlands gezin met 2 kinderen die een boete van 40 euro (ter plekke) moest betalen terwijl andere passagiers deze boete niet hoefden te betalen. Nogmaals, ik vind dit gedrag zeer onethisch en discriminatoir en ik hoop dat de leiding van de NS de betreffende conducteurs hierop zal aanspreken.

Met vriendelijke groet,

Ed de Bruijn

17 reacties

Reputatie 7
Edit.
Maar uh... wat erg dat ze zo reageerde tegen jou Ed de Bruin. Dat lijkt mij behoorlijk onplezierig.
Reputatie 1
De toeslag is 2,40. Niet 1,40. Maar goed geeft niet.
Maar uh... wat erg dat ze zo reageerde tegen jou Ed de Bruin. Dat lijkt mij behoorlijk onplezierig.

De toeslag is wel degelijk 1,40 in de daluren. Alleen in de spits betaal je 2,40.

Verder heftig verhaal. Ben benieuwd wat voor actie hier op wordt genomen?
Badge +3
Ziehier een voorbeeld van het nadeel dat mensen hun berichten kunnen bewerken. De verbeteringen van @Ludi lijken nu nergens op te slaan omdat @Trein-D schielijk de feitelijke onjuistheden in zijn bijdrage heeft geschrapt. In dit geval is het zeer verhelderend dat Ludi netjes geciteerd heeft waardoor we kunnen lezen waar zijn reactie naar verwijst.

Met de mogelijkheid van het bewerken lijkt het me uiterst verstandig om goed te citeren. Zo is de context van het topic beschermd tegen bewerkers.
Goedemiddag Ed de Bruijn en welkom bij de NS Community!

Zoals Ludi al aangeeft is dit inderdaad een vrij heftig verhaal. Ik weet dat controle in de trein zo nu en dan steekproefgewijs gebeurt, maar het zou niet het geval moeten zijn dat na die controle enkel sommigen bekeurd worden en anderen niet. Ik was er echter niet bij, dus meer dan dit durf ik eigenlijk niet te zeggen over de situatie.

Ik wil hier wel graag een melding over doorsturen zodat het verder onderzocht kan worden. Zou je mij daarvoor een privébericht willen sturen (klik op mijn naam, knop 'Stuur bericht') met een uiterlijke omschrijving van de twee conducteurs en wat verdere informatie over hoe het controleren en bekeuren precies in zijn werk ging? Als in, de conducteur die wel beboete, beboete hij/zij iedereen die gecontroleerd werd en geen toeslag had, of was er willekeur in wie wel een boete kreeg en wie niet na de controle? Was de controle zelf ook al op een aparte manier steekproefsgewijs? De conducteur die niet bekeurde, controleerde dus ook reizigers die geen toeslag hadden? Geen van deze werden door deze conducteur beboet? Zat er daar ook ogenschijnlijke willekeur in wie er door hem/haar gecontroleerd werd?
Reputatie 6
Badge
Vorige week in de ICD van Schiphol richting Breda had iemand alleen de toeslag betaald en niet de rit. Dus voor 1,40 kwam zij in Rotterdam uit. Ze kwam hier probleemloos mee weg. Ik ben het met TS eens dat er willekeur is. Die willekeur kom ik alleen in ICD tegen en nooit op andere trajecten.

Ik snap, dat die toeslag het extra lastig maakt, maar laat klanten dan reclameren bij de klantenservice als een boete of een verhoging (m.b.t. toeslag) onterecht zou zijn. Door de controleurs dit te laten bepalen ontstaat willekeur en hiermee een onrechtvaardigheidsgevoel richting reizigers die wel voor rit en toeslag correct betalen.
Badge +3
@Raymond123
Wat mij niet duidelijk is in jouw verhaal is hoe deze mevrouw in Rotterdam Centraal het station heeft kunnen verlaten zonder vervoerbewijs. Met alleen haar toeslag zal ze niet hebben kunnen uitchecken.

