beantwoord

Word je vervoersbewijs ook gecontroleerd door conducteurs die niet in "werkoutfit" lopen?

• Anonymous
  • 0 reacties
Mijn ovchipkaart werd gecontroleerd door een man die in "normale kleding"/ vrijetijdskleding liep, maar hij had wel een scanapparaat. Later vroeg ik mij af of dit wel klopte, vandaar mijn vraag.
icon

Beste antwoord door Loes 9 mei 2014, 23:01

Mijn ovchipkaart werd gecontroleerd door een man die in "normale kleding"/ vrijetijdskleding liep, maar hij had wel een scanapparaat. Later vroeg ik mij af of dit wel klopte, vandaar mijn vraag.

Dat is niet de normale gang van zaken. Wel hebben onze collega's van Veiligheid en Service soms acties, dat zij in "burgerkleding" controles houden, maar dan zijn ze wel herkenbaar door een geel vest wat zij dragen en het logo van NS opstaat. Ik vermoed dat u door deze collega's bent gecontroleerd.

Het kan ook zijn dat u te maken hebt gehad met een team voor "Meten in de Trein", deze collega's zijn herkenbaar aan hun rode jas met een button en zijn van Ipsos. Die controleren uw vervoersbewijs niet, maar registreren wat voor kaart u heeft, u bent overigens niet verplicht om mee te werken. Hier een link voor meer informatie over het meten in de trein.

Een andere optie is bij mij niet bekend. Ik hoop u wat meer informatie te hebben gegeven. Bij een controle bent u dat wel en als u twijfelt aan de echtheid van de medewerker, u mag ten alle tijden om legitimatie vragen.
Bekijk origineel

14 reacties

Dat is niet de normale gang van zaken. Wel hebben onze collega's van Veiligheid en Service soms acties, dat zij in "burgerkleding" controles houden, maar dan zijn ze wel herkenbaar door een geel vest wat zij dragen en het logo van NS opstaat. Ik vermoed dat u door deze collega's bent gecontroleerd.

Het kan ook zijn dat u te maken hebt gehad met een team voor "Meten in de Trein", deze collega's zijn herkenbaar aan hun rode jas met een button en zijn van Ipsos. Die controleren uw vervoersbewijs niet, maar registreren wat voor kaart u heeft, u bent overigens niet verplicht om mee te werken. Hier een link voor meer informatie over het meten in de trein.

Een andere optie is bij mij niet bekend. Ik hoop u wat meer informatie te hebben gegeven. Bij een controle bent u dat wel en als u twijfelt aan de echtheid van de medewerker, u mag ten alle tijden om legitimatie vragen.
Normaal gesproken loopt NS treinpersoneel altijd in uniform en is als zodanig herkenbaar.
Dat geldt voor de machinist, de conducteur en ook bijv. voor extra controleploegen van Service en Veiligheid.
Ik heb althans nog nooit meegemaakt en ook nog nooit gehoord dat er ook "in burger" gecontroleerd wordt.
Bij twijfel kun je altijd naar de legitimatie vragen - zelfs bij geuniformeerd personeel - om te controleren of alles wel klopt.

Van andere vervoerbedrijven - zoals bijv. de RET in Rotterdam en omgeving, weet ik dat controleploegen zowel geuniformeerd als ook in burger op stap gaan. Maar die zullen zich altijd als zodanig kenbaar maken en zich gevraagd of ongevraagd legitimeren.

In voorkomende gevallen dus gewoon om een legitimatie vragen, waaraan je kunt zien of iemand daadwerkelijk conducteur is.
En twijfel je dan nog, vraag dan naar dienstnummer en standplaats en geef je bevindingen door aan NS.
Reputatie 3
Badge
Gewoon in 'vrijetijdskleding' lijkt me sterk. Zelfs de Ipsos-mensen, die inderdaad met een scanner zijn uitgerust, dragen een soort rode body warmer die ze vermoedelijk niet in hun vrije tijd dragen.

