beantwoord

Wordt er iets gedaan aan de drukte op het traject Utrecht-Schiphol?

• 26 november 2015
  • 3 reacties
  • 156 Bekeken

Onlangs ben ik begonnen met een nieuwe baan waardoor ik van Utrecht naar Amstelveen moet reizen. Helaas heb ik de afgelopen week tijdens mijn retourtjes Utrecht-BijlmerArena nog maar 1 keer kunnen zitten in de trein (dit was overigens in de 1e klas omdat de rest van de trein dus ook te druk was). Verder heb ik situaties meegemaakt waarin de trein 2 minuten voor vertrektijd al zo druk was dat nog een halve treininhoud aan mensen de trein heeft gemist omdat er simpelweg geen kubieke centimeter lucht meer over was en een situatie waarin iedereen op BijlmerArena werd gedropt en er zo'n overvloed aan mensen van het perron moest komen dat het minstens tien minuten heeft geduurd voordat ik in de stationshal stond vanaf het perron.

Deze situaties vind ik niet alleen kwalijk, aangezien iedereen voor zover ik weet gewoon voor een kaartje heeft betaald in de 2e klas en niet voor het staan in de overgang tussen de coupes of in de gangpaden, maar kunnen ook gevaarlijk zijn. Met zo veel mensen zo dicht bij elkaar hoeft er maar even paniek uit te breken of er raken mensen gewond.

Daarom vraag ik me af of de NS hier iets aan doet om de situatie in de (hopelijk nabije) toekomst te verbeteren. Zo niet, is er dan compensatie te verkrijgen voor reizigers die dit probleem elke dag hebben?
icon

Beste antwoord door Inge NS 26 november 2015, 17:42

Welkom op het forum Lucy.Hoogland!

Ik kan me voorstellen dat je graag wilt zitten tijdens je treinreis. Utrecht Centraal - Schiphol valt aan te merken als een van de drukkere trajecten op het spoor. Het is daarom helaas onvermijdelijk dat er reizigers zullen moeten staan in de spits. Desondanks kan het in een 'reguliere spits' (zonder invloed van een storing) niet de bedoeling zijn dat er reizigers achterblijven. Mocht je merken dat de trein echt te kort is, dan wil ik je vragen om dit aan ons door te geven via de druktemelder in de app. Wij maken wekelijks de balans op van de meldingen die we via de app binnenkrijgen en laten hier zien wat wij met deze meldingen doen. Ik weet niet op welke tijden je precies reist, maar ik zie Schiphol - Utrecht in het overzicht t/m week 47 op twee tijdstippen terugkomen. De status van deze meldingen is dat de treinen op deze tijden tijdelijk korter hebben gereden dan gepland. Ik hoop daarom dat je spoedig verbetering zult ondervinden.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Je hebt alleen recht op vervoer niet op een zitplaats. Het is overal druk in de ochtendspits dus gewoon een kwestie van wennen. Wat nog wel eens wil helpen is om in Utrecht helemaal vooraan of helemaal achteraan in te stappen, veel mensen willen in Utrecht om onduidelijke redenen altijd perse bij de roltrap instappen. Je kunt ook een trein eerder of later nemen, de treinen uit Heerlen zijn in het algemeen voller dan die uit Nijmegen.
Ik dacht even dat het voor mensen in de overgang idd geen pretje is om te staan, maar nu snap ik hem ;-)

Je kunt misschien proberen om zo vroeg mogelijk in te stappen. Dus klaar staan voordat de trein er is. Na verloop van tijd weet je precies waar de trein stopt en sta je als eerste naast de deur (niet ervoor als er mensen uit moeten).
Verder heb je psychologisch voordeel als je op de knop drukt om de deuren te openen. Ook al drukken mensen vanuit de trein iets eerder; maakt niet uit, nieuwe reizigers laten meestal degene voorgaan die gedrukt heeft.
Een ander psychologisch "spelletje" waar mensen zich door laten afschrikken zijn reizigers die 2 stoelen bezet houden en zogenaamd slapen. Trap daar niet in en vraag gewoon of ze hun spullen even aan de kant willen leggen.
Nog een laatste tip, bij intercity's zijn de deuren voor 1e en 2e klas meestal apart. Uit de 1e klas komen vaak minder mensen, dus kun je sneller instappen en doorlopen naar de 2e klas. Ik heb vaak meegemaakt dat ik halverwege zelfs moest stoppen omdat 2e klassers nog aan het uitstappen waren.
Omdat ik het niet laten kan, nog een allerlaatste dan: gun bejaarden en mensen die slecht ter been zijn een zitplaats. Zelf kunnen zitten is leuk maar nog leuker is het om een ander blij te maken.
Welkom op het forum Lucy.Hoogland!

Ik kan me voorstellen dat je graag wilt zitten tijdens je treinreis. Utrecht Centraal - Schiphol valt aan te merken als een van de drukkere trajecten op het spoor. Het is daarom helaas onvermijdelijk dat er reizigers zullen moeten staan in de spits. Desondanks kan het in een 'reguliere spits' (zonder invloed van een storing) niet de bedoeling zijn dat er reizigers achterblijven. Mocht je merken dat de trein echt te kort is, dan wil ik je vragen om dit aan ons door te geven via de druktemelder in de app. Wij maken wekelijks de balans op van de meldingen die we via de app binnenkrijgen en laten hier zien wat wij met deze meldingen doen. Ik weet niet op welke tijden je precies reist, maar ik zie Schiphol - Utrecht in het overzicht t/m week 47 op twee tijdstippen terugkomen. De status van deze meldingen is dat de treinen op deze tijden tijdelijk korter hebben gereden dan gepland. Ik hoop daarom dat je spoedig verbetering zult ondervinden.

Reageer