Yvo86: meldingen volle/korte trein

• 17 februari 2015
  • 18 reacties
  • 327 Bekeken

Reputatie 1
Vanochtend was het weer raak op het traject Leiden-Utrecht. Bij aankomst op Leiden CS wist ik het al meteen: 6 bakken ipv 8 bakken en geen dubbeldekker, maar een 'eenlaagige' trein. Gevolg: een bómvolle trein. Erg irritant, vooral omdat deze trein áltijd vol zit en dus was te verwachten dat die trein nu zéker overvol zou geraken.

Halverwege de rit wordt voor de duidelijkheid de oorzaak nog even omgeroepen: 'De trein is vandaag korter dan nogmaal vanwege een materieel tekort', No shit Sherlock! Nogal wiedes dat als je 6 kleinere bakken inzet, het overvol raakt. Met een soort quasi duur taalgebruik probeert de NS dan aan te geven dat hier niks aan te doen valt. Ik vind het wederom van de zotte en krijg steeds meer het idee dat er bij de NS weinig wordt nagedacht over hoe dit soort voorzienbare (!) problemen op te lossen.

18 reacties

Reputatie 1
Ik wil de NS graag bedanken voor de vertraging van vanochtend (Leiden-Utrecht) en de nog grotere vertraging nu (Utrecht-Leiden) in ook nog eens een bomvolle trein.

Voor Dwarsligger nog een verhaaltje voor zijn genoegdoening:
Ik zit in de trein tegen een op z'n zachtst gezegd tamelijk corpulent wezen van het vrouwelijke geslacht dat een al hijgend, kreunend en steunend een pizzabroodje naar binnen werkt, waarbij ze, naast smakkende geluiden, na iedere hap haar vingers aflikt en een 'plop'-geluidje daarbij maakt. Dit is het smerigste dat ik in tijden heb gezien.
Je zult denken: ga dan ergens anders zitten. Dat is geen optie, aangezien de trein bomvol is en zelfs mensen moeten staan. Simpelweg omdat er te weinig treintoestellen zijn ingezet. Maar daar zal de NS wel een verklaring voor hebben in de vorm van een nietszeggende redenering zoals: 'er was een tekort aan materiaal en de V100X was na vertraging uitgevallen waardoor de opvolgende trein, bestaande uit AC300-modellen slechts met halve lengte door kon rijden'.
Reputatie 1
Vanochtend de trein van Leiden naar Amsterdam Zuid gepakt van 8:06 uur. De hele rit heb ik met veel andere reizigers moeten staan omdat de trein bomvol zat. Alle gangpaden gevuld (er zal ook niet omgeroepen worden dat de 1e klas coupe in dit geval gebruikt mag worden). Uiteraard ook weer vertraging, zoals bijna dagelijks tegenwoordig. Kort en goed betekende dat 40 minuten lang staan als sardientjes in blik. Wederom bedankt NS!
Reputatie 1
Vandaag; donderdag 30 april, de trein van 7.22 uur van Leiden naar Utrecht. Tot mijn verbazing heeft de trein ongeveer 1/3 van de gebruikelijke lengte. Dat vind ik onbegrijpelijk. Ik vrees voor het ergste deze rit..
Desalniettemin is de conducteur enthousiast en wenst hij eenieder een fijne reis toe.
Reputatie 1
Gister (23/8) de stoptrein van Ams Zuid naar Leiden. Op de app staat al aangekondigd dat de trein korter is dan normaal. In werkelijkheid blijkt daar niets van gelogen te zijn: ik heb nog nooit zó volgepropt in een trein gestaan. Op zich is het al bloedirritant dat de NS op het drukste moment van de dag (avondspits) een halve trein in zet, maar dat soort grappen ben ik inmiddels wel gewend van de NS (hoewel ik daar geen begrip voor heb).
Wat ik kwalijker vind is een conducteur die passagiers dreigt uit de trein te zetten als zij iets van de achterlijk korte trein zeggen. De conducteur in kwestie wilde een man achterlaten op het station, omdat deze man opmerkte dat de NS weer lekker bezig is. Onder het mom van "de trein is vol" dreigde de conducteur deze man uit de trein te zetten en achter te laten op het station. Ik vind dt kwalijk en hinderlijk (maar dat krijg je als je simpele figuren het gevoel geeft dat ze een "machtspositie" hebben, dat maak ik helaas vaker mee met de NS).
Ik snap dat die conducteur ook baalt van een veel te korte trein, maar zijn geïrriteerde en agressieve reactie snap ik niet. Hij had ook simpelweg kunnen zeggen: mensen, de trein is korter dan normaal, excuses, maar we moeten het er mee doen. Alleen schuldbewustzijn past kennelijk niet binnen het NS-beleid.
Ik heb Yvo via een privébericht laten weten dat ik 4 topics heb aangemaakt, waaronder dit topic. Dit zijn topics waarin ik 29 van zijn topics heb gebundeld. Dit houdt het forum overzichtelijker, voor andere forumleden maar ook van ons.