Een andere vraag is wat die scannende persoon dan in de zin zou kunnen hebben, als er al iets niet klopt. Ik zou me kunnen voorstellen dat je quasi-interessant met een (nep-)scanner langs een kaart gaat, en tegen iemand zegt dat-ie niet goed ingecheckt heeft en dus een boete krijgt, in de hoop dat-ie daarna die boete in contanten aan jou betaalt. Maar hoeveel gaat dat je dan opleveren, en weegt dat op tegen de enorme kans dat iemand alarm slaat bij de HC en dat je bij het eerstvolgende station wordt opgewacht door de (spoorweg)politie?
Hallo Lieveb,

Welkom op het NS serviceforum. Ik heb het antwoord van Loes al beste antwoord gemarkeerd en je vraag even verplaatst naar het topic 'in de trein'.
Reputatie 7
Badge
Laatst op de IC van Utrecht naar Schagen toch echt een ploeg V&S meegehad die voor een deel in burger aan het controleren waren, stapten op Amstel uit. Het is wél zo dat deze medewerkers zich ongevraagd dienen te legitimeren. Dit soort acties wordt ook nog wel eens in samenwerking met de politie gedaan overigens.

Laatst op de IC van Utrecht naar Schagen toch echt een ploeg V&S meegehad die voor een deel in burger aan het controleren waren, stapten op Amstel uit. Het is wél zo dat deze medewerkers zich ongevraagd dienen te legitimeren. Dit soort acties wordt ook nog wel eens in samenwerking met de politie gedaan overigens.

Blijf ik zeer apart vinden. Ik heb een keer een V en S ploeg meegehad op een sprinter en deze collega's stapten op in hun vrijetijdskleding en eenmaal toen ik alle deuren gesloten had, trokken ze een geel vest aan voor de herkenbaarheid. Ik weet niet of je ze nog na het vertrek gezien hebt, maar ik vermoed dat ze toch een geel vest hebben aangetrokken na het vertrek, nadat ze zijn overgegaan tot de controle.
Reputatie 7
Badge
Blijf ik zeer apart vinden. Ik heb een keer een V en S ploeg meegehad op een sprinter en deze collega's stapten op in hun vrijetijdskleding en eenmaal toen ik alle deuren gesloten had, trokken ze een geel vest aan voor de herkenbaarheid. Ik weet niet of je ze nog na het vertrek gezien hebt, maar ik vermoed dat ze toch een geel vest hebben aangetrokken na het vertrek, nadat ze zijn overgegaan tot de controle.
Goeie :)
Ik zie ze natuurlijk alleen maar voor ze instappen en nadat ze uitgestapt zijn. Vraagje even uitgezet, kom terug als ik antwoord heb 🙂
Frappant dat een machinist kennelijk twijfelt aan de ervaring van een hoofdconducteur.
Hij geeft toe dat hij zo'n controleploeg-in-burger alleen maar "buiten" ziet, terwijl de hoofdconducteur de actie van zo'n ploeg juist in de trein zelf ervaart.
Juist met zijn opmerking "Vraagje even uitgezet, kom terug als ik antwoord heb" geeft de machinist aan dat hij ofwel niet zeker weet wat hij zelf nou eigenlijk heeft gezien, ofwel sterk aan de woorden en ervaring van die hoofdconducteur twijfelt.

Je zal ze toevallig allebei op dezelfde trein tegen komen. Loop je toch mooi de kans dat die trein nooit vertrekt, alleen al omdat die machinist dan waarschijnlijk ook het vertrekbevel van die conducteur in twijfel trekt 🙂 :8
Reputatie 7
Badge
Nee hoor :)
Ik twijfel niet aan de woorden van mijn collega, maar het kan wel zo zijn dat mijn ervaringen anders zijn dat die van haar.
Twijfelen aan een vertrekbevel? Leg eens uit?
Nee hoor :)
Ik twijfel niet aan de woorden van mijn collega, maar het kan wel zo zijn dat mijn ervaringen anders zijn dat die van haar.
Twijfelen aan een vertrekbevel? Leg eens uit?

Helemaal met je eens, Edwin. Alles is mogelijk, zelfs bij NS, :)

Met dat twijfelen aan een vertrekbevel had ik een elders geplaatste opmerking van jou in gedachten over te vroeg vertrekken van Breukelen, bijv. De HC ziet al wel het sein op veilig staan, maar vergist zich in de vertrektijd en geeft te vroeg een vertrekbevel.
Jij als MCN ziet dan wel een sein waarop je mag vertrekken (groen knipper 😎, maar ziet ook dat het eigenlijk nog te vroeg is. Daarmee zou je het vertrekbevel van de HC in twijfel kunnen trekken en de HC daarop kunnen aanspreken.
Uiteindelijk ben je samen op dat moment één team dat met elkaar samen werkt en ook elkaar aanvult en zonodig corrigeert (als het allemaal goed is, want je blijft wel 2 verschillende mensen die tot elkaar "veroordeeld" zijn op dat moment).
En in dat elkaar aanvullen en corrigeren kan dus ook passen dat een MCN aan een vertrekbevel twijfelt.

