Woensdag 18 november minder treinen tussen Den Helder en Zaandam

  • 17 november 2015
  • 9 reacties
  • 328 Bekeken

Vanavond en in de komende nacht wordt er zware storm met windstoten verwacht.

Op basis van de laatste weersverwachtingen voor Noord-Holland en uit voorzorg rijden woensdag 18 november (in elk geval in de ochtend) minder Intercity’s op het traject Zaandam – Den Helder. Reizigers moeten rekening houden met een extra overstap op station Alkmaar. Door deze kleine aanpassing hebben storingen minder snel effect op de rest van het land. Het kan op het traject Zaandam – Den Helder morgen drukker zijn. Plan voor een zo actueel mogelijk advies uw reis kort voor vertrek. De reisplanner wordt nu bijgewerkt.

Voor de veiligheid van onze reizigers en medewerkers rijden morgenvroeg op enkele trajecten mogelijk de eerste treinen zonder reizigers om te kijken of er geen schade is ontstaan aan het spoor. Kijkt u daarom vlak voor vertrek in de Reisplanner hoe de situatie voor u is.

Storm kan net als op de weg of in de lucht impact hebben op het spoor, bijvoorbeeld door bomen op het spoor of schade aan de bovenleiding. Meer weten? Zie: http://www.ns.nl/over-ns/campagnes/dossier-seizoenen

9 reacties

Reputatie 6
En zelfs hier lukt het niet om de informatievoorziening correct te laten verlopen. Er rijden niet alleen minder IC's tussen Zaandam en Den Helder, maar ook diverse treinen uit de serie 800 en in elk geval de 4019 zijn opgeheven tot Amsterdam Centraal (dat nog steeds niet tussen Zaandam en Den Helder ligt).

Trein 3019 (de eerste trein uit Den Helder) is volgens de reisplanner ersatslos gestrichen, dus in plaats van 'mogelijk rijden de eerste treinen zonder reizigers' kan er gewoon staan 'de eerste trein is opgeheven'.

Ik begrijp dat treintjes rijden een heel ingewikkeld proces is, maar enige topografische kennis en zo volledig mogelijke informatie zou niet te veel gevraagd moeten zijn. Een hypothetische reiziger van Zaandam naar Amsterdam en verder zou volgens bovenstaande verhaaltje immers geen last van de maatregelen moeten hebben.
Reputatie 1
Misschien ook even melden dat het kan resulteren in een langere reistijd, vanaf sommige stations bijna 20 minuten langer onderweg.
Bij wind mee even een zeil op de trein plaatsen, zodat er extra snelheid gemaakt kan worden?!
De reisplanner geeft voor de overstap in Alkmaar zelfs een half uur extra reistijd.
Klopt, dat gaat even spannend worden. Het is een ZIP (Zeer Ingewikkeld Proces), of eigenlijks een PKP (Praktisch Kansloos Proces) om op deze manier op dagplan-niveau nog treintjes de minimale overstaptijd te laten "overrulen", wat bij bijvoorbeeld cross-platforms normaliter wel gebeurd. Het is dus even afwachten wat de daadwerkelijke uitvoering gaat worden.
Wellicht een beetje mosterd na de maaltijd, maar we zijn vanochtend om 11:00 weer een reguliere dienstregeling gaan rijden tussen Den Helder en Zaandam. De reisplanner is real time bijgewerkt. Als er een (schouw)trein zonder reizigers heeft gereden, dan stond deze als 'uitgevallen' in de reisplanner. Zijn jullie vanochtend zelf nog op pad geweest op dit traject? Zo ja, dan is feedback over de daadwerkelijke uitvoering zeker welkom.
Was het maar zo'n feest Inge. De reisplanner is maar beperkt actueel te houden, voor bijvoorbeeld het opgeven van mogelijke overstappen moet je een nieuw bronbestand inladen, dat is niet zomaar mogelijk via simpele RitInfo-berichten.
Wellicht een beetje mosterd na de maaltijd, maar we zijn vanochtend om 11:00 weer een reguliere dienstregeling gaan rijden tussen Den Helder en Zaandam. De reisplanner is real time bijgewerkt. Als er een (schouw)trein zonder reizigers heeft gereden, dan stond deze als 'uitgevallen' in de reisplanner. Zijn jullie vanochtend zelf nog op pad geweest op dit traject? Zo ja, dan is feedback over de daadwerkelijke uitvoering zeker welkom.

vanmorgen inderdaad op dit traject gereisd. helaas naast de aanpassingen nog meerdere verstoringen, waardoor de reis extra lang duurde. Verder erg volle treinen, maar wel op m'n bestemming gekomen.
Informatievoorziening was wel bij!
Denk wel dat het overal gevoel bij de meeste mensen was, waarom moet je bij harde wind de dienstregeling aanpassen. Bij ijs en sneeuw snappen we er iets van, maar bij een storm die 's avonds en 's nachts passeert de dienstregeling 's ochtend aanpassen is niet echt logisch.
Bij ijs en sneeuw snappen we er iets van, maar bij een storm die 's avonds en 's nachts passeert de dienstregeling 's ochtend aanpassen is niet echt logisch.
Voordat er een trein op volle snelheid met passagiers gaat rijden, moeten ze controleren of er geen bomen op het spoor liggen of takken in de bovenleiding hangen. De eerste rit moet daarvoor sneuvelen, omdat het kennelijk te ingewikkeld is om er vóór aanvang van de dienstregeling een schouwtrein overheen te sturen. Het uitdunnen en knippen is een preventieve maatregel, omdat NS weet dat de uitvoering van hun dienstregeling niet storingsbestendig is. Als er een boom op het spoor bijkt te liggen, krijgen ze het niet voor elkaar om alle treinen die er normaal rijden te laten keren op de stations vlak voor de blokkade.
Reputatie 1
Wellicht een beetje mosterd na de maaltijd, maar we zijn vanochtend om 11:00 weer een reguliere dienstregeling gaan rijden tussen Den Helder en Zaandam. De reisplanner is real time bijgewerkt. Als er een (schouw)trein zonder reizigers heeft gereden, dan stond deze als 'uitgevallen' in de reisplanner. Zijn jullie vanochtend zelf nog op pad geweest op dit traject? Zo ja, dan is feedback over de daadwerkelijke uitvoering zeker welkom.
Nu is de mosterd misschien al op. Maar het was staan, extra overstappen en bijna een half uur langer onderweg, buiten scheen de zon en waaide het maar niet heel hard. Maar goed we kwamen toch weer op de plek van bestemming.

Reageer