Wordt de ns eindelijk wakker ?

• 8 September 2021
  • 30 reacties
  • 863 Bekeken

Reputatie 2

Zie onderstaande quote uit het AD .…

De mondkapjesplicht in het openbaar vervoer begint in de praktijk lastig te worden. Dat zegt president-directeur van de NS Marjan Rintel in een interview met BNR Nieuwsradio. ,,Ik zie natuurlijk wel nu langzamerhand in de praktijk dat het lastig wordt. Niemand begrijpt het meer", aldus de topvrouw.

In winkelcentrum Hoog Catharijne bij station Utrecht Centraal hoeven mensen geen mondkapje op, maar op het NS-station moet dat wel en in de trein ook, geeft Rintel aan in het gesprek. Als de coronamaatregelen 20 september daadwerkelijk veranderen en mensen geen 1,5 meter afstand meer hoeven houden, dan zijn mondkapjes in de trein ook niet meer nodig, aldus Rintel. Maar als de cijfers heel erg tegen zullen vallen en die 1,5 meter wordt niet losgelaten, dan zal de NS het mondkapje in de trein handhaven, vertelt de topvrouw. ,,Maar dan moeten we er wel een beetje met elkaar op letten dat we het ook doen."

Volgens Rintel hebben reizigers er moeite mee om het mondkapje te dragen, spreken ze elkaar er op aan en ontstaat er ook agressie uit. ,,Dan denk ik: dan moet je of zeggen we doen het wel en dan handhaven we het ook en dan doen we het ook overal, of we doen het niet. Nu is het een beetje half. Dus we moeten wel op een gegeven moment gaan kiezen", zegt Rintel tegen BNR.

Volgens een NS-woordvoerder moeten haar woorden worden gezien als de oproep om met consistent beleid te komen op dit gebied. ,,Het probleem nu is de inconsistentie. Voor reizigers is het ingewikkeld aan het worden waar wel en waar niet een mondkapje moet worden gedragen."

Dit is wat bezorgde reizigers al maanden roepen .... En nu ziet men eindelijk dat er een probleem is.... Of misschien ook niet , want eigenlijk zegt ze niets toe. Het is allemaal afhankelijk van 20 september. Terwijl er zoveel gemakkelijke oplossingen zijn :

- leg de regels uit door middel van omroep berichten .

- ga controleren , je hoeft niet gelijk een boete te geven maar iemand toe spreken helpt ook.

- laat zien dat er op de grote stations personen in functie lopen die je kan aanspreken op het gedrag van anderen.

- zorg ervoor dat het Whatsapp nummer één beter advies geeft in plaats van het probleem af te schuiven op de klantenservice.

This topic has been closed for comments

30 reacties

Reputatie 7
Badge +4

In het hele openbaar vervoer moet u altijd een mondkapje dragen en dit is tot nader order. Er is niks ingewikkelds aan, gewoon een mondkapje opzetten in bus, tram en metro.

Agressie komt van en door mensen die dat niet doen.

Verder staat dit forum vol met topics over dit onderwerp, het is volledig en uitgekauwd.  U voegt ook niks toe.Kijkt u daar eens, u vindt veel wat u leuk zult vinden.

De meesten hier zijn er hier wel klaar mee inmiddels.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb met stijgende verbazing mevrouw Rintel horen kakelen op de radio. Ze had in het gesprek gewoon moeten zeggen dat tot nader bericht er een mondkapjesplicht geldt in het OV en dat haar personeel daar op controleert en zelfs boetes kan uitschrijven.

Wanneer er versoepelingen mogelijk zijn omdat het aantal ziekenhuisopnames en besmettingen terugloopt kan overwogen worden om verder te versoepelen. De mondkapjesplicht is een uitstekend geheugensteuntje dat we nog niet klaar zijn met corona.

Reputatie 2

Ik zit nog op school en daar loopt niemand meer met een mondkapje. Alleen ik en een paar vrienden nog. Zelfs de teamleiders stoppen ermee, maar corona is nog niet voorbij. En dan krijg je de volgende dag dat er weer leerlingen in quarantaine zitten… Ik word er moe van!

In de trein moet je gewoon een mondkapje dragen. Ikzelf vind het ook niet fijn, maar ik heb het ervoor over. Meer vrijheid in ruil voor een mondkapje vind ik een goede afspraak. Wat meer controle daarop is prima, maar ik zie soms de conducteur wel 3 keer door de trein lopen om alleen daarop te controleren, dus die is ook wel aanwezig! 