Andere twijfelgevallen die ik hier op de Hoekse Lijn met de SGMm's regelmatig heb meegemaakt is dat de porto-melding van de HC dat de deuren gesloten zijn niet goed door de MCN wordt ontvangen.
Zeker op stations als SDM en RTD geeft dat mede door gebrek aan etherdiscipline nog wel eens verwarring en twijfel bij de MCN, is mijn ervaring.
Twijfel bij de MCN, waardoor hij (terecht) vooralsnog niet vertrekt en eerst duidelijkheid wil hebben over een vertrekbevel (was dat, ondanks gebruik dan treinnr.) nou voor hem of voor die andere 2 of 3 SGMm's).

Edwin,

Ik dacht toch te menen dat ik had gehoord dat ze bij controle in de trein een geel hesje aan moeten doen.

Wellicht zien wij natuurlijk alleen datgene wat wij op het perron zien als we even een frisse neus halen tussen de stops door..

Prettig weekend nog.

Gr,
Jan
Reputatie 7
Badge
Heb antwoord van de collega's van Veiligheid en Service. Komt erop neer dat het van de teamleider afhangt of er met gele hesjes aan gecontroleerd wordt of niet. Het is in ieder geval géén verplichting.

Dit antwoord slaat het meest op deze vraag lijkt me:
Het klopt dat er afgelopen dagen controle van V&S is geweest, waarbij 6-8 collega's in burger zonder gele vest aantal treinen hebben gecontroleerd. Daarbij is er zorgvuldig te werk gegaan. Er wordt omgeroepen dat er een extra controle ploeg in de trein aanwezig is. De collega's legitimeren zich zonder dat erom wordt gevraagd.

De aandacht bij deze 'acties' zijn orde, rust, veiligheid en goede bedrijfsgang. Daarbij wordt er intensief gecontroleerd op vervoersbewijzen. De pakkans van zwartrijders en mensen die de orde verstoren in de trein of op perrons is groter, wanneer collega's in burger opereren.
Heb antwoord van de collega's van Veiligheid en Service. Komt erop neer dat het van de teamleider afhangt of er met gele hesjes aan gecontroleerd wordt of niet. Het is in ieder geval géén verplichting.

Dit antwoord slaat het meest op deze vraag lijkt me:
Het klopt dat er afgelopen dagen controle van V&S is geweest, waarbij 6-8 collega's in burger zonder gele vest aantal treinen hebben gecontroleerd. Daarbij is er zorgvuldig te werk gegaan. Er wordt omgeroepen dat er een extra controle ploeg in de trein aanwezig is. De collega's legitimeren zich zonder dat erom wordt gevraagd.

De aandacht bij deze 'acties' zijn orde, rust, veiligheid en goede bedrijfsgang. Daarbij wordt er intensief gecontroleerd op vervoersbewijzen. De pakkans van zwartrijders en mensen die de orde verstoren in de trein of op perrons is groter, wanneer collega's in burger opereren.

Hoi Edwin,

Bedankt voor het navragen, maar ik blijf het vreemd vinden.
Dat betekend dus dat ze hun legitimatie dus toch zichtbaar hebben moeten dragen voor herkenbaarheid. Wat ik dan absoluut niet begrijp, is dat wij als HC hier geen melding van hebben gekregen en dat de spelregels duidelijk beschreven staan, want ctr blijft ctr en daar zal toch mee overlegd moeten zijn.
Als er extra of speciale acties zijn met de politie worden wij via de railpocket altijd ingelicht, ook al kom ik nooit in dat gebied, dus vandaar mijn grote vraagtekens hierover.
Ik had dit zojuist, op de trein van 16:23 naar Nijmegen uit Amsterdam. Twee mannen, geen bedrijfskleding, geen omroepbericht, geen legitimatie. (Was natuurlijk niet zo scherp om erom te vragen). Hadden iig één ns-scanner, de andere heb ik niet goed gezien.

Reageer