Ik ben het met anderen eens dat willekeur ontzettend slecht is. Het reizen met de trein moet niet een loterij zijn waarbij het personeelslid verschilt of iemand wel of niet beboet wordt. Net zoals er geen willekeur moet gelden bij het beoordelen of fietsen of bagage wel mogen worden meegenomen.
Reputatie 7
Ziehier een voorbeeld van het nadeel dat mensen hun berichten kunnen bewerken. De verbeteringen van @Ludi lijken nu nergens op te slaan omdat @Trein-D schielijk de feitelijke onjuistheden in zijn bijdrage heeft geschrapt. In dit geval is het zeer verhelderend dat Ludi netjes geciteerd heeft waardoor we kunnen lezen waar zijn reactie naar verwijst.

Wat wil je hier precies mee zeggen als ik vragen mag?
Ik heb het bericht namelijk bewerkt omdat ik weet dat de moderators graag willen zien dat er geen onwaarheden in een post zitten. Dat Ludi het heeft ge-quote kan ik verder ook niks aan doen. Mijn oorspronkelijke bericht staat in zijn quote en iedereen kan begrijpen dat ik dat eerder heb geschreven.
Maar graag weer ontopic IMark want dit soort reactie's (zoals deze van jouw) kunnen een topic behoorlijk verstoren.
Reputatie 3
Soms lijken situaties voor een reiziger willekeurig, voor een HC vaak niet. Er spelen veel meer factoren mee dan het wel of niet hebben van een toeslag, er wordt veel breder gekeken. Dingen die bijvoorbeeld meespelen zijn abbonnementen, reisgedrag, etc. Voor buitenstaanders niet waarneembaar en dan snap ik dat het zo over komt. Daarnaast wordt personeel juist getraind om breder te kijken dan de vervoerbewijzen en dus op eerste plaats beleid van het bedrijf. Daarnaast speelt de menselijke factor uiteraard (gelukkig) ook nog een rol, maar dat brengt met zich mee dat de een anders op eenzelfde situatie reageert dan de ander.

Jammer dat je het gevoel krijgt dat het specifiek naar buitenlanders gericht is, zelf hoor ik vaak het tegenovergestelde. Zo zie je maar dat ook die waarneming weer verschillend is.
Badge +3
@Trein-D
Wat ik wil zeggen heb ik precies verwoord. Het is niet persoonlijk bedoeld. Het is een illustratie dat het bewerken van bijdragen tot onduidelijke en vertroebelde topics leidt. Ik begrijp je goede bedoelingen dat je geen feitelijke onjuistheden wilt hebben staan in je bericht. Maar in plaats van het bewerken van je oorspronkelijke bericht kan dat ook door een correctiebericht. Dan blijft alle informatie bewaard en is duidelijk hoe een discussie is gelopen.

Mijn excuses wanneer het als een verstoring van een topic wordt ervaren. Maar soms kan dat niet anders wanneer het over forum zelf gaat.
Reputatie 7
@Trein-D
Wat ik wil zeggen heb ik precies verwoord. Het is niet persoonlijk bedoeld. Het is een illustratie dat het bewerken van bijdragen tot onduidelijke en vertroebelde topics leidt. Ik begrijp je goede bedoelingen dat je geen feitelijke onjuistheden wilt hebben staan in je bericht. Maar in plaats van het bewerken van je oorspronkelijke bericht kan dat ook door een correctiebericht. Dan blijft alle informatie bewaard en is duidelijk hoe een discussie is gelopen.

Mijn excuses wanneer het als een verstoring van een topic wordt ervaren. Maar soms kan dat niet anders wanneer het over forum zelf gaat.