En de smoes “ik wist het niet” slaat nergens op, want zowel op het perron als via de omroep op het station én in de trein wordt meermaals duidelijk gemaakt dat het nog “gewoon” moet. Dus draag allen dat mondkapje, des te sneller zijn we ervan af!

Reputatie 7

In de trein gaat het nog wel redelijk met het dragen maar op de perrons steeds minder, of het nou plicht is of niet. Dat draai je gewoon niet terug. Voorheen waren er nog wel omroepberichten over op de stations, maar deze hoor ik al weken niet meer.

Ik las ook al in het nieuws dat de teneur steeds meer is dat we moeten gaan leren leven met corona, het gaat nooit helemaal voorbij, en dat we niet eeuwig met de kapjes door kunnen gaan. Veel mensen nemen er al een voorschot op.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb met stijgende verbazing mevrouw Rintel horen kakelen op de radio.

Gewoon paniek over de financien. De hoop dat de goed betalende forensen per 1 september zouden terugkomen lijkt voorlopig niet bewaarheid te worden.

Badge +3

En het was ikke die de reactie van @iMark als ‘beste antwoord’ heeft gemarkeerd.

Ondertussen, Zandvoort!

Allerlei extra treinen overdag maar we willen ook nog graag naar huis beste NS!

Reputatie 2

Ik vind dat de NS en daarmee ook deze dame vanaf het beginsel fout is geweest... De NS heeft toen ze de mondkapjesplicht , en let vooral op het woord plicht , invoerden , nooit moeten zeggen dat ze niet gingen handhaven !!! De regering zegt toch ook niet dat de verplichte maximum snelheid 120 km op de snelweg is , en daarna maar we gaan dit niet handhaven dus als je 200 wil rijden , be my guest ....

Reputatie 3

Meer vrijheid in ruil voor een mondkapje vind ik een goede afspraak.

Die tegenstelling slaat nergens op; zolang het effect van een mondkap in de trein verwaarloosbaar is kan de verplichting evengoed wegvallen met net zoveel vrijheid. Dat virus zal wel blijven,maar met de mogelijkheid van vaccinatie wordt het risico ziek te worden veel kleiner. Je wilt toch niet eeuwig met zo’n vreselijk ding op blijven lopen. In de Scandinavische landen hebben ze in ieder geval wel het licht al gezien en zijn de kapjes ook in het OV volledig afgeschaft. 

Reputatie 6

Misschien moet Mevrouw Rintel haar personeel erop aanspreken?

Reputatie 7
Badge +3

De oorzaak van al dit gezeur ligt niet bij NS maar bij Rutte en co. Die neuzelen maar wat over “eigen verantwoordelijkheid” en “elkaar aanspreken” zonder de controle op overheidsmaatregelen te organiseren. Als de BOA’s in het OV van meet af aan hadden opgetreden tegen mondkapjesweigeraars en ook boetes hadden uitgedeeld dan was de situatie niet ontaard.

Maatregelen afkondigen zonder handhaving. En dan denken dat het geregeld is. #oprutte

Reputatie 2

De oorzaak van al dit gezeur ligt niet bij NS maar bij Rutte en co. Die neuzelen maar wat over “eigen verantwoordelijkheid” en “elkaar aanspreken” zonder de controle op overheidsmaatregelen te organiseren. Als de BOA’s in het OV van meet af aan hadden opgetreden tegen mondkapjesweigeraars en ook boetes hadden uitgedeeld dan was de situatie niet ontaard.

Maatregelen afkondigen zonder handhaving. En dan denken dat het geregeld is. #oprutte

Boa's werken in opdracht van de NS en niet in opdracht van Rutte , dus als de NS aan de boa's de opdracht had meegegeven streng controleren waren er minder problemen geweest maar de NS heeft hierin verzaakt door gelijk te zeggen wij gaan niet handhaven ...

Boa's werken in opdracht van de NS en niet in opdracht van Rutte , dus als de NS aan de boa's de opdracht had meegegeven streng controleren waren er minder problemen geweest maar de NS heeft hierin verzaakt door gelijk te zeggen wij gaan niet handhaven ...

Reputatie 6

Volgens Hugo moet de mondkapjesplicht in het OV nog even blijven.

Reputatie 7
Badge +3

BOA's in het OV worden aangestuurd door de OV-bedrijven en niet door Rutte en Co. Het probleem was vanaf het begin dat de NS-directe en de FNV/VVMC tegen controle waren.