Verder wil ik Yvo eraan herinneren de druktemelder te blijven gebruiken. Het zal helaas niet direct tot verandering leiden, maar de meldingen worden door NS absoluut serieus genomen en onderzocht. Bij voldoende meldingen wordt er een onderzoek gestart. Hopelijk merkt Yvo ook op zijn traject(en) snel verbetering.

Wat betreft de communicatie tijdens vertragingen: blijf ook dit vooral melden, met name bij het personeel. We doen ons uiterste best om de informatie zo goed en tijdig mogelijk te brengen, maar helaas komt het soms voor dat reizigers onvoldoende worden ingelicht. Ook wij betreuren dit.
Reputatie 7
Badge +3
Wat heeft het invullen van de druktemeter voor zin als er toch niet meer materieel is en er ook nog eens veel materieel defect is?
Je kunt kijken of je materieel anders kunt inzetten. Hoe dan ook blijft het belangrijk dat drukte gemeld wordt, zelfs al er is niet direct een oplossing voor handen.
Reputatie 1
Dit is wederom typisch een NS-antwoord. Als er geen oplossing is, althans, volgens de NS, wat heeft het dan voor zin om te melden?
Zo kan ik nog wel een aantal punten opnoemen (of heb ik genoemd) waar de NS wat mee zou moeten doen, maar niets mee doet. Ik zal gelijk man en paard noemen:
1) niet omroepen dat de trein "geheel volgens dienstregeling op tijd aankomt", als de trein eens op tijd rijdt. Dit zorgt voor irritatie: Als de trein later binnenkomt wordt dat namelijk niet omgeroepen.
2) De schermen in de trein verwerken de vertraging niet, maar geven de geplande aankomsttijd aan: wie denkt zijn aansluiting te kunnen halen komt bedrogen uit.
3) schaf de 1e klas af.
4) controleer of overstaptijden haalbaar zijn: op sommige trajecten is dit niet het geval. Kijk dan of er iets aangepast kan worden.
5) bedelaars in de trein: strenger controleren = oplossing. Wat kost nou een of 2 conducteurs extra op een trein waar veel bedelaars rondlopen?
Reputatie 3
Een typisch Yvo86 reaktie!
We zoeken altijd naar oplossingen, Yvo. Maar dit ligt complexer dan het misschien lijkt. Wanneer er veel meldingen zijn dan start NS een onderzoek. Op basis van de resultaten n.a.v. dat onderzoek kan er worden gehandeld.

Om op jouw punten in te gaan:
1. Ik snap dat dit voor jouw wellicht vervelend is. Het is echter wel protocol en onderdeel van onze omroepwerkwijze.
2. Als het goed is zouden de schermen in de trein de vertraging wel moeten registreren. Het kan echter zo zijn dat dit niet altijd mogelijk is. Ik heb dit signaal uitgezet.
3. Dat lijkt mij wat drastisch, maar we zijn wel aan het kijken naar de verdeling tussen 1e en 2e klas. Onlangs nog zijn er aanpassingen geweest in ons materieel.
4. Dit doen we zo veel mogelijk. Als reiziger kun je dat ook zelf doen via de app.
5. Dat kost best veel, en is zo eenvoudig nog niet.

Yvo, ik heb je ook via privéberichten benaderd. Zowel ik als andere moderators gaan graag op jouw meldingen in, maar we hebben je ook laten weten dat het nu eenmaal kan voorkomen dat je vertraging hebt. Dat vinden ook wij vervelend, maar meer doen dan jouw signalen doorzetten en het melden in de druktemelder is op dit moment niet mogelijk. Met ons meedenken is alleen maar goed, maar continu je ongenoegen over eenzelfde onderwerp uiten, zal weinig veranderen.
Reputatie 1
Ik merk er weinig van dat jullie naar oplossingen zoeken Sivan.
Ik kan een deel van je "antwoorden" eenvoudig weerleggen, met name nr. 1; je kunt alles wel afdoen met "dit is protocol en onze werkwijze". Wellicht is het een idee om deze eens onder de loep te nemen.
Wat nr. 2 betreft: als de NS maar lang genoeg blijft roepen dat iets "wel zo zou moeten zijn", betekent niet dat het dan zo is.
Ondertussen is de trein vanaf Voorschoten weer vertraagd en mis ik weer m'n aansluiting op NOI. Ik hoopte dat het de NS in de herfstvakantie eens wel zou lukken op tijd te rijden, maar helaas mag dat niet zo zijn. Ik geef het op!
Ik geef het ook op. Denkt u werkelijk dat vertragingen zomaar op te lossen zijn doordat u simpelweg een topic heeft geopend? NS doet z'n uiterste best om op tijd te rijden, zowel machinisten en conducteurs als de mensen achter een bureau. Niemand vertraagt uw trein voor de lol.
Wat die meldknop betreft,