Oke dan is het goed.
Soms lijken situaties voor een reiziger willekeurig, voor een HC vaak niet. Er spelen veel meer factoren mee dan het wel of niet hebben van een toeslag, er wordt veel breder gekeken. Dingen die bijvoorbeeld meespelen zijn abbonnementen, reisgedrag, etc. Voor buitenstaanders niet waarneembaar en dan snap ik dat het zo over komt. Daarnaast wordt personeel juist getraind om breder te kijken dan de vervoerbewijzen en dus op eerste plaats beleid van het bedrijf. Daarnaast speelt de menselijke factor uiteraard (gelukkig) ook nog een rol, maar dat brengt met zich mee dat de een anders op eenzelfde situatie reageert dan de ander.

Jammer dat je het gevoel krijgt dat het specifiek naar buitenlanders gericht is, zelf hoor ik vaak het tegenovergestelde. Zo zie je maar dat ook die waarneming weer verschillend is.

Ik begrijp wat je zegt, maar een HC zou dat onderscheid niet moeten maken, dat zou inderdaad de klantenservice achteraf kunnen doen.

Het blijft wel willekeur want een buitenlander weet bv ook niet dat een eerste boete vaak kan worden kwijtgescholden. Een Nederlander die dat weet kan dat incalculeren en willens en wetens een keer de toeslag vergeten (of meerdere keren zolang hij niet gesnapt wordt)
Reputatie 2
Racismekaarten zijn tegenwoordig gratis, zo blijkt. Er kunnen tal van andere redenen een rol gespeeld hebben. Er is niets mis mee dat mensen met een publieke taak, zoals de conducteur, enige discretionaire ruimte heeft. Ed zou er goed aan doen om eerst na te denken voor hij dergelijke lasterlijke opmerkingen plaatst. Dat in een kleine steekproef blijkt (want dat is hier het geval) dat iemand die geen Nederlands spreekt een boete krijgt, en een persoon die wel Nederlands spreekt geen boete krijgt, hoeft absoluut niet een geval van racisme te zijn.
Reputatie 6
Badge
@Raymond123
Wat mij niet duidelijk is in jouw verhaal is hoe deze mevrouw in Rotterdam Centraal het station heeft kunnen verlaten zonder vervoerbewijs. Met alleen haar toeslag zal ze niet hebben kunnen uitchecken.

Ik ben het met anderen eens dat willekeur ontzettend slecht is. Het reizen met de trein moet niet een loterij zijn waarbij het personeelslid verschilt of iemand wel of niet beboet wordt. Net zoals er geen willekeur moet gelden bij het beoordelen of fietsen of bagage wel mogen worden meegenomen.

Zij sprong in Rotterdam C over het poortje.... Nee grapje... Ik weet niet hoe zij naar buiten is gekomen. de conducteur legde het haar wel. Ik kon niet goed horen of hij nou adviseerde om via een de methode door de poortjes te gaan of via de betaalde.
Beste Stijn, ik probeer je een privebericht te sturen maar ik zie nergens een knop ' Stuur bericht' .....
Nadat je op mijn naam klikt, zou je terecht moeten komen op mijn profielpagina. Die zou er als volgt uit moeten zien:

De knop 'Stuur bericht' is dan de knop die je moet hebben.
Update: Ik heb nog steeds geen privébericht van je ontvangen, @Ed de Bruijn. Lukt het nog steeds niet?
Badge +3
Zij sprong in Rotterdam C over het poortje.... Nee grapje... Ik weet niet hoe zij naar buiten is gekomen. de conducteur legde het haar wel. Ik kon niet goed horen of hij nou adviseerde om via een de methode door de poortjes te gaan of via de betaalde.
Kan goed zijn dat die persoon een afgekocht abonnement heeft of student is. Niet ingecheckt zijn is dan geen probleem en je kunt zonder extra kosten naar buiten.

Bij reizen op saldo gaat het poortje ook gewoon open, maar betaal je het instaptarief (bij Traject Vrij waarschijnlijk een correctietarief achteraf).

Reageer