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag in het nieuws: mevrouw Rintel wordt even op haar plaats gezet door minister de Jonge.

DEN HAAG (ANP) - Demissionair coronaminister Hugo de Jonge vindt dat NS-directeur Marjan Rintel niet "hink-stap-sprong" moet pleiten voor het schrappen van de mondkapjesplicht in het openbaar vervoer. Rintel zei woensdag op BNR Nieuwsradio dat "niemand" de mondkapjesplicht in de trein nog begrijpt.

Voor een besluit genomen wordt over opheffing van de mondkapjesplicht, moet goed overwogen worden welke gevolgen dat heeft voor mensen die zich "extra kwetsbaar voelen", zei De Jonge in een reactie. Zeker omdat het ook om mensen gaat die soms afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Hij zei er dinsdag pas een besluit over te willen nemen na advies van het Outbreak Management Team.

"Ik denk dat de NS zich daar ook rekenschap van moet geven. Als je weer als haringen in de ton in de trein zit, dat met name mensen die wel gevaccineerd zijn, maar een toch zwakke immuunrespons hebben, het eigenlijk wel prettig vinden dat ze niet tegen iemand aan geplakt staan die ze de hele tijd in de nek staat te aerosolen." De minister erkende dat zij zelf wel een mondkapje op zouden kunnen doen, maar wees erop dat mondkapjes vooral helpen als mensen die anderen kunnen besmetten een mondkapje dragen.

Reputatie 7
Badge +3

Zeker zolang de treinen fors ingekort rijden omdat honderden rijtuigen DDZ nu nog steeds niet inzetbaar zijn moet NS ook de hand in eigen boezem steken en lijkt me afschaffing van de mondkapjes geen goed idee.

Ik heb het beste antwoord weer weggehaald aangezien dit een mening is, maar bedankt voor je eerlijkheid @Robert B .

Reputatie 7
Badge +3

@Erryt NS Ik ben niet de enige die de mening heeft mevrouw Rintel maar wat zitten kakelen op de radio. Mevrouw heeft alleen maar onrust gezorgd met haar ondoordachte geklets.

Mijn bijdrage was in de ogen van de moderator misschien maar een mening. Het was tegelijk een correcte analyse van de problematiek.

Ik snap mevrouw Rintel wel. Sinds ik gevaccineerd ben draag ik ook geen mondkapje meer op het perron. Het wetenschappelijk bewijs voor de effectiviteit van mondkapjes is flinterdun. Daarnaast zie ik dat perronwachters vaak ook hun mondkapje om hun nek dragen en veel conducteurs dragen hem onder hun neus. Als het personeel de mondkapjes als niet serieus neemt, dan vind ik dat een instemming met het niet dragen van de kapjes.

Reputatie 7
Badge +4

Wat u vindt of beredeneert is niet relevant. U heeft zich aan de wet te houden. De wet is geen mening en of u de mening heeft dat u zich er niet aan hoeft te houden is van geen enkel belang. Gevaccineerd zijn maakt in deze ook niets uit.

Het is hier geen bubbelforum, daar passen dit soort gedachten beter.Ik ben ook van mening dat ik teveel belasting betaal aan onnodige zaken, maar het enige relevante is dat ik het opgelegde bedrag op tijd overmaak.

Subjectieve waarheden horen niet  bij de werkelijkheid.

De wetenschap heeft de relevante bijdrage al geleverd en dat is vaccinatie. Dat werkt beter dan de bubbelwetenschap waar u aan refereert.

Reputatie 7
Badge +3

Daarnaast zie ik dat perronwachters vaak ook hun mondkapje om hun nek dragen en veel conducteurs dragen hem onder hun neus. Als het personeel de mondkapjes als niet serieus neemt, dan vind ik dat een instemming met het niet dragen van de kapjes.

Als uw overbuurman een inbreker is mag u dus ook gaan inbreken? 

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap mevrouw Rintel ook wel, of in ieder geval wat ze heeft gezegd over dat je geen mondkapje op hoeft in een winkelcentrum als Hoog Catharijne maar (nog) wel op stations en perrons. En ik denk dat veel mensen dat niet consequent vinden, want de setting is niet wezenlijk anders. Dat wil niet zeggen dat ik geen mondkapje zou dragen op het perron zolang het verplicht is (al ga ik momenteel niet met de trein, dus dat is een hypothetische situatie).

Maar gezien wat er al weer gelekt is van de aangekondigde versoepelingen vervalt de mondkapjesplicht voor perrons en stations vanaf 25 september, dus zijn we van dat gezeur ook weer af.

