beantwoord

Wwarom geen Nachttrein lelystad schiphol

• 12 August 2016
  • 9 reacties
  • 281 Bekeken

Ik vraag dit omdat kwart van schiphol medewerkster in flovoland wonen en heel vroeg beginnen.als de ns dat zal doen dan denk ik dat t file probleem grotendeels s op gelost .want heel veel mensen beginnen om 445 tewerken.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 12 August 2016, 10:43

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Met de kosten van een nachttrein ten opzichte van de baten op dat traject zal het ongetwijfeld niet rendabel zijn en daarom niet worden uitgevoerd.
Er is een tijdspanne van 4,5 uur (tussen 01.15 en 05:47) waartussen Schiphol niet bereikbaar is vanuit Lelystad. De rest van de dag wel en ook nog eens veelvuldig. NS moet altijd een afweging maken tussen kosten en baten, zoals Slidestops terecht opmerkt. Een nachttrein is soms mogelijk, maar dan moet de lokale politiek zich achter zo'n plan scharen en er ook aan meebetalen, zoals nu gebeurt met de nachttrein van en naar Groningen op vrijdagnacht. Je kan dus eens sparren met je lokale volksvertegenwoordiger.
Als er kennelijk zoveel Schiphol personeel woont in Lelystad, zou NS kunnen overwegen om er 's nachts een bus te laten rijden 😉
Reputatie 4
Schiphol zou natuurlijk zelf ook een busbedrijf voor zijn personeel en passagiers. het kan natuurlijk ook dat de provincie de verbinding belangrijk genoeg vind en nachtbussen organiseert zoals Arriva doet in Brabant.
Nachttreinen en bussen zijn vooral duur door de extra beveiliging die ervoor nodig is. Bovendien moeten die treinstellen/bussen na afloop zeer grondig schoongemaakt worden.
Schiphol zou natuurlijk zelf ook een busbedrijf voor zijn personeel en passagiers. het kan natuurlijk ook dat de provincie de verbinding belangrijk genoeg vind en nachtbussen organiseert zoals Arriva doet in Brabant.
Nachttreinen en bussen zijn vooral duur door de extra beveiliging die ervoor nodig is. Bovendien moeten die treinstellen/bussen na afloop zeer grondig schoongemaakt worden.

Een nachtbus naar Schiphol trekt toch wel ander publiek dan een nachtbus die op zaterdagavond rijdt.... Ik geloof dat de nachtbussen van bijvoorbeeld Flixbus géén gebruik maken van extra beveiligers.
Ik vraag dit omdat kwart van schiphol medewerkster in flovoland wonen en heel vroeg beginnen.als de ns dat zal doen dan denk ik dat t file probleem grotendeels s op gelost .want heel veel mensen beginnen om 445 tewerken.

Ik ben benieuwd, wanneer KLM net als vanuit Maastricht/Eindhoven en Nijmegen/Arnhem een gratis nachtbus laat rijden vanuit Zwolle/Lelystad 😉
Reputatie 7
Badge +3
Die nachtbussen van de KLM zijn bedoeld voor passagiers, niet voor personeel dat overigens voor het leeuwendeel helemaal niet bij de KLM werkt. De KLM en Schiphol is niet hetzelfde.
Reputatie 4
@eugene
Ik denk dat je de verkeerde vraag stelt. In feite vraag je niet om een nachttrein maar om de dagdienst eerder te laten beginnen.

De aanvangstijd van de treindiensten in Nederland is al vaker een punt van discussie geweest, vooral omdat die aanvangstijd later is dan in de ons omringende landen en in het weekend helemaal extreem laat is. Dat werd altijd verklaard met het feit dat Nederlanders gemiddeld erg laat opstaan en laat naar bed gaan vergeleken met elders. In Duitsland is het heel normaal als je om 7.00 uur begint met werken en scholen beginnen daar ook rond 7.30 uur. Aan de andere kant gaan Duitsers ook vroeger naar bed en eindigen de treindiensten daar dan ook veel vroeger dan hier (los van nachttreinen op vr/za en za/zo).

Treinen vroeger laten beginnen is Nederland dan ook niet haalbaar, er zijn zo vroeg nauwelijks reizigers. Schiphol is als 24/7-bedrijf uiteraard een uitzondering maar het probleem is dat het personeel uit allerlei richtingen komt: Amsterdam/Amstelveen, Haarlem/Ijmond, Zaanstreek, Hoofddorp, Aalsmeer/Uithoorn, Leiden, het Gooi en inderdaad Almere/Lelystad. Kortom versnippering is troef en dat maakt het lastig om vroege treindiensten alleen voor Schiphol-personeel rendabel te maken.
Je kunt Nederland niet echt net Duitsland vergelijken, Nederland zit namelijk in een verkeerde tijdzone waardoor onze klok zo'n 40 minuten voor loopt op de zon. In Berlijn komt de zon dus ook al om 4:45 op in juni, dus is het niet zo gek dat mensen vroeger aan het werk gaan. In Spanje is dit zelfs nog erger, als de klok in Madrid 7:00 aangeeft is het op basis van de zon pas 5:45.

Reageer