1,Niet iedereen heeft een smartphone
2,Sommige met een smartphone hebben geen datapakketje
3,In sprinters is geen wifi, en de rijdend is er bijna geen verbinding mogelijk
4,Het is erg stuntelen als je staand moet melden (je moet je toch vasthouden etc etc

Waarom doet het personeel dat niet, die zien toch ook dat een trein te druk is?
Moet de klant de administratie gaan doen over de verloop van een rit?

Hoe kan ik achteraf een melding doen?

Die meldknop is trouwens gekomen na druk van consumentenorganisaties en de politiek, komt bij veel mensen over als een doekje voor het bloeden.

Ik probeer zelf zo veel mogelijk te melden, ook als ik een trein laat schieten omdat die te druk is.
Reputatie 7
@Bob conducteurs doen ook tellingen van elk deel traject, (groot station tot groot station, of knoopunt) in dit geval dus Leiden Centraal - Den Haag Centraal.
Hierbij geven we ook aan hoeveel mensen er ongeveer in de trein zitten. Voor het completere beeld is het beter dat de reiziger het ook meld, dat het op een specifiek traject erg druk is.
Goed om te horen
Reputatie 3
Badge

Hoe kan ik achteraf een melding doen?

Die meldknop is trouwens gekomen na druk van consumentenorganisaties en de politiek, komt bij veel mensen over als een doekje voor het bloeden.

Ik probeer zelf zo veel mogelijk te melden, ook als ik een trein laat schieten omdat die te druk is.

Achteraf melden kan gewoon via de planner-app; je kunt ook een reis plannen in het verleden, en bij de betreffende reis de drukte doorgeven....

Anders kan het via volletreinen.nl. Meldingen daar worden doorgezet naar de vervoerder.

Het is wel belangrijk om te melden. NS geeft ook regelmatig een overzicht van de meest gemelde trajecten en de status van wat ze daarmee doen. Dus als een traject nooit gemeld wordt, zal het ook niet hoog op de prioriteitenlijst van NS komen te staan. Het feit dat één persoon het elke dag meldt zal net veel indruk maken.

Ik haal bij volletreinen.nl op (rapportage september 2016): "De meeste gemelde trajecten zijn inmiddels oude bekenden: sprinters Breukelen – Amsterdam, Haarlem –Uitgeest, Hilversum – Utrecht, Almere – Weesp en Geldermalsen - ’s-Hertogenbosch."

Utrecht-Leiden staat dus niet in de top-5. Als het echt zo erg is zou ik zeggen: laat al die haringen het melden!

(Al kun je je afvragen hoe representatief die meldingen zijn. Over september 2016 is 2500 keer per maand gemeld. NS vervoert 1 miljoen reizigers per dag. Dus van de 30 miljoen reizen wordt 2500 keer drukte gemeld, in de maand waarin NS meer reizigers dan ooit heeft vervoerd...)
Reputatie 7
Badge +3
Utrecht - Leiden is typisch een spitsprobleem vanwege de universiteiten aan beide uiteinden.
Reputatie 7
Badge +3
Ik weet niet of het door het melden komt, maar sinds april is de sprinter Den Haag Centraal – Weesp met vertrektijd 17.47 langer.
Lange tijd bestond deze sprinter maar uit 1 treinstel, als je geluk had een SLT6, maar ook regelmatig maar een 4tje. Vooral dit laatste leverde problemen op vanaf Laan van NOI omdat deze trein al vol met mensen staand op het balkon uit Den Haag Centraal vertrok. Dit was 1 van de redenen dat ik niet meer standaard op Laan van NOI overstapte maar op Den Haag Centraal, ook al betekende dit voor mij een 15 minuten langere reistijd.
Sinds april heeft deze trein in de regel 2 treinstellen, ik heb regelmatig gemerkt dat er op Den Haag een 2e treinstel aan werd gekoppeld.

Deze trein heeft nooit in een top 5 meest gemelde treinen gestaan, en bij de dagelijkse meldingen stond er standaard dat deze trein (nog) niet werd onderzocht, dat het aantal meldingen te laag was om in aanmerking to komen voor onderzoek. Toch is deze verlengd.
Zelf meldde ik deze trein regelmatig via volletreinen.nl zeker als het weer eens één enkel 4tje was.

Reageer