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap mevrouw Rintel wel. Sinds ik gevaccineerd ben draag ik ook geen mondkapje meer op het perron. Het wetenschappelijk bewijs voor de effectiviteit van mondkapjes is flinterdun. Daarnaast zie ik dat perronwachters vaak ook hun mondkapje om hun nek dragen en veel conducteurs dragen hem onder hun neus. Als het personeel de mondkapjes als niet serieus neemt, dan vind ik dat een instemming met het niet dragen van de kapjes.

Ik snap mensen niet die lak hebben aan coronaregels. Blijkbaar hebben zij geen kwetsbaren in hun omgeving? Ik werk in verpleeghuizen en zal mij ontzettend schuldig voelen als via mij iemand ziek wordt. Maar blijkbaar heeft @Markindetrein daar geen moeite mee. Net als al dat NS-personeel dat geen verantwoordelijkheid neemt.

Reputatie 5

Wat u vindt of beredeneert is niet relevant. U heeft zich aan de wet te houden. De wet is geen mening en of u de mening heeft dat u zich er niet aan hoeft te houden is van geen enkel belang. Gevaccineerd zijn maakt in deze ook niets uit.

Het is hier geen bubbelforum, daar passen dit soort gedachten beter.Ik ben ook van mening dat ik teveel belasting betaal aan onnodige zaken, maar het enige relevante is dat ik het opgelegde bedrag op tijd overmaak.

Als je vindt dat je teveel belasting moet betalen kan je tot in het oneindige bezwaar aantekenen. Dat mag en kan je binnen de wet doen. Je betaalt wel maar laat het systeem, geheel legaal, vastlopen. Dat doen mensen ook steeds vaker bij verkeers en parkeer boetes. Dat is ook geheel legaal. Zo is ook het overtreden van regels waarbij eerst een waarschuwing moet worden gegeven voor er een boete uitgeschreven mag worden een manier om zand in de raderen te strooien. Een vorm van burgelijke ongehoorzaamheid waar weinig of niets tegen te doen is. BOA's, nadat je door ze aangesproken bent vragen om het nog even te herhalen omdat je het niet helemaal kon verstaan of even afgeleid was en daarom niet helemaal begreep waar ze het over hadden. Het mag in jouw ogen niet zo netjes zijn om ze op die manier even bezig te houden…. 

Reputatie 7
Badge +3

Als je vindt dat je teveel belasting moet betalen kan je tot in het oneindige bezwaar aantekenen. Dat mag en kan je binnen de wet doen. Je betaalt wel maar laat het systeem, geheel legaal, vastlopen. Dat doen mensen ook steeds vaker bij verkeers en parkeer boetes. Dat is ook geheel legaal. Zo is ook het overtreden van regels waarbij eerst een waarschuwing moet worden gegeven voor er een boete uitgeschreven mag worden een manier om zand in de raderen te strooien. Een vorm van burgelijke ongehoorzaamheid waar weinig of niets tegen te doen is. BOA's, nadat je door ze aangesproken bent vragen om het nog even te herhalen omdat je het niet helemaal kon verstaan of even afgeleid was en daarom niet helemaal begreep waar ze het over hadden. Het mag in jouw ogen niet zo netjes zijn om ze op die manier even bezig te houden…. 

Ik hou best van een beetje rebelsheid en burgerlijke ongehoorzaamheid, maar in dit geval gaat dat toch averechts werken. Uiteindelijk maken ze dan alleen maar meer kosten, en waar moeten die van betaald worden? Juist, belastingverhoging …

Maar we dwalen wel een beetje af :slight_smile:

Ik snap mensen niet die lak hebben aan coronaregels. Blijkbaar hebben zij geen kwetsbaren in hun omgeving? Ik werk in verpleeghuizen en zal mij ontzettend schuldig voelen als via mij iemand ziek wordt. Maar blijkbaar heeft @Markindetrein daar geen moeite mee. Net als al dat NS-personeel dat geen verantwoordelijkheid neemt.

Ik werk in een ziekenhuis. Daar draag ik als ik niet op een patiëntafdeling ben geen mondkapje. Ook geef ik college aan volle zalen zonder mondkapje. Ik was als één van de eersten gevaccineerd, omdat ik daar mijzelf en anderen mee bescherm. Het dragen van mondkapjes, dus niet de ffp2 maskers, heeft eigenlijk geen zin. Waarom zou ik dan op een winderig perron buiten dat wel doen?